Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 578 ggr
Mojma
2018-02-10 00:43

:( Bara otur?

En av mina mus honor hittade jag död för några dagar sedan. Hon var normal o fin i hullet. Hade något uppburrad päls / verkade lite seg någon dag innan. Har sedan dess hållt extra koll på de andra, eftersom man inte vet vad det var för fel på den andra. Och jag märkte att en av de andra var för smal. Dom har ordentlig mat osv så där är inget fel. Idag är hon svag o jag tror att det är kört med henne. Det är alltså inte vad jag kan förstå samma fel på dem 2. Denna smala har inte uppburrad päls inte så det syns iaf. Kan det ändå vara någon förkylning eller något som de blivit sjuka av? Är möss såhär känsliga eller har jag (de) bara otur? Är en sån där djur människa som inte klarar av när djur dör unga. Dessa är inte ens fullvuxna :(

Annons:
Tr0llm0r
2018-02-10 09:50
#1

Det kan ju vara så att de har parasiter i magen. Hur ser bajset ut? Hur låter den när du sätter den mot ditt öra, låter det som en kaffebryggare eller som att den har vatten i näsan? Vad den andra dog av är svårt att säga utan obduktion. Mitt råd är att ta den men uppburrad päls till veterinären för en undersökning. Har den parasiter får du antagligen Stronghold som du får behandla alla möss med :) Lycka till!

Novachan
2018-02-10 11:19
#2

Skadar inte att ge dem extra med nyttig mat, och förmodligen godsaker till den smala. Vad har de fått för mat än så länge?

Mojma
2018-02-10 13:10
#3

Den som är smal nu har inte uppburrad päls. Den som dog för några dagar sedan hade uppburrad päls men var INTE smal. *****Har de ändå ganska säkert ett samband ? Måste jag sära på dem nu ? Det känns inte bra mot den sjuka då kanske den blir olycklig o dessutom kall av att inte få sova med de andra. Avvakta den åtgärlden ? De har fått sådan blandning som rekommenderas på svemus sida. Hemgjord bas blandningen. Och de har nu fått baby spenat o groddar varje dag för att få boost. Så det borde inte vara något fel med min mat :(

Novachan
2018-02-10 13:20
#4

Om de är syskon kan det vara något genetiskt. Kan vara någon smitta också men det är nog "för sent" för att ära på dem (för att undvika smitta), eller onödigt iaf, tror de mår bättre av sällskap. Broccoli och ärtor kan du ge dem också.

Grodan
2018-02-10 13:26
#5

Uppburrad päls tyder på att musen är nerkyld och har svårt att hålla värmen. Detta pga att den ätit dåligt förmodligen. Äter dåligt gör möss när de är sjuka.

Jag skulle tippa på att det är virus eller bakterie. Och jag skulle ge mösse extra värme och boosta på med massa nyttigt käk. Om mössen har svårt att äta så skulle jag göra högenergi röra/gegga med tillsatt druvsocker som gör att de får energi, energi att äta mer…

Inälvsmask, typ springmask, tar sällan död på mössen. Däremot gör ofta yttre parasiter som löss, röda kvalster mfl det. 

  • Hur ser de ut i hud och päls?

  • Hur länge har du haft mössen? 

  • Hur många har du?

  • Har du nyligen satt ihop nya möss i din flock?

  • Varifrån kommer de? (du behöver inte namnge någon, men kan vara bra att veta om det är zoobutik eller privatuppf. Finns en privatuppf tycker jag du ska vända dig till hen och höra om hen har problem med sina egna möss…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mojma
2018-02-10 15:02
#6

De är blanka o fina i pälsen. Jag kan kolla huden mera noga om jag lyckas, de är så pigga. :) De var 5 är alltså 4 nu, varav en som sagt är lite tunn men ser i övrigt frisk ut tror jag, den rör sig normalt menar jag. Ska lyssna hur de andas ikväll också, vill inte störa o väcka dem. Kan du Grodan skriva vad jag ska blanda för röra? Så handlar jag det idag. Några av dem ca 1 månad och dom andra ca 2 månader, de är inte alla syskon. De har alltså bott ihop ca 1 månad. Ja de är från uppfödare. Hon har inga problem. Ska jag göra ren buren eller låta mössen få lugn o ro?

Annons:
Novachan
2018-02-10 16:17
#7

Är alla mössen från samma uppfödare?

Mojma
2018-02-10 17:05
#8

Ja de är från samma men 2 av dem (en av de som dog) var inte hennes linje från början. Men ja alla är från samma boende så att säga. Vad skulle jag ge för energi boost gegga? Ska handla

nadinemachines
2018-02-10 17:30
#9

Nån form av gröt med havrekli i tror jag vore bra. Jag brukade blanda i ärtor och lite allt möjligt när jag gjorde gröt till mössen, men då plockade de i princip bara ut ärtorna och åt dem haha… Här och här finns iaf exempel på geggor man kan göra (ill friska möss), men tillsätt druvsocker då, jag själv är inte expert på sjukmat specifikt så nån annan kanske kan hjälpa med den delen.

Upp till toppen
Annons: