Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 389 ggr
Mojma
1/3/18, 9:35 PM

Bråkar

Småtjejerna kom några veckor efter de första 2 tjejerna. När de ska släppas ihop så ryker de 2 äldsta på de 2 minsta, trots att det bara skiljer några veckor i ålder på dem. Hur ska man veta när man måste ingripa ELLER snarare låta dem göra upp sin rang? Jag dör om de 2 små tar skada! 😭 De 2 äldre söker upp de små o hoppar på dem. Man ser att de små får som lite blöta märken på sig dvs det ser ut som att de större biter. De vill gärna bita dem i svansarna också. Jag vet inte hur det ska vara att sätta ihop möss, det vore ju mycket tråkigt minst sagt att de 4 inte skulle kunna gå ihop ! Meningen att de skulle vara 4 var för att de ska må bra o ha stimulans av varandra :(

Annons:
Novachan
1/3/18, 10:05 PM
#1

Satte du ihop alla på en gång? De kan behöva flera "introducerings-tillfällen". Hittar inte Grodans bra beskrivning på hur man kan göra detta, så sök på 'introducering' så lär du hittar trådar som berör detta.

Lite "bråk" kan det vara i början, och det är okej så länge de inte ger varandra skador eller terroriserar varandra (inte låter en eller vissa äta, dricka, sova). De ska heller inte jaga varandra så mycket.

Lamina
1/3/18, 10:15 PM
#2

Satte du in dom små i dom storas bur? Städade du buren innan?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Mojma
1/3/18, 10:21 PM
#3

Jag köpte en helt ny bur dvs ingen doft, allt strö nytt, släppte in de 2 yngsta där med lite av deras material så något lite av deras lukt skulle finnas där, då borde ju de 2 äldre bli mindre kaxigare än tidigare men de var lika sura. Buren är jätte stor , köpte den stora för att jag vill att de ska ha väldigt gott om plats men det funkade inte :/

Mojma
1/3/18, 10:52 PM
#4

Läste artikeln om introducering. Törs jag sätta dem ihop i en Transportbur såsom tipsas där? Hur pass liten ska den vara?

Bruno71
1/3/18, 11:54 PM
#5

Jag har en mus flicka som förlorat sin kompis o skulle introduceras med två nya. Ca 1 mån äldre är Astrid, den "gamla" musen. Lät dom träffas på neutral yta o Astrid blev vansinnig o flög på den ena av de nya. Den andra är lugnare o gör inte mkt väsen av sig. Ingen tog skada men de va lite läskigt. Vi lät de träffas 3 ggr/dag i 3 dgr o de gick bättre o bättre. Jag blåste lätt på dom när de råkade i luven på varandra o de räckte för att dela dem. Sista dagen fick dom med varsin grej från sina gamla burar in i en helt nyköpt o sen dess inga konstigheter😊

Novachan
1/3/18, 11:59 PM
#6

Ja det tror jag du vågar! De har ju inte skadat varandra än och de blir ofta "lugna" av att vara i transportburen (om den är still). Vad gäller storlek så ska ju alla få plats, inte behöva ligga/stå på varandra men de behöver inte stora ytor att röra sig på. Jag antar att du inte har en Transportbur hemma? En mindre plastlåda kan fungera (med lufttillförsel såklart), t.ex. godislåda. Annars kan du ju jämföra lite mått på diverse transportburar som finns (ex. Pico)

Jag har haft tur vid introducering. Första gången med My och gänget fungerade de direkt ihop redan i transportburen - putsade och sov med varandra medan jag förberedde deras nya bur. Andra gången med Matilda-gänget satte jag dem i en mindre bur istället för en riktigt Transportbur (använder dessa mindre burar som transportburar också) men då gav sig Matilda på de nya fast det var hon som vad rädd (kissade på ett sätt rädda möss gör) och försökte ge sig på dem vid senare tillfälle när jag hade några i famnen. Så "andra försöket" fick de sista i den riktiga transportburen och sedan in i den nya buren. De bråkade dess lite så då satte jag tillbaka dem i transportburen (då var det dom små som var på Matilda istället). Men de fortsatte att bråka lite till efter att ha satts in i buren igen men det varade bara någon dag och sen var det frid och fröjd. - De behövde bråka av sig lite.

Annons:
Upp till toppen
Annons: