Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 516 ggr
[Tisstassen]
2018-01-10 19:48

Sova blottad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Brukar ni någonsin se era möss när de sover? Jag storstädade min hanes bur idag, och hans hus står och torkar, så jag la in en liten bit som jag stickade för hur läge sen som helst, av fluffigt mjukt garn. När jag kom in i mitt rum så sov han på den, helt blottad! Så himla söt <3 dock ville han direkt fram till gallret när jag kom, man vet ju aldrig när nått kul kan hända ;) (Han gnager inte på tyg vad jag sett så har inte sett några tecken på att jag behöver vara oroad för trådar, men tar så klart bort direkt om han börjar)

Annons:
Novachan
2018-01-10 20:34
#1

Oftast sover mina i sina bon, men ibland kan man se dem även lite i boet beroende på hur och vart det är byggt. Ibland sover de helt öppet direkt på stöet eller grävt grop och ligger direkt på plastbotten,  i hörn. Tipp sover eller vilar ganska ofta på en trästege (del av hängbro från zooplus), högt upp i buren. Tridrick har jag ibland sett sovandet på toppen av sin träbro (videbro från zooplus).

Vad jag har förstått är det två saker man ska tänka på om man har saker i buren av tyg, garn, handduk och liknande (inte bara till möss utan alla gnagare): gnager och råkar äta eller att de fastnar i någon tråd och skadar sig (ex. förlora klor, tår. Tråd kan kapa blodcirkulationen och skära in i kroppsdelar 😕)

[Tisstassen]
2018-01-10 20:40
#2

#1 åh va sött! jag har aldrig sett honom sova förut, han brukar gräva sig längst in i huset som är fyllt av bomaterial😃

jo jag vet, har hört skräckhistorier! men brukar inte ha material som är någon fara, denna är endast tillfällig, och det är nog ett rätt ok garn för små tassar tror jag 🙂 det har som en hård "kärna" eller hur man nu kan beskriva de 😛

Novachan
2018-01-10 21:06
#3

Sett möss sovande i hängmatta också, det räknas nog också som öppet. Är bland det gulligaste jag har sett ❤️

[Tisstassen]
2018-01-10 22:46
#4

åh❤️

saknar min kanin som brukade kasta sig på sidan och sova, urgulligt ❤️

Grodan
2018-01-10 23:34
#5

Djur (som "normalt bäddar ner sig") som sover helt öppet är mycket trygga! ❤️

Jag ser det som ett stort framsteg i eran relation.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-01-11 13:06
#6

vad fint skrivet ❤️

jag kämpar varje dag för att få honom trygg, snart ska jag ta nästa steg mot att försöka lära honom tricks! 😍

Annons:
Grodan
2018-01-12 11:26
#7

#6 ❤️Upplever du att han utvecklats och på vilket sätt märker du det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-01-12 13:26
#8

Jaa definitivt! i början var han ju knappt van vid människor, och kom knappast fram frivilligt, utan jag fick locka mycket med supergott godis… nu söker han verkligen uppmärksamhet! om jag pysslar med saker framför buren klänger han i gallret, och om jag inte öppnar så klättrar han runt så han kommer på utsidan av gallret för han vet att jag brukar sträcka fram handen då och erbjuda nått gott 😃 och han klättrar alltid upp i min hand nu utan tvekan om jag sträcker ner den framför honom i buren 😍 vet inte riktigt om han vill ha uppmärksamhet för uppmärksamhetens skull eller för godisets skull dock 😂

han kan även äta sittandes i min hand, något han inte alls vågade i början. nästa mål är att han ska kunna vara på en okänd yta och vara trygg nog för att äta godis… än så länge tycker han det är lite läskigt och blir stressad… men om jag ska kunna öva tricks så behöver han lära sig det först! så nu ska jag ha honom korta stunder på fönsterbrädan tills han lärt sig :) han tog ett slick jordnötssmör från en toarulle i fönstret igår! 

ett annat mål som vi jobbar med varje dag är att jag ska kunna stryka honom över ryggen utan att han blir rädd. i början blev han rädd och kuta in i buren igen, men nu sitter han lugnt i min hand och mumsar på gottis utan att bry sig att jag stryker hans rygg ❤️

ariama
2018-01-12 14:03
#9

❤️

Grodan
2018-01-13 19:09
#10

#8 Låter ju perfekt!❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-01-15 23:16
#11

Har ibland sett Matilda och Stina ligga väldigt still på klätterställning men varit osäker på om de verkligen sover. Just nu kan jag se lilla Matilda garanterat sova på andra plattformen ❤️dock är det för mörkt för att jag ska lyckas ta bild på henne och visa… hade kunnat få till en jättebra närbild annars

Upp till toppen
Annons: