Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 811 ggr
Littlem
2018-01-08 22:48

Information från SVEMUS styrelse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nya rekommenderade priser för medlemmar och uppfödare som föder upp och säljer möss.

Det tidigare rekommenderade priset vid försäljning av möss inom SVEMUS har varit 150kr per mus. Styrelsen har nu beslutat att höja det rekommenderade priset till 250kr per mus.

Motiveringar till prishöjningen: 
Tammusen behöver få ett högre värde som sällskapsdjur. Med ett lågt inköpspris kan djuren bli spontana impulsköp. En mus som säljs av medlemmar och uppfödare är registrerad i föreningen med stamtavla. Man har ofta koll på sjukdomar och genetiken bakåt i leden. När man köper en mus som är registrerad i SVEMUS så vet man att den som fött upp djuret följer jordbruksverkets lagar samt SVEMUS regler och rekommendationer. Vid köp av möss från medlem eller uppfödare i föreningen medföljer stamtavla och korrekt faktafolder/skötselråd enligt jordbruksverkets regler. Priset på möss har tidigare varit det lägsta av de gnagare som har samma livslängd och storlekskrav på sin miljö. Man får vad man betalar för. Att köpa en registrerad mus är exklusivt. Man vet var djuret kommer ifrån, att de fötts upp med omtanke, kärlek och rätt vård.

Annons:
Grodan
2018-01-09 11:17
#1

Jag tycker det är bra med en aktiv klubb där man tänker på musen och uppfödarna, men en chockhöjning som denna känns inte ok.

Jag önskar också som medlem och uppfödare kunna få påverka innan sådana här stora och drastiska beslut tas, som påverkar mig som uppfödare väldigt mycket. 

Förut för länge sedan hölls medlemsmöten då sådana här saker diskuterades. Vi kunde även rösta och på vad som sades på mötena kunde styrelsen jobba vidare. Styrelsen behöver ha förankring i vad medlemmar och uppfödare tycker och känner. Annars kan man ha frågan som stående på årsmötet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2018-01-09 11:34
#2

Håller med dig Grodan!

Jag fick en chock när jag läste om höjningen! Jag tycker att medlemmarna ska  få vara med och tycka i en sån här fråga!

Nu är det i och för sig en rekommendation, men ändå.

ariama
2018-01-09 13:57
#3

#1 och 2. Det var min första reaktion! Som Grodan och Ajanki skriver. "Chock-höjning" är ett passande ord.

Motiveringen är okej, men hur funkar det irl, egentligen?  Vilka målgrupper når vi och vilka missar vi? Och vilken skillnad gör det? Det kanske drabbar fel målgrupp, medan de som behöver nås, istället försvinner ännu längre bort?

Dessutom, min erfarenhet av dem som älskar mössen är att de ofta har en tom plånbok. Kan t.ex. inte råd att åka på utställningar, nu kan de inte ens köpa uppfödarmöss… 

Det finns många argument både för och emot. Det hade kanske varit värt en diskussion med medlemmarna först? Och kanske hade även upplägget kunnat göras lite annorlunda?

Novachan
2018-01-09 18:06
#4

#3 Jag tänker något som du Ariama. Den målgrupp som gör impulsköp skulle jag gissa på inte är folk som köper av uppfödare - tror att de flesta uppfödare skulle välja att inte sälja till sådana och kan identifiera impulsköpare. Utan det är folk som köper av djuraffärer… där priset nästan garanterat är lägre än 150 kr. Dock vet jag inte vad som gäller om uppfödare/medlemmar i svemus som säljer möss till djuraffärer och om djuraffärerna kan själva sätta priset eller om de också måste hålla sig till svemus-reglerna om de väljer att visa upp/sälja mössen som svemusreggade möss. (jag gissar på att det är affärerna som bestämmer priset oavsett…).

Tsunamis
2018-01-09 19:51
#5

Har nu funderat i frågan och ja jag hade nog velat att alla medlemmar hade blivit tillfrågade, om inte annat uppfödarna själva. Jag tänker höja med 50kr (nataler och mushanar 150kr, honor 200kr) vilket räcker för mig. Möss har värde absolut, men man kan inte ligga orimligt högt jämfört med grannländer i mitt tycke.

MvH  Tsunamis

ariama
2018-01-09 21:48
#6

#5. Det tycker jag är vettiga priser!! 150 för hanar och 200 för honor.

Annons:
Grodan
2018-01-10 23:50
#7

Höja musens värde gör vi just nu genom att få dem friska! Vem vill köpa möss om man inte vet om de ska börjar rossla eller bara dö imorgon?

(det lät hårt… ingen ska ta åt sig, det är INGET personligt… utan jag är bara så ledsen för oss alla som verkligen mår dåligt av att mössen är så sjuka idag och att ingen vill lägga energi, tid och pengar på att få dem friska… som klubb borde vi nästan få subventionerad hjälp från SVA..)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-01-11 12:41
#8

#7 så sant!

Tsunamis
2018-01-11 12:56
#9

Ja det är ju ett problem med hälsan idag. Men det är inte något som är unikt på möss tyvärr, så min prisnivå är också baserad på vad man får när man köper en mus, natal eller dvärghamster från mig. Hälsa, livslängd och kvalité i åtanke på samtliga djurslagen.

MvH  Tsunamis

ariama
2018-01-11 13:40
#10

Jo, det viktigaste enligt mig (också) är att sätta hälsa och åldershälsa i medveten och genomtänkt fokus i avelsarbetet.  Själv satsar jag hårt på det nu. Det kommer att ta tid, men då får det göra det! "De snabba framgångarna" har jag bakom mig numera. 😛

Upp till toppen
Annons: