Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 657 ggr
Aussietok
1/22/18, 8:26 PM

Tricolor i Stockholm?

Finns det någon som föder upp tricolor i Stockholm? Tacksam för svar

Annons:
Natalb
1/22/18, 8:27 PM
#1

jag har 2 kullar på gång 🙂

Aussietok
1/22/18, 8:30 PM
#2

#1 Åh vad kul! Är ny och aldrig haft möss innan men dessa i tricolor tilltalar mig mycket :)

Novachan
1/22/18, 8:31 PM
#3

Passar då på att fråga för att jag har undrat på detta ett tag: Hur måste föräldrarna se ut/bära på för gener för att det ska kunna bli ungar som är tricolor?

Lamina
1/22/18, 9:17 PM
#4

#3 Tricolor är basicly en tecknad Splash. Splash är en gen som på c-gensblekta möss (t.ex. PEW/Albino, Siamese, Silver Agouti, Burmese osv…) gör att grundfärgen, alltså den färgen musen skulle haft UTAN c-gener, lyser igenom fläckvis. Lägger man på teckning på det så brukar fälten med "grundfärg" och c-gensfärgen bli större och mer separerade. En bra tricolor har tydliga och väl avgränsade färgfält. 

Lite förenklat.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
1/22/18, 10:22 PM
#5

Det är flera gener inblandade, varav några är recessiva och alltså måste finnas i dubbel upplaga.
Tricolormusen måste vara en blekt variant, båda föräldrarna måste alltså vara eller bära blekgener, helst extreme dilution, c(e), som framhäver splashgenen bäst.
Sedan måste musen vara en tecknad variant, helst broken som ger bäst effekt, och båda föräldrarna måste alltså vara eller bära teckningsgenen.
Och sist är det splashgenen, men den är dominant så det räcker att ena föräldern har den. Men då blir inte alla ungar tricolor. Grundfärgen, dvs den oblekta färgen ger bäst effekt som svart.

En vanlig tricolor har alltså färgerna svart (grundfärg som inte bleks) och beige (den blekta färgen) och vitt (teckningsmönster).

Katti
1/22/18, 11:12 PM
#6

Nu blev jag nyfiken! Bilder, snälla 🤪!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Novachan
1/22/18, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Så här kan tricolors se ut. Tror inte att de är "bra" tricolors dock.

Nordanälvens
1/23/18, 2:55 AM
#8

#6 här kommer länk till vår bildtråd med tricolor: https://mus.ifokus.se/discussions/5081460988f4722652037d73-bildtrad-tricolor

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

[Tisstassen]
1/23/18, 8:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min lilla hane är svart och vit, men på magen har han lite bleka bruna partier… räknas han som tricolor då? På bilden syns det om man tittar noga under hans kind och nära bakbenet ^^ Inte den mest charmiga bild jag har, men bästa jag hitta för å se de bruna

Nordanälvens
1/23/18, 9:09 AM
#10

#9 Han är svart vittecknad tan :) Tricolorerna har tre färger fördelat över hela kroppen medan en tan bara är röd/gul på magen.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Natalb
1/23/18, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

2 av mina tjejer när dem va lite yngre, en med mer tydlig uppdelning av färgerna och en där dem smälter ihop mer 🙂

Natalb
1/23/18, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

lite bättre bilder på olika tricolor, fast på andra möss som jag hade 2012 🙂

[Tisstassen]
1/23/18, 9:53 AM
#13

#10 åh tack för svar! Har verkligen försökt klura ut det men inte lyckats!^^

Annons:
Katti
1/23/18, 10:07 AM
#14

Åh, de var ju inte så fula ❤️❤️

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Nordanälvens
1/23/18, 10:39 AM
#15

#13 inga problem! :)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Upp till toppen
Annons: