Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 432 ggr
Grodan
2018-01-20 19:02

Det kryllar av Siamese

Jag bestämde mig för 2-3 år sedan att bara ha någon enstaka färgvariant att koncentrera mig på i min avel, då jag haft regnbågsavel på tok för länge…

Det föll sig naturligt att bli Siamese Blue Point Longhair som huvudinriktning, då både Blue och Siamese samt LH varit varianter jag haft i min avel under i stort sett alla år.

Men nu ser jag hur Siamese är väldigt överrepresenterad i mus-Sverige och funderar på om valet var korrekt. Ska jag ta en annan variant? En variant som behöver jobbas på, som är missförstådd, underrepresenterad eller underreklamerad och behöver en ambassadör som mig att visa mus-världen hur fin och bra den är???

Vilken/Vilka är det i så fall?

Det måste vara en variant som fungerar i LH!!!

Även om min mus-Standard-domare-karriär är över så kan jag absolut inte föda upp varianter som inte passar i LH. Och det är faktiskt ganska många i enligt min åsikt. Tan och tickat går bort, även om jag börjat fundera lite på Tan faktiskt. Jag har aldrig gillat Tan, men ingen pysslar med dem idag. Det finns ju banne mig inga alls i Sverige.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ajanki
2018-01-20 20:08
#1

Tycker du ska fortsättanvända avla siames bluepoint lh. Det föder ju ingen annan upp. Jag föder ju upp tan, har du glömt det? Har två kullar nu med tan och en annan kull på gång med två longhairsförädrar där den ena är tanken. Snyft nu blev jag ledsen 

Alwyn
2018-01-20 20:18
#2

Jag tycker du ska fokusera allt på att få tillbaka Morakullatemperamentet istället <3

Grodan
2018-01-20 21:04
#3

#1 Ah, vad bra att du har två kullar. De höll ju tammetusan på att dö ut…

#2 Ja, det är ju en del av huvudsyftet, men tiden då jag bara ser på temperament är förbi, jag vill inte ha gensoppa mer. 

Syftena med min avel

  • Stresståliga möss som trivs i fångenskap och med människor
  • Möss som är fredliga och flocksmarta vid intron och även i hangrupper
  • Långlivade och friska 
  • Siamese Blue Point LH (här inkluderas bra typ, standardenlig färg, tät, volymnös och lång päls)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-01-21 08:38
#4

På något vis tänker jag att färgernas mode kommer och går. Rätt som det är kryllar det inte längre av siameser, så du kanske ska hålla kvar vid dem i alla fall?

Det är ju bra för dig att det "kryllar" av dem, för då har du kanske lättare att ta in nya avelsdjur? Det kanske finns något att välja bland då, så du kanske kan förbättra dina ytterligare på nåt vis?  Eller bara bevara dem som de är, även det krävs det ju nya avelsdjur för med jämna mellanrum!

Att byta färg är ju inte så lätt, särskilt inte om färgerna motverkar varandra genetiskt, vilket många färger gör. Vill du börja från början? Vill du bli av med den siamesstam som du jobbat fram? Eller har du helt enkelt tröttnat på varianten?

Själv tröttnar jag aldrig på RY och chocolate/tan som variant, men när jag köper in avelsdjur får jag ta in något helt annat och låta det ta några generationer för variant-byte. På det viset har jag just nu t.ex. nästan inga såna alls, än mindre bra såna.

Alwyn
2018-01-21 08:57
#5

#4 makes sense! Fortsätt du med siameserna Grodan. Nu har du ju mer att välja från i så fall. Jag äääälskar siameser 💗

Grodan
2018-01-21 12:12
#6

#4 Jag tänker aldrig så faktiskt, eftersom jag nuförtiden har svårt att bli nöjd med inköpta djur och faktiskt kommer vidare på dem. De är en stor risk och ofta förstör de mitt arbete. Så nej, jag tänker inte alls att jag har jättemycket avelsmaterial…

Problemet är väl att jag gillar många andra varianter, men också känner ett ansvar att se till att flera varianter som inte är representerade blir det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2018-01-21 13:02
#7

Det var faktiskt min poäng … Det där med avelsmaterial.  Jag vet hur svårt det är, men det måste ju ändå vara lättare om det finns några att välja bland, än om det inte finns några alls som passar på något enda vis?

Upp till toppen
Annons: