Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1256 ggr
IsabellsHamsterhem
2018-01-28 12:40

Köpa möss till sällskap från foderuppfödare?

Skulle vilja rädda några möss från att bli avelshonor, eller t.ex f.d avelshonor från att bli avlivade när de utnyttjats så mycket det går.
Har kontakt med en som föder upp till reptilmat så har på gång om jag nu skulle vilja.
Men vill gärna ha era tankar om detta? Finns det några negativa saker med detta?

Vet att det ger efterfrågan, men vill inte köpa från uppfödare eller köksavlare utan vill rädda dem från att ha det dåligt!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Annons:
dixia
2018-01-28 12:49
#1

Rent spontant tänker jag att de knappast lär vara lika tama som möss från seriösa uppfödare. Sedan vet jag många som kör med rätt kasst foder och kanske inte helt optimala förhållanden. Så det är ju om de har bristsjukdomar eller andra olater. Men är du villig att lägga ned tid, kanske pengar på veterinärbesök samt har tålamod så varför inte.

Novachan
2018-01-28 12:54
#2

Jag har svårt att förklara det men jag tror att man egentligen inte räddar eller hjälper några djur från att bli foder, om det liksom ändå finns djur kvar där. Djuren ersätts ju bara, så blir det fler djur som hamnar i samma situation. Ingen förändring liksom. Men visste just de djuren du tar med dig hem kan få fortsätta leva och förhoppningsvis under bättre förhållanden än hos en foderuppfödare. Så att rädda/hjälpa foderdjur från att bli mat känner jag inte riktigt är ett sant eller bra argument, men jag kan som sagt inte förklara det bra.

HUR SOM HELST… Beroende på hur foderuppfödare föder upp och behandlar sin djur beror på hur lämpliga mössen skulle kunna bli sällskapsdjur istället för mat. Blir de hanterade? Avlas sjuka möss eller med andra missbildningar/defekter eller dåliga beteenden (saker som kan vara ärftliga). Men eftersom du har kontakt med personen kanske du har möjlighet att se hur djuren bor i vilket skick de är i?

IsabellsHamsterhem
2018-01-28 12:58
#3

Jag bryr mig inte om hur hanterbara de är då jag inte vill sitta och mysa med mössen :)
Så kom med några förslag på hur jag istället kan rädda? :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Novachan
2018-01-28 13:07
#4

Så du är ute efter att ha möss att titta på? (inget fel med det)

Grodan
2018-01-28 13:25
#5

Ormar måste också äta. Tyvärr. Eller tills den dag vi lärt dem äta gräs… 😃

Jag har själv försökt köpa in möss från olika ormmatsuppfödare med väldigt varierat resultat. Oftast blir det ingen vidare avel på dem - syftet är ju att få nytt blod i min linje - då de inte håller varken i hälsa eller temperament.

Men jag är envis och ger inte upp. Ska skaka lite i burar igen hos några ormmatsuppfödare och se om något intressant trillar ut… 😉 Så kan jag, kan ju alla.❤️

Redan på 90-talet kunde jag byta avelsmöss med ormmatsuppfödare - där jag visste att mina hanar skulle ha det bra. Men jag minns vid ett tillfälle så dög inte min hane, han var inte högproduktiv. Den hane jag själv fick i utbyte var superbra och duktig. Blev stora och många kullar med fina och trevliga möss. Jag älskade den killen. Bengt. Agouti Banded Longhair.❤️ Jag tror han finns i alla SVEMUS möss stamtavlor om man släktforskar bak till 90-talet alltså…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Amberochivy]
2018-01-28 13:50
#6

Mina möss köptes in från fodermus uppfödare. De är superfina som sällskapsmöss 😍😘🐀 Jag provar nu att avla lite på dem. Har avlat super fina möss tidigare på 90 talet som från början var fodermöss.

Annons:
IsabellsHamsterhem
2018-01-28 13:53
#7

#4
Ja, asså jag har många hamstrar och andra djur. Men när jag får en bur ledig så vill jag gärna testa på att ha möss :) Är aningen rädd för dem, så lägger inte för mycket hopp i att jag ska våga hantera dem speciellt mycket. Utan vill mest ge några sötnosar ett bra och stort hem där de kan få leva naturligt :D
Det är ju ett plus om de går att hantera men det är verkligen inget måste utan jag anpassar mig efter djuren :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

IsabellsHamsterhem
2018-01-28 13:55
#8

Jag vill inte avla :) Utan till sällskap, så för mig kvittar det egentligen var de har för gener så länge de är friska rent fysiskt och inte attackerar en när man ska ge mat/vatten. Vill ju inte ha sjuka djur, men känner inte att jag är så insatt att ändå kunna avgöra om en stamtavlemus har bra stam så då kan det ju kvitta.
Verkar som många tar in från foderdjursuppfödare så då är ju även de med stamtavla egentligen inte så "bra" då man inte vet bakgrunden så långt, iallafall på de man tagit in från foderdjur :)
Så därför tänker jag ju från reptiluppfödare för att rädda några små från att slippa bli avelsdjur :(

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Grodan
2018-01-28 14:17
#9

Ormmatsuppfödare tar också möss från uppfödare.

Många utländska uppfödare som föder upp till utställning har utrensning, då säljer de av till ormmatsuppfödare mfl, så det är inte ovanligt att ormmatsuppfödare faktiskt har fina möss med intressanta färg, tecknings och hårlagsgener…

Det enda som gör möss mindre värda eller ej värda att äga eller avla på eller att få en stamtavla, i mina ögon, är om de har direkta fel eller missbildningar, är sjuka eller har otrevligt temperament.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-01-28 14:20
#10

Håller med #2. Du räddar ju några individer och några andra hamnar istället på dess plats.  Det känns bra för dig, men i  sak gör det ingen skillnad. 

Du vill ha djur som är friska och som inte attackerar dig.  Det kan du ju bara se på plats, genom att träffa djuren och dess ägare, se hur mössen överlag ser ut att må, och hur de ser ut att skötas. Att på ett forum ge ett svar som täcker alla foderuppfödare är ju omöjligt.  Du kan få såna möss du önskar, och du kan få motsatsen.

Om du känner dig osäker på att kunna göra en bedömning av mössens status så kanske du kan ta med någon som är mer erfaren,  när du gör ett hembesök. För utan ett hembesök och se hur djuren överlag är och hålles, kan du lika gärna köpa en lott. 🙂

Om du verkligen vill göra en insats som gör skillnad, kanske det finns omplaceringsmöss istället? Möss som söker och behöver en ägare som tar hand om dem?

Novachan
2018-01-28 14:34
#11

Risken för ohälsa och dåliga beteenden, ex. aggressivitet kan vara högre hos mös hos foderuppfödare, men det beror som sagt helt på hur foderuppfödaren gör. Om mössen verkar vara i god hälsa, du märker inte av något oönskat beteende ex. vill bita dig, så är det inga problem att skaffa möss från en "bra foderuppfödare".

För mig har inte stamtavla jättestor vikt, just nu iaf, då jag varken ställer ut eller avlar, men jag var också noga med att få veta info jag behövde för att kunna avgöra om "det här är ett bra ställe att köpa ifrån". Mina möss är från en reptilaffär btw, men de föder upp både för foder och sällskap, och deras uppfödningar är separata, men ja sällskapsmöss som inte säljs kan bli foder dom med.

Jag vet inte om du kan lyckas köpa fodermöss som är tänkta till avel, de antar jag att uppfödaren vill behålla och endast kan tänka sig sälja om du hade tänkt avla på dem. Alla fodermöss avlar man ju inte på utan blir bara mat. Men att fråga om någon avelshona (eller hane om du vågar dig på risken för väldigt illaluktande bur) ska sluta användas till fortsatt avel… varför inte? Ingen aning om vilken ålder, eller skick, sådana möss är i dock.

Lamina
2018-01-28 23:04
#12

Visst kan man rädd möss från ett hemskt öde, men inte på det sätt som du föreslår. Köper du mössen gör att rädda dom skapar du som sagt bara en marknad och en plats för nya möss. Och det är inte många foderuppfödare som föder upp på ett humant sätt eller med hälsa och temperament i åtanke. Det är oftast inte en hållning jag skulle stödja. (Självklart finns det undantag) Även om du som du säger inte bryr dig om dom går att hantera kan mössen bli en stor besvikelse. Dom kan bli sjuka, aggressiva eller rent av vantrivas i fångenskap. Jag fick en hel kull med möss som mådde extremt dåligt som burdjur. Dom togs alla bort inom ett halvår. Det sagt, är det rädda mössen du är ute efter och är beredd att ta alla dom riskerna finns det vissa saker man bör tänka på; 1. Betala aldrig för ett djur som räddas. Betalar du skapar du en marknad. 2. Ta aldrig emot ett djur om du misstänker/vet att personen bara kommer fylla dess plats med nya djur. Det visar att det är ok att behandla djur som slit och släng varor. 3. Ta inte emot ett djur under dödshot. Det visar bara att man kan skyffla över ansvaret på någon annan under hot om djurets död när man tröttnat.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2018-01-29 09:43
#13

#3. Så kom med förslag på hur man istället kan rädda …

En mycket bra fråga! Jag har inget svar för frågan är så svår. Man skulle behöva förändra attityden och kunskapen (och viljan) hos foderuppfödare, och hur lyckas man med det? Information av något slag, som dessutom ska tas emot? Dvs absolut inte aggressivt på minsta vis… vilket inte är lätt när man ser djur/möss fara illa … och en misshandlare som varken lyssnar eller bryr sig… ?

Du vill ha friska djur som inte biter dig - men då måste du hitta en BRA foderuppfödare, och då räddar du väl inte nån från ett dåligt liv? Ska du rädda någon från ett dåligt liv så får du per automatik sjuka och "besvärliga" möss! Där andra möss sedan fyller upp platsen dessutom = gör ingen skillnad.

Eller är du bara ute efter att rädda några möss så de får överleva lite längre?  Dvs inte foderdjuren i första hand utan "gamla uttjänta avelshonor" som bara ska avlivas? 

Jag tror ändå att bästa sättet att rädda misskötta fodermöss på, är att försöka finna ett sätt - och ha energi och pedagogik nog - att på sikt så sakteliga förändra attityderna till möss som foder, så de istället ses som de levande, intelligenta och kännande varelser som de ju är.

Hur det skulle gå till har jag inte den blekaste aning om. Tyvärr.

Annons:
Grodan
2018-01-29 11:08
#14

#13 Spännande vinkling där. En stor poäng också.

När jag säger att jag räddat en mus från att bli ormmat, så är det just det jag gjort. Den har fått leva sitt liv istället för att bli mat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

dixia
2018-01-29 13:32
#15

Då skriver jag en rad här. Som faktiskt har ormar och även föder upp som foder. Mina möss får bra foder efter rekommendationer, bor i rymliga burar med aktivering, gömställen, alltid rent och fräscht substrat och material att boa med. De är inga gosmöss, men helt klart tama nog att plocka ut. Honorna får vila mellan kullarna och samtliga djur får bli ordentligt vuxna innan de avlas på Jag vet att folk undrar hur man kan ha ihjäl sina egna djur. Men jag vet precis hur de haft det och jag vet att de har det bra tills dagen är kommen. Ormarna, liksom hundar, katter och annat måste ha mat även de. Och då gör jag det hellre själv och kan mata dem med gott samvete än att köpa av någon där de kanske inte alls haft det trevligt. Tillägger att ingen orm matas med levande möss. De avlivas på ett lagligt och snabbt vis.

ariama
2018-01-29 15:06
#16

#15. Underbart att höra! Heder, och en eloge, till dig! 🏆

Lamina
2018-01-29 15:08
#17

#15 Ja, jag har själv sett flera gånger att det finns seriösa foderuppfödare som dig. All heder till dig.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Novachan
2018-01-29 15:14
#18

#15 dixia = bra foderuppfödare

Tyvärr är som sagt inte alla foderuppfödare bra sådana 😕

[Amberochivy]
2018-01-29 15:33
#19

Om nu isabellshamsterhem vill rädda honor från att avlivas efter de slutat föda ungar på grund av hög ålder är det väl inget fel med det. Om det är en seriös uppfödare som har haft djuren alltså. Och rädd för att bli biten det behöverr man inte vara . Handskar använder jag ialla fall. Det gör knappt ont att bli biten av möss. Hamstrar är värre Min hamster jag har nu var bitsk i början. Nu är han superkelen och mycket fin. Lika dant med flera av mössen jag har. Bitska i början superfina kelsugna nu. Man får tämja dem precis som andra djur.

ariama
2018-01-29 16:45
#20

Nej, det är inget fel i det. 

En mus som "biter" (nafsar, använder tänderna) är en sak, det är ingen större fara som du skriver. En mus som hugger - jo, det finns såna, huvva - är värre! För länge sedan har jag blivit huggen i fingret av hanmöss: blöder förskräckligt, bultande värk i flera dagar, och rejält svullen.

Handskar! 😮Jag skulle aldrig ha möss (eller andra djur) som jag tvingas bära handskar för att hantera. Det är ju knappast djur som gör någon glad, inte ens sig själva! De kan inte må bra om de ser människor som en fiende de måste hugga! 😮

Annons:
[Amberochivy]
2018-01-29 17:14
#21

Jag menar ju inte att man ska ha handskar hela tiden. Bara om man är rädd i början. Ni ger ju er jämt på folk här som försöker vara snälla och ge råd. Om man ska missförstås hela tiden lägger jag av Ha ett bra missnöjt liv så gott ni kan. Adjö för gott

IsabellsHamsterhem
2018-01-29 21:36
#22

När jag säger att den inte ska bitas menar jag att jag ska kunna ge den mat och vatten utan att den ska hoppa på mig. Jag vill INTE sitta och mysa med den eller behöva hantera den. Så hur tam den är bryr jag mig inte om.
Jag vill rädda möss som haft det dåligt och ge dem ett bättre hem.
Kom med bättre förslag än att köpa från reptiluppfödare.
Om jag köper från en "bra uppfödare" så är det ju inte att rädda?

Oavsett vilket djur jag köper så vet jag inte om det djurets plats kommer att fyllas. Oavsett om jag köper från en dålig eller bra reptilfoderuppfödare så kommer ju platsen på ett eller annat sätt att fyllas.

Aldrig heller blivit biten av varken hamster, gerbil eller liknande djur. Så är inte rädd för att bli biten på det sättet. Mer typ allmänt rädd för att de ska äta upp mig när jag sover ;)
Men somsagt, vill inte ha ett gulledjur utan rescue djur.

Så kom med tips om hur jag istället ska rädda djur, om nu det inte är att rädda från foderuppfödare? :) Och jag vill inte läsa fler "köp från en duktig och bra foderuppfödare", för det är ju inte riktigt det som är poängen med att rädda ett djur. Att dödad är inte det värsta man kan göra mot ett djur.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

serenas
2018-01-29 21:43
#23

Köp möss som någon har tröttnat på

Novachan
2018-01-29 22:43
#24

Jag tänker att "inte bitas" ingår i begreppet "tam", alla möss är absolut inte kelisar. Dock tycker jag att det är förvånansvärt kul att hålla på med mössen, låta dem gå runt och klättra på en. "Rescue djur" som du beskriver kan också vara eller bli "gulledjur" :)

Att rädda kan ju också betyda olika saker som i detta fall, hindra från att bli mat och/eller låta dem leva på ett bättre sätt än de gjorde förut.

Jag tror vi börjar få bättre bild av vad du vill göra med att "rädda" och vad de är för möss du är ute efter.

serenas förslag #23 låter "mer rätt" på sätt och vis tycker jag med vad du beskriver att du vill göra. Tror att det är bland ett av de bästa sätten du kan hjälpa en eller flera möss. Vem vet vad människan gör med mössen om inte blir omplacerade… är ju folk som släpper lös dem i skogen och tror att de ska klara sig 😕

[Tisstassen]
2018-01-29 23:41
#25

Håller med mycket som sagts, främst det där i inlägg 12!! Varför inte ta en hane från en seriös uppfödare? Som jag förstått det så är det lite problematiskt med hanar som föds i kullarna som man inte vill ha kvar i sin avel, någon av dessa små hanar skulle säkert vilja bo hos dig istället för att bli avlivad :) Dock vet jag inte om hanen skulle bli ensam kanske? Om du nu inte vill hantera den så mkt… men kanske finns 2 honom som behöver omplaceras som du kan ta dig an från tex en tjuvparning eller liknande? :) Skulle ju vara så sorgligt om du skulle ta dig an dåligt avlade och behandlade djur som lider och kanske dör fort…

Novachan
2018-01-30 13:01
#26

Bara för att förtydliga, jag menade inte bara möss som "folk har tröttnat på" utan alla möjliga sorters omplaceringar.

Grodan
2018-01-30 13:43
#27

men Amberochivy… 😭

😭


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lamina
2018-01-30 14:20
#28

#22 Alltså, köper du från företrädare så räddar du ju dom mössen du köper. För DOM gör det skillnad. Men i det stora hela så gör det inte mycket gott. Vill du göra så så gör så. Ingen kommer att klandra dig för det. Jag är inte ute efter att du ska köpa från en seriös uppfödare. Deras möss kommer ändå inte fara illa. Jag vill bara ge lite olika alternativ. Det finns t.ex. massor av möss där ute vars ägare inte vill ha kvar dom. Dessa behöver också ett hem. Vill du ändå köpa just från foderuppfödare så skulle jag ändå råda dig att välja en lite seriösare sådan. Köper du därifrån så räddar du ju ändå mössen från en säker död. Dessutom stödjer du något bra istället för något dåligt. Det är både att rädda och att påverka. Är det ändå inte ett alternativ är mitt sista förslag att försöka övertala dom att ge dig mössen gratis. Det kan bli svårt, men det har gjorts förr. Då räddar du dom utan att stödja den hemska aveln.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2018-01-30 14:26
#29

#22 Att dödad är inte det värsta man kan göra mot ett djur.

Om du tänker på det jag skrev så skrev jag att bli ormmat. Jag skrev inte att bli dödad. Många möss plågas ihjäl innan de blir ormmat, för att många många reptilfolk ger tusan i lagar och att möss är levande varelser som förtjänar att få avlivas snabbt och smärtfritt innan de blir mat. Och eftersom lagen säger att djuren skall avlivas innan de blir mat, så säger ju ingen att de matar med levande. Och vad säger att de vet vad de gör när de avlivar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

IsabellsHamsterhem
2018-01-30 14:41
#30

Hittar inga omplaceringsmöss i närheten av mig. Och de jag hittat på t.ex blocket är oftast sjukt långt borta eller verkar ha det väldigt bra med en säljare som sätter krav.

När jag säger rescue så menar jag att jag vill ta ett djur som har det dåligt. Jag tycker inte att död är det värsta man kan göra mot ett djur. Så att köpa ett djur som har det bra, för att rädda det från döden, är jag inte helt inriktad på. Utan mer t.ex en hona som annars hade gått hela livet som avelshona i en liten låda. Om ni förstår. Jag vill ge den ett bra liv den tid den har, eller t.ex en avelshona som är trött och sliten som annars ska avlivas som kan få det bra sin sista tid i livet.

Ska försöka förklara bättre vad jag är ute efter i "hanteringsväg". Jag har över 20 hamstrar, vilket gör att jag INTE är intresserad av att ha musen ute och leka med eller sitta och mysa med, det har jag hamstrar, hund och katt till ;) Så jag vill helt enkelt rädda för att jag kommer ha akvarium över som jag gärna använder till att ge så många som möjligt ett bra hem utan lidande! Jag kräver inte att jag ska kunna ta i musen, klappa den eller hålla den. Men att jag ska kunna byta mat och vatten utan att den ska sätta sig i näsan på mig typ. Asså den behöver INTE vara tam. Och tror det är väldigt sällan ett djur hoppar på en för att man sticker in handen och tar matskålen. Och skulle den börja med det så får jag helt enkelt strömata den genom gallret. Alltså jag har INGA krav på dens temperament eller hur mycket hanterad den är. Men ju mer tam ju bättre såklart men jag prioriterar att den faktiskt behöver ett hem och haft det dåligt!

#25 Tar jag en hane från en seriös uppfödare så är det ingen rescue enligt mig. Rescue kommer INTE direkt från uppfödare. Och avlivar uppfödaren en ensam hane för att den inte får sålt den så är inte uppfödaren seriös enligt mig :) Jag bryr mig mer om livskvaliten hos djuret när den är hos mig än hur länge den lever :) Därav jag tänkt på avelshonor, det gör inte mig något om de bara får leva gott i någon månad!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

ariama
2018-01-30 15:15
#31

Jag förstår din tankegång. Du verkar genomtänkt, och vet vad du vill. Du har fått många olika svar och mer finns väl inte att säga om saken? Du har kontakt med en foderuppfödare, så det verkar som om du kan överta möss från denne, och då löser det väl sig, så som du vill, tänker jag.
Jag vet inte vare sig vad du mer behöver tänka på, eller varför du skulle låta bli. Så lycka till med att förgylla några stackars bur-möss sista tid i livet! 😘

Novachan
2018-01-30 15:27
#32

Jag är nyfiken på varför just möss? Nytt djur du blivit intresserad av eller annan anledning?

#30 Transport av djur går att ordna :)

Får upprepa mig lite och vad andra försöker säga… en hona som inte använts till avel än tror jag inte att du kommer att kunna få, iaf inte gratis, eftersom avelshonor förmodligen vill behållas - speciellt nya/unga. Och det kanske inte heller spelar någon roll då under vilka förhållanden avelshonan lever (bra eller dåligt). Större chans att du kan få, gratis eller betala, "gamla" avelshonor som ska sluta användas i avel. Möss, oavsett kön, ålder, avel- eller icke avelsmöss, som lever under dålig förhållanden (och ev. i dåligt skick) bör du inte betala för, då stödjs foderuppfödaren att fortsätta hålla sin möss i dåliga förhållanden.

Har du pratat med foderuppfödaren du varit i kontakt med vad det är du vill göra/vilka sorts möss du är ute efter? Vad säger hen? Vet du hur mössen bor/lever där? Har ni pratat något om pris?

IsabellsHamsterhem
2018-01-30 17:15
#33

#32

Min kompis har möss och har en bur som inte är lämplig för hamstrar eller gerbil, men för möss. Så tänkte testa på att se hur det är :) Om det kan passa mig!

Är inte direkt taggad på att betala flera hundra för att få ner en mus heller :/ Försökt många gånger med transport men antingen vill de ha sjukt mycket eller avbokat i sista sekund, så börjar tröttna på att försöka :/

Hen jag pratat med vill att jag ska komma dit och peka ut vilka jag vill ha typ. Hen säger att hen inte vet så mycket om dem utan att det är hens partner som har hand om dem. Hen säger inte så mycket helt ärligt och jag har inte fått se bilder eller så. De vill ha 20kr /mus.

Men kan ju alltid hitta annan som säljer.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: