Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1401 ggr
alidaolsson
2017-12-28 12:09

Vad tycker ni?

Jag har knåpat ihop ett uppfödarnamn och en hemsida, vad tycker ni? Verkar allt stämma som jag skrivit? (inte helt klar, ska skriva om möss också).

Och uppfödarnamnet, vad tycker ni om det? 🙂❤️

https://miraklets.weebly.com/

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Stinastygg
2017-12-28 13:06
#1

Det enda jag har att anmärka på (och det är nåt du verkligen inte är ensam om när det gäller uppfödarnamn!) är att du på korrekt svenska bör skriva Miraklets som ett helt ord utan apostrof - dvs inte Miraklet's. Man använder inte apostrof på det sättet i svenskan.
Vid genitiv som markerar ägarskap, dvs när något är någons, så avslutar man namnet med ett s direkt utan någon apostrof emellan, när man skriver på svenska.

Detta fel är oerhört vanligt förekommande bland just uppfödarnamn på alla tänkbara djurarter, inte bara musuppfödare gör sig skyldiga till detta 😉 Så känn dig inte utpekad! 

PS: det gör mig ännu mer vansinnig när någon inte bara felaktigt försöker använda en apostrof före ett genitiv-s eller vid verbsammandrag utan DESSUTOM blandar ihop tecken och istället gör en akut accent - eller ännu värre, en grav accent… Ex: "Stina`s". Herregud, mina ögon blöder och min hjärna exploderar! 🤐

Tsunamis
2017-12-28 13:48
#2

Jag gillar dig Stina 😆

MvH  Tsunamis

Grodan
2017-12-28 13:56
#3

Jag tycker att det är underbart och helt ok att använda apostrof/accent på just uppfödarprefix. Just för att belysa att det är det, det handlar om. Så svenskspråkspoliser göre sig icke besvär på mina uppfödarprefix Morakullan´s och Arinella´s.

Och jag tycker inte heller att vi ska prata om det i tråden!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2017-12-28 14:03
#4

Oj, delade meningar, blir svårt 🤔 För mig spelar det ingen roll om jag ska skriva med eller utan '

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Grodan
2017-12-28 14:07
#5

Ang din hemsida och dina planer så känns det jättekul att du är så positivt inställd till musavel  och redan börjat planera. 

Jag saknar avelsmål. Vill veta exakt vilka färger, teckningar, hårlag och varianter du ska föda upp. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2017-12-28 14:39
#6

Tack 🙂 Det blir nog blandat till en början, innan jag känt vad det är jag vill satsa på. Men det lutar åt Satin i splash, tricolor, brindle typ, vet dock inte om de finns satin i alla de teckningarna, isåfall är det något jag vill få fram 🙂

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
Lamina
2017-12-28 15:56
#7

Mycket fin hemsida. Bättre än många andra uppfödarsidor jag sett. Men det finns alltid rum för förbättring. Det kan vara värt att skriva sina tankar kring ett bra avelsarbete, hur man själv går tillväga och så. Det kommer iofs bara dom som vill vara riktigt noga med sitt val läsa, men personligen gillar jag att få ut så mycket information som möjligt om en uppfödare. Även vad man avlar på, typ, färg, temperament osv. Vet inte om det är för att jag sitter på mobilen. Men vissa textstorlek var i princip samma färg som bakgrunden. Det var väldigt svårt att läsa. I övrigt väldigt bra sida tycker jag.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

alidaolsson
2017-12-28 16:04
#8

#7 Tack så mycket! 😃 Jag lägger till en flik med avelsmål! Texten är nog för att det var från telefon, kan kolla om jag kan ändra det

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Nordanälvens
2017-12-28 16:24
#9

Gillar! :) den är ”renare” än min haha, allt ligger huller om buller och är fult på min hemsida.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

alidaolsson
2017-12-28 17:12
#10

#9 Tack :D Har du någon länk till din? :)

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Nordanälvens
2017-12-28 19:13
#11

#10 haha vågar jag verkligen :p https://nordmuslingar.wixsite.com/nordanalvens

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

alidaolsson
2017-12-28 21:15
#12

#11 Den var ju jättefin! 😍

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Stinastygg
2017-12-28 22:12
#13

Nå, #4 - du är TYP förlåten för att det åtminstone är en apostrof och inte en accent 😉 

En accent, vare sig den är akut eller grav, ska absolut inte sväva själv, nånstans mitt emellan! 😭 Den bor alltid på en bokstav,  till exempel á eller è.

Nå, sluttjafsat… Det hör väl inte hit. Men till Grodan säger jag bara som världens bäste Hans Rosling (Vila i frid!): "Jag har rätt och du har fel, det här är ingenting som går att diskutera." 😃

Annons:
alidaolsson
2017-12-29 06:41
#14

Hahah, älskar er här inne 😂

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ajanki
2017-12-29 10:50
#15

Tycker sidan är fin!

Blir fint med Miraklet´s!!!

Hälsningar från Ajanki´s 😉

alidaolsson
2017-12-29 12:58
#16

Tack!! ❤️

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Grodan
2017-12-29 13:06
#17

#13 Oj, jag råkade skriva att jag använder apostrof. Och det gör jag ju inte. Alltid blandat ihop begreppen för dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: