Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1582 ggr
Novachan
2018-01-23 15:38

Barbering av morrhår

Har läst i lite trådar angående mitt nya problem och vill höra vad ni tycker jag bör göra:

2 dagar efter att Loka dog  (8/1) flyttade jag över hennes syster Padme till min så kallade rosselgrupp (My, Popcorn, Snösnuvan) där alla har haft eller fortfarande harrossel i någon grad. Gjorde detta i ett litet försök att undvika smitta till Stina och Matilda. Hon accepterades direkt in i gruppen och denna flytt verkar ha påverkat Padme bra med att hon har blivit mer social. Lite småkiv, men det är ju normalt och det har blivit mindre och mindre. Men nu idag upptäckte jag att 3 av 4 möss fått sina morrhår i någon grad avkapade! Värst i ordningen: Popcorn (typ allt borta), Padme (man ser typ början på alla morrhåren), Snösnuvan (har många kvar men de flesta verkar vara kortare än normalt). My, min dominant chokladhona, har såklart alla sina intakta så kanske det är hon som är boven? Tycker det är lite lustigt att detta problem har uppkommit nu när alla har fungerat så bra ihop från första början och de har bott en tid ihop nu.

Lite fakta om möss och hur de bor: My är lite över 5 månader gammal, Padme över 2 månader, Popcorn och Snösnuvan ca. 5 månader. Har inte hört pip någon gång vid putsning och heller aldrig sett överdriven putsning av någon. De borde inte kunna ha någon form av ohyra då de har fått sin andra behandling av Stronghold den 6/1 (de fick behandling för ev. smittorisk från hanmus). Denna grupp bor i en Samla 130 liter och har mest inredning av alla mina möss, fick t.o.m. en ny sak vid senaste städningen + omöblering. Har två matskålar och brukar strömata, så de har aldrig brist på mat. Vi kör lite lek i bur och de får komma upp och klättra på mig. Så det jag försöker säga är att de borde inte vara understimulerade, ej heller överstimulerade (om det ens går). De visar heller inte tecken på att vara stressade.

Jag såg även detta svar om barbering, dock till svar för barbering av hane men ett svar inkluderade om honor: "Vi diskuterade mycket om beteendestörningar på mushelgen i Gävle. Morrhårsputsning och överdriven putsnig av andra möss relaterade vi till "skaffa barn-behov" hos honor, alltså de vill ha någon att putsa och ta hand om. "(#4 i https://mus.ifokus.se/discussions/4d716564b9cb462221075eff-barbering-eller-annat-som-kakar-pals)

My boar väldigt mycket, bättrar på stora boet ofta eller ändrar ströet i buren, boar direkt om det finns tillgång till nytt material eller att boet förstörs/ändras på. När andra möss söker sig till henne och trycker sig under henne för att de vill bli tvättade så gör hon ofta det, minns ej om jag nånsin sett tvärtom - att hon söker sig till möss för att tvätta dem. Hon försöker para sig med sina burkamrater då och då. Vet ej om detta kan vara ett ytterligare tecken men vissa kanske minns ett av mina första inlägg då Matilda var dräktig och fick ungar där alla dog och jag hittade en massaker - kanske My hade en del i detta, typ avundsjuk och inte tillåta någon annan få ungar än hon själv(?). Kan detta bero på att hon vill ha ungar? eller i behov av fler burkamrater att ta hand om? eller att Padmes närvaro har förstört något/rubbat balans?

Hur tycker ni att jag ska jag göra?

* Sära på My från de andra 3?

* Sära på Padme för att det är hon som är ny och problemet fanns inte innan hon kom?

* Sära på My tillsammans med Snösnuvan och se om beteende avbryts eller fortsätter?

* Gör något annorlunda i deras bur och i så fall vad?

* Om ni vet någon ytterligare info om beteende "vill ha ungar" och det stämmer in på My, vad bör/kan jag göra då? Hon har Rossel som går upp och ner och jag hade inte tänk skaffa fler möss på ett bra tag…

* Andra tips och råd? T.ex. hur jag tar reda på vem som barberar?

Annons:
ariama
2018-01-23 17:02
#1

Vad du ska göra vet jag inte, du får säkert fler svar. Skriver bara lite jag tänker, och det första är att vad du än gör så ta inte ungar efter henne. Morrhårstugg är en ärftlig beteendestörning, även om det kanske inte går rakt ner i nästa generation utan hoppar runt lite och återkommer senare i stamtavlan.

Barbering och morrhårstugg är två olika saker, i alla fall som jag ser det, fast jag vet egentligen inte skillnaden förutom att i ena fallet ryker bara morrhåren och i andra fallet blir det kala pälsfläckar men morrhåren är kvar.

När det gäller teorin: " relaterade vi till "skaffa barn-behov" hos honor, alltså de vill ha någon att putsa och ta hand om" så var det just det, en teori-gissning. Ingenting som är bevisat vad jag vet. Jag var med under diskussionen, och det var Elin som berättade om vad hon lärt sig om överslagshandlingar (hundar) och vad de mynnar i, och överförde till exempel på möss. 

Men jag är inte säker på att morrhårstugg/barbering är en överslagshandling ens, utan snarare en beteendestörning som kvarstår över längre tid. Vad jag vet så kvarstår beteendet hela musens liv. Det är mycket svårt att komma tillrätta med, och ligger djupare än bara understimulering, eller brist på bebisar att putsa. (Hade en gång en hona som "putsade bort" vartenda morrhår på ungarna)

Överslagshandlingar = https://www.google.se/search?source=hp&ei=-FlnWueWMIHcsgGh44GIAw&q=%C3%B6verslagshandlingar&oq=%C3%B6verslagshandlingar&gs_l=psy-ab.3..0j0i30k1l2.1195.4614.0.5204.19.10.0.9.9.0.97.792.10.10.0….0…1c.1.64.psy-ab..0.19.872…0i131k1j0i10k1.0.HJgNqu2L_wg

Novachan
2018-01-23 17:25
#2

#1 Uppskattar ändå att läsa folks tankar. Ta en kull på henne är inget jag kommer göra, var bra att du berättade att beteendet kan ärvas också. Jag tänkte att jag ändå borde nämna det. My är väldigt viktig för mig då hon är min första mus.

Glömde fråga också, om man inte kan bryta beteendet hos henne (om det är hon som är boven) är det bättre att låta henne bo själv livet ut? Är väl lite grymt att låta henne fortsätta kapa morrhåren på sina kompisar…

ariama
2018-01-23 17:29
#3

Jag har som sagt inga svar, men hoppas någon/några med bättre erfarenheter kan ge råd. Och lycka till med Lilla My. Beklagar att det hänt för det är sååå tråkigt.

Nordanälvens
2018-01-23 19:26
#4

Jag är väldigt tråkig och tar bort alla som barberar eller tuggar morrhår. Varken musen själv eller kompisar mår bra utav det, och jag har aldrig lyckats få dem att sluta helt med beteendet trots massor av experimenterande med burbyten, kompisbyten, foderbyten, berikning osv. Det försvinner helt enkelt inte.. Så därför tar jag bort boven och de drabbade. De som drabbats har jag med egna ögon sett börja barbera eller morrhårstugga när boven tagits bort! Så det är liksom ett ”smittsamt” beteende på något vis. Men hur du kan/bör göra får någon annan med bättre erfarenheter ge råd om. För jag har bara en utgång för såna möss.. tyvärr.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2018-01-24 16:31
#5

De som drabbats tar jag inte bort, jag har inte upplevt att de "smittats" av beteendet. Däremot kan det vara flera möss i samma grupp som tuggar/barberar, ofta är de då syskon.  Om de börjat tugga för att någon annan gör det, vet jag ju inte, så det kan ju ändå stämma som Nordanälvens säger.

Det kan vara lite knepigt att lista ut vem eller vilka det är som är boven/bovarna. Jag delade upp mössen i olika burar för kontroll.

ajanki
2018-01-24 17:51
#6

Det är så svårt att veta hur just din mus är och varför hon tuggar morrhår. Under åren som jag haft möss då har jag tyvärr haft några morrhårstuggare. När jag för första gången fick en mus som gjorde det och jag fick till råd att avliva henne så blev jag förskräckt. ..inte ville jag avlivat henne för det! Så jag hörde mig för lite här och pratade med mina musvänner om det fanns nån annan lösning och då föreslog dom att jag skulle berika hennes bur mer. Så det gjorde jag, och hon fick en större bur med flera kompisar (tanken var att hon skulle få fler kompisar och mer att göra så hon inte skulle tugga morrhår) och det hjälpte, hon tuggade aldrig mer! Efter det har jag haft flera möss som tuggat morrhår och genom att ändra deras flock och burar så har alla slutat tugga. Man måste bara komma på vad som gör just den musen till barberare. Ibland behöver dom större, ibland tom mindre, fler kompisar/färre kompisar osv. Nu har jag tyvärr fått in morrhårstugg igen….och dessa rackare är svårare att få att sluta, vi får se hur det går! Jag kan tillägga att jag har aldrig medvetet avlat på en morrhårstuggare, ibland har mamman börjat när hon fått bebisar, men jag har då inte fortsatt med dom ungarna. Lycka till med din mus och jag håller tummarna att hon slutar att tugga morrhår! ❤

Annons:
Novachan
2018-01-24 20:04
#7

#6 Skönt att du lyckades bryta beteende hos några! Men jag förstår också anledning till avlivning som Nordanälvens berätta.

Jag har tänkt rengöra deras bur imorgon. En större bur kan jag inte ge dem då jag inte har någon, däremot har jag mindre Modul 60 liter (59x39x36). Jag skulle kunna flytta ut Padme igen och se om det kan hjälpa. Jag vill inte köpa fler kompisar eftersom jag inte vill ha fler möss just nu och så är det ju en rosselgrupp så stor risk att de nya mössen blir smittade. Jag har ju Stina och Matilda i annan bur, men My och Matilda fungerar inte bra ihop, och Matilda måste ju få ha en kompis. Jag tror att Popcorn och Snösnuvan skulle sakna My om hon flyttade ut. Jag kan lätt ge dem mer bomaterial och jag skulle kunna ge dem tillgång till en springdisc eller springhjul. Kanske kan skapa någon mer ny inredning…

Är det någon som vet hur snabbt morrhår växer? (I alla alternativen tänkte jag ge extra bomaterial för det kostar mig inget)

Dessa alternativ ser jag att jag har att välja mellan just nu:

1. Låt alla bo kvar i samma bur men ge springdisc eller hjul

2. Flytta alla till en mindre bur (2.1 + ge disc eller hjul)

3. Flytta ut Padme (till Stina och Matilda) - jag har inte hört Padme rossla idag (3.1 + ge disc eller hjul)

Sära på dem två och två tycker jag är ett senare alternativ. Likaså att låta My bo själv ett tag och sedan testa att sätta ihop henne med sina kompisar. Vilket alternativ tycker ni jag ska börja med? - finns nog inget rätt eller fel val

Novachan
2018-01-24 22:10
#8

Satt nu en lång stund med denna grupp. Både vara i famnen och klättra på mig, samt lite lek i buren. Tog bort deras nyaste inredning/leksak som var en stor springdisc som var för stor för dem för att springa på så de fick klättra på den istället, och så jag flyttade deras gungbräda bättre (och inte längre delvis nedbegravd) så började My göra glädjeskutt. Kanske hon inte tyckte om discen som tog så mycket plats eller glad för att kunna använda gungbräda bättre… eller bara glad för mer utrymme.

Grodan
2018-01-25 10:59
#9

Om hon bara tuggar morrhår pga överputsning, dvs stressrelaterat pga understimulans eller för stort behov av stimulering . Och hon är normal för övrigt och fullt frisk, så skulle du kunna avleda beteendet. Det vill säga om du ändå är där och kollar på dem hela tiden och grejar och har tid. Lurpassa på henne, när du ser att hon tuggar morrhår på en av sina burkamrater gå genast in och peta på henne. Säg för all del "nej" (även om jag inte är säker på att möss lyssnar på sånt) och ge henne något annat att göra, t ex lägg in en nöt med skal i buren eller ställ in en ny leksak som du byggt.

1-2 veckor tar det för morrhår att växa ut typ… beror lite på hur mkt som är avskalat. Ibland är ju hela morrhårskudden rakad - jag har alltid undrat hur tusan möss gör detta? rycker de ut håren eller biter de ända ner till roten?

För övrigt tycker jag det är ett knäppt beteende som jag inte önskar här och jag avlivar. Det är inte ovanligt att de som tuggar morrhår på andra möss, eller barberar sig själva eller sina burkamrater har en underliggande sjukdom och att barberingen är ett sekundärt symtom. Antagligen har musen ont eller besvär eller bara är stressad pga sin ohälsa… 😕

Jag avlivade precis min köksmus. RIP ❤️ Han hade en infektion som jag behandlat och nu började han även barbera sig på magen. Jag bedömde det som fruktlöst att jobba mer med honom.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-01-25 19:39
#10

Efter att ha läst Grodans svar och info om hur snabbt morrhår kan växa ut tänker jag göra såhär:

Sätt My själv i en 60-litersbur men mycket inredning och bomaterial + springdisc.

Sätt ihop Padme med Stina och My igen. Om Padme faktiskt skulle vara skyldig till att barbera mårrhår, på sig själv eller andra, så kan jag upptäcka det snabbt på Stina och Matilda - lite fult att de blir lite av "försöksdjur" men jag vet ju också att de trivs tillsammans sedan innan. (Då får de flytta till den största buren eftersom de blir den största gruppen)

Låta Popcorn och Snösnuvan bo tillsammans i Stina och Matildas gamla 60-litersbur. Då kan jag se om mårrhåren växer ut på dem eller bara på den ena eller ingen.

Blev kanske lite rörigt att förstå hur jag tänker men jag tror att på det här sättet kan jag snabbare lista ut om det verkligen är My som är den skyldige. My bor själv också av anledningen att låta de andras morrhår få växa ut och inte börja göra skada på morrhårskudden som Grodan beskrev.

Grodan
2018-01-25 19:51
#11

#10 Jag tycker det låter rätt klart i din beskrivning i #0 att det är My som är boven. Varför de har olika grader av morrhårstugg beror säkerligen på att de som har minst tuggat faktiskt inte finner sig i att bli behandlade så, medans den som har mest borttuggat är väldigt undergiven My.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-01-25 20:06
#12

#11 Jag tror som du Grodan, men så här blir en extra kontroll och ett försök till att bryta beteendet om så möjligt. Avlivning ser jag som absolut sista utvägen (håller såklart koll på My om hon visar tecken på att hon mår dåligt. Padmes närvaro kan ju ha triggat igång beteendet och inte nödvändigtvis sjukdom eller smärta så jag vill inte dra förhastade slutsatser)

Jag testar att sätta ihop My med Popcorn och Snösnuvan vid senare tillfälle. Padme får fortsätta bo ihop med Stina och Matilda.

Grodan
2018-01-25 21:22
#13

#12 Jag glömde ett beteende… jag brukar inte tänka så mkt på det faktiskt "dominansputsande"… 

Är inte helt insatt eller ens övertygat om att det faktiskt är möjligt… Givetvis menar jag då som en stresshandling i kombo med dominans. Ja, bra på att förklara här var jag då inte… hoppas någon kan ta upp tråden här, eller om amaira/ariama skrivit om det i någon tråd tidigare någon gång…?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
2018-02-06 12:07
#14

Nu har det gått nästan 2 veckor. Kunde se snabbt redan efter några dagar efter särning har alla mössens morrhår hade växt, och har fortsatt att göra det (inte full längd än). Ingen har börjat putsa/bita av någon annans morrhår så beteendet verkar i detta fall inte vara smittsamt. Så My måste vara boven. Ska om några dagar testa att sätta ihop My med Popcorn och Snösnuvan igen och se om beteendet är stoppat, annars får jag sära på dem igen och tänka över hur jag ska göra med My…

Grodan
2018-02-06 14:56
#15

#14 Vad skönt att det ändå var så lätt, att du visste vem det var… Om alla saknar morrhår utom en är det ju lätt… Om däremot alla saknar morrhår är det ju flera som tuggar…

Åhnej, sätt inte in henne till någon och lämna henne att tugga bort deras morrhår igen, det är ju plågsamt för dem. Morrhår är så himla viktiga för att musen ska kunna leva ett bra liv. De blir ju handikappade om de saknar sina morrhår. 

Låt My bo med en kackerlacka - går det? Eller ensam, eller inte alls…😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-02-23 11:40
#16

Jag lät det gå någon vecka till innan jag satte ihop dem igen för att förbereda mer ny burinredning. Noll problem med att sätta ihop dem igen och de fick bo i stora buren. Men tredje dagen kunde jag se att My har putsat/bitit av lite av de andras morrhår igen… Så My har fått flytta tillbaka till sin gamla bur… själv =(

#15 Varför just en kackerlacka? >.<

Grodan
2018-02-23 11:44
#17

#16 Asch då… 

Näe, alltså det var bara något jag tog ur luften… Kackerlacka alltså…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-02-23 11:50
#18

Undrar lite varför hon inte började putsa/bita av morrhår direkt… men jag tror jag har gjort det jag kan för att försöka få dem att fortsätta bo ihop

Novachan
2018-02-23 12:30
#19

My's parningsbeteende försvann typ helt dock.. hon kan ha gjort det men att jag inte har sett det, men jag brukade kunna se det då och då förut

Alwyn
2018-02-23 12:55
#20

Jag hade inte låtit en honmus sitta själv. Hon tuggar ju av en anledning, mår inte riktigt bra. Jag skulle ta bort henne.

Annons:
Nordanälvens
2018-02-23 12:59
#21

Djur som juckar kan göra det som ett överslagsbeteende vid stress, både positiv och negativ stress. Handlar sällan om dominans som folk så gärna säger om minsta lilla beteende djur gör. Hade också tagit bort musen.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2018-02-23 14:35
#22

#21 Vad är positiv stress? Uppspelt/glad?

Novachan
2018-02-23 15:42
#23

Hittade nyss denna artikel: https://mus.ifokus.se/articles/4d717636b9cb46221d0859a5-musens-morrhar

Tror jag har missat att läsa den, men den är också rätt gammal så vet inte om allt stämmer längre(?). Där beskrivs att barberaren kanske inte trivs i sin bur - storlek, aktivering osv.. Kan också bara ha svårt att anpassa sig till att leva i bur men nu har hon ju gjort det i flera månader så det borde väl inte vara det(?). Där beskrivs en till möjlig lösning där man sätter ihop barberaren i en ny grupp eller med ett annat djur (syftar på natal kanske?), men jag tolkar som att om barberaren bor med ny grupp behöver den placeras i en grupp där det ev. finns möss som har högre rang är barberaren… och jag tror My har högst rang av alla mina honor. Dock är Padme och Stina ganska tuffa tjejer - Padme utmanade ju My lite när de bodde ihop kort = gjorde motstånd vid parning eller försök till parning och att Padme försökte para sig med My. (Att skaffa nya möss och hoppas på att någon ska ha högre rang än My känns inte realistiskt.)

Jag har en gallerbur 46,5 x 29,5 x 34 cm (Savic - Triple Martha utan hyllplan) som My skulle kunna testa att bo i som då skulle då bli en öppen bur ( galleravståndet är ca. 1 cm) stående på ett skrivbord ca. 120 x 60 med möjlighet att spring runt på bordet. Då skulle hon få mycket klättermöjligheter och större yta att springa på. Kanske finns fler alternativ till större bur (köpa eller bygga), men det är vad jag skulle kunna erbjuda henne typ nu… hon skulle kunna bo där själv eller testas att sättas ihop igen med Popcorn och Padme…

Nu känns det lite som att jag inte har testat allt…

Alwyn
2018-02-23 15:58
#24

#23 jag förstår hur du tänker…man vill prova allt först. Men det beror ju på hur mycket stress man vill utsätta djuret för medans man testar sig fram också. En mus som redan är stresskänslig skulle inte jag vilja utsätta för en ny grupp. Att ha den igen i en grupp där hon barberat blir ju också fel. Att ha en mushona själv…nä, stackarn. Hon kan barbera av stress pga av att något är fel i hälsa eller psyke och då spelar det ju ingen roll vilken bur hon får eller om du tar bort hennes möjlighet att barbera andra, hon kommer fortfarande att må dåligt.

Novachan
2018-02-23 16:21
#25

#24 Ja, OM hon skulle sättas ihop med ny grupp så skulle hon få bo själv någon vecka, återhämta sig, men det kanske är stressigt för en hona att bo själv? en kamrat kan ju ge trygghet… Och om det är hälsa eller psyket ja då spelar det ju ingen roll men jag tänker att det inte är lika klart nu när hon inte började barbera direkt efter ihopsättning…

Har ju läst om vissa möss som inte trivts att bo i bur och har fått bo öppet i ett rum eller hur det var, minns ej vem, tror det var en hane dock. Hur visar sådana möss att de inte trivs i bur annat än barbering, både ensamma hanar eller grupp honor? Jag har undrat detta och inte enbart relaterat till My.

Nordanälvens
2018-02-24 10:45
#26

#22 Ungefär! Den positiva stressen kan yttra sig vid förväntan, glädje, sexuell upphetsning och liknande. Den har en adrenalinhöjande effekt, så som vid all stress kan djuret göra överslagshandlingar för att det blir ”för mycket”.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2018-02-24 13:22
#27

Kan positiv stress resultera i beteenden som inte är som bra? som barbering… kan de må dåligt av att ha för mycket att göra i buren? kanske min hjärnan är trött>.<

Annons:
Nordanälvens
2018-02-24 14:53
#28

Ett djur som har svårt att tygla sin positiva stress - tänk t.ex draghundar vid start som är så redo att jobba att de blir förbannade på kollegan bredvid eller bara står och vrålar. Det blir ett omriktat beteende för att hunden inte vet vad hen ska göra av stress och energi. Vad gäller beteenden är jag tusen gånger bättre på hund än mus - men jag tror det finns mycket att hämta och jämföra från olika arter. Positiv stress kan därför absolut resultera i beteenden som vi inte vill ha, men hur en kan förändra de beteendena på möss har jag inte kunskap av (förutom beteenden som kan lösas med hjälp av miljö, foder och berikning). Jag skulle absolut inte säga att de skulle må dåligt av för mycket att göra! Snarare tvärtom, har de för lite att göra får de beteendestörningar men inte uteslutande pågrund av för lite att göra. Såå många faktorer som spelar in, men jag tror absolut inte på dominans typ någonsin vilken art det än gäller (förutom människor, vi är ju lite jobbiga på det planet lol). En mus som barberar mår inte bra. Varför är en svår fråga, eftersom de är komplexa djur med många svårigheter. Psyket spelar också stor roll, hur de är avlade, om de ärvt nervositet, om de har svårt för förändringar. På hundar vet vi nu att de kan ha t.ex ADHD, autism och lida av posttraumatisk stress. Vet vi om möss kan ha liknande diagnoser? Jag har inte hittat något iaf.. men tror absolut att det är möjligt. Nu babblar jag bara på lite hahaha

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2018-02-24 15:10
#29

Intressant babbel, hör gärna mer :)

Alwyn
2018-02-24 17:25
#30

#28 jag hade en råtta som uppenbart hade någon typ av störning. Jag lutar åt att det kan ha varit något aspergers/adhd liknande. Är helt med på din bana och tror alla djur kan ha det.

Nordanälvens
2018-02-24 18:06
#31

Den råttan som fick bo råttfritt?

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2018-02-24 18:14
#32

#31 japp!

Nordanälvens
2018-02-24 23:44
#33

Se vilket minne jag har! 😃

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2018-02-25 08:44
#34

Intressanta diskussioner! #28 Ställer mig helt bakom ditt resonemang! Sånt "babbel" ser jag gärna mer av. 😃

Jag tror också att olika NPF (neuropsykiatriska funktionshinder) går att finna hos möss. Det vi inte ska glömma i sammanhanget, är att ADHD till exempel, inte bara kräver utlopp för energin utan även gränser som djuret inte klarar att sätta själv, för att det går upp för mycket i varv.

Jag har nog skrivit om några av mina alltför energiska möss som aldrig skulle trivts i liten bur. Å andra sidan är "obegränsad stimulans" inte ett alternativ.

Jag hade en sådan liten raring med på mässa en gång. På mässor där de både blir uppvisade för människor och klappade och hållna av många, ser man verkligen deras deras stresstålighet, eller brist på.

Min lilla raring, har för mig att det var Cheri, älskade alla människor och allt stoj, men efter ett tag var hon så uppstissad att jag satte henne i transportburen och gömde undan henne. Då var hon så slut att hon somnade omedelbart!

Medan en annan mus lugnt och tåligt tog alla människors närgångenhet och uppmärksamhet med sansad ro.

Annons:
Alwyn
2018-02-25 08:53
#35

33 ja hehe. Hon barberade aldrig (verkar sällsynt hos råttor?)men hon hade ju andra problem. Oerhört överaktiv, oftast upprörd i viss grad, fick hon inte komma ut direkt när hon ville tuggade hon galler, hon va dålig på att kommunicera med andra råttor så det blev ofta bråk…

Novachan
2018-02-25 08:53
#36

Oja, det tror jag också, och inte bara hos möss och råttor, tror de flesta djurarter kan ha det.

Nordanälvens
2018-02-26 16:33
#37

#34 Med överaktiva, stissiga möss tänker jag att en får tänka och göra lite som en gör med barn med npf-diagnoser. Fasta rutiner och stimuli som passar individen utan höga krav. Blir musen ännu mer stissig och stressad av t.ex större bur, högre bur, bur placerad på livligare ställe osv osv så är det inte individanpassat.  Övertrötthet är också en grej, det kan jag se speciellt hos mina yngre möss (3v-4m). När de har varit vakna länge och grejat med olika saker så kan de bli peppade, skuttiga och ha mer fart i benen. Det märks oftast när de börjar bli trötta men inte riktigt vill vila än.. Som övertrötta valpar minus krokodiltänderna 😂

#35 Nu när du säger det.. jag har nog bara haft en råtta som barberat under de åren jag hade råttor och inte direkt hört mycket om barberande råttor (vid sällskapshållning). Min barberare hade suttit nästan hela livet ensam i en rc tower hamster, aldrig ens känt lukten efter andra råttor sedan bebisstadiet och förmodligen bara fått vitakrafts råttblandning. Så att hon började barbera sina nya kompisar efter 2 månader (juvertumör dök upp) förvånade mig inte direkt..

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Camilmus
2018-10-08 19:27
#38

Tur vi inte avlivar människor med NPF. Det finns alltid lösningar för den som är öppen och har tålamod

Grodan
2018-10-09 10:13
#39

Det kan givetvis vara intressant att jämföra med andra djur och människor. Nu när vi lärt oss så många olika bokstavskombon och benämningar på olika slags personligheter på människor så kan vi jämföra.

Däremot att dra paralleller från musvärlden till människovärlden som i #38 tycker jag inte alls om. Jag hävdar bestämt att varje ägare och uppfödare måste få känna sig fri med vilken tid och energi hen vill lägga på ett djur med beteendestörningar. Ingen skall behöva ifrågasättas vid avlivning. 

Rehabilitering fungerar inte alltid på möss, det är viktigt att påpeka. Så man behöver alltid ta sig en funderare på hur musen mår.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-10-10 08:57
#40

Det här blev en mycket intressant tråd om olika beteendeproblem. Kan jag starta en ny tråd om just det, och klippa in en del av svaren här?

Novachan
2018-10-10 15:31
#41

Det gör inget för min del att fortsätta diskussion här

Annons:
Upp till toppen
Annons: