Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2557 ggr
Alwyn
2018-01-08 15:46

Bliss och Bambu

Jag skulle inte ha möss mer, nänä. Idag fick en musa till följa med hem från jobb, för att lilla Bliss skulle slippa vara ensam. Jag vågade nämligen inte sätta henne med varken mus eller natal här hemma, så det fick bli en till från samma musfamilj. Jag tror det kan vara hennes mamma, alternativt moster. Högdräktig, jag vet, men där va inget annat att välja på och själv ska hon inte sitta. Här ser ni tydligt storleks skillnaden på Bliss och en vuxen. Så snart kommer här bebispip.

Annons:
ajanki
2018-01-08 17:29
#1

Håller tummarna att allt kommer gå bra med både Bliss och Bambu❤️

Jag skulle aldrig kunna jobba på ett ställe där möss far illa utan att vilja rädda dom, så jag förstår dig som tagit hem dom!

Alwyn
2018-01-08 17:58
#2

Ja det va jobbigt de första dagarna. Men eftersom jag fick ändra grupperingarna, behandla dem och förbättra deras miljö så känns det mycket bättre nu.

ajanki
2018-01-08 19:06
#3

Så bra att du fick ändra och behandla!

Alwyn
2018-01-08 19:32
#4

Ja verkligen. Tack ska du ha!

Grodan
2018-01-09 11:10
#5

Bra val. 😃Hoppas allt går bra med bebisar osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2018-01-09 23:14
#6

Aww… Vilken tur för dom att du kom. Lycka till med dom, jag håller verkligen tummarna för dom. 😇

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Alwyn
2018-01-10 09:22
#7

Tack ska ni ha! Jag tror hon födde inatt! Hon blev plötsligt elak mot lilla Bliss sent på kvällen, så jag fick skilja dem åt. Hon hade boat in sig som bara den i morse och pluggat igen boet. Jag skymtade en bloddroppe i pappret så hon ville nog föda ensam. Undrar när man vågar testa sätta in Bliss till mor och bebbar. Hur länge skulle ni väntat?

ajanki
2018-01-10 10:21
#8

Grattis till bebisar! Jag hade nog inte tagit ut henne alls. Vet inte när du ska våga sätta in henne igen, kan ju bli problem nu när du tagit ut henne. Du får prova dig fram lite, det är mitt bästa tips!

Alwyn
2018-01-10 11:07
#9

Hon va riktigt elak och Bliss skrek för full hals gång på gång så jo…jag hade ingetval än att separera. Bliss har numer en skadad framtass.

Novachan
2018-01-10 11:55
#10

Stackars Bliss som skulle få en kompis… hur är hennes mage nu?

Stinastygg
2018-01-10 12:38
#11

Grattis till bebisar. Värre med Bliss. Krya på sig vännen!

ajanki
2018-01-10 13:39
#12

Ojdå blev det så illa! Har aldrig varit med om det, de flesta honor brukar uppskatta sällskap. Ja då är det ju bara att vänta tills bebisarna är större skulle jag tro…

ariama
2018-01-11 05:43
#13

Är inte muskompisen med under födseln, skulle inte jag tordas sätta in henne senare.

Musmammor uppskattar att få ha en kompis med som sällskap och hjälp, men det är just "kompis" det handlar om. Och de ska vara med även under förlossningen, senare kan vad som helst hända. Främmande möss som de inte bott länge ihop med, räknas varken som kompis eller hjälp.

Jag antar att dina två delade bur tidigare, men de stod tydligen ändå inte tillräckligt nära varandra.  Det var kanske väldigt många i buren? Eller så var de bara inte särskilt mkt kompisar ändå,

Annons:
Alwyn
2018-01-11 10:16
#14

Ja det va himla synd och oväntat, att de inte skulle funka ihop. De kommer från en butik där jag börjat jobba. Bliss tog jag hem pga hennes svullna mage, jag ville ha koll på henne ifall hon va sjuk eller dräktig. Efter tre dygn tog jag hem Bambu, demen bodde ihop förut. Men det va nog en jobbig flytt som mamman tog hårt. Dels eftersom hon är så nära födsel och dels för att hon redan va stressad innan, samt att så mycket blivit ändrat på sistonde. De va oerhört stressade, alla mössen, när jag började jobba i butiken. Flera hanar och dräktiga honor tillsammans. Inget bomaterial eller inredning. Ingenstans att gömma sig. Inget att göra. Bara strö,vattenflaska och mat. De hade även ohyra och hanarna sår från slagsmål. Hela de två första arbetsdagarna hängde de i gallret och tuggade av frustration. Så från det till miljön de fått nu är en väldig skillnad. Jag fick som tur var lov att gruppera om mössen, behandla dem och berika dem. De sjukaste togs bort, så illa va det. Men vilken skillnad det blev!!! Nu är de lugna, ingen hänger i gallret. De sover på dagen, som de ska göra. Bliss mage ser normal ut nu, så på en vecka har det ordnat upp sig vad det än var. Hon fick flytta ihop med en natal idag. Ja, ni läste rätt. EN natal (jag som förespråkar att de alltid ska va minst två). Det blev en toppenlösning för den här natalhanen funkar inte i grupp. Ovanligt, men det händer. När de möttes va det kärlek vill jag lova! Bambu får föda ifred.

ariama
2018-01-11 13:36
#15

Det är så skönt att läsa om hur du ordnar upp en vidrig situation för en massa stackars misshandlade möss som ingen brytt sig om. Sånt här gör så ont i mitt hjärta. Heder till dig! ❤️

ajanki
2018-01-11 14:03
#16

Så skönt att du ordnat så bra för dom! Det värmer mitt mushjärta❤️

Alwyn
2018-01-11 16:00
#17

Tack ska ni ha ☺ 💗

Stinastygg
2018-01-11 21:23
#18

Men alltså! Så fantastiskt att du tog tag i det hela åt mössen, och så snabbt efter du börjat på ett nytt ställe också. Heder som sagt! SJälv skulle jag ha svårt att se den övriga personalen i ögonen ordentligt efter att ha sett dem behandla djur så. Kokar i mig bara jag läser det!

Är fler djur i butiken utsatta för liknande saker? 😕

Alwyn
2018-01-11 22:30
#19

#18 jag är van att folk har konstig djursyn så jag blev väl inte jätteförvånad. Jag höll tillbaka för att inte explodera och kräva ändring på allt direkt. Jag har nu även berikat och grovstädat till de andra gnagarna, kaninerna och fåglarna också. Lite i taget. Superskurat de grönsvarta vattenflaskorna (av alger, bläää). De hade ingen berikning heller. Tomma burar nästan. Och satt en hamster med hudproblem i karantän samt behandlat den. Satt in leksaker och grenar åt fåglarna. Känns bra, att det går framåt.

[Tisstassen]
2018-01-12 08:29
#20

Det är ett mysterium för mig att inte alla som jobbar i djuraffärer bryr sig lika mkt som dig… hur kan man välja det jobbet och sedan inte sköta ögonstenarna??😕

Annons:
Alwyn
2018-01-12 09:32
#21

#20 ja visst är det konstigt. Men jättevanligt. Jag besökte Skövdes Djurmaxi förra veckan för att se hur de hade det och blev grymt besviken. Pyttesmå glasburar stod helt öppet med gerbiler i. Pyttelite spån på golvet, inga grävmöjligheter. Gerbilerna satt frustrerade och gnagde stereotypt i metallkedjor samt grävde mot glaset. Frustrationen hos de små va uppenbar. Jag kände inte ens att personalen skulle va mottaglig för info så jag vände och gick.

ariama
2018-01-12 09:41
#22

Om man kunde få media att uppmärksamma det här problemet? Det skulle nog uppröra folk, om de bara förstod att ett stort antal djuraffärer, samt även "djurgymnasium" faktiskt inte behandlar djuren bättre än djurindustin gör!!

Alwyn
2018-01-12 12:22
#23

#22 ja! Jag skulle vilja åka Sverige runt och besöka olika butiker och skolor mm. Göra inspektioner, påpeka förbättringar och lära personalen hur de kan göra för att djurvälfärden ska höjas!

Novachan
2018-01-12 12:59
#24

Vanliga djurskyddsinspektöter kollar väl bara så att djuren har mat, vatten och lagliga mått av bur? Och lissom inte allt som djuren EGENTLIGEN behöver än bara va de behöver för att överleva (överleva ett tag skulle jag hellre vilja säga…)

Sååå… skapa en ny yrkesroll där man inspekterar för att berika djurs miljö och berätta om förbättringar de kan göra? 🙂 (och inkludera där t.ex. om att hanmöss oftast inte fungerar ihop)

[Tisstassen]
2018-01-12 13:31
#25

Usch jag blir så arg… för några år sen försökte jag hitta extrajobb i djurbutik, jag har alltid varit väldigt intresserad av djur och lär mig mycket om dem. ingen ville ta emot mig, inte ens som praktikant, deras anledning var att jag pluggade ekonomi och de prioriterar de som pluggar något djurrelaterat. blir så sur över att djuren lever under sånna förhållanden och att man måste ha "utbildning" men att de ändå inte hjälper????? blir såå sur. 

om det inte var så svårt att få det att gå runt ekonomiskt skulle jag så gärna starta en djurraffär med human djurhållning!! vore ju ett av drömjobben 😍 kunna föra vidare rätt info till blivande djurägare och få ta hand om massa små liv…

Lamina
2018-01-12 14:04
#26

#25 Skulle hellre se en djuraffär som inte säljer djur alls. En där dom bara tipsar folk om bra uppfödare dom kan vända sig till om dom vill köpa djur. Man kan för all del ha djur i butiken, hållna på det sätt dom bör hållas på. Men då inte till salu utan bara som exempel. Det vore min dröm. Själv har jag hittat en djuraffär i Linköping som håller sina djur så bra att jag nästan nästan blir gråtfärdig av lycka när jag ser det. Min dröm är att jobba där. Jag tror min vilja att ge blivande djurägare så mycket information som möjligt skulle tas emot väl där. Istället för, som någon skrev nyligen, ett samtal med chefen. Men men, allt det kanske hör en annan tråd till. Hur går det för flickorna, Alwyn?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alwyn
2018-01-12 14:20
#27

Jo det bästa är ju om djur inte säljs i butiken alls. Länsstyrelsen, som gör kontroller en gång per år i butiker med djur, verkar se mycket mellan fingrarna. De har uppenbarligen även dålig kunskap i många fall. Sen är lagen luddig i vissa aspekter. Som ni säger, så innebär inte laglig hållning att djuren mår bra heller. Sånt här kan jag prata om i evighet. Bättre kunskap och strängare lagar till folket, säger jag!

Annons:
Alwyn
2018-01-12 14:22
#28

#26 det går bra :) men de bor inte tillsammans. Jag vaknade till bebispip imorse. Grattis Bambu! Bliss har fått en käresta. En kavaljer i stort format som pysslar om henne. Det va kärlek vid första ögonkastet vill jag lova! XD

Lamina
2018-01-12 22:17
#29

Åh, vad härligt när det går bra ändå. Önskar Bambu lycka till med dom små. <3

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Tisstassen]
2018-01-12 23:11
#30

#26 ja det har jag också funderat på! Att endast ha typ ”visnings exemplar” :D och ja du har rätt, hör till en annan tråd ^^ Åh bebispip <3

Stinastygg
2018-01-14 21:48
#31

#24 Berikning ingår i djurskyddslagen, dvs sånt som inspektörer ska kolla -  men som berikning åt smådjur räknas enligt lagen t.ex en hylla att sitta på så att eehhh…

Novachan
2018-01-14 22:03
#32

#31 Wow dåligt…

Hoppas det kommer bilder på de nya små liven snart 🙂

Stinastygg
2018-01-14 22:52
#33

Ja, det har ju att göra med att laboratorier, grossister, storskaliga foderuppfödare osv ska kunna komma undan med i princip obefintlig berikning och fortfarande följa lagen…

Samma sak att minkar inte "behöver" stora ytor och tillgång till vatten att simma i enligt lagen, som de egentligen kräver om man ser till deras naturliga miljö. En lagändring med krav på berikning för minkar resulterade i att burarna måste innehålla minst en hylla och en leksak - de fick EN hylla och oftast en hård plastboll. "Jippi" säger minkarna, och lider av precis lika mycket stereotypier som innan 😡

Problem som uppstår när den ansvariga myndigheten - i det här fallet jordbruksverket - inte är oberoende utan har till uppgift att BÅDE se till djurnäringens intressen (läs: vinster) OCH djurens välfärd. Matematik som ej går ihop…

Det är en av anledningarna till att vi borde ha en oberoende myndighet, som BARA företräder djur. En skam att djurskyddsmyndigheten lades ner. 

Sorry att jag fortsätter gå utanför ämnet… Bliss och Bambu var det………..

Alwyn
2018-01-19 19:34
#34

Idag fyller Bambus kull en vecka!

Annons:
Alwyn
2018-01-19 19:37
#35

Måste säga att Bambu knatat direkt in i mitt hjärta. Det va lite oväntat, eftersom hon togs hem som sällskap åt Bliss. Men hon är fantastisk! Så fort hon hör mig i köket kommer hon fram och vill upp.

Grodan
2018-01-20 15:05
#36

#35 Åh, vad härligt med en sådan musa. Hon vet att hon måste jobba med dig så att du inte slutar helt med tammöss… hehe 😛😉😃❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-01-20 20:13
#37

Så kan det vara Grodan! Hihi

Grodan
2018-01-20 21:13
#38

Köksmus ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-01-20 21:42
#39

Ja visst är det mysigt!!!

Grodan
2018-01-20 21:52
#40

jupp. jag har börjat vara mer i köket igen tack vare att jag nu har en köksmus o en köksråtta


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-01-21 08:37
#41

Det är ju suveränt!

Annons:
Grodan
2018-02-03 00:15
#42

Hur går det med Bliss o bebisar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-02-03 21:47
#43

#42 riktigt bra! Blev en hane kvar med…det va oplanerat. Hmmm

Lindb
2018-02-04 00:10
#44

Så fina! Kommer du behålla alla?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Alwyn
2018-02-04 07:06
#45

#44 nej några flyttar om en vecka :)

Novachan
2018-02-04 11:00
#46

#45 Ska de flytta tillbaka eller blir det helt nya ägare?

Alwyn
2018-02-04 13:09
#47

#46 ny ägare!

Novachan
2018-02-04 13:55
#48

#47 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: