Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2034 ggr
[Tisstassen]
2018-02-20 15:56

Bottenströ

Jag blir inte klok på detta… hittar bara gamla trådar om denna fråga och de känns inte helt aktuella… tex har jag googlat hur mycket som helst och kan verkligen inte hitta aspspån elr aspflis att köpa, något som rekommenderas i gamla trådar…

hittar bara massa saker man INTE ska ha 😕

jag har tidigare haft alspån, något jag fått lära mig här att de kan orsaka små sår i trampdynorna. detta är inget jag har sett eller märkt på min mus dock? han gräver lätt i det samt att han vistas 50/50 av tiden gåendes i spånet och resten är han i den andra gallerdelen av buren. kan jag köpa alspån igen eftersom jag ej märkt att han besväras av de eller bör jag låta bli? var tycker ni?

sen blir jag inte heller klok på vad som är billigt eller dyrt… detta eftersom alla märken skriver olika… vissa per liter och vissa per kilo… jag skulle gärna köpa ett storpack som inte kostar skjortan då jag är student. men jag vill självklart att de är bra för honom att gräva i, att det är dammfritt, giftfritt osv… ni fattar 😃

Annons:
Grodan
2018-02-20 16:18
#1

Ja, tyvärr är aspspån och aspflis svårt att få tag på. Det är väl mer populärt utomlands och på laboratorier. Dessutom är det dyrt och musfolk är i regel fattiga.

Marknaden är i ständig förändring, så man får lixom anpassa sig lite för hur det ser ut där ute just idag. 

En del handlar online, andra handlar på lokal - och handlar man IRL får man anpassa sig lite till vad som finns att tillgå i affären man shoppar i.

Jag själv kör med stallströ och hampa från granngården. Pga att det är det bästa alternativet för mig som också är billigast.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Namiko
2018-02-20 16:40
#2

Testa Lättströ (hampa) från Granngården. Stor förpackning, billigt och bra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Novachan
2018-02-20 17:02
#3

Ibland har man tur att en sida skriver både hur många kilon och liter ett ströpaket innehåller. Då kan man räkna ut pris per kilo eller liter och jämföra med andra sidor som bara anger det ena. Ibland står det på förpackningen hur många liter och/eller kilo en produkt innehåller så en bild på produkten kan ge mer info än vad företaget anger i beskrivningen.

T.ex. Chipsi Superströ = Tierwohl Super när man köper den stora förpackningen. Den innehåller 24 kg, 400 liter. Den finns billigare på andra sidor av nätet men jämför med Zooariets pris då jag som bor i Linköping inte behöver tänka på fraktkostnaden, åker ju till butiken och hämtar. De tar 219 kr för en förpackning, alltså 9,125kr/kg och 0,5475kr/liter. (Chipsi Superströ består av tall och gran btw.)

Nu kan man jämföra lite med priser av vad som är billigare eller dyrare även om det inte är samma sorts strö. Eller jag tycker det iaf ett bra sätt för att bilda sig en uppfattning. Jag visar några exempel att jämföra med.

Djurkompaniet - Alspån Nickos 25 liter för 119 kr = 4,76 kr/liter

Djurkompaniet - Toalätt 55 liter för 179 kr = 3,26 kr/liter

Granngården - Lättströ Hampa 20 kr för 159 kr =7,95 kr/kg

Zooplus.se - Carefresh Natural 60 liter för 259 kr = 4,63 kr/liter

Zooplus.se - Hugro hamaströ 2 st 100 liter-förpackningar för 399 kr = 2,00kr/liter

Zooplus.se Bokträspån 15 kr för 155 kr =10,33 kr/kg

Cyberzoo.se - Kutterspån 400 liter för 220 kr = 0,55 kr/liter

Zooariet.se - Alspån 80 liter för 199 kr = 2,4875 kr/liter (kan dock ej beställas via nätet utan bara hämtas i butik eller boka och hämta på reptilmässor "och leveransrundor")

Vi kan snabbt se att strö av tall och gran som Chipsi Super och Kutterspån är billigast, vi kan t.o.m. direkt jämföra priserna mellan Kutterspånet och Chipsi Super eftersom de innehåller lika många liter, men dessa råkade ha nästan exakt samma pris så Chipsi Super är inte så mycket billigare. Om vi bara jämför kilopriser så är Lättströ Hampa billigare än Chipi Super! Literpriset för Lättströ Hampa kan vara billigare också då det väger nästan lika mycket som Chipsi Super, men har samma volym, förpackningarna är nästan lika stora och ungefär lika hårt packade - tycker jag, har erfarenhet av båda. Men det är förstås bäst med fysiska siffror…

Jag gjorde ett dokument där jag skrev ner en massa olika ströer, butik/hemsidor, pris, kilo, liter, kilopris, literpris, osv förra året…

Om det är okej att fortsätta med alspån eller bör göras byta kan jag inte ge bra svar på. Men lättströ av hampa från granngården kan vara billigare och ska vara okej för små tassar…

ajanki
2018-02-20 17:06
#4

Jag kör lättströ från Granngården, väldigt bra och prisvärt tycker jag. En stor bal på 20 kilo kostar på min Granngården 169 kr

Persilade
2018-02-20 17:50
#5

Jag har också börjat med lättströ från granngården. Håller lukten borta effektivt, dammar knappt och är definitivt billigast för den kvalitén. Mössen verkar gilla att gräva oavsett vilket material man har (eller så är det bara mina) 🙂

[Tisstassen]
2018-02-20 18:27
#6

åh lättströ verkar ju super! dessvärre är det en bit till närmsta granngården för mig… kan bli knepigt utan bil om jag inte kan övertala mamma att åka och shoppa i Haninge… verkar inte som man kan köpa det någon annan stans heller…

#1 ja precis, jag tyckte det var så svårt att utgå från den gamla tråden om burströ just för att marknaden har ändrats… 

#3 oj det påminner mig om mina listor jag brukar göra, tack! dock är väl inte spån av tall och gran bra som jag förstått? pga… terpentin? vad blev din slutsats av dina beräkningar? vad är det du använder nu?

Annons:
Grodan
2018-02-20 18:51
#7

Jag kör med lättströ också men kan inte påstå att den håller någon lukt borta, därför blandar jag den med något annat oftast. Just nu med stallpellets - vilka är ganska hårda, men med hälften lättströ blir det bra. Stallpellets är sågspånspellets. När pellets framställs uppvärms materialet till minst 80 grader C, så det är ganska fritt från skräp. 

Alspån - jag skulle inte rekommendera att du kör med ENBART den. När jag provade den upplevde jag ingen sensation alls. Den var typ lika dålig som kutterspån eller sämre. Samt att den har då flera negativa aspekter som skära sönder tassarna på djuren och några fall av ohyrespridning…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-02-20 19:16
#8

#6 Det finns källor som säger både för och emot tall och gran som strö. Det kan innehålla så pass lite att det är okej, att det försvinner i processen lissom. När jag köpte det visste jag inte att det innehöll det, jag försökte undvika just tall och gran… tror när jag läst om chipsi super tidigare att det aldrig nämndes och lät som folk tyckte om det så trodde det var ett bra val. Jag tror inte att det ströet är farligt för att det är av tall och gran, däremot är det vassare än lättströ och jag har berättat i annan tråd om en av mina honor som fick en böld troligen från något vasst i ströet. Därför väljer jag bort det och lättströ är billigare. Ljusare i färg också vilket jag tycker om. Så jag kör på bara lättströ oftast och till vissa hanar blandar jag 50/50 lättströ och krossade halmpellets, någon gång kört denna kombination till honorna också. Men ska testa som Grodan att blanda lättströ och stallpellets snart, har bara inte blivit av än.

Behöver också åka en bit till närmaste granngård men jag tycker det är värt det. Vissa ströer går bara att köpa i butik också (om man inte beställer en hel pall typ).

Jag kom inte fram till en säker slutsats men jag tror lättströ är billigast, annars kutterspån men det är inte bra för mössen.

Nordanälvens
2018-02-20 19:38
#9

Jag kör lättströ men avskyyyyr det. Hårt och vasst, har stuckit mig själv flera gånger när jag grävt runt i ströet. När sista balen är slut går jag tillbaka till Chipsi super, det är det absolut bästa ströt jag testat. Lättströ kör jag enbart med nu pga det låga priset.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Persilade
2018-02-20 19:57
#10

#7, tycker det funkar att hålla bort lukt super i en vecka ☺️ Eller så är min näsa okänslig 😂😂 #9 tack för tipset, har inte lyckats göra mig illa en enda gång än…

Grodan
2018-02-20 21:03
#11

#9 hm… jag har hört andra säga det också, men alltså näe… jag har aldrig upplevt det… däremot fick jag en bal en gång som luktade mögel - den lämnade jag tillbaka och fick en ny

men med lite kapok och ev hampa eller linmatta som blir ull när mössen lekt med det lite så blir det ju mjukt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-02-21 02:38
#12

#10 + #11 Kanske är det jag  som är fett klumpig när jag grejar med ströet lol. Mössen verkar hittills inte ha några problem med ströet iaf, och då har jag väl använt det sedan.. sommaren 2017? Lukten.. hmm.. Inte så hemskt men min näsa går sällan att lita på vad gäller äckellukt från djurburar. Jag märker inte om det luktar illa, utan jag tittar på hur det ser ut i burarna istället.

Till hamstrarna, taggmössen och pygmémössen blandar jag lättströ och easyströ. Det blir riktigt mjukt och fint, grävvänligt för mina grävglada hamstrar och dessutom snyggt naturfärgat. Men easyströ dammar en del, så jag står alltid och skakar påse utav bara h*****e på balkongen innan det åker ner i djurens hem.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

[Tisstassen]
2018-02-21 10:22
#13

Easyströ låter ju bra när man googlar, men att de dammar är ju inge vidare :( Får fundera ut en hel lista med saker att handla i haninge så känns de bättre att åka dit haha! Känns ju både miljöslösigt och tidsslösigt att åka hela vägen bara för strö…^^

Annons:
Novachan
2018-02-21 11:20
#14

Vet inte om alla granngårdar har så men den i Norrköping har de en förpackning, eller i hink, öppen så att man kan känna och så på ströet innan man köper.

Om man beställer strö från nätet får man ju tänka på om det blir dyrt pga frakt också, och så kanske de inte kan hämtas hos vanligt ombud utan att man måste åka till en postterminal med bil iaf.

Grodan
2018-02-21 18:59
#15

#13 Halmprodukter är ofta mycket dammiga så jag har lagt ner alla sådana själv.

#14 Den i Gnesta har typ liknande fast bara när det gäller kattströ, och där hittade jag ett jättebra till illrarnas (RIP) toalådor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-02-22 00:10
#16

#14 ahh jo men de är ju bra! jag har inte lyckats lösa transport ännu… och frakt skulle kosta lika mycket som påsen… så de känns inte helt värt…

#15 får se till å undvika dem… har haft kanin förut å känner till att de kan bli rätt dammigt…

[Tisstassen]
2018-03-03 08:33
#17

Tänkte bara uppdatera att till slut lyckades jag få till en tur till granngården och köpte 20kg lättströ! Men vilket fantastiskt strö!! Jag vill aldrig använda nått annat ingen, sån stor skillnad! Jag fattade inte riktigt att de kunde va sån skillnad, ba båda är ju gjorda av trä haha ^^ men jag hade kvar lite alspån i hans transportlåda och jämförde med nya ströt, såå mkt bättre!

Grodan
2018-03-03 08:58
#18

Glad att du hittade en förbättring.

Jag upplever dock inte samma sensation som du, eftersom jag hade mitt favoritströ ASPFLIS i många år förut, men var tvungen att byta pga 

1) de slutade att sälja direkt till mig och istället via en mellanhand 

2) mellanhanden strular nästan jämt (när jag ska åka och hämta säckarna kan de ringa typ en timme innan och säga att de inte kan vara där och möta mig och måste skjuta upp… och skjuta upp och skjuta upp… struul)

3) mellanhanden tar 100% påslag på priset (och även de zoobutiker som tagit in säckar till mig har tagit dessa gigantiska påslag att jag inte har råd helt enkelt)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Tisstassen]
2018-03-03 11:18
#19

Va tråkigt å liksom behöva nedgradera sig :(

Grodan
2018-03-03 12:18
#20

#19 Ja. När jag har råd så försöker jag att köpa ett par säckar. Jag måste då åka 15 mil ungefär och får räkna med strul, men det funkar till slut… (transport hit går på 1400 kr ungefär så det går ju inte)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: