Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1856 ggr
ariama
2017-12-27 13:56

Satin, vem avlar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka avlar satin? Helt eller delvis, alltså som får satin mer eller mindre ofta, i medveten avel och alltså stora och friska och fina.

Satin - det glänsande pälsanlaget och de kritvita tänderna! 😃

Jag har tagit in så många nya avelsmöss de senaste åren (samt att jag försöker jobba bort tumörerna) att satinanlaget börjar hänga löst. Så jag börjar söka efter någon bra satin-avelsmus till framtiden.  Vore kul att få lite koll på vad som finns i Sverige och hos uppfödare!

Annons:
ariama
2017-12-27 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Sätt gärna in bilder på era satiner! Både uppfödare och icke-uppfödare. ❤️

ariama
2017-12-27 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Glömde den här bilden.

alidaolsson
2017-12-27 14:24
#3

Så söta 😍 Jag ska börja med satiner, kommer få in en hona med en kull där några är satiner, men vet inte om du är intresserad utav dem?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Nordanälvens
2017-12-27 14:39
#4

Satiner dyker upp med jämna mellanrum hos mig. De är såå vackra <3 Ingenting jag fokuserar på alls men jag blir absolut glad när det dyker upp glänsande glittermöss som inte blir ynk. Känns som satinerna blir ynk i större utsträckning än icke-satin, iallafall i mina linjer (även helt utavlade kullar). Långhår och texel i satin gör mig knäsvag!!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2017-12-27 15:56
#5

#3. Allt är av intresse, men det ligger fortfarande på framtiden.  Jag bara kollar terrängen liksom.

#4. Visst är det vanligare med ynk hos satiner än hos andra hårlag, Satiner blir också lätt mindre i storlek. De som aldrig får satin-ynk och aldrig har mindre satiner i sina linjer, får gärna sälja såna till mig framöver.  😘

Givetvis vill jag helst ha dokumenterad stam med långlivade och friska individer.  Och helst av allt "rätt färgskala", dvs såna som går i varma toner, inte kalla.  Men hälsa och sundhet går före allt annat. Och just nu sonderar jag terrängen som sagt var. Och vill också gärna veta var det finns satiner, även om jag inte kommer köpa "alla".

Tsunamis
2017-12-27 17:32
#6

Jag har satin i mina Herefordar och kommer få fler i framtiden. Sparat de flesta nu och de är på uppväxt. Har en dräktig satinhona snart nu också. Har även satin i mina cream/beige/cp- kullar men där hittade jag en tumör på en alldeles för ung mus :( får se hur det blir med den linjen parar jag något så blir det i hög ålder.

MvH  Tsunamis

Annons:
Nordanälvens
2017-12-27 18:01
#7

#5 Jag satte ihop fyra avelspar igår. Kan dyka upp satin i åtminstone en av kullarna, pappan är SE-Golden’s Adonis (sö cr ssh eng född 16/3-16) och mamma är Nordanälvens Edamer (ag/pfbe sh eng född 10/2-17). De är helt sjukt trevliga och mysiga! Tyvärr fick Edamers syster en juvertumör vid 9m19d men Edamer själv har inte haft några som helst problem hittills. Adonis vet jag ingenting om vad gäller hälsan tyvärr.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Persilade
2017-12-27 21:17
#8

Jag har inte bestämt mig vilken väg jag ska gå med mina möss än. Men satin lockar enormt. Är intresserad av ngr st när/om det finns :) idag har jag en satin pojke och en flicka som är satinbärare 😊

alidaolsson
2017-12-28 07:15
#9

Jag får hem satinerna på lördag, kommer lägga upp bilder då. ☺️

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ariama
2017-12-28 09:16
#10

❤️

Grodan
2017-12-28 13:40
#11

Jag avlar definitivt inte Satin, så jag är inte här. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-01-09 10:09
#12

#9 Bilderna!! 😃
(och Grodan är inte här, hihi 😉, där ser man)

ajanki
2018-01-09 10:13
#13

Här dyker det upp satin ibland, ligger nog satin bakom de flesta av mina möss eftersom det helt plötsligt dyker upp! Äger dock ingen satin för tillfället.

Annons:
Grodan
2018-01-09 11:12
#14

#12 hehe… jag ljög, jag ska avla fram en Siamese Satinhane till ajanki och om du är snäll amaira kan du också få en… 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-01-09 13:21
#15

#14. Jag är jätte-jätte-snäll!! 😛

Mojma
2018-01-16 13:36
#16

Blir satin möss alltså "ofta" sjuka? Jag hade förr en satin kanin som blev sjuk o dog o var liten o klen. Marsvin dör av satin sjuka. Så man har alltså problem med satin möss också?

ariama
2018-01-16 13:39
#17

Nej. Satinmöss blir inte sjuka. Och det går bra att para satin med satin utan problem.

Novachan
2018-01-16 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#18

Alla satiner blir inte heller små eller klena. Alla mina är iaf inte det, dock har alla mina, eller har haft, Rossel - i någon grad/olika svåra. (Jag är inte uppfödare och förstagångsägare av möss)

Bifogar lite bilder på Snösnuvan som är satin tillsammans med sin syster Popcorn som inte är satin så kan man se skillnad på möss med samma färg. Snösnuvan är också långhårig medan Popcorn är vanlig korthårig. (Kan bli en del dubbletter från min presentation av mina möss, gamla bilder, borde ta nya bilder med en bättre kamera) Jag har just nu 2 PEW-satiner och 1 chokladhona som kan vara en satin men har inte lyckats undersöka henne tänder än för bekräftelse (tar med någon bild på henne för jämförelse). Har haft en satin-chokladhona men hon dog efter lite över 2 månaders-ålder. Jag hade ev. tänkt köpa en satin från början men fick hem fler utan att veta om det vid köpet.

ariama
2018-01-16 14:31
#19

Jo, chocolatehonan ser ut att vara satin. Och Snösnuvan har "snuviga ögon", annars är de jättesöta! 😘(ja, snösnuvan också förstås, vitt i satin är så läckert!)

Nä långt ifrån alla satiner blir svaga, mindre eller klena! Det jag kallar "ynk" (väldigt små och magra ungar) förekommer ibland i alla kullar: en enda unge i kullen som inte utvecklats som de andra. Jag tycker att det är lite vanligare bland satiner. Likaså kan en satinmus ibland vara lite mindre än sina syskon, storlekmässigt, men det är inte alltid så. De som är mindre är inte svagare, blir inte lättare sjuka eller lever kortare tid. Satin är okej, men man får vara lite extra noga bara, när man avlar såna.

Novachan
2018-01-16 16:49
#20

#19 Menar du att det är något fel med Snösnuvan ögon eller att de bara har ett lite annorlunda utseende? - är det något jag bör kolla upp?

Chokladhonan, My, har jag misstänkt redan från första början att hon kanske var satin men de trodde inte att hon var det där jag köpte henne (vi kollade inte hennes tänder då) och jag hade ingen vanlig korthårig att jämföra med. Tänkte också att en glans i början kunde bero på att det var så ny fin päls eftersom hon var så ung. Men den är bra glansig nu med och jag har alltid tänkt på att den är så himla mjuk och len - jag tycker att satin känns lite annorlunda med det kanske egentligen inte är så. Dock är hon väldigt stor och har alltid varit. Vid lite mindre än 4 månaders ålder vägde hon ca. 45 gram. Hon är min största och äldsta mus och är lite över 5 månader nu och har alltid varit stark i kroppen 🙂

Jag har undvikit satin just för de kan vara svaga och klena och därför inte leva lika länge, men jag gillar absolut satiner - har varit nyfiken på dem, fast jag tror jag tycker bättre om satiner med annan färg än vit 😛Fast Snösnuvan är jättefin förstås.

Annons:
Lamina
2018-01-17 18:16
#21

#20 Om du tittar runt ögat så ser du att det ser lite rött och irriterat ut. Det kan vara ett tidigt tecken på att hon inte är helt frisk/börjar bli snuvik. Det kan också vara något som irriterar ögonen. Men nånting ser det ut att vara. 🤔

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Novachan
2018-01-17 19:08
#22

#21 Okej är inget jag har sett nu (jag försöker att undersöka mina möss så bäst jag kan nästan varje dag). När bilderna togs var de under antibiotikabehandling för Rossel, så hon var inte helt frisk där och är inte helt frisk än men låter bättre än vad hon gjorde då. Hon kan ha råkat få antibiotika nära ögat av misstag, av mig eller att hon gjorde på sig själv när hon tvättat sig - jag var tvungen att göra jättesölig metod när jag gav henne antibiotika (sätt lite antibiotika på tassarna och nära munnen och låta henne slicka/tvätta bort det)

Lamina
2018-01-17 19:17
#23

#22 Inte så konstigt att hennes ögon såg sjuka ut då om hon faktiskt rosslade. Då var hon ju sjuk. :p

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2018-01-18 18:09
#24

Vad bra att du fått svar, Novachan! Jo, ögonen ser lite rinniga ut, vad det skulle bero på har jag ingen aning om. Rosslet ligger ju nära till hands, eller bara fått något skräp i ögat?

Novachan
2018-01-18 19:54
#25

#24 Kan som sagt vara Rossel eller råkat få lite antibiotika i/nära ögat innan bilden togs - de är lite blöta kring nos och päls för att de fick medicin innan jag fotade.

Jag ger tillåtelse att låta dessa bilder användas som jag har lagt upp i denna tråd för att visa "så här kan ens mus ögon se ut om den är sjuk/mår dåligt" om man så vill, är bara att välja vilka/vilken bild som är bästa.

Grodan
2018-02-24 15:49
#26

Jag har två Satin nu… 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2018-02-24 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Annons:
hejkomochhjälpmig
2018-02-24 16:45
#28

Satin är helt klart det vackraste hårlaget en mus kan ha, om jag själv får välja. Kan inte se mig mätt på alla fina satinmöss 🤤Jag bara älskar det!

Lamina
2018-02-24 17:58
#29

#28 Håller med fullständigt!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2018-02-25 08:27
#30

#26, #27. ❤️ 😃

Grodan
2018-02-25 10:59
#31

Men jag kan tycka att para två möss ENBART för att få Satin… Det räcker inte i min bok över syften med en kull. Tyvärr.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-02-25 12:10
#32

#31 Självklart inte. Men drömma kan man. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2018-02-25 13:11
#33

#31. Varför inte? För att du inte är förtjust i satin förstås.

Jag kan mycket väl tänka mig det som orsak, och kommer göra också tids nog. Om du inte menar att EN enstaka önskvärd egenskap, gör att man avlar på djuret, utan att ta hänsyn till allt annat som bör ingå när man väljer avelsdjur, men det är väl självklart? 😉

Grodan
2018-02-25 13:18
#34

#33 Mja, för alla är det ju inte en självklarhet, därför skrev jag ju det. Så att nu inte någon läser utifrån och tycker "aha, jag ska avla Satin" och gör det utan tanke på allt det andra som gör att ett djur lämpar sig för avel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
hejkomochhjälpmig
2020-11-01 21:10
#35

Vilka avlar satin nu då? Eller hos vilka dyker de fortfarande upp hos?

Jag drömmer om att en dag ha en (eller en hel hög för all del) liten snäll och go guldmus boende hos mig. <3

Grodan
2020-11-02 09:48
#36

Amaira/ariama absolut. Jag bara av misstag. Ajanki. Det är de jag känner till idag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2020-11-02 10:34
#37

#36. Haha, nää.
Jag har visserligen inte släppt satin helt, men är inte så förtjust i satiner längre. Var på väg att förlora igen, men har återigen fått några i en kull. Vi får se hur länge de hänger med.

Om någon vill ha sällskapsmöss bara, så har jag någon rar och gullig satinhona jag kan släppa ihop med syster. Bara agoutis dock.

Grodan
2020-11-02 22:15
#38

#37 WHAT!!???

inte så förtjust i satiner längre

😲😮


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2020-11-03 22:40
#39

Jag får fortfarande satiner bland mina (tack Tsunamis). Fortfarande inget jag fokuserar på, men jag älskar dem!

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ajanki
2020-11-04 12:07
#40

Jag älskar satiner! Kan inte säga att jag koncentrerar mig på att få just satin men jag får satiner i de flesta av mina kullar och det är jag glad över 💙

Grodan
2020-11-04 12:29
#41

Ok, men då har vi i a f 2-3 st på sajten som har ibland. Ajanki, Grodan och Nordanälvens. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2020-11-04 13:09
#42

Jag har ibland, fast jag inte direkt avlar på det. Jag har ju också tumörerna, så jag inte kan sälja avelsmöss, eller möss till folk som har andra möss.

Säljer bara sällskapsmöss till de som inte har andra möss.

ariama
2020-11-18 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Jag annonserar inte direkt, men om någon i stockholms-området vill ha sällskapsmöss så har jag kanske några att avvara, både satin och icke-satin, i agouti och blue-agoouti.
Här en namnlös ung dam på 4 veckor lite drygt. Mörka agouti utan direkt rödfärg får en sådan metall-look i satin, så jag nästan får metallsmak i munnen när jag tittar på dem.

ariama
2020-11-18 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Samma som ovan, här visar hon ansiktet också.

ariama
2020-11-18 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Blue-agouti satin på gång här, bland annat.

ariama
2020-11-18 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Pingla, agouti satin, är en riktigt sällskapssjuk sällskapsmus, trevlig och rar. Kanske kan hon eventuellt flytta?

Grodan
2020-11-18 19:11
#47

Blå Agouti är en bra variant att ha Satin på. Fina bebbs där! 🤍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2022-02-16 21:38
#48

Puttar för Alwyn!

Jag har fortfarande satiner, fortfarande inget fokus men glad när de är här.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
ajanki
2022-02-16 23:55
#49

Här dyker det upp satin ofta nu.
Jag älskar satin!

Alwyn
2022-02-17 08:43
#50

Tack 😊❤️

Grodan
2022-02-17 11:40
#51

Får jag Satin brukar jag sälja dem. Jag fick några Siamese Satin under 2021, några sålda, men har två kvar som jag ev kommer att avla på. Inte för Satinet, utan för att de har allt annat jag önskar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: