Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 496 ggr
[Amberochivy]
2018-01-05 13:45

Köpa djur från utlandet?

Om man avlar på smådjur som möss och andra mindre och ser några på utställning utomlands till salu. Och vill köpa med sig hem. Måste man ha tillstånd då från jordbruksverket och veterinär besiktiga mössen innan man åker hem? Jag vill undvika smitta naturligtvis ochvskulle inte vilja riskera att få hem sjuka djur. klar att man borde undersöka dem öven om det intekrävs. Men det gör det väl? Vilka sjukdommar finns egentligen? De som är på utställningar har de krav på att veterinärbesiktiga sina djur innan devtarvdem med på utställning en Föresten? Men jag undrar hur reglerna ser ut. Jag hittade inte själv på Internet. Min dator har pajat och jag sitter bara med mobilen. jag är glad jag lyckades logga in på musifokus . ….

Annons:
Pyttelite
2018-01-05 13:56
#1

Du hittar information på Jordbruksverkets hemsida. De har oxå en kundtjänst du kan ringa eller skriva till. Viktigt att tänka på är att kolla strax innan du åker iväg för reglerna kan ändras snabbt. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/andrasallskapsdjur/andrasallskapsdjurinforsel.4.58f2066813fc03d6a20482f.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Amberochivy]
2018-01-05 14:25
#2

Okey tack. Såg att man måste flyga med djuren. Och åka hem via Göteborg eller Stockholm. 5 stycken Max. Går ju att ordna. Jag ska hälsa på släktingar. Och OM det råkar vara utställning på orten vore det ju kul ju att köpa djur. Bara man har bur med sig i resväskan.

Pyttelite
2018-01-05 14:46
#3

Jordbruksverkets sidor är kniviga att förstå även om de ska vara förenklad information från lagar och förordningar.

Om dina släktingar bor utanför EU utom Andorra, Färöarna, Norge och Schweiz. Då gäller kravet att de ska föras in via gränskontrollstationer Göteborg/Landvetter eller Stockholm/Arlanda.

Jag vet inte om kravet är flyg så kolla en extra gång med kundtjänst för det är inte alldeles självklart.  Det är bättre att fråga en extra gång.

För säkerhets skull skicka även en fråga till flygbolaget om du tänker flyga för de har suveräna regler. En del flygbolag tillåter inte djur överhuvudtaget som handbagage osv.

###


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Grodan
2018-01-05 15:11
#4

#2 Flyga med möss? Mja… det är nog svårare det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pyttelite
2018-01-05 15:13
#5

#4 Varför skulle det vara svårt att flyga med möss?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-01-05 15:17
#6

Detta gäller t ex för Finnair; https://www.finnair.com/se/se/information-services/baggage/pets/flying-with-pet Varje bolag har dina regler men det är inte alls omöjligt att frakta husdjur via flyg.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Grodan
2018-01-05 15:18
#7

Ja, Finnair är det enda bolag som tar möss och råttor. Alla andra vägrar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Amberochivy]
2018-01-05 15:41
#8

Hmmm verkar knepigt alltihopa. Så man behöver inte visa dem i tullen alls då om man har möss eller hamster i bagaget då? Om man kör egen bil eller tar tåget?

Tsunamis
2018-01-05 15:43
#9

Man får fritt föra in 5 djur per person utan tillstånd inom EU. Spelar alltså ingen roll om det är 5 hundar eller 5 möss. 

Från 5 djur och uppåt behöver man import/exporttillstånd vilket kostar 500kr per djurslag och riktning du vill ha djuren (import eller export). Tillståndet gäller för 2 år i taget.

Det finns lite extra regler utöver detta som t ex djuren ska vara garanterat friska med intyg från uppfödaren men någonting sådant har i alla fall inte jag varit med om att de efterfrågat på gnagare vid kontroller.

MvH  Tsunamis

Pyttelite
2018-01-05 15:57
#10

När det gäller hund och katt måste man antingen tullklarera djuret vid ankomst (röda linan) eller förhandsdeklarera ankomst via internet (då kan man gå på grönt) - vet inte om det även gäller för gnagare.

Edit: Är inte säker på att det verkligen är totalt 5 djur oavsett art - på jordbruksverkets hemsida står det 5 st gnagare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Amberochivy]
2018-01-05 17:01
#11

Vad har man för Transportbur till möss då? Det tar ju 12 timmar att åka hem ju.

Upp till toppen
Annons: