Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1155 ggr
ariama
2018-02-08 12:05

Spårlöst, och en undring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Bland mina JF3 (Linje, generation 3) där jag har sex honor på tillväxt och framtida avelsurval, fanns en sjunde liten rackare som utgick med det samma - i dubbel bemärkelse. Liten, mager, springig, vild och osocial. Att hon var enda rödögda i kullen gav henne namnet Rö-Öya.

Hon var/är snudd på ohanterlig att hålla i, för att hon bara ska springa iväg. Hon kan försöka rinna iväg nerför mina byxor för att dra iväg, men hoppar aldrig ur händerna i alla fall. Givetvis rymde hon kontinuerligt ur buren med systrarna. Hängde sig ner över kanten och släppte taget,1,5 meter ner till golvet.

Annons:
ariama
2018-02-08 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Innan jag hann leta reda på ett lock, hade hon rymt igen. (Att ta in henne är inte så svårt då jag har lite fångst-möjligheter, och är en liten smula smartare än hon).

På en byrå bor Azazel, hennes pappa. Också öppen bur med öppen front. För säkerhets skull hade jag ställt hans bur med framsidan långt ut från kanten, så hon inte skulle kunna kränga sig in genom fronten. Visar med en tom bur.

Minst såhär långt ut från kanten stod buren, till och med längre. Hur hon bar sig åt för att ta sig in vet jag inte, men det var tydligen sin pappa hon letade efter, och fann! (Som "Spårlöst" på TV) Upp på byrån var ju ingen konst eftersom det hänger ett skynke bakom som är lätt att klättra på.

När jag fann henne där, var det ju ändå för sent. Så hon har fått bo kvar, som berikning för Azazel och för att själv få ha ett liv som hon alldeles tydligt är nöjd med.

ariama
2018-02-08 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#2

Rö-Öya är defintivit inte en mus som ska gå i avel! Men att det blev ungar är ju givet. Har fyra kvar av sex födda.

Nu börjar det lite lustiga … Azazel har tidigare gett ungar som alltför ofta är lite för tunna (med två olika honor), och därmed utgår (de magra ungarna) ur aveln. Rö-Öya hör dit. Och självklart tänkte jag att nu blir det små magra ungar också, igen. Far-dotter ger omedelbart 25% inavel, från Rö-Öyas 0%.

Azazel är dessutom inavlad på samma vis, fast medvetet, dvs 25%. Så dessa ungar har en inavelsgrad på 31%. Och de är stora, trinda, friska och vettiga än så länge. Även små ungar, ner till ett par dagar, kan ju i värsta fall få springanfall om de har tillräckligt mycket vildmusbeteende kvar.

Så är det ju ofta med polygener, avkomman "spretar" i alla möjliga riktningar, och man kan inte veta vad man får. dessa är ändå inga blivande avelsmöss.

Men det mest mysko är färgerna! RY plus RY kan inte ge något annat än RY. Så, det är vad dessa måste vara, på nåt mysko vis, men inte ser det så ut i nuläget! Det enda jag kan tänka mig är att de grå är blåbaserad RY som ger en färg som kallas "amber", men jag har aldrig haft såna. Eller så är de bara märkligt sotade. Eller kan de vara lilacbaserade? I alla fall är de här ungarnas färg något som i nuläget sträcker sig utanför min erfarenhet.

Azazels stamtavla, så långt det nu går att se, här finns många importer från flera länder, innehåller inget blått.

Någon som har någon idé eller tanke? Facit lär ju visa sig med tiden.

ariama
2018-02-08 12:35
#3

PS. Rö-Öya har bra hull på bilderna, moderskapet gjorde henne gott. Och en ny tanke när jag tittar på bilderna: är Rö-Öya argente? Det är genetiskt möjligt. Ska kolla henne närmare nästa gång jag "stör henne". Hon har fyra stycken systrar med samma färg fast svartögda, som är RY utan tvekan, kan jag ha missat hennes färg?

De ljusa/grå ungarna är svartögda, de gula är rödögda, i alla fall en grå och en gul. Azazel bär inga blekgener.

Grodan
2018-02-08 12:50
#4

Spännande historia och fundering.

Men jag uppskattar inte små bilder som också måste ändras hela tiden… som i #2

Jag kan inte titta på bilderna ordentligt för de är för små och slideshow, men gissar på att du fått Blue RY och Lilac RY


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2018-02-08 12:52
#5

Jag har fått blått efter dessa linjer, det är en gen som verkar ha hängt med men inte avlats på förstås så du hittar ingen individ där i stammen med den färgen. Så du har ju förmodligen blå agouti RY och lilac agouti RY däri.

MvH  Tsunamis

Grodan
2018-02-08 12:58
#6

Måste de vara tickade?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2018-02-08 13:10
#7

Nej men Azazel är tickad inte self. Majoriteten av dem i hans linje har varit tickade vad jag förstått.

MvH  Tsunamis

ariama
2018-02-08 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hihi, här behöver jag inte svara något. 😃

Azazel är Aa bb CC Dd ee. Troligtvis Dd alltså, varpå Rö-Öya ärvt ett d.

Och Rö-Öya är a* b* Cc Dd ee 

Rö-Öyas mamma är colorpoint efter Morakullan´s Nellamus, och blandad kompott därbakom, med lite björndalare som tar vid i en hörna lite längre bak i stamtavlan.

Större bild.

ariama
2018-02-08 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En till bild.

Grodan
2018-02-08 16:34
#10

Jag hade ju en Blue Recessive Yellow för x antal år sedan… Det syntes väldigt bra tills han blev några månader gammal, då försvann den blå tonen och det gula tog över…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2018-02-08 16:40
#11

Jo precis det gula tar över tillslut.

MvH  Tsunamis

Grodan
2018-02-08 16:53
#12

Jag hittar inte tråden med den kullen när de var små. Tog ju ett par (dåliga) foton på den då…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-02-08 18:28
#13

Men jag minns bilder - hittar dem inte nu, från Chilloutares har jag för mig ("Drofi") - där han beskrev blå RY som "amber" och en egen färg som var helt egen. Bilder också har jag sett, vuxna möss (men kanske inte tillräckligt gamla då?)

Musen i #10 ser i mina ögon bara ut som en vanlig sotad och dåligt färgavlad RY?

Även Eva Johansson har skrivit om färgen. Men jag vet ju inte själv så det stämmer förstås det ni skriver.

Annons:
Grodan
2018-02-08 19:35
#14

#10 är en Blue RY, så såg han alltså ut när han var hm… någon månad gammal - här syns det fortf att han är blue… eller ja, vid tidpunkten för fotograferingen syntes det även om det ev inte syns på fotot… något senare syntes det dock inte…

fotot taget 31 okt 2012, han föddes 2012-09-16


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Stinastygg
2018-02-08 20:55
#15

#4: Du kan ju stoppa slideshowen genom att klicka på en av bilderna. Då stannar den där, och du kan istället bläddra manuellt och titta så länge du vill på varje bild.

Grodan
2018-02-10 13:38
#16

Tack Stina ❤️

Något helt annat. Tycker att det är väldigt trevligt att din rödögda RY har nästan samma rödhet som dina svartögda. Denna dag har jag längtat till, då Fawn ligger mig varmt om i hjärtat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-02-10 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Pratar du nu om just röd, dvs mörk nyans, eller vanlig gul eller brandgul nyans? Eller är det sotningen du pratar om, att få fawn utan sotning som blir lika bra som DY-fawn?

Det var ju förut diskussion om RY kan få samma vackra färgnyans som DY, vilket jag tycker är bevisat för länge sedan. Även om man får vänta in RY lite längre.

När det gäller sotningen, är det något som RY men inte DY föds med, och som på färgavlade mognar och växer bort med åldern, från gråaktigt gul/brandgul/röd till klar-gul/brandgul/röd.

De DY fawn som fanns 2006 var ju vackert brandgula, inte röd, som är väldigt sällsynt i båda varianterna.

Men rödögda RY föds utan den här sotningen! De har ju väldigt klar färg redan från början. Här är en bild på RY som vuxen respektive bebis, så man ser skillnaden.

(Grodan, jag vet att du vet allt det här jag skriver för alla)

ariama
2018-02-10 18:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Och här en bild från 2012. En rödögd RY = fawn ihop med svartögt syskon. Nu var förstås Honey Love väldigt gul och varken brandgul eller röd.

ariama
2018-02-10 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och här lite äldre. Så de rödögda varianterna är ju lite lättare än de svartögda när det gäller RY. Så har jag i alla fall upplevt det, men det kanske inte stämmer helt och hållet?

Grodan
2018-02-10 19:22
#20

haha… AMAIRA!!! ❤️

jag pratar nog om det röda eller orangeheten… tittar på bilderna i #0


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2018-02-10 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ja, förstår. Men gillar att visa bilder också. 😛

Så här kommer Honey Light som lite äldre.

(Edit: Honey Light och Honey Love är två olika namn på samma mus. Kärt barn har många namn)

ariama
2018-02-10 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Och en annan RY fawn året efter. 😃 Rödögt är ju något jag bara får in som biverkning liksom, när jag köper nya möss.

Grodan
2018-02-10 21:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Fawn ❤️

Min RY Fawn var ett skämt jämfört med dina…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-02-11 11:07
#24

#23. Sådär kan dåligt färgavlade RY se ut även i svartögt. De får lätt den där bleka färgen uppblandat med beige. Både RY och DY kräver färgavel med fokus på renhet i det gula pigmentet, om det inte ska bli soppa av alltsammans.

Färger som innehåller gult/rött, t.ex. agouti, cinnamon, DY, RY, är mycket känsliga för genetisk bakgrund, dvs polygenerna bakom aveln i stamtavlan. T.ex. avel på bra svärta hos svart som ger svår sotning, blåavel som raderar rödfärg, kalla färger överlag som suddar ut rödtoner en smula.

(Åter igen: skrivglada fingrar, vet att grodan vet, jag tänker bara högt)

Nordanälvens
2018-02-11 11:56
#25

#22 ÅH vilken snygging! <3

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

ariama
2018-02-11 18:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

#25. Vad sägs om den här då!??

Själv tycker jag att RY (samt chocolate/tan) i satin och långhår slår det mesta.

Nordanälvens
2018-02-11 21:26
#27

#26 men åååh <3 lite små ögon för min smak men öronen är ju helt bedårande små musöron! Å riktig eldig färg också, en liten flamma med sina långa pälsstrån ;)

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Lamina
2018-02-11 23:09
#28

Alltså, har alltid älskat dina tecknade RY! Sånt ögongodis! (Sorry för trådkapning.)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2018-02-12 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det går bra att kapa mina trådar, fast när du säger att du älskar några av mina möss, så kapar du ju ingenting! Sånt kan jag höra hur mycket som helst. 

#27 Jo, små ögon, det gillar inte jag heller.

För att återgå till trådens början, vad sägs om den här färgen då? Jag har aldrig haft blått involverat i mina RY förut, så det är nya färger för mig. Den här är läcker. Gissar att lilac ligger bakom. Eller blått med rödögt kanske? (Vet inte om de är tickade eller inte)

Det är ju bara blått som kan "gå igenom" RY, annars döljs ju färgerna av RY, förutom svart sotning kanske.

ariama
2018-02-12 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här är dom alla fyra.

ariama
2018-02-12 14:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#31

Alltid roligt med nya färger. De är 10 dagar idag, så pälsen är ju bara på väg ut. Hur de ser ut när pälsen vuxit klart går ju inte att se. Än mindre hur de ser ut när bebispälsen är utbytt. Och sen när färgen mognat klart. Finns mycket kvar att invänta.

Jag vet att det finns både svartögt och rödögt, men har bara koll på att den mörka är svartögd och i alla fall en gul är rö. La inte resten på minnet och skrev inte upp för det visar sig ju.

Novachan
2018-02-12 15:45
#32

pusspusspuss på alla söta små möss 😍den långhåriga är riktigt läcker tycker jag med

ariama
2018-02-15 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

13 dagar och ögonen börjar öppna sig. Alla är Recessive Yellow och alla har olika färger.

ariama
2018-02-15 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

.

Annons:
ariama
2018-02-15 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

.

Novachan
2018-02-15 11:54
#36

sötnosar 😍

Persilade
2018-02-15 22:18
#37

#34 den till höger, vilken underbar färg :) jag är ju inne på silver/blått/lilac som favvo… 😍

Upp till toppen
Annons: