Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 868 ggr
Novachan
2017-12-29 22:19

Våg och vikt - ålder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tänkte fråga om ni vet några saker man bör tänka på angående våg för att väga möss? Ev. har jag en gammal analog köksvåg någonstans i förrådet eller hemmet men funderar ändå på att köpa en digital. Men alla kanske inte fungerar lika bra för det ändamålet? - behöver vissa egenskaper?

Sedan till den troligen svårare frågan att besvara: om ni vet vad ungefärliga vikter är normala kring specifika åldrar? Blir ju förstås svårare beroende på typ av mus och storlek… men skillnad i vikt mellan ungmus och vuxen mus? Stannar de i samma vikt vid en viss ålder? Jag skulle inte bli förvånad om jag kommer att börja föra statistik över vikten på mina möss bara för att jag vill att det ska finnas data för sådana här frågor >.<

Sedan är det roligt med bilder och jag lyckades med två bilder på ett syskonpar där de har sedan ca. en veckan tillbaka visat ganska stor skillnad på sin vikt (till utseende). Men jag är inte säker på om den större faktiskt är tjock eller bara har normalt hull. Inte bästa bilderna för att visa skillnaden, syns bättre i verkligheten, men som sagt bilder är kul… (kamerasladden är ännu inte hittad 😡) Dessa två töser är födda den 11/10-2017. Vid veterinärbesök den 5/12 vägde de ca. 30 gram och var jämnstora. Nu är Loka betydligt större än Padme, iaf bredare…

Annons:
Grodan
2017-12-30 12:29
#1

Jag hade på 90-talet en brevvåg som jag tyckte om att väga mina möss på. När de gick sönder slutade jag väga mina möss… Idag finns brevvågar knappt att få tag på och istället har man ha digital batteridriven våg. Jag har en men den står bara o väntar på att få flytta. 

Vad hade veterinären för våg?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Covfefe
2017-12-30 12:37
#2

Vanlig köksvåg som väger 1 gram och uppåt. Sätt en skål på vågen och nolla vågen om det går. Alternativt räkna bort skålens vikt. Sätt musen i skålen och läs av innan den drar ut på äventyr. Klart. (Alternativt kan man lägga någon god kletig röra som t.ex. jordnötssmör på vågen.)

Novachan
2017-12-30 12:40
#3

#1 Tror att det var någon form av köksvåg (digital) då den från började kom från ett ställe eller person som använda weight watch om jag minns rätt - veterinären hade alltså inte köpt den själv utan insåg att den var perfekt för att väga smådjur. Den hade en kopp/bringare som man kunde använda på vågen och sätta möss i

Grodan
2017-12-30 12:48
#4

#0 Fina möss där i a f 😃

Och jag tycker gott du kan fixa ny kamerasladd + våg och börja fotta och väga dina möss. 😛😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: