Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2466 ggr
Daniellafranke
2018-01-12 15:13

Hjälp med skogsmus

Nu är det såhär att jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om en skogsmus jag hittade på balkongen. Den är kvar hos mig, (ring polisen om ni vill!) lilla sötnosen har iallafall växt jätte mycket och mått bra osv osv, det är en hona (enligt mig, är inte så kunnig men av det jag läst och googlat verkar de vara en hona) för några dagar sen bestämde jag mig att köpa 2 honor till. (Då från en djuraffär) Torkel , (skogsmusen) verkar inte alls trivas i buren längre. Vill bara ut hela tiden, bitter på gallret och klättar upp och hänger upp o ner för att komma ut, hoppas upp i handen snabbare än kvickt så fort jag sätter ner den. När Torkel träfffade dem två nya mössen var det inget märkvärdigt. Inget bråk ingenting och fortfarande inget alls. Däremot sover Torkel knappt, har gått upp jätte mycket vikt, verkar helt enkelt inte må bra. Har funderat på att släppa ut hon utomhus, men vet ej om den kommer klara sig nu när den är van vid värme och att vara inomhus. Vad ska jag göra???

Annons:
[HundochKatt]
2018-01-12 16:53
#1

Har du satt en vild mus i bur!?!? 

Släpp ut den stackaren.

Daniellafranke
2018-01-12 17:33
#2

Dock var det bara en liten liten bebis när jag tog in den, kanske inte spelar någon roll men den har alltid varit lugn i buren tills dem andra kom dit

ariama
2018-01-12 17:50
#3

På något vis behöver den komma ut antar jag. Eller om du kan skaffa en större bur, typ akvarium (såna kan man få om man börjar fråga runt i bekantskapskretsen). Och så inreder du så "skogslikt" du kan, med en massa mossa och grenar och så. Men det kanske hon redan har?

Var i landet bor du? Dvs vilket klimat har du ute just nu. Snö kan vara bra, för det isolerar. Barmark och en massa minusgrader är inte bra.

Själv tror jag att jag skulle försökt att först göra ett varmt och isolerat bo, som hon får ha i buren tills hon lärt sig det som "hem" och "sovkammare". Sedan sätta ut den musen i boet på en bra och skyddad plats i skogen, OCH se till att hon har mat tillgängligt! Och maten får du fylla på, för kylan kanske hon klarar om hon får tillräckligt med mat.

Nu skriver jag bara i all hast, andra får svara bättre (eller så har du något att spåna vidare utifrån). Lycka till med den lilla - som blivit stor, och längtar hem till skogen.

Alwyn
2018-01-12 19:14
#4

Är du helt säker på att de ens är av samma kön? Absolut bör du släppa ut den. Som amaria frågar, var bor du? Är det söderut bör en dag utan minusgrader funka. Men i rätt miljö. Jag skulle iaf inte tvinga den va ihop med de andra mössen. Kan du lägga in lite bilder?

Daniellafranke
2018-01-12 19:52
#5

Jag bor i skåne, här Är inga minusgrader just nu och ingen snö. Bor inte på landet men här finns många möss runt omkring samt skog osv.

Daniellafranke
2018-01-12 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har ingen bra bild men lägger ut en bild från när den va bebis.

Annons:
Daniellafranke
2018-01-12 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7
Alwyn
2018-01-12 19:55
#8

Av samma art skulle det stå i #4. Ja men då så, släpp ut den så fort du kan, en varm dag i lite skogig miljö. Skicka med litet matförråd också ;)

ariama
2018-01-12 22:36
#9

Menar du att du satte in de nya mössen i skogsmusens bur? Då är ju problemet enklare, ta bort dem igen! Om de har samma bur är ju skogsmusen tok-stressad av det. Ta bort dem och se om hon ändrar beteende.

Att bara släppa ut henne igen, utomhus, när hon varit inomhus i två månader, kan vara problematiskt, eftersom djur ställer om sig successivt till den temperatur de lever i.

Man kan ta in djur utifrån under höst och även vinter, men sedan inte tvärtom. En varm dag ute hjälper inte när nästa dag blir kall. De behöver sakta anpassa kroppen till kallare väder, som under naturlig höst inför vintern.

[Tisstassen]
2018-01-12 23:06
#10

Skulle hon klara av å fixa mat själv och akta sig för faror nu när hon varit inne sedan hon var så liten…? Hon är ju van vid människor nu och van att ha en skål med mat… Om hon inte trivs med de nya mössen, varför separerar du dem inte till å börja med? Inge bra med stress och övervikt för henne… spec inte om hon ska bli introducerad för farliga skogen igen…

ariama
2018-01-13 09:25
#11

#10. Jag håller nog med Tisstassen, och tror inte hon skulle klara att sättas ut nu, eller någonsin. Ungar lär av sina mammor till stor del, samt att de ärver reviret, och har en släkt. Hon skulle vara ensam, frusen, vilse och okunnig om var och hur hon skaffar mat.

Ditt humanaste val nu, är att antingen ta hand om henne hela livet och ge henne ett bra och stimulerande hem, eller helt enkelt avliva henne om du inte kan göra på annat vis. Ute skulle hon antagligen dö en sakta och förtvivlad död.

Man får inte ta hand om vilda djur, det är sant. Men vilda möss får man däremot ha ihjäl på vilka vidriga vis som helst utan protester. Och tama möss behandlas också ofta på ett vidrigt vis (djuraffärer, foderdjur, naturbruksgymnasium). Så jag anser inte att det är särskilt "farligt" om du tagit hand om en liten vilsen musunge en gång.

Berätta gärna hur det går. Och lycka till med din söta lilla skogsmus! 😘

[Tisstassen]
2018-01-14 00:35
#12

#11 kunde inte sagt de bättre själv, håller med om varje ord! Hade du inte lyft in musungen hade hon förmodligen dött, men istället gav du henne en chans att leva, med dig som sin vän och mamma. Lycka till, hoppas de löser sig! Och jag är också nyfiken på hur de går :)

Alwyn
2018-01-14 08:28
#13

Om du kan ge henne ett lyckligt liv säger jag, go for it. Men det lär krävas utrymme, berikning och aktivering. För det första måste du skilja henne från de andra mössen om de inte trivs ihop. Sen strömata och ge henne utmaningar genom att få utforska nya miljöer, tex i en liten rasthage där du byter inredning ofta. Det är ju stor skillnad på att ge henne ett liv och ett lyckligt liv.

Annons:
[Tisstassen]
2018-01-14 11:22
#14

#13 absolut, de har du helt rätt i! Men kräver en mus som i grunden är en vildmus mer berikning än våra tammöss för att få ett lyckligt liv? Tänker eftersom hon inte fått uppleva det vilda livet? :)

ariama
2018-01-14 11:46
#15

Vilda djur som inte domesticerats har "vilt-tänk" i huvudet. Även när de föds i fångenskap! Det tar generationer av väl utvalda djur från vilttänk till etablerat husdjur.

ariama
2018-01-14 11:50
#16

När musuppfödare i SVEMUS avlar möss som trivs i små burar, tar även det flera generationer, av väl utvalda avelsdjur i varje generation.  Och till exempel popcornbeteende hos musungar beror på "vilttänk" som hänger kvar, vi uppfödare avlar mot hanterbara och lugna musungar.

Vilt-tänk har etablerats av evolutionen under miljontals år, och sitter i generna, det handlar om bästa överlevnad hos arten och individerna. I vilt tillstånd.

[Tisstassen]
2018-01-14 13:24
#17

#16 ja men justja… de har du ju så klart rätt i!

ariama
2018-01-14 14:25
#18

#17, Ja, jag vet att du vet. 😉Och du har också rätt i att det faktiskt är skillnad på individer! En del kan ju funka bra i fångenskap medan andra bara blir djupt frustrerade. Det skiljer också mellan arter. Just skogsmus tror jag är ganska "lätta" att ha i fångenskap, efter vad jag erfarit.  Daniellafranke är inte den första som haft skogsmus som husdjur.

Jag vet i alla fall två som haft skogsmöss, och de levde många år och verkade må gott. I alla fall den ena var en gosig sällskapsmus hela livet. Jag träffade den själv när den var ett par år, väldigt trevlig och gosig.

Den andra var en hane som inte var "snäll" när han blivit könsmogen, om jag minns det rätt. Han hade en mushona som han försvarade ilsket.

Och många av våra tammöss härstammar ju från infångade vildmöss. För drygt hundra år sedan dammsög man hela områden på vildmöss, för man skulle ha till forskning och inavlade stammar. (USA) Många lab-mus-stammar härstammar från dem, och även våra sällskapsmöss via labben. Roliga färgmutationer letar sig ju alltid ut till hobbyaveln.

[Tisstassen]
2018-01-15 00:01
#19

#18 ja men de finns väl så klart undantag, vad kul för din kompis att de i alla fall gick så bra med den ena musen :) men de finns ju lagar och regler av en anledning, och de är väl som du säger, att de vilda djuren oftast inte trivs i små burar som de möss som blivit avlade för det! Men nu blev jag nyfiken på åldern! Ett par år…? Tammöss blir väl ca runt 2år, hur gamla blir vilda möss i regel? (Så länge de undviker faror det vill säga^^) Och #0 hur går det?? Har du separerat mössen? :)

Stinastygg
2018-01-15 14:01
#20

Du borde definitivt ha frågat här INNAN du gjorde sådär 😕 Man kan ju inte bara sätta ihop helt olika arter hur som helst.

De vantrivs förmodligen för att de inte är av samma art - olika arter lever ju  vanligtvis inte tillsammans. I det vilda har skogsmössen dessutom revir - du har alltså stängt in två främlingar av en annan art på Torkels revir! Det är klart som korvspad att det blir en spänd, stressad situation för alla. Du kan va väldigt glad att de inte haft ihjäl varandra känner jag…

Skogsmusen skulle dessutom kunna bli väldigt sjuk om den fick nån smitta från djuraffärsmössen.

Jag är helt inne på alternativen släpp ut eller avliva. Helst avliva faktiskt, för du har ju redan varit framme och förstört såpass mycket för skogsmusen att det inte alls är säkert att den klarar sig själv ute längre.

Sorgligt det hela. Ett skolboksexempel på okunskap och hur man absolut INTE ska göra! Varför hörde du inte av dig till en viltrehabiliterare inom den första 48 timmarna som kunde hjälpt dej med ett korrekt tillvägagångssätt?

Annons:
ariama
2018-01-15 16:02
#21

Nu är du taskig, tycker jag 😛. Mot både skogsmus och människan som tog hand om den. Vad är det för fel på att ha ett gott hjärta som ömmar för små varelser, som ingen annan bryr sig om dessutom?

Själv skulle jag gjort som du föreslår, alltså aldrig tagit in den utan låtit den sluta sina dagar i naturen redan från början. Men om någon vill rädda en musunge tycker jag inte saken är så stor att den kräver en "utskällning".

Viltrehabiliterare får inte ta hand om vilda möss, i alla fall inte den vi hade här på Mälaröarna. De har ju bara tillstånd för vissa djur och skulle bara säga släpp ut den eller ha ihjäl den. Som jag sagt tidigare, vilda möss är det ingen som bryr sig om eller värnar om. Man får plåga ihjäl dem hur man vill med gift och olika fällor som är olika effektiva. Lagen gäller visserligen även vilda möss, men vem tror du bryr sig? Det skadar ingen att bry sig mer om djuret än lagen i det här fallet.

Att släppa ut den betyder en sakta död. Dåligt råd tycker jag. Annars gillar jag skarpt det mesta du skriver. 😘 Och TS har vi nog förlorat, tyvärr…

Stinastygg
2018-01-15 18:32
#22

Ja men jag blir ju irriterad när TS uppenbarligen sket fullständigt i de goda råd hon fick i sin första tråd om den här skogsmusen och gjorde precis som hon själv tyckte och tänkte ändå. 

Och när det tydligen gick dåligt (surprice!?) så ber TS om hjälp här igen? Varför, när hon tydligen har bestämt sig för att inte lyssna…

Det är så onödigt. Det är ju djuret som kommer i kläm här. För trots goda intentioner att hjälpa, så har ju TS skött skogsmusen fel, eftersom den nu inte mår bra!  Vill man nu hjälpa vilda djur  så bör man antingen veta vad man gör, eller lyssna på råd från någon som vet. Annars kan man hellre följa lagen och låta bli anser jag, än att chansa, gissa och experimentera, med dåliga resultat som följd…

Grodan
2018-01-15 18:46
#23

Jag håller med Stinastygg (i allt faktiskt!) även om det kunde skrivits snällare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-01-15 18:50
#24

Ja, jag håller också med Stinastygg här!

Stinastygg
2018-01-15 19:09
#25

Ja… Alltså, ni vet ju vid det här laget att inlindande av åsikter och/eller kritik i "sockervadd" inte är min grej riktigt 🤐

Grodan
2018-01-15 19:22
#26

#25 Det blir väldigt otrevlig stämning på sajten om medlemmarna uttrycker sig för hårt. Man kan säga saker på många sätt, man behöver inte vara så hård att man gör andra ledsna.

Jag har svårt att se att TS tar dina inlägg på ett bra sätt faktiskt. Vem skulle göra det? Många utnyttjar internet till att vara på tok för hårda i sin framtoning och det skapar bara en mobbad och tråkig stämning. Jag vill inte att mus-ifokus ska vara så, så jag skulle uppskatta om du faktiskt försökte. Du har mycket vettigt att säga och jag tycker inte att du ska vara tyst, men visa lite respekt. Folk vill inte bli utskällda med hård rättfram över-sanning, utan vill ha sanningen mjukt och snällt framförd. Det bara är så.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lindb
2018-01-15 20:00
#27

#26 Grodan ❤️

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
ariama
2018-01-15 21:33
#28

❤️till alla 🙂

ajanki
2018-01-15 21:40
#29

Själv blir jag illa berörd av mycket som Stinastygg skriver. Man ska vara ärlig och rättfram, det tycker jag med. Men att bara skriva rätt ut vad man tycker utan att tänka sig för alls det är ohyfsat. Stämningen härinne blir bara tråkigare och tråkigare tyvärr.

Lindb
2018-01-15 23:05
#30

#25 Gällande givande av kritik, Stinastygg detta är dina egna ord tidigare om det, som var rätt kloka! Citat. "Så länge ingen framför det på ett downright otrevligt sätt förstås, med svordomar och tillmälen o.dyl. - då är det klart att vem som helst blir ledsen och med all rätt!"

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ariama
2018-01-16 09:22
#31

Något att fundera på, är vad man önskar uppnå med det man säger. Vad är målet? Eller enkelt uttryckt: "Funkar det?"

Sånt som får andra människor att "känna sig dåliga" funkar INTE. Det skapar bara försvar.

Det enda som uppnås, är att den som tryckt till den andra känner sig bra och duktig, vilket inte ens det är en sanning. Så, i slutänden har man inte uppnått någonting som är vare sig sant eller av godo.

Det tog mig över 60 år att fatta, att oavsett hur starkt jag känner för någonting, kan jag inte förmedla något till någon annan, om jag inte först tänker på hur det jag säger tas emot. För det är inte vad jag säger som är viktigt, utan hur det jag säger hörs av andra.

That´s communication.

ajanki
2018-01-16 11:04
#32

#31 Tack för att du kan uttrycka det jag inte kan! !❤

Daniellafranke
2018-01-16 16:57
#33

Oj vad många svar och olika åsikter!! Jag ber om råd och hjälp, sen att jag inte kan göra som ALLA säger jag ska göra, då det är jätte delade åsikter så behöver ingen ta illa upp. Torkel har mått hur bra som helst, haft allt hon behövde och mått bra och varit stimulerad haft saker att göra hela tiden. Sen kan ni tycka vad ni vill, om att jag tog in en vildmus, hade jag lämnat den där hade antingen en katt ätit upp den eller så hade den svultit ihjäl. Jag hade inte så mycket att välja på, jag lärde mig så mycket jag kunde direkt, har ingen tidigare erfarenhet av möss. Jag köpte bur och allt den behöver och lite till. Sen trivs den kanske bäst i skogen, men att vara i bur är allt Torkel kan. Jag hade ingen aning om att man inte kan blanda olika arter osv.. jag har gjort det bästa jag har kunnat. Och till personen som skrev något i stil med att jag endå inte bryr mig om folks råd och gör som jag själv vill: ja, det gör jag. Alla har delade åsikter jag kan inte göra precis som alla här vill och tycker. I slutet av dagen kan jag bara göra ETT val. Inte 7 olika val som jag har fått. Jag läser självklart alla svar och tar åt mig, men i slutet av dagen är det MIN mus som JAG har valt att ta hand om. Jag har köpt en ny bur till Torkel, som är större och sepererat mössen. Har även inrett mycket mer ”skogslikt” och Torkel verkar redan må mycket bättre. Dem andra nya mössen trivs också jätte bra.

Alwyn
2018-01-16 22:09
#34

Härligt att Torkel mår bättre i sin nya bur!

Annons:
[Tisstassen]
2018-01-16 23:14
#35

#33 vad bra att du fixat en ny bur! :)

ajanki
2018-01-17 09:51
#36

Toppen att Torkel mår bättre nu ❤

Elute
2018-01-17 14:11
#37

#33 kul att det verkar funka. Har barn som tog hand om en vilding en gång, den levde länge och var aktiv och nöjd. Men väldigt väldigt väldigt vild. Den fick skötas som ett vilt djur med material från skogen inklusive skalbaggar, hoppstjärtar och gråsuggor i terrariet mm Den blev utsläppt senare vid en gård där de inte hade satt ut råttgift. Jag tror de är tåligare än man tror, så om du hittar nån liten småskalig vård utan betesstationer med råttgift och mycket skydd, så släpp ut till våren. I går fick jag släppa in hyresvärd plus Anticimex och låta dem ställa ut gift på min vind, då vi haft vilda möss bland elsystemet i huset så det har blivit stora skador. Hade jag fått bestämma så hade jag vägrat råttgift och istället använt fällor, men inte jag som bestämmer i fastigheten. All lycka till dig och dina djur

Stinastygg
2018-01-17 21:39
#38

#31: Men åh va bra - då har jag 28 år kvar då… Det finns hopp! 👍🤪

Skämt åsido. Jag ska försöka vara tyst fr.o.m nu när jag inte har nått 100% snällt och sött att säga. Tar ett break från sajten helt o hållet ett tag till att börja med.

Hej så länge…

ajanki
2018-01-17 22:04
#39

#38 Det handlar inte om att man alltid måste säga nåt snällt och sött…..det handlar om HUR man säger det man säger. Allt är inte svart eller vitt. Synd att du vill ta en break…

Stinastygg
2018-01-17 22:19
#40

#39: Men när jag uppenbarligen inte kan kontrollera det jag säger/skriver på ett bättre sätt (ännu - för trust me, I'm working on it!!!) så är det väl bättre att jag håller mig enbart till komplimangerna då, än att försöka mig på att ge kritik när jag inte lyckas på ett bra sätt med det utan bara upplevs som otrevlig?

För övrigt var det din kommentar i #29 som gjorde att jag tappade lusten att gå in här på ett tag… Som utropad förstörare av stämning och någon som gör andra illa berörda, känner man inte deltagarlusten flöda direkt.

[Tisstassen]
2018-01-17 23:55
#41

Kan hålla med om att #29 betedde sig precis på samma sätt själv genom att skriva så pass utpekande och hårt… #40 jag tycker det är bra att du arbetar på det, just över text så här är det lätt att bli tolkad fel, och många ggr som elakare än menat. Klart man ska vara ärlig men inte om det inte leder till nått bra, konstruktiv kritik som de heter är ju nått bra att tänka på ;) jag tycker du har bra saker att säga, så att bara vara tyst är inte nån superbra lösning… och jag menar, varför skriva på ett diskussionsforum om man inte vill ha diskussion? Blir ingen diskussion om vi alla tycker lika :)

Annons:
ajanki
2018-01-18 08:27
#42

Ja, jag kan hålla med om att det lät illa i mitt inlägg #29. Men kände att Stinastygg fått upprepande tillsägelser om hur hon skriver men inget hjälper. Bara uttalanden som : Ja… Alltså, ni vet ju vid det här laget att inlindande av åsikter och/eller kritik i "sockervadd" inte är min grej riktigt. Eller varför lägga ut pengar på veterinär avliva bara. Jag är ledsen att jag får dig att vilja ta en break, det var inte meningen. Vi är alla olika och jag vet att jag är känslig och tar åt mig, men att såra nån är inte min grej, så förlåt.

Grodan
2018-01-18 11:45
#43

S T O P P ! ! !

Jag måste dock sätta stopp här. Den här tråden handlar om skogsmusen Torkel.

Vi diskuterar vidare här:  https://mus.ifokus.se/discussions/5a607b6ece12c447a5004c3b-hyfsohyfs


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

serenas
2018-01-18 14:09
#44

Jag hoppas att Torkel kommer att trivas i sin nya bur,

serenas
2018-01-18 14:09
#45
hejkomochhjälpmig
2018-01-20 12:18
#46

#33 Jag blev med möss på samma sätt som du, skogsmusunge i nöd och tammöss därefter.

Jag orkar inte riktigt, jag blir fortfarande så ledsen över att min skogsgris inte finns längre (tårar i ögonen redan🤦‍♂️)men läs åtminstone inlägg nr 60 i den här tråden - så var det för mig att ha skogsmus.  Du behöver vara beredd.

Det kräver en hel del av dig, men det finns  jättebra Artiklar här på sajten och hjälp att få från de otroligt kunniga musmänniskorna här inne - många av dem har redan svarat i din tråd dessutom. Lyssna på din skogsmus och lär dig av dem, de vill din skogsmus väl.❤️Jag önskar verkligen dig och Torkel lycka till!

Upp till toppen
Annons: