Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1284 ggr
ajanki
2/10/18, 7:29 PM

BlackLights foto och diskussionstråd om hans färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här får BlackLight en egen tråd där vi kan diskutera hans färg!

Hoppas vi kommer underfund med vad han är killen😃

Annons:
ajanki
2/10/18, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tan är han ju…det ser vi fast det är ljuuuust😃

ariama
2/10/18, 7:40 PM
#4

Kul, och spännande. Han har blivit pappa, eller hur? Det kan ge lite vägledning.

Liksom du själv så gissar jag på silver/tan. I otroligt ljus nyans. Blått bleker ju rött/gult mer eller mindre, och här verkar det vara mer blekt. Så vad annat skulle han kunna vara?

Om det inte är så att han är en otroligt "dålig fox", dvs inte klart vit mage utan fortfarande lite gulton kvar? Det borde inte vara omöjligt? Egentligen är det väl bara en testparning som kan ge svar? Om han paras med en blekt variant, och det finns någon icke-blekt unge i kullen, så är han ju inte blekt med c-genen utan bara med rödögongenen p.

Men jag parade en gång två chocolater som vardera hade en creme-förälder, och ingen unge blev blekt av ca 12 ungar!! Så kan det också slumpa sig. Så ingen self-färgad unge är ändå inte säkert som facit. Det är bara self-ungar som kan sägas ge säkert facit.

ariama
2/10/18, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

(Nu har jag läst bebistråden också) Sätter in ett par bilder på "normalfärgade" silver/tan och pale-lilac. Och kan bara säga att jag inte har någon aning. Undrar om jag inte röstar på "dålig fox" ändå…

ajanki
2/10/18, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja, visst är det spännande!

Jag har ju hela tiden trott att han är silver/tan, men när jag tittar i hans stamtavla så har han inget blått bakom sig bara: silver agouti, agouti, argente cream, burmese, black och choklad..Och syskonen är burmese och coffe.

Kan det vara fox tror du? Tycker det är lite för gult.

Ja, han har en kull med en hona som är creme argente, dom är 5 dygn i dag.

Annons:
ajanki
2/10/18, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Du hann skriva igen. Nja, jag tror nog inte fox, men är ju inte säker.

Tänkte inte lilac utan pale lilac.

Här är en pale lilac/tan

ariama
2/10/18, 8:04 PM
#8

Frågan är hur långt bak i stamtavlan du kan se! Recessiva gener kan hänga med, helt osynligt, väldigt länge, i teorin hur länge som helst. Så det är svårt att utesluta helt, man kan bara gissa sannolikhet.

Så, nästa parning blir med en blå hona? 😃

Bär Black Light på blekgener? (Antar det eftersom frågan diskuteras). Kan du ge oss hans stamtavla också kanske?

Några av ungarna tycker jag har lite men tydligt mörkare öron = pigment i öronen. Det verkar mamman också ha, men inte Black Light. Det kan kanske vara en ledtråd, men just nu vet jag inte hur.

I min RY-kull med ett par lustigt färgade, har alla ungarna (5 dagar) ljusa öron ( inget pigment) medan den blåbaserade ungen har lite men tydligt mörkare öron = pigment.

ariama
2/10/18, 8:06 PM
#9

Jag är snabb att skriva! Skrev fel på bilden ovan, har rättat, det är silver och pale-lilac på bilden. (och tan)

ariama
2/10/18, 8:09 PM
#10

#7. Jämfört med min bild så ser man tydligt hur samma färg kan se helt olika ut! Så är det ju ofta, och är inga konstigheter med det. Din bild är ju väldigt lik Black Light, så det är kanske den troligaste förklaringen?

Fast jag tycker ju #7 ser mer ut som silver/tan. Är du säker på att det inte är det?

ajanki
2/10/18, 8:31 PM
#11

Jag lägger ut stamtavlan i morgon när jag sitter vid datorn. Hon var pale lilac, det syntes på hennes bebisar. Och Grodan bekräftade att hon var det, själv visste jag inte.

Grodan
2/10/18, 9:10 PM
#12

Innan jag läser allt och slänger mig in i diskussionen, undrar jag om det går att få ett dagsljusfoto på honom. Alla är blixtfoton och de ljuger ju en hel del.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2/10/18, 9:13 PM
#13

Ska försöka ta ett dagsljuskort. Är svårt här hemma på vintern dock, är så mörkt inne. Men ska försöka!

Annons:
Grodan
2/10/18, 9:24 PM
#14

Du får gå till fönstret på dagtid. Eller förmiddag-lunch är väl bäst. Om det är en solig dag, ej i direktsol!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2/10/18, 9:31 PM
#15

Det var ju det där med sol…här lyser den med sin frånvaro. Men håller tummarna att det blir sol snart

Grodan
2/10/18, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Med dagsljus duger bra. Blixten bländar och gör att han blir ljusare än han är.

2012 hade jag en Zarla som var extremt ljus Dove Tan. Har endast blixtfoto på henne.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tr0llm0r
2/10/18, 9:45 PM
#17

Om man zoomar in på #2 och #3 så ser det ut som att han är tecknad också. Fast det kanske bara ser ut som att han är det… Jag vet inte, men söt är han ^^

Novachan
2/11/18, 2:26 PM
#18

Kanske en dum fråga då jag inte har hunnit läsa på speciellt mycket om mus-genetik än (får jag efter jag är klar med plugget) men är det omöjligt för en PEW att vara tan? Och räknas PEW som albino? - och därför inte kan ha någon annan färg?

Lamina
2/11/18, 2:52 PM
#19

Tycker han ju ser ut exakt som en långhårig version av killen jag köpte av dig för några år sen Ajanki. Minns dock inte vad han var och mina genetikkunskaper är ju inte riktigt i klass med er, så lägger mig inte i diskussionen mer än så. :p #18 Albino är PEW. Dock kan även andra kombinationer producera en mus så ljus att den ser ut att vara Albino även fast den inte är det genetiskt. Jag hade en sån hane en gång. Köpte honom av Grodan vill jag minnas, för många många år sen. Det är därför färgen kallas just PEW och inte Albino, eftersom musen inte alltid är genetiskt Albino. (Fast VET man att musen inte är genetiskt Albino så bör man ju benämna färgen vid sitt rätta namn.) Så svaret på din fråga är nej, en PEW kan inte vara Tan eftersom den ska se ut som en Albino.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2/11/18, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 Tycker du det? Han var ju silver/tan. Var ju det jag trodde denna var… Tog bilder i dag. Dom blev tyvärr inte då bra, får försöka nån annan dag. Här kommer tre av typ 100 i alla fall.

Annons:
Lamina
2/11/18, 3:20 PM
#23

#20 Alltså, ja, jag tycker nästan det. Men så har jag ju bara bilder att utgå ifrån. Men jag kan se om jag hittar några bilder på honom om du vill. Jag borde ha några på telefonen. Det var inte så fasligt länge sen han gick bort.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2/11/18, 3:23 PM
#24

Det behöver du inte. Jag minns han så väl och jag hade brorsan som hade samma färg. Men jag tyckte inte dom var så här ljusa.

ajanki
2/11/18, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Här är bröderna. Och du har nog rätt..

ajanki
2/11/18, 3:26 PM
Lamina
2/11/18, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Jo men jag hade några, både med blixt och i dagsljus (även om dagsljusbilden är en hemsk avbildning av mig som jag helst inte visar…)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
ajanki
2/11/18, 3:34 PM
Lamina
2/11/18, 3:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Dagsljus, men tyvärr väldigt dålig bild. :(

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
2/11/18, 4:15 PM
#30

Tack!

Så han var ju också väldigt ljus!

Grodan
2/11/18, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag tycker han är på tok för ljus för att vara Silver eller Pale Lilac Tan, han måste vara något mer…

Funderade på om han kan vara Pale Lilac Tan som är dubbelblå och/eller dubbelchocolate…

Han kan ju även vara Cc(e) + anlagsbärare av många många gener och det kan i sin tur faktiskt påverka färgen. Jag märkte när jag hade många anlagsbärare av c(e) att det faktiskt påverkade färgen på dem.

En bild på SE-Morakullan´s Hierosymus, 2006: Pale Lilac Tan Texel. (han är inte sjuk utan lite tårögd pga fotobelysningen…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/11/18, 6:48 PM
#32

Hmm, hur menar du? Lilac är ju "dubbel" av blått och chocolate, dvs både blå och chocolate samtidigt. bb dd.

Silver          = aa dd pp och B* C*
Pale-lilac  = aa bb dd pp och C*

Sedan kan nog dolda recessiva gener kanske påverka ibland, t.ex. Cc(e), men man ska inte heller underskatta modifierande polygener!

Alla färger kan ju avlas fram i olika nyanser. Till exempel extreme dilution c(e)c(e) är ju en sådan gen som är extra känslig för de osynliga polygenerna, och kan finnas i allt från ljust beige till mörk coffe. Och vilken nyans är den korrekta när det gäller dove? En fråga som ibland kommer upp på utställningar.

Av vad jag kan se bara från fotona, så gissar jag i alla fall på silver/tan. Gissar vilt, alltså. Det är bara att jag lägger min röst där, utan att veta.

Novachan
2/11/18, 7:15 PM
#33

#31 Han ser nästan ut att ha teddypäls, riktigt mysigt (texel <3)

Alwyn
2/12/18, 8:41 AM
#34

Ajanki jag vet vad han är: Sötaste musen EVER! Vill han flytta till mig? 😍

Annons:
Tsunamis
2/12/18, 9:07 AM
#35

Pale Lilac tan 🙂 

Fast personligen gillar jag mer namnet Lavender än pale lilac…

MvH  Tsunamis

ajanki
2/12/18, 12:53 PM
#36

#34 Hi, hi jag håller med dig 😍❤️

Det vill han säkert, men det får han inte för mig😛

#35 Okej, tack! Har ju pendlat mellan pale lilac/tan och silver/tan. Håller med dig att Lavendel är finare namn 😃

ariama
2/12/18, 2:14 PM
#37

Jag har så väldigt liten erfarenhet av både blå och lilac så jag lägger mig omedelbart. Säger Grodan och Tsunamis lilac/tan så säger jag det med.

Tsunamis
2/12/18, 3:14 PM
#38

Ja det skulle ju kunna vara en silver/tan med typ 1 c(e) gen som gör nyansen lite ljusare också. 

Pale Lilac brukar vara brunare i botten än Silver så det är frågan vad har han för bottenfärg?

MvH  Tsunamis

Grodan
2/12/18, 6:48 PM
#39

#32 Jag menade att han kan vara två olika blue samtidigt och/eller två olika chocolate samtidigt… om det går…

Leaden - nu kom jag ihåg vad den heter. Hur påverkar det den blå färgstyrkan om en mus är Leaden och Blue samtidigt…?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/20/18, 5:24 PM
#40

Om han paras med en Siamese kan vi börja nysta i lite om han har c-gen och vilken…beroende på vad avkomman blir…

Nu är han ju parad med en rö silver agouti - vilket ger rödögt… och inte kanske säger sååå mkt om hans färg… eller genetik

Fast vänta. Vill vi veta färg eller genetik?

Pale Lilac Tan är ju det givna svaret på färg.

Genetik blir svårare…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2/22/18, 7:25 PM
#41

Jag är rätt klar med min diagnos över vad han har för färg. Hans stamtavla lär inte stämma… pappa Burmese (cchch) och moder Beige (cece). C-gensdjur parade med varandra ger enbart c-gensdjur. Och c-gener bleker tan till fox!!!

Men OM den gör det så är  han som amaira säger i #4 en otroligt dålig fox…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: