Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 557 ggr
Novachan
1/15/18, 12:59 PM

hö + mat i samma paket = risk för ohyra på allt?

Gjorde en beställning på zooplus med Greenwoods ängshö då jag tänkte testa höet efter att det har förvarats hemma i en månad för att minska risk för ohyra. I samma veva som jag gjorde beställningen köpte jag foder och hirskolvar. Men när paketet kom fram så såg jag att de hade packat alla saker i samma kartong, höpåsarna är heller inte 100% täta så lite gräs/hö överallt i kartongen. Måste jag vänta en månad nu med att använda de andra sakerna också?

Fodret kanske man vågar använda nu om man tar bort det lösa gräset/höet så gott det går, öppnar och häller i matförvaringlåda utan att ta i själva matförvaringslådan?

Men hirset ligger bara "frödelen" i plastpåse och pinnarna helt öppet…

Jag har fått för mig att jag har läst någonstans på zooplus hur de förvara sitt hö och att i princip borde kunna användas på direkten men vill vara på säkra sidan och förvara det en månad hemma - hittar ej heller nu vart jag har läst det.

Jag tänkte lägga höet i rengjorda Modul-lådor med lock (helt tätt alltså) och ställa dem i mitt förråd (bor i lägenhet) där det är kallt/svalt och lägga filt över lådorna så de inte exponeras för något ljus. Förrådet är "lite udda" då det ligger på bottenplan/grundplanen och ej i källare samt är ganska litet (5 förråd totalt i rummet), har aldrig sett insekter eller så i förrådet och det känns lite modernare och fräschare än andra förråd jag har sett - tror risk för att få ohyra från förrådet är väldigt liten. Låter det som en bra plan av förvaring av höet? Alternativet skulle vara att ställa lådorna i klädkammaren som är väldigt sval men har ont om utrymmet för lådorna där. (Inser nu att jag borde ha frågat om plan av förvaring av hö innan jag beställde…)

Annons:
Stinastygg
1/15/18, 1:35 PM
#1

"Men när paketet kom fram så såg jag att de hade packat alla saker i samma kartong

Jaaa, alltså, det är väl inte så konstigt? Hade du bett om någon annan paketering?

Novachan
1/15/18, 2:56 PM
#2

#1 Nej hade j bett om speciell paketering. Men tidigare när jag har beställt så har sakerna kommit i flera paket så trodde de skulle använda sig av samma storlek av paket, speciellt eftersom jag visste att jag beställde ganska stor volym. Men nu fick jag ett gigantiskt avlångt paket som fick plats med alla saker precis. Paketet är så pass stort att jag skulle tro att jag får plats i det (över 1,70 lång). Men ja, annars om man beställer saker är det ju inte konstigt om de packar allt i samma paket. I framtiden får jag tänka på om jag beställer hö och andra saker samtidigt. (Trodde också att hösäckarna inte skulle "läcka")

Grodan
1/15/18, 6:36 PM
#3

Ja, 28 dagars förvaring på ställe där det inte finns några andra gnagare gör att eventuell levande ohyra dör. De kan funka.

Risken finns också för ägg. Ägg kan ligga en stund. Ägg lever ju inte utan behöver värme för att kläckas. Man kan ha sönder ägg, "spräcka dem" genom upphettning. Jag är inte säker på vid vilken grad de faktiskt går sönderi, men för att bli kvitt all smitta krävs 130 grader - då inkluderas svamp, virus, bakterier och ohyra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
1/15/18, 7:37 PM
#4

#3 Ja ägg överlever nog om höet bara får vara… eller om man skulle frysa höet.. liksom vissa bakterier och smittor, svamp vet jag inte hur bra det överlever kyla. Vet ej hur länge ägg kan "överleva" innan utsättning för värme, vore intressant att veta.

Vore bra om man kunde "upphetta" höet på något sätt hemma utan att bränna upp det i processen >.<

Grodan
1/15/18, 7:40 PM
#5

#4 haha… jadu, jag har då aldrig vågat hetta upp hö med risk för brand i ugnen.. men vissa säger att de har så de kanske ska skriva hur de gör


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
1/15/18, 8:26 PM
#6

#5 Ja det vore av intresse att veta. Skulle våga att testa att sätta lite hö i ugnen om jag vet hur jag ska göra. Vet du vem/vilka jag kan fråga? - de kanske inte kollar mitt inlägg. Vet du föresten hur länge saker måste utsättas för upphettning i 130 grader?

Annons:
Lamina
1/15/18, 8:30 PM
#7

Jag tror säkert det skulle gå om man typ använde rätt underlag. Jag har en brandsläckare, kan ta lite bakplåtspapper och prova med en mindre mängd hö. :p (On topic: Nej, jag hade inte vågat mata med det innan karantän.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Novachan
1/15/18, 8:58 PM
#8

#7 Jag tänkte också på underlaget och bakplåtspapper! men har ingen brandsläckare dock 😛Hade ej heller vågat mata mössen med höet nu på direkten, "karantän" först. Men om man kan upphetta höet nu så borde man kunna använda det direkt efter det utan karantän först.

Lamina
1/15/18, 9:15 PM
#9

#8 Jag tänkte mer på det andra i paketet. Eller det kanske inte var ma? *Är slut i huvudet*

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Novachan
1/15/18, 9:42 PM
#10

Jag tänker om det går att lägga bakplåtspapper på en bakplåt och sedan lite hö på bakplåtspappret och köra det i ugnen. Funderar på att göra så med hirskolvarna också - tror att de är mer "brandsäkra" än höet. Jag har också köpt torrfoder men det har ju inte varit i kontakt med höet utan bara plastförpackningen så därför tror jag att torrfodret borde vara okej.

Lamina
1/15/18, 9:44 PM
#11

Lägg plastförpackningen i ugnen! 😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Novachan
1/15/18, 11:12 PM
#12

Ja då lär ju all ohyra och bakterier osv garanterat dö 😉

Novachan
2/20/18, 10:24 AM
#13

Puttar på denna tråd.

Hur länge behöver man utsätta höet för minst 130 grader? Kan 5-10 min räcka?

Annons:
Alwyn
2/20/18, 12:23 PM
#14

Jag kör saker i 150-175 grader i typ tio minuter. Minst.

Novachan
2/20/18, 1:08 PM
#15

#14 Sätter du in andra grejer i ugnen än hö?

Alwyn
2/20/18, 1:13 PM
#16

Jag har kört inredning i trä, grenar, stubbar, hö mm. Sprayar eller sköljer av i vatten först för att det inte ska bli för torrt och ta fyr. Hö skulle jag inte fukta så mycket, men du får prova dig fram.

Novachan
2/20/18, 1:36 PM
#17

Just det! Glömde att träinredning kan ta lång tid att torka, ugn lär ju underlätta den processen…

Ja, jag får testa mig fram och se vad som fattar eld och inte. Vad gör jag inte för mina möss >.<

Grodan
2/20/18, 5:16 PM
#18

De saker jag vet klarar 130 grader C i ugn kör jag på 30 minuter ca. (utan att blöta innan)

Hö har jag aldrig testat och vågar inte.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2/22/18, 8:32 AM
#19

Jag tror inte det är så farligt att prova att värma höet i ugnen. Om man sitter och passar så ser man ju ganska fort om det börjar svartna och ryka och då får man ju snabbt stänga av ugnen och släcka direkt med t.ex en blomspruta.

OM det skulle ta fjutt och börja brinna i ugnen så är det ju inte så bra att ha bakplåtspapper kanske, som bara blir ytterligare bränsle till branden?

Men en liten brand i en hushållsugn har minimal risk att sprida sig om man är närvarande då det är ett såpass tillslutet och värmetåligt utrymme. Eld behöver ju rätt mycket syre, och det tar snabbt slut inne i ugnen om man har ugnsluckan stängd, stänger av värmen och täpper till ventilen ovanpå spisen.
Om man har koll på sina säkringar så kan man skynda sig att dra ut kökssäkringen så att det inte blir en elektrisk brand. Om man stängt av strömmen kan man ju även hälla större mängder vatten över hela ugnen OM man behöver släcka en ev större brand.

Då slipper man iallafall bränna ner hela köket/lgh/huset… 🤪

Alwyn
2/22/18, 9:34 AM
#20

Det har hänt att jag haft höliknande strån som börjat brinna i ugnen, men då hade jag 200 grader och körde länge. Man sitter ju och tittar, så det är inget farligt.

Annons:
Grodan
2/22/18, 12:52 PM
#21

#19 #20 lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: