Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 935 ggr
Mojma
2018-02-16 10:25

Glad o ledsen på samma gång!

Är så glad för nu har flera dagar gått sedan senaste musen dog. En vecka cirka? Har förträngt lite men ungefär. Eftersom en till dog bara några dagar före, måste det varit någon förkylning. Givetvis då tror man det är kört för de andra. 2 av dem började också magra av. Jag förberedde mig. MEN huskurerna verkar ha fungerat 😁 Alla mår bra o har gått upp i vikt 😁 Nu till det som gör mig ledsen. Jag har mitt badrum där jag måste ställa buren över nätterna. Inget annat rum finns ledigt då jag har katter som inte går att ha med mössen då mössen är som mest aktiva. Jag har haft hamster i det badrummet o de reagerade aldrig. Läst mer o mer o möss är känsligare o jag har ändå täckt över en stor del av buren. Jag känner att jag utsätter dem för en evig risk o de är ju bara bebisar så de har annars hela livet framför sig o jag kan inte minska draget i badrummet. Kommer inte våga behålla dem. Kan inte av egen egoism o jag mår bara dåligt av det… hoppas jag kan hitta bra ägare om jag klarar beslutet. Men har insett att detta inte är hållbart. Tråkigt men sätter inte min vilja först. De är underbara all 3. ❤

Annons:
Grodan
2018-02-22 17:29
#1

Att förlora två stycken möss som är unga och relativt nyinflyttade på så kort tid indikerar på att något är mycket fel… Men jag tror inte det är drag. Jag tror det är bakterier, dåligt immunförsvar samt/och/eller brist i utfodringen.

(För att det ofta är dessa saker!)

Jag tror inte det är några problem med att ha mössen i badrummet över natten. Jag hade själv karantänmöss i mitt badrum i Sköndal och det var ett kallt badrum - vilket ju badrum ofta är… men de bodde flera i burarna och hade massor att boa med samt massor av mat, så jag var aldrig orolig.

Just nu har jag bara elduppvärmning i mitt hus och jag kan bara elda när jag är hemma. Så det blir mellan 12 och 22 jag eldar. Tempen i huset är dock sval och långt under 20 grader. Inga möss eller råttor (eller hund) dör pga det. De får dock vääääldigt mycket mat. Jag matar även på med lite bukfylla som ger dem energi.

Jag har tidigare haft mina möss i rum i oisolerade källarrum (med fönster) och det har fungerat utmärkt. Så jag skulle säga att möss faktiskt klarar kyla mycket bra. Kan inte uttala mig om andra smådjur, men antar att de flesta faktiskt klarar det så länge temperaturväxlingen sker gradvis under längre tid samt att de har mycket att boa med, burkamrater samt tillgång till mycket och bra mat.

Drag är inte bra, men drar det verkligen i ditt badrum?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mojma
2018-02-23 23:13
#2

"Kyla" vet jag är inget att oroa sig för. :) Ja tyvärr, det sitter 2 ventiler i taket som det drar mycket mellan, har något med torkskåpets funktion att göra/ ska vara kraftigt drag för att dra ut fukten från badrummet då det är litet o blir mycket fort fuktigt när torkskåpet används. OBS mössen är givetvis inte i badrummet när jag ordnar tvätten. Jag tänkte inte på hur mycket det drar därinne fören jag funderade på mössen. Dusch draperiet rör sig därinne så nog drar det. Men jag har halva buren täckt med ett tunnt tyg bara så det inte drar på den sida de sover. Det var förkylning de andra dog av är jag nästan säker på, såklart vet man inte säkert vad som orsakade men troligt draget men de bor i en Duna.

benlight
2018-02-23 23:48
#3

Jag kan föra bilddagbok på dom små så kan ni se att jag som har reptiler inte bara tänker på ormar 24/7 :) Skulle va rätt kul om det blev av dom kan ta en tom ferplast 3 våningars som jag har ute i magasinet. Kanske skulle ändra bilden på mig här på forumet om jag gjorde en bilddagbok där du kunde se dom leva ett liv så länge och bra dom bara kan.

Har samma problem med att katten ska åt dom ibland men jag har dom i ett annat rum då jag har det rätt stort här och sen är katten en ute katt även fast den vill in och sova av sig sådär varannan var tredje dag. då får man tänka på dom små liven att man håller dörren stängd och ingen mus vid tangenterna för den är jakt galen tråkigt nog så tar den en väldans massa näbbmöss tycker det är lite synd. 

Hoppas att du hittar ett hem åt dom små iallafall :)

Det onödiga med den här signaturen är att när du har läst den är det bortkastad tid du lagt ned på att läsa klart skiten!

Grodan
2018-02-24 11:50
#4

#2 Fast då är det drag UTÅT och  inte inåt väl?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mojma
2018-02-24 19:37
#5

Det drar från ventil från ena sidan av rummet till den andra sidan. Litet badrum. Det finns 2 stora ventiler trots att badrummet är så litet. Jag frågade fastighetsägaren varför det drar så o det var iaf just för att badrummet är litet o har ett stort torkskåp så behövdes det så mycket ventilation för både dusch o torksåp för ytan är undermålig att kunna ta så mkt fukt som torkskåpet / dusch genererar. Tycker bara det här med mössen känns jobbigt o oroligt men klart jag drar mig för detta. :( Jag ska kolla intresset o se vad det dyker upp för alternativ. Det måste vara ett likvärdigt boende med stor bur osv eftersom de hunnit vänja sig vid det här. De har mkt stort att röra sig på o det vill jag att de ska få fortsätta med. Jag har bara en klump i magen varje dag.. men det blir bra till slut får man tänka. Möss är trevliga små krabater ♡

Mojma
2018-02-24 19:41
#6

Denna mat får de i sin bas blandning. Något fel ???

Annons:
Grodan
2018-02-24 19:41
#7

Ok. Trist att du inte kan lösa det på annat sätt, t ex genom en bur som är så pass stadig och kattsäker att du inte behöver flytta den eller oroa dig för att katterna bryter sig in i buren eller välter den (eller för den delen biter en mustass eller svans)…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mojma
2018-02-24 19:43
#8

Nu kom inte bilden med igen. Undrar varför det inte fungerar :/ Aja de får en blandning av sädesslagen, undulatblandning, extra solrosfrö, selective fodret. Som Bas. Dåligt? Som jag hade förstått ska det vara en bra bas.

Upp till toppen
Annons: