Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1391 ggr
[Tisstassen]
2018-01-23 11:49

Ha musen lös

Hej! Nu har jag läst ett par gånger om att vissa släpper sina möss lösa… (då menar jag som aktivitet, inte allt de bor lösa dygnet runt) HUR vågar ni? Är det hårdträning på inkallning samt en otroligt social mus som krävs? Jag får mardrömmar av tanken att min mus skulle smita in under sängen och bita på nått farligt, eller försvinna in i nått litet hål nån stans å aldrig komma tillbaka! Samtidigt som det är begränsande att endast våga ha honom i händerna eller på små ytor högt över golvet…. igår kväll var han superaktiv och fick springa runt på min fönsterbräda och i mina händer tills han accepterade att stanna i buren igen (någorlunda^^) , nån som har andra förslag när man har begränsat med utrymme och inte kan ha stort lekbord? Jag flyttar snart och kommer då ha ett litet badrum som han kaanske kan få springa lös på golvet och busa… men skulle aldrig våga släppa i tex ett sovrum…

Annons:
Calcifer
2018-01-23 12:00
#1

Många bygger upp små hagar åt sina möss, jag vet att jag hade det när jag hade möss för länge, länge sen. Sen eftersom jag satt där med musen hela tiden och aldrig lämnade den utan uppsikt så behövde det ju inte vara en avancerad hage. Jag använde böcker som jag staplade upp. Utan uppsikt hade mössen säkert kunnat ta sig ut men då jag aktivt pratade med dem och lekte med dem med tomma toarullar och lite godis och sånt så var det för min del ingen fara. Tror få släpper ut musen utan koll i rummet bara för de kan ta sig in i minsta lilla vrå och försvinna för gott om man tar ögonen från dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Alwyn
2018-01-23 13:39
#2

De flesta möss undviker att höppa från avsatser, vilket gör det superlätt att rasta dem på tex ett bord. Testa sätta upp en massa leksaker på ett bord och va hos honom för att se hur han gör :) glöm inte toa, lite mat och vatten om han är där länge.

Grodan
2018-01-23 13:40
#3

#0 Det är väl bara ariama som skrivit det. Hon har vissa av sina lösa på golvet. Hon släpper ju de som hon har superbra kontakt med, som hon vet inte springer bort utan kommer när hon ropar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-01-23 16:40
#4

#1 jaa nej tvekar på att nån släpper dem utan uppsikt! Hage kan ju vara bra som du säger :) #2 haha jaa, min hane bor i öppen bur, 30cm högt akvarium å han hoppar inte ner :) lite svårt att ha ett bord till det, det bord jag har just nu har sladd från en lampa och massa annat… men fönstret går bra korta perioder så han ej hinner bli kall #3 nja jag har läst det nägon gång tidigare… minns inte var ^^ men du kanske har rätt, det är kanske ovanligt ^^

ariama
2018-01-23 17:15
#5

Jag har skrivit om det flera gånger, sen lång tid tillbaka. Och ja, det är ovanligt, även hos mig. Det handlar inte om träning av något slag, utan om extra sociala möss med "medfödd tamhet".

 Mitt högsta avelsmål (även om det kommer efter andra mål som hälsa och sånt) är ju sociala sällskapsmöss, och ibland dyker det upp en sådan här extra-extra bland mina musungar. De prioriterar helt enkelt högre att umgås med mig än att göra andra saker.

Jag kan inte ha dem lösa på golvet hur som helst, eftersom risken är stor att trampa på dem, då de springer efter mig och ska upp för mina ben. De är oerhört tama och tillitsfulla, roliga, näpna och söta, fullständigt bedårande och beter sig som "små hundar".

Just nu har jag ont om sällskapsmöss över huvud taget, och absolut ingen golvmus,  då jag tagit in väldigt mycket nya djur de senaste åren, och fokuserar på hälsa och ålder, och framför allt på att få fram möss som inte är så mottagliga för tumörer.

Min dröm är ju att fler uppfödare skulle fokusera mer på riktiga sällskapsmöss, för det är en sådan enorm skillnad på såna möss jämfört med vanliga möss. Och det är ingen omöjlighet att få fram såna, fast man får vara noga med vilka djur som ingår i aveln.

Nordanälvens
2018-01-23 19:35
#6

Jag har en såndär galet kärleksfull liten älskling! Nordanälvens Vågen. Hon är nästan precis så jag vill ha mina möss. Hon bor ihop med tre döttrar och en syster. Vågen springer för fulla muggar till mig vid inkallning, så henne kan jag släppa i rummet när jag har möjlighet att ha full koll. Hon är helt världsbäst på att få med sig döttrarna och systern också när de är ute på vift <3 Hon har dock sällan tid att sitta still i handen längre stunder, och det är lite trist. Men hon är bäst ändå <3

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
[Tisstassen]
2018-01-23 21:49
#7

#5 åh så mysigt det låter!!! Min lilla hane har inte förstått inkallning ännu… men om det finns jordnötssmör kommer han, men han skulle nog försvinna om jag släppte honom ^^

Lindb
2018-01-24 20:09
#8

Jag har alltid haft mina möss lösa på sängen! De hade ett eget överkast. Sedan lägger jag ut handdukar eller viker överkastet så det blir "gångar" och då har dom värsta partyt därunder. Sitter själv oftast på sängen också i skräddarställning och då blir min kropp en perfekt klätterställning och trygghet. Vissa vill mest springa omkring på mig, andra är mer äventyrliga och utforskar sängen istället. Åh nu saknar jag mina fina tjejer.. :(

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Novachan
2018-01-24 21:59
#9

Om jag hade en säng som fungerade för ändamålet skulle jag göra testa att göra som du Lindb. Min nuvarande säng har för mycket risk för att de skulle kunna råka missbedöma vart kanten är och trilla ner, eller kunna klättra ner. Och den är inte heller optimal för mig att sitta ner längre period, har en tempur-bäddmadras…

Lamina
2018-01-24 22:15
#10

Jag har alltid haft ett bord eller en bänk som varit till enbart för mössen. Där hade jag lite roliga grejer för dom att leka med. Släppte lös dom där ibland så dom kunde få lite variation i omgivningen. Fördelen med möss är ju att dom inte hoppar, så man behöver inte ha superkoll på dom.

Enda gången jag vågat haft möss lösa på golvet var när jag hade en "musvaktarkatt". Hon hade stenkoll på mössen, så tappade jag bort någon behövde jag bara kolla dit hon kollade. Hon petade dessutom till dom om dom gnagde på något. (Tror inte hon gillade ljudet.) En gång kom hon t.o.m och sa till mig när en mus lyckats fastna under en låda. Men det var ju självklart ett undantag, endast med dom mössen jag litade på och som litade på mig.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

isabella93
2018-01-24 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Har jag tillgång till ett rum som går att mussäkra (inga sladdar eller springor) kan jag släppa dem på golvet under uppsikt. Annars får de hålla till på sängen eller ett bord.

[Tisstassen]
2018-01-24 23:41
#12

vad roligt att få läsa hur ni gör! känner att jag bara suger i mig era idéer för jag tror absolut min hane skulle behöva få springa mer!

#8 viken bra ide, jag har dock inte nått bra överkast och han skulle kunna klättra ner tror jag… annars lät det bra att låta dem klättra och utforska dig också :D kanske går att utföra i ett litet badrum… vi får se ;) 

#10 wow cool katt! sån vill jag också ha ^^ jag är bara glad att jag fått hundarna att sluta tokstirra på musens bur… men litar inte på att de skulle låta bli honom om han kom lös… dessvärre kan jag inte ha ett bord som är endast för honom pga platsbrist… annars vore de ju bra!

#11 aha du har dem alltså också i sängen? enda sånt rum jag kan komma på är typ badrummet, men det är ju så obekvämt efter ett tag haha!

Grodan
2018-01-25 11:06
#13

Jag har inga möss lösa på golvet. Inte med flit. Jag kör säng o bord.

hejkomochhjälpmig (hon med Lillegris, ni vet) hade en hane som fick vara lös i badrummet. Ev bodde han där jämt eller så rastades han bara där.

Gunvor (hon som grundade SVEMUS, ni vet), hade vid flera tillfällen mushanar med jättemycket spring i benen. Gunvors möss var ganska attitydiga och springiga i min mening, men hon kunde ju öppna sitt hem för alla som var i behov. Hennes avel var eg bara en bisyssla. I a f så hade hon en typ skalmanklocka. Nu är klockan ett, nu ska Pluppe få springa en timme… och så öppnade hon Pluppes bur och ut for han. Han sprang i hela lägenheten (2a med kök på ca 70-80 kvm). När han var klar gick han i sin bur typ. Sen var det nästa mus…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lindb
2018-01-25 11:34
#14

#12 Åk till Ikea eller en loppis/secondhandbutik och köp det billigaste överkastet som finns! Alternativt filtar, på Ikea kostar väl dom typ 10 kronor. Om du lägger det på sängen, och viker över kanterna så att det blir en rund tunnel, och så sätter du dig på sängen också och håller koll! När mina möss var lite trotsiga och ville ta sig ner under täcket istället så knäppte jag med fingrarna och sa "Neej!" Då vände de tillbaka! Eventuellt drog jag lite i täcket för att få deras uppmärksamhet. När de i början ändå gick på platser dom inte fick gå till så knäppte jag med fingrarna, sa nej, och lyfte tillbaka musen! Tills de lyssnade endast på mitt "nej". Eftersom jag hade 7 möss till en början så fick jag använda namnen innan tillsägelsen, så att inte alla trodde att de blev tillrättavisade. De är smartare än vad man tror! :D

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
2018-01-25 12:20
#15

nej stöd inte ikea snälla


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lindb
2018-01-25 14:13
#16

#15 Åh, stadsmissionen menade jag! 😉

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
2018-01-25 14:45
#17

😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-01-25 18:19
#18

#13 nej men 😂 de hade man velat se! ^^ 

#14 är så orolig att hans kiss skulle gå igenom tyget och hamna på täcket! iof så kissar han inte så stora mängder… men ändå haha! nu har jag en så stor säng också, men snart blir de 80cm säng, kanske får ta å prova då 😉 tack för tipsen med uppfostran också! köpte mysiga tyger till honom på en second handbutik härom dan, han kommer älska det! ser ut som typ fejk fårskinn 😃 (det får ligga 7 dagar i frysen först bara för att döda eventuella vägglöss………..) sen ska här sys hängmattor!

Novachan
2018-01-25 18:29
#19

Se till att han har en toalåda tillgänglig. Det finns ju picknickfiltar som har plastad baksida, så då borde vätska inte gå igen. Kanske något att testa? Har läst om det tipset i andra djurforum

[Tisstassen]
2018-01-25 19:23
#20

#19 joo men de tar rätt mkt plats å är inte superbilliga… misstänker också att klorna kan fastna… :/ Kmr bo i en väldigt liten lägenhet om en månad drf platsbristen spelar in ^^

Annons:
Grodan
2018-02-03 13:30
#21

#18 Du får hälsa på hos ariama… 😃

Jag hade en liten musrymling häromdagen (det händer väldigt sällan!). Han satt på buren sedan och ville in. Vilken tur! Gah!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: