Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 820 ggr
[Tisstassen]
1/19/18, 5:25 PM

Rengöringsmedel

Halloj! Jag har funderat lite kring vad man kan använda för rengöringsmedel till buren som är bra för de små tassarna och luftvägarna, men ändå tar bort lukten! Och är det någon mer som har en hane i gallerbur? Hur rengör ni gallret mellan varven? Jag spolar av och gnuggar med svamp och medel när jag gör storrengöring men däremellan kan de behövas tas ibland…

Annons:
[Tisstassen]
1/19/18, 5:26 PM
#1

Just nu använder jag grummes badrumsspray, den har en svag doft och jag har fått för mig att grumme är rätt skonsamma? Den är i alla fall miljömärkt med svanen… ibland använder jag (av ren lathet) våtservetter som är till för rengöring i badrum, dvs servetter med medel på… men de är nog inte superbra hälsomässigt dessvärre… funderar på att köpa grummes spegel/fönsterspray också så akvariedelen av buren blir riktigt fint, men vill höra vad ni tycker först!

Novachan
1/19/18, 5:38 PM
#2

Kanske dessa trådar kan ge lite svar 🙂

https://mus.ifokus.se/discussions/4d713cf0b9cb462244053c93-rengoring-av-galler

https://mus.ifokus.se/discussions/59b94e898e0e7459e20005bd-tips-for-rengoringstadning-av-akvarium

Jag tror de metoder nu använder nu är helt okej. Luktfritt/Parfymfritt så gott är bäst förstås. Jag har ju bara plastlådo-burar som behöver städas (än så länge) och jag brukar använda färdiga (ICA:s) städservetter med medel på varje gång + ytdesinfektion. Jag tycker att städservetterna luktar mindre än vissa medel som jag använt till annan städning och så har städservetterna lyckats ta bort ännu mer smuts på samma yta som jag redan rengjort med annat medel. Så jag tror medlet i städservetterna är väldigt bra. Kanske ytdesinfektion egentligen inte behövs, om det inte ska saneras, men jag tror att det tar bort den lilla lukt städservetterna kan ha lämnat och det rengör ju såklart extra om jag skulle ha missat något. Oftast räcker det med en städservett per städning av en bur, ev. två till Samla 130. Och så behöver jag ju inte ha en massa städtrasor och liknande som blir en massa tvätt så för mig är det smidigt.

Svamp låter smidigast för gallerbur-rengöring dock.

Alwyn
1/19/18, 7:38 PM
#3

Såpa blandat med vatten :)

ariama
1/20/18, 11:24 AM
#4

Eller vanligt diskmedel. Är bland det bästa enligt mig.

Grodan
1/20/18, 6:21 PM
#5

Jag har väl typ provat allt genom åren. Eftersom jag sköljer ur alla burkar noga med vatten efter skurning med medel, så känner jag att det inte spelar någon roll vad jag använder för att rengöra. Just nu varierar jag mellan sanitetsrengöring, ajax orginal och annat… Jag tycker det funkar bra att få bort lukten med.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
1/21/18, 7:59 PM
#6

Tack för svar alla! Jag sköljer bara av när jag storrengör gallerdelen… men det låter som det inte är superdåligt så som jag gör nu i alla fall då! :) Skulle kunna byta till såpa istället för det medel jag har vid storrengöring dock!

Annons:
Upp till toppen
Annons: