Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1325 ggr
Rafflan
2018-02-22 01:50

Kutterspån och terpentin, farligt?

Försökt hitta fakta om terpener/terpentin i kutterspån, det jag kan komma fram till är JA det finns terpener/terpentin i kutterspån. Men är nivåerna skadliga för djuren? det verkar vara ett omdiskuterat ämna i många år.

Någon som har en länk med fakta, veterinärutlåtande eller annat som styrker att terpener/terpentin i spånet skulle kunna vara farligt för våra djur?

Annons:
Stinastygg
2018-02-22 08:18
#1

Om det går att ta reda på vilket träslag spånet kommer ifrån, så kan man undvika barrträ om man är orolig. Det är bara i sådana träslag det finns terpener, och framförallt tall är särskilt rikt på dessa naturliga eteriska oljor. 

Terpener är inte detsamma som terpentin. Terpentin är ett slags starkt koncentrat av terpenerna ifrån träet, som  har utvunnits industriellt genom en kemisk process. Det finns alltså inte terpentin i spån, men kan som sagt däremot finnas terpener.

Terpenerna är såvitt jag vet bara skadliga om de äts, och jag har aldrig sett gnagare äta sitt bottenströ? Men om man noterar klåda, nysningar, röda tassar och svans osv ska man självklart prova att byta underlag. Det kan ju vara olika mellan individer och vissa möss kan vara känsligare än andra och säkert kan de bli allergiska precis som vi.

Alwyn
2018-02-22 08:21
#2

Det finns en hel del studier och utlåtanden på engelska. Har du googlat på engelska borde du ha hittat en del redan? Det påverkar bland annat hur kroppen hanterar mediciner. Utöver terpenerna brukar man även varna för dammet som kutterspån har. Det har visat sig ha större negativ påverkan, inklusive tumörbildande och andra problem. Har inte länkarna tillgängliga nu, de ligger i datorn som är nerpackad.

Novachan
2018-02-22 10:24
#3

Kutterspån kan ju också vara vasst för smådjurstassar.

Sök på engelska som sagt. The Rat Guru gjorde en video om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=naxIGXNdVj8

Stinastygg
2018-02-27 16:47
#4

Ja, där sa du något #3. Jag undviker det av den anledningen.

Upp till toppen
Annons: