Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1627 ggr
sparrowcrazy
2/4/18, 10:48 PM

Fånga skogsmus, levande?

Ok, vet inte om detta är rätt forum att fråga på, men det handlar om möss.. om än inte tama sådana.

Vi har fått besök av två söta små skogsmöss på balkongen, ahem… på tredje våningen, duktiga små klättermöss.

Inte för att de gör större skada, in i huset kommer de inte, men snart är det dags att sätta sticklingar och de småliven gräver upp varje kruka som står ute.

Så nu behöver de flytta ut. Men jag behöver tips. För det första vill jag inte skada dem. Så jag behöver tips på en fälla som inte dödar. Antingen en jag kan göra själv på enkelt sätt eller en jag skulle kunna köpa billigt.

Klarar de sig om jag flyttar bort dem från deras bo mitt i vintern när det är frost? Hittar de sig ett nytt hem eller lär de frysa ihjäl?

Och sedan vill jag ju inte riskera att jag flyttar dem om de har ungar någonstans i närheten. De små liven skulle ju inte överleva. Så hur vet jag om de har ungar?

Hur skulle ni gå till väga?=)

Annons:
Alwyn
2/5/18, 9:55 AM
#1

Du kan inte vänta med att flytta dem, och mata med vildfågelmix för att de ska låta bli sticklingarna?

ariama
2/5/18, 11:52 AM
#2

Fast det är större risk att de har ungar längre fram på säsongen. Och större risk att de bestämmer sig för att bilda familj när/där födotillgången är rik. Tror de även får fler ungar när det är gott om mat. Sticklings-sabotaget kan mycket väl bara vara bus/lek dessutom. Även vilda möss är bra på bus, sysselsättning och upptåg!

Ska du flytta dem ska du nog göra det nu, på vintern, då de nog inte har ungar. Du behöver flytta dem långt, för de är bra på att hitta hem igen.

Det finns levandefällor men de är ganska dyra, mellan 100-200 kr har jag för mig. Tänker sån här: https://www.fredells.com/tradgard-och-fritid/tradgardsskotsel/bekampningsmedel/burfallaformus6605nyby--003639634 Jag har såna i mina garderober där allsköns gnagare hittar in. 🤪

De fryser nog inte ihjäl, men kan ha svårt att finna ett nytt revir som inte redan är upptaget och försvaras. Och kanske behöver skogsmöss fixa sin bostad redan på hösten så den är klar till vinterns strapatser? Vet inte.

Beroende på vad du har tillgång till för skog/"vildmark" kanske du kan skicka med nåt varmt att boa med, samt matsäck. Å andra sidan är min erfarenhet att utsläppta möss på det viset, springer så långt från utsläppningsplatsen (och "faran") som möjligt, omedelbart.

Egentligen har jag inget svar åt dig, mer än att du får chansa att de klarar en flytt. De är ju ändå överlevnadskonstnärer!

Novachan
2/5/18, 12:05 PM
#3

Denna musfälla finns också för 39 kr: https://www.djurmaxi.se/trixie-musfalla-29556.html

sparrowcrazy
2/5/18, 12:24 PM
#4

#2

Tack för svaret!

Ja men precis, det är därför jag inte matat dem. Annars gav jag dem lite mat under Advents och Jultid, bara för att få kika på dem genom balkongfönstret. XD Hade gärna behållit dem  som "balkong gäster" bara för den sakens skull, haha, men det funkar inte när de gräver upp allting.

Jo jag tänkte just på att ge dem något på plats när jag flyttar dem. Bor nära många fina naturområden så själva flytten ska nog inte vara något problem i alla fall. Bara de inte dör av skräck under tiden. O.o

Är faktiskt villig att lägga ut lite på fällan bara det funkar så. Den kommer väl till pass nån mer gång skulle jag tro. ^^

Då ska jag pröva, tack för hjälpen!

sparrowcrazy
2/5/18, 12:24 PM
#5

#3 Ah tack, den var ju lite billigare, ska pröva den!

Novachan
2/5/18, 1:16 PM
#6

Har fått för mig att man kan göra levande musfällor själv med plastflaska också, någonstans på youtube (på engelska)

Annons:
Alwyn
2/5/18, 2:15 PM
#7

Nu menade jag inte att du skulle invänta parningstider. Själv hade jag valt att vänta till en dag med lite plusgrader. Men ni kanske har det redan nu? Här är det snö, snö och åter snö nämligen. Skulle kännas fel att tvinga små liv att flytta i denna hemska kyla.

sparrowcrazy
2/5/18, 8:44 PM
#8

#7 Aha nej det håller jag med om, vill inte heller tvinga ut dem i det allra kallaste. Här har det varit relativt varmt i år faktiskt (bor i Göteborg). Just nu är det faktiskt den kallaste veckan hittills, men det är inte så brått ännu så tänkte vänta en eller två veckor tills värmen kikar fram lite mer. =) Annars har vi nästan bara haft plusgrader eller en /två grader minus. Kustvinter.. =P

Det är mer att jag vill vara ute i god tid, innan de blir alltför bosatta.  Sen vet jag ju inte heller hur snabbt de låter sig fångas. Har märkt att de inte är så dumma, de kryper inte längre in än de behöver. Har tidigare prövat att göra en fälla med pappersrullar och en hink, men inte ville den krypa in i rullen inte, fast en stor saftig ostbit låg längst in.

Men vill inte heller fånga den i minusgrader, om bara för att den inte ska behöva sitta instängd i kylan om jag inte märker den direkt (den kommer oftast på natten).

Sen är jag faktiskt lite fundersam över parningstiderna.. läste att just skogsmus kunde ha ungar året om vid gynnsamma förhållanden, och våran har nyligen börjat ha med sig en vän. O.o

sparrowcrazy
2/5/18, 8:45 PM
#9

#6 Hmm får kika.. har prövat en youtube metod innan som inte fungerade så bra.. de är inte så dumma de små krabaterna.

ariama
2/6/18, 8:44 AM
#10

Vid gynnsamma förhållanden får vilda möss ungar oavsett årstid. Dvs det är tillgången till värme och mat som styr, mer än årstider, till skillnad från många andra vilda djur. (Därför ska du inte mata dem)

Vad gäller snö så är den ett skydd för smådjur som finner ett varmare mikroklimat under ett snötäcke, oavsett temperatur. Då är barmark ett större hot.

Och när det gäller kyla överlag, behöver djurs fysiologi anpassas under tid. Djur vänjs successivt vid vinterns kyla under hösten.  Men dina skogsmöss är vana att vara ute, så det bör de klara, om de inte har sitt bo inomhus i värme nånstans. Alltså själva boet varmt, inne i boet alstrar de ju sin egen värme.

Alwyn
2/6/18, 12:00 PM
#11

#10 sant att snö skyddar. Men det förutsätter, som jag förstått det, att boet redan är funnet och bäddat. Då skyddar snön som ett isolerande täcke. Att fånga dem i minusgrader och, som TS skriver, låta dem sitta i fällan under minusgrader i timmar, för att sedan slängas ut i snön på ny ort tycker jag INTE känns bra. Visst kan de föröka sig vintertid under gynnsamma förhållanden, men att ge lite käk i väntan på plusgrader lär inte orsaka någon babyboom den närmaste veckan.

sparrowcrazy
2/6/18, 2:28 PM
#12

#10 #11

Hmm ja jag vet då inte vart de bor, men risken finns att de kan ha hittat ett varmt bo i någon av byggnaderna runt omkring, det finns ju massor av hål under tak, ventilation osv. Så nog kan de ha det varmt alltid.

Sen så lär de ha god tillgång på mat också, det finns massvis av fågelbord runt omkring just nu. Skulle säga att vi bor i skogsmus paradis. Jag får väl vara glad att det inte är en råtta (fast de är väl söta de med).

Men men.. jag avvaktar en vecka eller två så få vi ser hur vädret ser ut. Måste ändå beställa fällan först.^^

Grodan
2/6/18, 2:50 PM
#13

Vad spännande att skogsmössen avancerat till balkonger. Det är andra inlägget om balkongmöss i år. Den första tog in musen och satte den i bur…

Jag gjorde för några år sedan en tråd med humana fångstfällor. Vissa finns ev inte längre och nya kan ha tillkommit, men ändå en tråd med samlade länkar till alla dessa fällor som finns:  https://mus.ifokus.se/discussions/4f097b5988f47250c50204a6-levande-humana-fangstfallor


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
2/6/18, 3:46 PM
#14

#12 låter klokt. Åh skogsmusparadis, vad fantastiskt 💓 hoppas allt går bra. #13 ja det va ju ett solklart exempel på hur man inte ska göra, eller hur? ;)

sparrowcrazy
2/6/18, 5:18 PM
#15

#13 Oj, och jag som satt och googlade tidigare och inte hittade några.=P Tack, ska kolla runt på de olika fällorna.

Hmm intressant att fler "balkongmöss" har påträffats, undrar om det är så ovanligt, eller inte alla märker av det helt enkelt. Har de inget att göra på balkongen kommer de ju troligtvis att gå sin väg. Våra råkade hitta en väldigt stökig balkong med massor av gömställen och så mycket blomkrukor att gräva i som de kan önska sig. Så det var nog lite vårt eget fel att vi bjöd in dem. 😊

Innan hade vi ju katt så då var det inga möss här inte. ;)

sparrowcrazy
2/6/18, 5:23 PM
#16

#14 Haha ja lite mysigt låter det som. Är själv väldigt förtjust i möss så hade gärna byggt ett helt bo åt dem på balkongen och matat dem med godsaker året runt.. bara för att kunna observera dem. XD Inte smart på långa vägar och vi behöver balkongen, men visst finns det en liten del som skulle vilja göra livet sött för de små liven.

Sen så är jag väldigt intresserad av etologi så det hade varit kul att få observera dem lite längre.;)

Tack!

Alwyn
2/6/18, 5:48 PM
#17

Åh vad kul att du finner etologi intressant, jag är etolog! :) Jag skulle valt att göra just som du skriver, haha. Bjuda in dem med kul grejer och mat, sen sitta och studera dem. Sån e jag! Men då får man nog ha växterna inne haha.

Novachan
2/6/18, 5:56 PM
#18

#16 Om du har möjlighet, kan du inte ta bort allt från balkongen tillfälligt och se om de slutar komma tillbaka? (som du säger inget att komma tillbaka till)

sparrowcrazy
2/6/18, 7:13 PM
#19

#17 Nej men va kul! :D Det är ju precis det jag vill bli! Etolog/djurskyddsinspektör hade jag tänkt mig. Har hackat upp mig på kandidatexamen bara, skulle ha gjort det för längesen. Läser just om hund och hästbeteende. ^^

Haha ja precis, vi är även entusiastiska odlare här hemma så jag får nöja mig med att studera dem ute i naturen istället.

sparrowcrazy
2/6/18, 7:16 PM
#20

#18 Jodå nog har jag tänkt på det också, men har tyvärr ingen möjlighet att flytta in växterna. Delvis för att det gäller många stora krukor och delvis för att de har alla möjliga småkryp. ;)

Annons:
Novachan
2/6/18, 7:46 PM
#21

#20 Jag tänkte att växter som bor ute kanske inte ska in nu? (eller kanske bara tomma krukor?) så jag tänkte mer om det fanns någon annanstans än inomhus som grejerna skulle kunna flyttas till t.ex. en familjemedlem eller vän som har tillgång till balkong eller tomt?

sparrowcrazy
2/6/18, 8:11 PM
#22

#20 Nope som sagt redan funderat på det och som det är nu finns det inget möjlighet att flytta på dem. Även om det gick så finns det ingen garanti att mössen försvinner, bor de på taket nånstans så tar antagligen vägen förbi vår balkong ändå och då märker de när allt kommer tillbaka. ;)

Novachan
2/6/18, 8:22 PM
#23

#22 Sant, tänkte inte på det!

Grodan
2/7/18, 4:30 PM
#24

#14 Ja, tyvärr.

#15 Jag har som sagt aldrig hört talas om det tidigare. Skogsmus brukar ta sig in i villor/vindar mest, så jag tycker detta talar om någon slags utveckling (evolution) hos dem. De har anpassat sig till miljön helt enkelt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/8/18, 11:49 AM
#25

Det är ju många vilda djur som flyttat in till stan, och klarar det utmärkt! Det är det du tänker på Grodan, förstår jag.

Extremt är väl de förvildade hundarna i Moskva, som åker tunnelbana mellan olika hållplatser/stadsdelar. De har lärt sig var de ska kliva på  och av, hur de nu har lyckats med det. Såg ett TV-program om det för en tid sedan.

Grodan
2/8/18, 12:52 PM
#26

#25 Vi har stadsduvor i 08 som gör så… (åker tuben)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2/8/18, 1:23 PM
#27

Hatar att måsar bor på tak i städer i stället för kust och andra vattenlägen… Skriker, skiter och ungar som faller ner från taken…

Annons:
ariama
2/8/18, 4:08 PM
#28

#26. Vad korkat! De kan ju flyga!

Och skatorna! Ibland ser jag skator som jag skulle vilja fånga in och behandla! Tufsiga och fula. Är nog inte så bra att leva på skräpmat heller …

Grodan
2/8/18, 4:41 PM
#29

#28 ja… men man har spekulerat i att de ev inte förstår att de reser… lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/22/18, 5:39 PM
#30

TS, hur gick det med mössen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

sparrowcrazy
3/4/18, 8:09 PM
#31

#30 Har inte hunnit pröva ännu, det kom ju in sibiriska minusgrader precis när man trodde våren var här. Men å andra sidan har ingen av mössen visat nosen på ett tag så de har kanske dratt till varmare trakter.=P

Upp till toppen
Annons: