Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1256 ggr
Lona
2018-01-02 18:12

Varför just möss?

Visste inte riktigt vilken grupp jag skulle lägga detta i men beteende, hälsa och skötsel har förmodligen påverkat era val så…

Varför har ni val just möss som husdjur? (Eller, ni som "bara" är intresserade, varför möss?) Jag ifrågasätter inte ert val, alltså, utan är nyfiken eftersom jag emellanåt klurar på om jag skulle skaffa några möss, eller möjligen någon annan art.
Har mest erfarenhet av möss och till viss del även av råttor men är mer inne på möss.

Vad tycker ni är för- och nackdelar i jämförelse med andra "sällskapsgnagare"?
Har ni andra smågnagare också?

Vad är viktigt att tänka på om man ska köpa möss? Att köpa av en uppfödare och inte av en zooaffär är jag fullt införstådd med, men hur kollar man tex temperament och sånt? Är bättre på hundar när det gäller den biten…☺️

Ni som är uppfödare, hur länge har ni varit det och vad fick er att ta det steget?
Jag får erkänna att jag är väldigt intresserad av avel och genetik men det är givetvis inget jag skulle börja med i brådrasket i så fall utan att vara ordentligt insatt!

Släng gärna upp bilder på era möss också!❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Persilade
2018-01-02 18:21
#1

Hej!

För mig är det främst formatet och nyfikenheten på livet (små i storleken, funkar i lgh, men lika smarta och lika mycket personlighet som hundar och katter) som gör att jag valt möss. Har inte haft andra gnagare så möjligen är jag partisk. 

Uppfödning testar jag mig fram med just nu Att få möjlighet att ha mängder med bebisar att gosa med och uppfostra är så mysigt och förgyller mitt liv och min familjs liv enormt.

När det gäller temperament så har jag ingen bättre erfarenhet än att gå på magkänsla utifrån vad jag tycker är viktigt hos en mus. 🙂

Lamina
2018-01-02 18:40
#2

Tja, när det kommer till smågnagare finns det inte så mycket att välja på. Gerbiler har jag haft. Dom föll mig inte i smaken p.g.a allt grävande (grovt förenklat.) Guldhamster har jag provat. Dom har jag bara haft otur med. Bland dvärghamstrarna har jag visserligen haft några av mina absoluta favoritinvider. Särskilt en lite hona som hette Hannah. Men rent generellt känner jag att dom inte är direkt lämpade som husdjur. Dom blir för lätt stressade och utvecklar stereotypier. Marsvinen tyckte jag var hemska. Tråkiga och skrek hela tiden. Dessutom så är jag lätt höallegiker, så den mängden hö kunde jag inte ha hemma. Därmed gick lite annat bort också.

Återstår möss och råttor. Dom är rätt så lika känner jag. Gosiga, trevliga, personliga. Man kan lära dom trix och mysa med dom. Möss har dessutom den fördelen att dom inte kräver lika mycket utrymme och tid som råttor. Och, bortsett från hanar, luktar dom inte lika mycket. Dom är det perfekta husdjuret i miniformat. <3

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

adirf1
2018-01-04 00:05
#3

Jag har haft diverse djur i mitt liv och tittade aldrig två gånger åt alternativet att ha möss som husdjur förän jag började studera djurvård. På min skola have vi ett ordentligt djurhus med stor variation bland arterna som huserades där. Dagen jag klev in i Boden där foderdjuren föddes upp föll jag på stört. Mössen där föddes alltså upp till ormat och var det till trots de mest intressanta och hjärtevärmande djuren på skolan(illrar är väll ända undantaget, de hamnar jämsides men är inte realistiska husdjur för mig varken då eller nu). Varför jag blev så trollbunden var delvis all personlighet dessa små djur kan uppvisa, inte så att alla möss jag haft haft stora personligheter, men de möss jag haft som hade stora personligheter trumfar de flesta andra djur jag någonsin haft turen att ha. Att ett så litet djur som jag så lätt skulle kunna vara en fara till, att sticka ner ett finger en bra bit ovan markhöjd i buren och känna dess små tassar gripa tag och klättra upp för att få vara social och uppskattar mig trots att jag är så otroligt stor och skrämmande(ombytta roller och jag hade varit livrädd), det har fått mitt hjärta att smälta flera gånger om. Sedan har jag alltid haft en grej för missförstådda djur^^ Men möss är så sköra, men också ömma och timida. De kräver så lite och kan ge så mycket och till skillnad från tex marsvin så är de faktiskt intressanta att se på. Jag kunde titta på mina små liv i timmar om det ville sig, se dem interagera med varandra, klättra och boa. Möss är bäst ;)<3 Jag skulle säga att om du skall plocka ut vilka möss som skall med dig hem, kör på personkemi! Jag har inte många gånger kunnat göra det men den gången jag hade möjlighet att ta med fyra möss hem från Holland och stod och valde, kan säga att den sista som valdes mest för sin päls var den jag aldrig klickade med, alls. Och det känns sorgligt att skriva så, men hon fick ett fint liv ändå, hon uppskattade inte mitt sällskap utan mer sina systrars och så fick det vara.

ariama
2018-01-04 13:31
#4

Det finns många fördelar med möss, men det jag gillar mest är deras nyfikenhet!

Möss är otroligt nyfikna djur! Det gör dem väldigt roliga att interagera med. De vill vara med och kolla på allt.

Om jag lägger till mer inredning i deras bur medan de är där, så skrattar jag alltid, eftersom jag har mössen klättrandes och klängandes överallt på händer och saker, för de har inte tålamod att vänta tills jag är klar, utan måste undersöka allt, omedelbart.

[Tisstassen]
2018-01-04 22:50
#5

#4 haha de där känner man så väl igen! Även när jag bara stor breve buren för att fixa med annat icke-mus-relaterat så klänger han i gallret, och om jag ej öppnar och ger honom uppmärksamhet så klättrar han runt och ut på utsidan av gallerburen så att jag nästan måste ta upp honom :D (min bur är semi-öppen isch)

Grodan
2018-01-20 18:57
#6

Ärligt så vet jag inte längre. Jag blev typ kär och fast en gång. 

Jag brukar alltid låta andra svara på dessa frågor då jag faktiskt inte kan beskriva med ord vad det är med möss som är så himla fängslande.

Att föda upp är väldigt berikande och genetiskt är det otroligt intressant med möss då de har så himla många anlag man kan koncentrera sig på. Och det dyker upp nya nästan hela tiden. Så förutom att de är lättskötta och underbara djur är de så otroligt varierande i utseende och kan vara så vackra.

Snabbt svar bara, utan att jag funderade speciellt länge…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
2018-01-20 20:46
#7

Jag ville/behövde ha husdjur som kan bo inne i en lägenhet samt att de har potential till att bli tama, lugna och kan kela/gosa med dem (klappa, klia). Insåg att jag behövde husdjur för psykets skull.

Har inte tid och ork för att gå alla promenader en hund behöver. Älskar katter men tycker inte min lägenhet helt lämpar sig för katter och katt kändes inte helt rätt - svårt att förklara,  mer en känsla liksom. Älskar också kaniner men tycker de luktar alldeles för mycket och illa när de bor inomhus (har ägt kaniner som bott ute i tonåren). Marsvin luktar inte lika starkt som kaniner men tycker ändå de luktar för mycket och äckligt så de valdes också bort. Gerbiler tycker jag verkar för snabba och aldrig tänkt eller sett dem tama och keliga. Hamstrar har för mig verkat så dumma och tråkiga. uppfattar inte att man är vid buren och vill inte verkade inte vilja vara still så mycket för att kelas med.

Först var jag inne på råttor och läste på en massa om dem och då dök det ofta upp jämförelser mellan råttor och möss. Det öppnade upp mina ögon för att inkludera möss i mitt letande och val av husdjur. Vad jag kunde läsa mig till verkade det som att möss var lite lättare att ta hand om och få tama än råttor, inte nödvändigtvis mycket men ändå. Bara en sådan sak som typ av bur och rätt/passande storlek verkade så mycket enklare med möss. Men ett problem kvarstod. Jag hade aldrig träffat varken råttor eller möss tidigare, man kan läsa sig till mycket på internet men det kan känna helt annorlunda när man väl träffat djurarten. Jag hade visserligen petat på en råttas svans för många år sedan för jag konstigt nog hade alltid trott att svansen var kall… Men ingen annan interaktion, klappat, hålla osv.

Jag minns inte hur jag jag upptäckte det men jag upptäckte att det fanns en till djuraffär (Zooariet) som jag inte tidigare känt till i min hemstad och därför aldrig besökt. Så då åkte jag dit för att kolla in stället på skoj, inte i jakt på husdjur, speciellt eftersom det är en reptilaffär… När jag väl var där kom jag att tänka på att deras reptiler måste ju äta diverse gnagare och frågade om de såldes möss och råttor (ja, jag funderade på att köpa foderdjur som husdjur) och de gjorde det, men de födde inte enbart upp till foder utan också till sällskap! De sålde inte råttor som sällskap speciellt ofta då de är (verkar vara enligt min uppfattning) väldigt noga med deras uppfödning av sällskapsråttor - ej ta kullar så ofta, noga med val till avel, temperament osv. Men de tog fram några sällskapsmöss som jag fick hälsa på! Det var ett annorlunda möte som jag inte hade kunnat föreställa mig hur det känns att hålla en liten mus i sin hand - det är något som måste upplevas, liksom deras beteende och nyfikenhet. Jag köpte inga möss då eftersom jag inte hade bestämt mig än vilket djur som jag trodde skulle passa mig bäst och jag var inte redo att ta hem ett djur. (Man ska ej impulsköpa djur även om man vet vilket djur man tänkt skaffa!) Men redan efter 2 veckor efter besöket kände jag att möss känns mest rätt och tror att det är ett bra husdjur att börja med. Råttor har jag tänkt skaffa någon gång i framtiden när det passar, vill läsa på mer först bl.a.

Varför köpte jag mina möss på en djuraffär? För att jag fick bra kontakt där med personalen, de kunde svara på mina frågor (även frågor som jag redan visste svaren - jag ställde dem för att se så de verkligen är kunniga, är något man bör göra även hos uppfödare tycker jag för att se så uppfödaren faktisk är seriös och kan det hen ska kunna), de verkade väldigt mån om deras djur och sålde inte till vem som helst och släppte inte iväg bebisar/unga möss som visade tecken på att de inte var redo. Mössen föddes upp där (om jag uppfattade rätt så kom några också från personalens hemmauppfödning också, samt att några är uppfödare eller har tidigare varit det) och inga gnagare visades/bodde öppet i butiken. De fanns i bakrum som endast personalen hade tillgång till, så om man skulle hälsa på något djur hämtade de djuren till butiken så besökare behövde inte stressa upp de andra djuren under tiden. Jag har varit där och kollat på möss 3 gånger nu och fått träffa många möss och alla har sett ut att vara i gott skick. Jag har också blivit varnad eller avråd från vissa möss; misstänks vara dräktiga, klen, (fuzz) fel med öga/ögonlock. Så… en helt okej butik att faktiskt köpa möss ifrån! enligt min bedömning - annars hade jag inte köpt från dem.

Orkar och hinner inte skriva om temperament nu, har skrivit om det i en annan tråd men hur jag valde mina möss. Om jag hittar tråden kan jag länka den senare.

Lona
2018-02-20 20:21
#8

Tack för er input, ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare!😞

Åh, vill så gärna ha möss men som jag bor nu så går det bara inte. Får inte plats helt enkelt, möjligen en bur med minsta tillåtna mått men det känns inte så bra.

Hur upplever ni att de reagerar på hundar? Blir de stressade av att de ens finns i närheten? Jag skulle givetvis inte ha mössen och hundarna tillsammans ens under övervakning, men är mössen ok med att det luktar hund och att de ser hundarna från buren?
(När jag hade marsvin så stördes hon inte av att jag hade katt, hon gick faktiskt fram för att hälsa när katten gick förbi buren - däremot reagerade hon starkt på min råtta, de kunde inte bo i samma rum eftersom marsvinet blev stressad av blotta lukten.)

Hur gör ni förresten om ni ska åka bort? Hundarna tar jag vanligtvis med mig alternativt lämnar till goda vänner men mössen mår väl bäst hemma? Eller kan man flytta buren till en vän som tar hand om dem?

    //Lonaa, förhoppningsvis musägare om några år❤️😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[zombivarg]
2018-05-16 18:31
#9

För att mössen verkar passa mig 😉. Jag har råttor- super trevliga, roliga, nyfikna, coola individer och personligheter. Finns inte två som är lika dana, älskar dom. Jag har hamstrar- både guld och dvärg, trevliga men inte alls lika aktiva och roliga som mina råttor. Jag har degus- aktiva, pratglada, otroligt trevliga och roliga personligheter. Det bästa är att dom lever mycket längre än råttor. Jag har möss- kopior av både råttor och degus. Coola, små djur med enorma personligheter. Lite mindre format än råttor tex, så jag kan ha fler 😃😉. Jag älskar alla mina djur men måste säga att förutom mina hundar så står mina råttor, degusar och nu även mina möss lika högt upp. Jag hjälper även hemlösa katter, vissa är fortfarande vilda så jag måste vara super noga med alla mina gnagare så dom inte kan ta sig ut. Tar dom sig ut blir dom katt mat och det vill jag så klart inte. Så katterna jag har är så klart extremt nyfikna på mina gnagare. Mina råttor är tuffa bakom galler och har bitit flera av katterna, get bra resultat då nästa alla slutat att gå i närheten av råttbur en. Mina degusar skiter i både hundarna och katterna dom är coola och fortsätter med det dom håller på med. Mössen jag har gör som degusarna, skiter i hundarna och katterna. Blir dom skrämda gömmer dom sig fort men kommer lika fort fram för att se vad det var som skrämde dom. Coola möss 😃😉. På grund av utrymmet kommer jag bara fortsätta med mina degusar och mina möss. Kanske blir det fler råttor längre fram men hamstrarna kommer jag sluta helt med.

Grodan
2018-05-20 08:10
#10

Vilka guldkorn jag hittar här❤️

Lamina "det perfekta husdjuret i miniformat"

adirf1 "de möss jag haft som hade stora personligheter trumfar de flesta andra djur jag någonsin haft turen att ha"

adirf1 "att sticka ner ett finger en bra bit ovan markhöjd i buren och känna dess små tassar gripa tag och klättra upp för att få vara social och uppskatta mig trots att jag är så otroligt stor och skrämmande"


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lovegs
2018-05-20 08:26
#11

Jag har själv marsvin och de jag har är fantastiska personligheter men jag har tyvärr inga möss att jämföra med

Lovegs
2018-05-20 08:35
#12

Varning detta inlägg handlar bara om Marsvin Kan inte låta bli och skriva mer om dem de är som små människor i varje fall till personlighet båda två ställer sig vid bur kanten och tigger sen när man ska ta upp dem så är dem helt olika Korven är oftast sprallig och vill rymma ibland medans Fluff är lugn och stannar oftare kvar.

hejkomochhjälpmig
2018-05-20 13:16
#13

#8 Mina möss hade inga problem med att dela hem med min hund och då fick ändå mina möss och hunden hälsa på varandra (Min hund var alltid väldigt försiktig med alla mina smådjur.) så att det luktar hund tror jag inte skulle vara ett problem för mössen alls. 

Sickan Sicken Busmus och Castor

Silas Busmus och Castor

Jag tror inte det skulle vara ett större problem för mössen att bo hos någon annan när du är på semester, speciellt inte om man flyttar hela buren, då känner de sig nog hemma och trygga i den. :)

Annons:
Lona
2018-05-20 19:59
#14

#13, Tack för ditt svar om hundar!👍
Om man kan planera (det blir ju inte alltid som man tänkt med djur och deras livslängd) så är det nog smartast att ha mössen först och sedan introducera en valp så den tränas redan från början. Min nuvarande hund skulle bli heltossig av att bo ihop med smådjur och det gäller nog för många cairn.
Labben däremot skulle förmodligen funka direkt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: