Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 884 ggr
Lindb
2/16/18, 8:08 PM

Dräktig hona diskussion

Sedan jag av en lycklig olycka fick hem en dräktig hona från en uppfödare för några år sedan så har jag haft funderingar omkring just det. Det var nämligen helt fantastiskt att få föda upp ungarna som kom, vara med från början och lära känna de små - som sällskapsmöss till mig själv framför allt. Och resultatet var bättre än något annat. 6 underbara systrar som alla hade sina personligheter. De levde från 1 år till 2 år och två månader ungefär. Längre än vad alla andra av mina möss har levt som jag köpt vid "ungvuxen" ålder. Det kändes inte läge att avla vidare på någon av honorna då jag var fullt nöjd med gullefjunen jag hade! 

Nu har jag inte haft några möss sedan den sista tjejen fick somna in för ett år sedan. Lite paus från djurberikat hem, det är inte riktigt läge för att återuppta det än. Men tills nu har jag alltså ändå haft den lilla funderingen som skaver i huvudet, från att tjejernas föddes tills de somnade in. Hur gör man om det - med mening? Är det ens en logisk tanke? Hur på ett moraliskt, hälsosamt, djurvänligt, seriöst sätt föder man upp sällskapsmöss till sig själv utan att köpa både en hona och hane? Det är lite "hönan eller ägget". Vad jag läst så verkar det ytterst ovanligt att någon faktiskt VILL köpa hem en dräktig hona. Men är det något man skulle kunna göra (med moral, hälsa och djurvänlighet i åtanke)? Det är öppna diskussionsfrågor som gärna får analyseras och filosoferas kring! (Ekvationen utöver den här filosofin är ju rätt enkel i teorin. Hona + hane = ungar.)

En dräktig hona är ju extra känslig, så en flytt till ett helt nytt hem i samband med det kan ju vara egoistiskt om det är för att man önskar att föda upp sina sällskapsmöss själv. Eller är det det? Det är ju väldigt selektivt.. Eller köper man en ensam hona, och lånar en hane? Eller köper man en hona och en hane? Eller köper man två honor, och en hane? Etc etc, finns en del kombinationer.

Ni uppfödare, dela med er av era tankar, åsikter och erfarenhet om det här! Vore så intressant. Alla andra får också vara med och delge sina tankar :D Att sitta med ickemössliga människor (där fick jag till ett bra ord) runt ett middagsbord och diskutera möss är tydligen inte så.. intressant.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Annons:
Alwyn
2/16/18, 8:56 PM
#1

Varför inte köpa två honor lämpade för avel och låna hane av någon annan? Känns mer vettigt än att leta dräktig hona bara för att få ta hand om en kull, tänker jag. Har du några uppfödare i närheten?

Lindb
2/16/18, 9:07 PM
#2

#1 Tack för svar Alwyn! Hmm ja undra hur det då blir med honan som inte är dräktig, i vissa fall går det ju att ha båda i samma bur, men ibland inte. Jag hade två honor sist och de hjälptes åt, men de var goda barndomsvänner, så att säga. I och för sig är det ju faktiskt genomförbart och okej även om båda honorna skulle bli dräktiga. Två kullar. Jag bor i Uppsala så jag har nog ingen uppfödare i närheten. Men jag är inte på jakt efter någon för tillfället, utan bara få lite åsikter, tankar och så på den här funderingen/diskussionen som skavt i tre år 😂

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Novachan
2/16/18, 9:32 PM
#3

(Är inte uppfödare)

Beroende på vart man söker möss så kan de finnas honor som redan är dräktiga, har dock inte hört om folk som sålt dräktiga honor som var planerade. När jag har kollat möss så har jag blivit informerad om vissa honor som ev. skulle kunna vara dräktiga så att jag visste om det. De visste inte säkert, men att det fanns en risk liksom.

Sen har det ju varit några medlemmar här som har tagit emot möss, fodermöss, omplaceringar, som visats sig vara dräktiga.

Vet ej hur seriösa uppfödare skulle vilja göra, om de skulle gå med på att para en hona som blir tänkt att säljas till dig.(?)

Jag tror iaf inte det är omöjligt att hitta möss att köpa som är dräktiga, men de kan komma med sina nackdelar som en planerad avel kan undvika

ariama
2/16/18, 9:39 PM
#4

Vad jag vet är det väl inga problem att köpa en hona som medvetet parats med utvald hane hos säljaren? Under förutsättning att du talar om varför och vad du är ute efter, och att du är seriös. Jag tycker också då, att hon ska få komma med syster eller burkompis sen tidigare, eftersom jag alltid önskar mina honor att få ha sällskap vid födsel och skötsel av ungarna.

Jag köpte en gång en "livmodersimport" från Finland. Säljaren hade inte direkt vad jag sökte, men kunde sälja en mushona parad med den perfekta hanen (som inte var till salu) där ungarna blev vad jag sökte.

Jag kan inte se något fel i att ha ett sådant önskemål som du framställer. Under förutsättning att säljaren vet och litar på att det inte bara är ett infall och köparen sen tröttnar efter en kort tid. Sånt händer ju tyvärr också.

ariama
2/16/18, 9:41 PM
#5

Att sälja parade honor, med utvald hane som inte är till salu, händer då och då. Även från England till Finland, som jag vet om.

ariama
2/16/18, 9:46 PM
#6

#4+5. Fast det var mellan uppfödare då förstås…

Annons:
Persilade
2/16/18, 10:02 PM
#7

Tycker Ariamas inlägg i #4 är rimligt. 😊

Lindb
2/16/18, 10:02 PM
#8

#3 Tack för din kommentar om dina erfarenheter och tankar! Ja precis, det verkar vara vanligt att det "råkar" hända med möss som inte köpts från en seriös uppfödare.  Att en hona visar sig vara dräktig, eller att en hona egentligen är en förklädd hane osv.

Ja det blir ju lite skillnad rent avelsmässigt, att man själv inte helt kan kontrollera vilken hane som används, hur dess temperament är, och samma på honan. Men som du säger, om en seriös uppfödare gör det så blir det nog ett bättre resultat.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Lindb
2/16/18, 10:17 PM
#9

#4 Se där! Intressant att läsa, en till referens. ❤️ Det är musik för mina ögon (hehe). Tack för att du delar med dig ariama! Håller med om burkompis; om de kommer från samma hem och känner varandra så är det faktiskt tryggare ur alla synvinklar. 

Hm. Det låter faktiskt väldigt vettigt, en bra kompass att gå efter! Hur gick det med den dräktiga honan du fick hem från Finland? 

Det där med att köparen tröttnar och "ångrar" sig och håller på.. fy. Men det sker ju faktiskt, tyvärr. Jag hade nog velat skriva kontrakt på det där så att alla parter vet sina rättigheter och skyldigheter! 😃 Mest till uppfödarens fördel.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Lindb
2/16/18, 10:18 PM
#10

#7 Håller med dig Persilade! Tack för din kommentar ❤️

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Lindb
2/16/18, 10:21 PM
#11

Kan säga att jag får en slags tacksamhetsorgasm över att ni faktiskt kommenterar och resonerar kring inlägget. På en fredagskväll också!! Ahhhhhhh

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

ariama
2/17/18, 9:11 AM
#12

Hahaha, härligt att jag bidrar till en förgylld fredagskväll!! 😃

Den musen finns kvar i mina stamtavlor fortfarande. Hon hade tyvärr Rossel, vilket ungefär hälften av ungarna också fick, medan två honor som jag hade kvar i vidare avel sedan, var helt friska och deras avkommor också.

Alwyn
2/17/18, 12:08 PM
#13

Jag skulle föredra att köpa honorna unga och låna hane när det blir dags, av två orsaker. Dels för att själv hinna forma ett band till den musen som ska få kullen. Jag tycker att det känns viktigt, eftersom musmamman då redan litar på en och blir trygg i att man hanterar ungarna. En annan viktig aspekt är att hon slipper stressen över flytten under dräktighet. Jag har sett hur stressande det kan vara för en dräktig mushona att flytta. Även ungarnas utveckling i magen kan påverkas av detta. Jag vet att många anser att jag är överdriven i mitt sätt att jämt försöka sätta mig in i hur djuren upplever saker som sker men sån är jag.

Annons:
ariama
2/17/18, 1:43 PM
#14

Jag kan hålla med. Det svåra är bara att låna en hane, tror jag. Det ska ju inte bara vara "en hane", utan vissa krav har man ju, även (inte minst) på en sällskapsmus.  Långa avstånd i vårt avlånga land hjälper ju inte upp saken.

Jag skulle inte heller gärna flytta en högdräktig hona, men relativt nyparad tror jag en bra mushona klarar av utan alltför stort stresspåslag, särskilt med sällskap av kompis.  Allt beror ju som tidigare sagt på mössen.  Och hur de flyttas, och hur långt och länge de transporteras, osv. 

Enligt mig är dock möss inte så oerhört känsliga som det sägs. De är givetvis utsatta för vissa sjukdomar i en grad som inte andra djur är, som vaccineras mot farliga sjukdomar, men det är en annan sak, anser jag. Även om man förstås måste ta extra hänsyn till det. Annars anser jag att möss är tåliga djur! 😃

Grodan
2/19/18, 10:17 PM
#15

#0 Jag förstår dig faktiskt. Jag funderade ganska mycket hur det kom sig att flera av de råttungar jag födde upp och sedan sålde till nya väl utvalda hem ändå blev sjuka i sina nya hem. Något i flytt, byte av miljö och mat blev fel. Flera gånger. Och jag är inte klar med mina funderingar vad jag ska göra åt saken och vad jag kan se till att de nya ägarna ska göra för att förhindra att det händer. Även från de kullar där jag matat på med extra vitaminrikt tillskott har detta hänt. 

Det här kan ju hända alla uppfödare och köpare, absolut. Men när det händer upprepade gånger känns det inte bra och jag tror att det handlar mycket om de bakterier som ändå möss och råttor konstant bär på som mycoplasma och pastuerella. De är inte att leka med helt enkelt. Ta andra djur och de vaccineras mot kennelhosta mm, men inte våra smådjur. Så vi måste lixom göra något extra extra. Och det kan ju vara att t ex inte utsätta dem för för mycket stress vid så ung ålder. Ja, jag har märkt att äldre djur klarar flytt mycket bättre.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/20/18, 9:08 AM
#16

#15. Ja, det här tål att funderas över, många gånger om. Vi som har icke-vaccinerbara djur ställs definitivt inför svåra situationer. Går de att komma tillrätta med? Om det var "enkelt" skulle vaccineringar inte behövas…

Jag tänker på hamstrars papillovirus. Nu skriver jag ur dålig insatthet/kunskap och ett dåligt minne, men har läst någonting sånthär: Först skulle viruset isoleras bort, men längre fram skulle det avlas bort, båda rekommendationerna kom från SLU, vad jag minns. För viruset var ändå så utspritt, och vissa djur visade sig inte bli sjuka av det. Rätta mig gärna den som vet mer/bättre.

Själv försöker jag ju få någon ordning på MMTV-virusets framfart. Inte bara för att jag har det själv, utan för att det är så allmänt spritt. Det bör vara möjligt via tre olika polygenkomplex som påverkar virusets livsmiljö på lite olika vis. Om jag nånsin lyckas vet jag inte, jag älskar mössen under tiden även om de inte blir så gamla!

#13. "i mitt sätt att jämt försöka sätta mig in i hur djuren upplever saker som sker".  Så är jag med! Det är t.ex. en av orsakerna till att jag alltid helst önskar sällskap åt mina honor, särskilt när de föder sin första kull!

För att jag hade en katt en gång, som när hon födde ungar (första gången), var lugn när jag satt med och sa att det inte var någon fara och talade om att hon var duktig när hon tittade på mig med frågande ögon! Men när jag skulle gå ut ur rummet för att hämta något, så blev hon rädd och följde efter mig! Fast hon hade en unge halvvägs ute! Så jag kunde inte gå.

Jag tänker, att även om de instinktivt vet vad de ska göra, vet de inte instinktivt vad som händer dem! Och det kan vara skrämmande, både för djur och människor. Har hört många historier om unga kvinnor som trott de var döende när de fått sin första mens, eller fött sitt första barn och inte visste vad det var. I gamla oupplysta tider.

I naturen har möss oftast sällskap/hjälp av annan mer erfaren släkting, mamma eller syskon. och har kanske även varit med i närståendes födslar.

Det är väl att försöka sätta sig in i djurens situation, med många långtgående tankar och associationer och egna erfarenheter. 😃

ariama
2/20/18, 9:34 AM
#17

En kommentar till. Det låter så "klokt" när jag pratar om genetik och polygenkomplex osv för att nå något avelsmål. Gäller både färgnyanser och att komma tillrätta med bakterier/virus. men man behöver inte veta ett smack om genetik för att avla framgångsrikt!

Tvärtom är det ganska "enkelt", både när det gäller färg-nyans, typ, sjukdomsresistens eller annat som beror på polygener. Man väljer helt enkelt ut, envist och konsekvent, det djur som uppvisar mest av det man önskar, till vidare avel. I pyttesmå steg, via många generationer, eftersom framsteg när det gäller polygener, bara sker i mycket små portioner. Mindre portioner ju fler gener som är inblandade.

Om det tar stopp och det inte blir några framsteg alls, saknas rätt gener i genpoolen och man behöver köpa in fler djur som verkar ha något av det som saknas.

Det svåra med polygener är att de inte syns en och en. Men som sagt, det här behöver man faktiskt inte veta något om, bara man har öga för vad man har för mål, och tålamod att vänta in det via generationerna.

Alwyn
2/20/18, 12:18 PM
#18

Ja det är inte lätt. Man får fatta beslut genom att väga olika alternativ mot varandra. Jag ställdes inför exakt detta beslut igår: 1. Låta högdräktig mus flytta? Ta hem henne och försöka ge vård. 2. Låta henne bo kvar i butiken med trolig öroninfektion och smärta för att föda sin kull. 3. Låta butiksägaren avliva henne direkt, med slag i huvudet och därmed låta ungarna i magen kvävas till döds under oviss tid (kanske en långsam död, ingen vet). Vad tror ni jag valde?

ariama
2/20/18, 3:35 PM
#19

Jag tar för givet att du tog hem henne för vård. Jag tror inte du vare sig "klarar" eller vill göra på något annat vis. Så jag säger Lycka till med henne, du fixar det säkert på ett bra vis. Och jag tror också det är det bästa alternativet.

Alwyn
2/20/18, 4:57 PM
#20

Ja. Vi va inne hos veterinär idag, hon har kocker och pseudomonas i örat! Hoppas antibiotikan hjälper.

Annons:
ajanki
2/20/18, 5:12 PM
#21

#18 Klart du  valde att ta hem henne😛

Jag skulle nog gjort samma sak.

Grodan
2/20/18, 5:14 PM
#22

#20 ❤️ Du är musräddaren! ❤️

(gah! jag minns när jag var musräddare… haha… gjorde massa sådana där saker o räddade massa fina musar)

TS: apropå "livmodersimport", så kan jag faktiskt absolut tycka att det är en bra sak. Har själv gjort några sådana, varav en på Abyssinian möss - Sveriges första Aby-kull. 

Jag tycker inte att du promt behöver köpa med en hona för sällskap. En dräktig hona i bra kondition (och då menar jag verkligen TOPPKONDIS på alla sätt!!!) parad med en fullt frisk hane (som har blivit far tidigare och som inte har någon sexuellt smittsam sjukdom som kan äventyra honans dräktighet!!!). 

Men vad ska du göra med alla ungarna? Tänk om det blir 15 st, varav hälften är hanar?

Och vad ska jag som ev uppfödare och försäljare av dräktig hona ha för del, ansvar osv i det hela?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2/20/18, 6:22 PM
#23

Hehe, ja nu håller vi tummarna att hon blir bra, för annars blir det här fort ett tragiskt slut. Hon e himla go den musen. Får väl skapa ny tråd om henne så vi inte irrar bort från TS ämne! Spännande, vilktiga tankar Grodan.

Lindb
2/20/18, 7:00 PM
#24

#15 Tack för svar grodan! 😃Det är ett märkligt sammanträffande som för mig kändes återkommande innan jag födde upp de själv och de inte behövde flyttas. Men jag har aldrig tänkt att uppfödaren har gjort något fel kring mina tidigare möss, inte heller att jag har gjort något direkt fel i utfodring etc. Det har egentligen varit ett frågetecken, som löstes med min lyckliga olyckskull. Tror det ligger något i att äldre möss tål en flytt bättre. Men allt är relativt.

#22 Jag skulle troligtvis kulla en del av hanarna tidigt. Eventuellt som tidigare föda upp enstaka hanar som senare kan få komma till nya hem. Min allergi klarar inte av vuxna hanar. Men sist så valde jag att ha två hanar kvar, och endast en av de hittade ett nytt hem. Angående honorna så skulle troligtvis alla få stanna! 7 systrar och en mamma är bara en fröjd! 

Ang. uppfödarens del i det hela beror väl lite på vad uppfödaren själv VILL ha för del i det hela, alternativt kräver. Men om det till exempel inte skulle bli några ungar, eller endast hanar, eller att de avlider av något och resultatet blir att man sitter kvar med en ensam hona trots att man "faktiskt köpte en dräktig hona och då måste det ju bli ungar hallå". Den är lite knepig. Det finns ju helt klart ingen 100% garanti som uppfödaren kan erbjuda omkring det. Man kan ju inte "beställa" 7 friska honor. 😃

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
2/20/18, 7:14 PM
#25

#24 🐸 <-- nu har jag hittat ipadgrodan så den måste få vara med här oxå eftersom den ligger i mitt urklipp 😃

Jag har inte kommit fram till exakt vad det är som händer när unga möss/råttor byter hem, men helt klart är några inte helt redo för det. De stressar och blir känsliga, ev får akuta brister av näringsämnen. Så man kan ju som uppf boosta rejält inför ungarnas leveransdag och skicka med mat/näringstillskott eller vad man nu tycker.

Jag tror att det kan vara ett lyckosamt samarbete om uppfödaren kan få någon avkomma om kullen slår väl ut. Själv brukar jag söka bra fodervärdar, men det kan ju innebära att någon hona ev skulle flytta iväg och få kull och då raseras eg hela din idée eftersom hon då utsätts för risk - fast eg kanske inte om det handlar om samma uppf som hennes mor kom från…

Jag kan också som uppf vilja veta vart mössen hamnar, så blir det någon hane som ska säljas kan jag ju vilja ha något att säga om vart osv… (eftersom jag inte gärna vill tappa bort djur som är viktiga och intressanta utan veta hur de mår, utvecklas, hälsostatus och livslängd samt ev om de går i avel osv)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lindb
2/20/18, 7:14 PM
#26

#23 Ja Alwyn! Gör en tråd om go-musen!

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
2/20/18, 7:20 PM
#27

#24 Meh… gick du in och editterade? 

Jodå, en erfaren uppf säljer en dräktig hona till dig. 

Låt oss säga att du vill ha en dräktig hona från mig. Då pratar jag lite med dig om vad du vill ha för hona i karaktär osv. Sedan kollar jag vilka töser jag har och så får du välja någon av dem. Sedan väljer jag/vi hane - och utgår från en hane som är frisk och har frisk och trevlig avkomma. När vi kollat hur överlämnandet av dräktig mushona ska gå till** så sätter jag ihop dem.  Rimligtvis behöver honan vara 6-8 mån gammal och inte för långt gången i dräktighet vid överlämnandet, men dräktighet behöver kunna säkerhetsställas. Så parning måste datumföras och så kollar jag efter cervixplugg, håller koll på vikt och brunst osv.

** detta är dilemmat. Inte vänta för länge, inget får strula så att honan hinner gå för långt i dräktigheten. Hon kan stressas så pass att hon har ihjäl ungarna. Nu är det inte jättevanligt (haha, faktum att mushonor kan föda ungar under de mest knasiga omständigheter… jag har sett dem göra det på utställningar, på tåg i transportburar och precis när de hunnit hem efter parning som strulat med hemtransport…), men det KAN hända!!! 

🐸


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lindb
2/20/18, 7:42 PM
#28

#25 Jaaa snygg groda! 

Ja man får göra allt man kan för att pumpa upp deras immunförsvar och förutsättningar inför flytt. Vore intressant med en liten forskning där. Vilka faktorer kan finnas, val av flytt? Påverkar bil, buss, tåg? Hur de flyttas, i en liten låda eller i en liten musbur? Etc. Om det finns någon gemensam nämnare. 

Hm nej fodervärd skulle jag nog inte vilja bli i ett sådant fall. Men jag förväntar mig definitivt inte att en uppfödare skickar iväg sin bästa hona parad med den bästa hanen - då är det naturligt att uppfödaren vill ha den bästa avkomman. 

Oavsett är det helt självklart för mig att uppfödaren av den dräktiga honan får bestämma vart eventuella ungar ska hamna, och OM de ens ska skickas iväg till någon annan än uppfödaren i ett sådant fall. Det bästa vore ju om uppfödaren själv ville ta emot någon mus. Mindre påfrestande med flytten då, och då vet man relativt säkert att musen blir behandlad väl vid ankomst och fortsatt liv! 😃

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Lindb
2/20/18, 7:53 PM
#29

#27 Hehe ja, men du hann svara så fort ju! 😇Men det var bra att du svarade på det jag skrev innan, jag tog bort min fråga men insåg att den borde varit kvar för jag undrade ju faktiskt vad du tänkte! 😃

Det låter som ett väldigt vettigt tillvägagångssätt. Seriöst och genomtänkt! 

Kanske off-topic fråga, men kom på den när du sa "cervixplugg".. hur ser du på en hona att hon är dräktig i ett tidigare skede?

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Grodan
2/20/18, 8:23 PM
#30

#29 😃 Om jag ser en parning så tittar jag när de är klara efter cervixplugg som är en garanti för en fullgod parning. Och hon ska då vara dräktig, speciellt om jag då valt en hane som blivit far tidigare och bevisligen har många och glada spermier.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: