Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 741 ggr
Tr0llm0r
2018-02-10 11:34

Att vänja in nya möss i hemmet.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

I den här tråden tänkte jag berätta hur jag brukar göra när jag vänjer in nya möss hemma hos mig! 

Perioden för att mössen ska vänja sig är olika beroende på vad du har för mus. Oftast brukar det ta hela karantänperioden (sex veckor) för möss att acceptera dig, eller så får du fortsätta att arbeta med dem tills du uppnår den nivån du vill ha dina möss.

När jag hämtar nya möss brukar jag lägga in en liten låda med rivet papper som de kan boa med och lite mat om de skulle få för sig att komma ut från lådan. När jag sedan ska stoppa ner dem i buren hemma (som är förberedd redan dagen innan med allt mössen behöver) hos mig lägger jag försiktigt lådan de ligger i ner i buren och häller ut allt som låg i transportburen, just för att de inte bara ska möta nya dofter hela tiden.  Jag väljer oftast en lite mindre bur (Mini Duna, de första dagarna utan gallren och bara en våning, senare med galler och två våningar, av den enkla anledningen att de inte ska känna sig stressade över att ha större yta att hålla koll på och inte våga sig fram) så att de inte ska känna att de inte vågar komma ut och undersöka den nya omgivningen. När jag känner att de är tillräckligt bekanta med omgivningen får de flytta till större bur. Det beror helt och hållet på hur många möss du fått hem, i detta fall gäller det två möss, eller en ensam.

Vart man placerar buren är väldigt viktigt om man vill motverka att de ska springa undan så fort något otäckt kommer farande förbi buren! Hemma hos oss är hallen ett bra ställe. Där hör de ljud från vardagsrummet, köket och badrummet, man går förbi där ofta och hälsar på djuren, springer de undan kan man stå kvar en liten stund och prata med dem med mjuk röst så att de lär känna hur man låter. Efter ett tag kommer de att känna igen ens ljud, hur man går och att man är på väg. När de fått stå där några dagar sitter de till slut kvar och tittar på dig när du går förbi. Mitt tips är att sjunga när du är på väg mot burens riktning så att de hör att du kommer närmare, det gör att de är beredda på att du är på väg och de får samtidigt höra din röst (möss bryr sig inte om att du sjunger bra eller dåligt, huvudsaken är att de hör att du kommer ;) ).

För mig är det bra om buren får stå lite högre upp, på en hög byrå eller lite högre upp i en hylla. Det är för att de inte ska bli skrämda av att det kan komma farandes något uppifrån. Möss är ett bytesdjur och flyr så fort något närmar sig ovanifrån. Du kan undvika att mössen flyr genom att få dem att se din hand i deras höjd, prata med dem hela tiden och höj handen i etapper så att de ser att handen är ofarlig (man kan ha något gott i handen som man sedan lägger ner i buren när de ser, då kommer de att förknippa din hand med mat och att den är ofarlig), detta kräver dock att du tränar med mössen, gör samma sak tills mössen inte blir skrämda av din hand, det är viktigt att de inte tycker att din hand är farlig, det blir lättare att få upp dem ur buren för att mysa med dem, eller ta ut dem när du ska städa i buren. Det finns massor med bra Artiklar här som beskriver hur man får upp rädda möss!

Umgås med de nya mössen en gång om dagen för att de ska lära känna dig bättre. Mitt tips är att ta med hela buren till ett lugnt ställe i hemmet (har du barn är det bra om du väntar tills de gått och lagt sig, så att de inte plötsligt dyker upp och skrämmer mössen), det är bra då om man har en Dunabur, den är lätt att flytta på och lätt att får kanterna lägre så att du kan ha din hand i buren (för att inte lukta jättekonstigt är det bra om man stoppar ner handen i deras strö så att du luktar lite som dem, lite som dig själv och lämnar kvar lite av din lukt i spånet), ha gärna något gott i handen och prassla lite med samma hand, prata med dem och kanske sjung en trudelutt! Till slut kommer de att komma fram av ren nyfikenhet för att nosa på dig och se vad du har för gott i din hand. Vill de inte komma upp i handen de första gångerna så lägg ner det goda du har i handen i buren (när de ser att du gör det) för att ge dem en liten belöning för att de vågade sig ut. 

När de väl kommer fram till handen och tar det mumsiga du har kan du efter några gånger hålla fast godbiten så att de måste stanna kvar och äta den nära dig, fortsätt att prata med dem under tiden som de äter.

När jag ska sätta ihop de nya mössen i din gamla flock får de först träffa varandra på ett bord några gånger för att få nosa lite på varandra och lära känna varandra i ett lugnt tempo. Efter några gånger kan jag ta ut ett hus eller en leksak från både de nya mössen och de gamla och ställa på bordet där de ska mötas för att de ska få lukta på varandras lukt lite i lugn och ro. När jag ser att de verkar trivas ihop städar jag rent hela buren de ska bo i tillsammans, tvätta inredningen, eller byta ut dem mot nya saker för att minska redan inrutade revir. De kan bråka lite när de väl kommer in in i buren, men oftast brukar det ordna upp sig efter några dagar (detta gäller honor, hanar ska inte gå med andra hanar!). Ibland kan det vara så att den gamla flocken påverka de nya mössen på så sätt att de inte är rädda för din hand och visar då att du inte är farlig.

Annons:
Tr0llm0r
2018-02-10 11:40
#1

Länk till "Mina möss är så rädda" https://mus.ifokus.se/articles/4da72b9188f4726ecc0002a1-mina-moss-ar-sa-radda

Länk till "Hopsättning av möss" https://mus.ifokus.se/articles/5092bdecd4ebea52df082e0b-hopsattning-av-moss

En sida med en burräknare (mått enligt jordbruksverket)  http://gerodean.se/burraknare/

Grodan
2018-02-10 13:49
#2

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2018-02-10 14:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Här är Tsunamis Hapi (ag roan) och Marlena (ag merle) några dagar efter att jag fått hem dem. Små söta rasselmöss som jag håller på att vänja in hos oss. 

Tsunamis Harlem (gu merle) är också ny hemma hos mig. Han får genomgå samma procedur som tjejerna och står i buren bredvid.

Alwyn
2018-02-11 18:06
#4

Tycker du alltså det brukar vs svårt att få ihop möss? Jag tycker oftast det går snabbt och lätt. Om någon blir lite för stöddig mot den nya sätter jag ihop dem i en liten låda med bara mat och strö en stund. Där bondar de alltid! Efter tio minuter sitter de och putsar varandra, och jag kan släppa dem i buren tillsammans.

Tr0llm0r
2018-02-11 18:42
#5

#4 Någon enstaka gång har det tagit längre tid för vissa möss att komma överens. Vissa gånger har det gått bra att låta dem gå en stund tillsammans som du beskriver, eller så börjar jag bara om igen beroende på hur jag upplever att de mår tillsammans. Ibland kan man få två möss med ungefär lika hög rang och då tar de längre tid på sig att ordna upp rangen (tycker jag!), trodde en gång att de skulle jaga ihjäl varandra, hörde bara hur de pep och rasslade runt. Senare blev de som systrar och oskiljaktiga, den ena dog och efter ett tag dog den andra av sorg :/

Alwyn
2018-02-11 20:19
#6

#5 där ser man! Kom de från samma uppfödare/liknande linjer? Jag ser tydligt den där vassheten i linjen jag har fått hem nu.

Annons:
Tr0llm0r
2018-02-12 06:37
#7

#6 De kom från olika uppfödare.

Tr0llm0r
2018-03-01 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Igår fick tjejerna sitta med och göra berikningspaket :) Nyfikna små damer som gärna ville ha lite pumpafrön ^^ Det går bättre och bättre med dem, lite rassliga ännu men det blir nog bra :)

Upp till toppen
Annons: