Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1477 ggr
benlight
2018-02-23 00:08

Möss som foder och som sällskap djur

Uppfödning av möss för både förtjänsten av att få ett alternativ till ett billigare foder och för att man gillar möss/gnagare rent allmänt. Tänk här på att det kostar för 3 fullvuxna möss som är rätt så små i storlek 130:- på vissa ställen.

Är det moraliskt och etiskt enligt er om man avlivar dom på bästa möjliga sätt med  lagliga metoder.

Jag själv har både sällskaps möss och möss till foder.

Blir intressant att se hur folk ställer sig i frågan beroende på olika tänkande. Jag te.x skulle aldrig mata mina möss med icke ekologisk mat i så god utsträckning jag bara kan och skulle aldrig ge en mus till mina ormar av någon som haft sin egen mus och kanske te.x gett dom vård i form av olika medicinska behandlingar. 

För mig blir det jag gör förenat med nytta e lika med nöje, alltså mössen speciellt dom jag hanterar allra mest är väldigt mysiga trevliga och jag gillar djur överlag. 

Samtidigt som mina möss jag matar ormarna med kostar bra mycket mindre än vad jag behöver betala i zoo butikerna

Det onödiga med den här signaturen är att när du har läst den är det bortkastad tid du lagt ned på att läsa klart skiten!

Annons:
ariama
2018-02-23 09:05
#1

Svarade att det är okej, eftersom jag enbart är glad över reptilägare som tar ansvar över sitt levande foder och förstår att även "fodret" är levande varelser med känslor och rätt till ett värdigt liv och en human avlivning.

Grodan
2018-02-23 11:35
#2

Jag har redigerat i #0 där det nämns en specifik avlivningsmetod.

Även #1 har nämnt denna med länk mm.

Tyvärr har vi en regel som säger att diskussion av avlivningsmetoder ej är tillåten på sajten!  

Regler på mus-ifokus


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-02-23 11:47
#3

Antar att det blev dubbletter av denna tråd där ariama skrev varför avlivningsmetoden inte var så human som den ofta påstås. Just det tyckte jag var bra att få veta då jag aldrig läst eller hört det någonstans och trodde därför att det var en bra metod. Vet inte om det nämns någon annanstans på musifokus… Jag tycker det är bra att få veta vilka metoder som finns och varför de är bra/dåliga - men inte att instruktioner ska medföljas. Om man får veta konsekvenserna så kan det göra att folk väljer de humanare metoderna istället.

Nordanälvens
2018-02-23 11:51
#4

Jag tycker det är helt okej, men bara när mössen är mkt väl omhändertagna och avlivas på de snabbaste sätten. Fött upp sällskapsmöss i fem år och mössen blir kattmat när de avlivas. Pinkies får oftast min vän som har ormar. Köpa möss på djuraffär anser jag inte är etiskt försvarbart, oavsett om de är menade som foder eller sällskap.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-02-23 13:51
#5

#3 Jag har redigerat!

Vart finns dubblett?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2018-02-23 14:02
#6

#5 Jag tog bort den ig år kväll på TS begäran

Annons:
Grodan
2018-02-23 14:10
#7

#6 Ok, hittade den. Den togs ju bort pga att TS glömt ett "inte" i undersökningens sista val…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2018-02-23 14:18
#8

Ja, det var därför hon ville ta bort den.

[Tisstassen]
2018-02-23 14:45
#9

Jag minns att jag läste om detta fast angående kaniner till foder(till människor)… och först var jag väldigt emot det, men sen förklrade uppfödaren lite mer. Argumenten var typ att de är samma som att föda upp får eller kor, och att de är mycket hälsosammare för människan som äter och trevligare för kaninerna som får leva ett bra liv innan de avlivades på ett humant sätt Jag tycker det gäller samma när de kommer till mat åt husdjur, tex ormar Sen skulle jag nog inte själv klara av att föda upp till foder, jag skulle bara vilja behålla alla djur ^^ Men tycker inte det är fel att andra gör det, snarare bra! :)

DogeLove
2018-02-23 15:59
#10

Hänger sällan här men vill ändå säga min åsikt. Att slakta kaniner för mat till människor är aldrig ok enligt mig, då vi inte behöver äta djur för att klara oss (finns förstås undantag). Det är dock lite skillnad när det gäller ormar då dom inte kan klara sig utan kött. Tycker dock aldrig att det är ok att köpa från djuraffär då djuren kommer från grossister där ända målet är att känna pengar på dom, det är som puppymils fast för smådjur, tycker inte man ska köpa några djur från zoobutiker… Helst vill jag se att man matar ormar med självdöda möss, t.ex möss som dött av ålder eller strax efter födseln, alternativt att man inte har ormar…

Denna kommentar har tagits bort.
benlight
2018-02-23 19:20
#12

För att svara på det du skrivit (DogeLove) Så visst jag kan förstå att man tänker så. Jag skulle dock aldrig ge mina ormar en mus som te.x dött av ålder då det med stor sannolikhet är en svag eller sjuk mus.

Sen kan man prata om hur det egentligen är rätt att äta kött. Jag tycker det är moraliskt försvarbart. Dock kan jag tänka på att naturen tär på att vi äter det osv. Men om jag skulle tänka så och ta det i ställning så skulle vi människor också behöva sluta leva oavsett vad vi äter för något. Att göra det ena fördröjer som sagt bara lidandet lite för moderjord och att då ens ha möss är också en påverkan på klimatet även fast den är mindre.

Jag tycker dock det är fint att vara vegan eller vegetarian.

Det onödiga med den här signaturen är att när du har läst den är det bortkastad tid du lagt ned på att läsa klart skiten!

Grodan
2018-02-23 20:54
#13

Alla djur måste äta, så är det ju. Jag har själv haft iller i många år (och hoppas kunna ha igen snart) och de har alltid fått avlivade möss. Inte som huvudföda, utan som extra tillskott när det funnits. 

Jag har även fått avlivade/frysta möss från uppfödarkollegor när jag haft tomt i frysen.

Dessa möss har varit stamtavlemöss, dvs utställnings-avels och sällskapsmöss med medveten avel i grunden. Det är bortkullade eller avlivade pga att det var för många individer i kullen eller hade någon defekt (svanskknyck, för många tår, morrhårstugg, dåligt temperament el dyl). Självdöda eller avlivade pga sjukdom - sådana äter inte illrarna…

Så det är lite skillnad. "Svinnet", det oönskade (t ex avlivade hanar i späd ålder) från uppfödare som har huvudinriktning att avla fram vackra, snälla och trevliga möss. 

Ganska många har tyckt att det är ok att låta sådana möss bli mat till rovdjur. 

Däremot frågan om ren och skär avel av fodermöss blir lite svårare. Anledningarna kan vara många, men främst är det att intresset i djuret försvinner till så stor grad. Vi som avlar på möss för att de är söta, roliga, nyfikna, vackra, snälla mm ser ju en stor glädje i att avla på specifika egenskaper, ställa ut och pyssla med djuren. Många foderavlare kan halka in på utseendeavel en tid, och det glädjer mig alltid varje gång och då kan vi få saker att prata om. Med foderavlare har jag sällan så mycket att prata om/med. Vi har lixom olika inriktning, kunskap och intresse…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
benlight
2018-02-23 21:35
#14

Jag förstår hur du menar. Dock finns det dom som faktiskt bryr sig om djuren oavsett vad det är för djur. Jag har haft så många olika djur och har en hel del andra djur än möss, kaniner och reptiler. 

Dock finns det ju dom som kanske klarar av att ha både ormar möss och även en hel del andra djur utan att man för den sakens skull vara en sämre skötare av djuren. Visst om man bara har sina möss kanske man kan lägga mer tid på dom. Dock kan man ju ofta se hur folk som föder upp saker för t.ex ekonomisk vinning i plånboken tillslut gör avkall på sina djur vilket skulle vara precis alla som föder upp möss på hela ert forum för jag ser inte många som avlar möss för att sen sälja dom till ett pris av foderkostnaden… så alltså kan pengar spela lika mycket roll som om man har en reptil och föder upp för att försörja sig själv. Men pengar är något som styr världen och skulle därför ha en större påverkan på själva mus aveln än folk som har ett fungerande system där man avlar sina egna möss och tycker att det är kul också.

Det onödiga med den här signaturen är att när du har läst den är det bortkastad tid du lagt ned på att läsa klart skiten!

benlight
2018-02-23 21:46
#15

Grodan du som har mycket erfarenhet om möss och är administratör. Tycker du att du ser i mössens bästa genom att inte prata med folk som vill avla på möss foder? Jag menar ligger det inte lite i mössens bästa att dela med sig av sin kunskap om möss för mössens bästa om det är två personer som innehar möss?  Ju mer kunskap du/folk skriver om ju mera lär sig folk det kanske du som t.om som är administratör borde inse.

Jag förstår att folk har olika intresse tror att precis varenda människa här på forumet har andra intressen än möss och det skrivs om nästan vad som helst som inte ens angår möss. Det blir konstigt nog lite barnsliga kommentarer här på forumet när det kommer till vissa frågor och svar. Om det är ett forum för möss bör man inte ha trådar om möss då och i alla dess former.

Det onödiga med den här signaturen är att när du har läst den är det bortkastad tid du lagt ned på att läsa klart skiten!

DogeLove
2018-02-23 21:55
#16

#12 Jag förstår hur du tänker, åtminstone när det gäller ormarna, vore skönt om dom var vegetarianer, så det kan väll vara ok om man nu verkligen inte vill ge dom självdöda/avlivade (av andra orsaker än att bli ormmat) möss. Även fast jag själv aldrig skulle skafa orm så förstår jag att det är vissa människors stora intresse och att vissa kanske skulle ha svårt att leva utan ormar. Jag har ju själv hund och han äter ju kött så jag kan förstå att folk har ormar som dom ger pinkisar (även om jag kan tycka att det är lite skillnad på ormar och hundar, men ja…) även om jag själv inte tycker om det och det vore bra om man kunde mata med möss som inte dött för att bli mat till ormar utan av t.ex ålderdom, men ja… jag förstår som sakt hur man tänker som orm ägare i det fallet. :3 Dock håller jag inte alls med om det andra du skrev, människor behöver ju inte direkt äta kött för att överleva. Det är oerhört enkelt att byta ut och även om allt vi gör tär på miljön så kan man ju tänka att man gör något som tär mindre på miljön och dessutom dödar färre djurliv, även om allt vi gör, gör skada så är det väll bättre att åtminstone försöka att göra lite mindre skada på djuren och miljön än att bara skita i det och låta massor av djur sätta livet till? :)

ajanki
2018-02-23 22:05
#17

#15 Fast det är ett forum för sällskapsmusen. Här fokuserar vi om musen som sällskap inte som foder. Vi vill höja statusen på musen och det gör man definitivt inte genom att prata om den som foder.

Lona
2018-02-23 22:08
#18

#15, Men Grodan har ju svarat dig? Även om inläggen som rörde avlivningsmetoder har blivit redigerade eller vad syftar du på?

#16, OT men cred till dig som ger din hund kött trots att du är vegan/vegetarian!👍
Vad gäller att föda upp kaniner som människoföda kan jag tycka att om man nu äter kött - vilket jag själv gör - så är det väl bättre att äta kaniner som haft ett bra och artanpassat liv än kor och grisar som fötts upp i en "fabrik".
Själv är jag för blödig för att föda upp mitt eget kött även om det är en form av dubbelmoral. Man kan förstås göra som mina morföräldrar gjorde under kriget, de födde upp kaniner som de sedan bytte med grannen så de slapp äta upp just Kalle och Ninni.😊
Förlåt för total OT-utvikning!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tsunamis
2018-02-23 22:09
#19

Ja vart är det du vill komma TS? Vi pratar med dig och du är välkommen att starta trådar och kommentera på andras men du har ingen direkt frågeställning i den här tråden som är värt att diskutera vidare.

MvH  Tsunamis

benlight
2018-02-23 23:23
#20

Det jag ville komma fram till grodan med var en sak om hur pengar också faktiskt kan göra att man inte ser i musens bästa och inte alls som nån säger höjer statusen för musen alls… eller ja ni kanske höjer den när ni tar det där "svinnet" som ni kallar det alltså hanar i vissa kullar och nackar dom. Det är okej och höjer den musens status?

Och jag tar det som att grodan ser det bästa i att möss bara avlas på grund av dom skäl grodan tycker är bra för mössen d.vs utställning eller färg m.m.

Min frågeställning var ju att jag sa emot och ifrågasatte hur en moderator borde vara en person som inte pratar för musens bästa och då menar jag hälsa sen hur långt liv den får det gör ju mus avlare som inte har reptiler livet kort för rätt många hanar.

citat från grodan "Med foderavlare har jag sällan så mycket att prata om/med. Vi har lixom olika inriktning, kunskap och intresse…" ÄR DET MUSIFOKUS???  Man kan tyda min text så och det jag ifrågasatte var väl det.

Vad fokuserar man på då inte mössens bästa utan vilken mus som är finast och bäst när det gäller hur det vida den får priser på utställning? Ta det inte så hårt grodan jag är arg på andra som svarar istället för dig. Dom har ju inget med saken att göra.

Sen har jag inte påstått som någon skriver att människan behöver äta kött jag sa att jag ser det som moraliskt då jag äter kött och jag slaktar mina egna djur och vet att dom mår bra så mesta köttet jag får kommer inte från något företag som enbart ser pengar i dom… 

Om man har möss både som sällskap jag kan inte säga att alla möss är möss jag leker med men dom går alla att handskas med och jag leker med många dagligen kanske blir det lite mindre tid man handskas med dom när man avlar på mängden men det betyder ju inte att man inte ser till musens bästa. En mus är av naturen inte direkt av naturen ett husdjur som behöver just en människas hand jämt så jag ser det hela som rätt okej att man inte har musen i handen hela tiden eller leker med dem. Men kan man inte avla och ha dom som sällskaps möss? Jag har tränat och fått en mus i kasta pinne och lyckades bra med den. dock är det länge sedan och jag ser inte just agility som något nödvändigt det är svårt dessutom men om det inte räknas som sällskapsmus så vet jag inte vad. Så att jag har mössen här vid datorn när jag sitter här är också normalt. 

Vet inte har jag svarat alla nu? 

Sen det här med avlivningsmetoder det vart jag redigerad på men jag måste väl få fråga annat till en person i en tråd utan att göra en ny tråd och frågeställning för om det ska te sig på det sättet så blir ju snart varje svar som har en fråga en ny tråd eller? 

Avlivning jag förstår att det inte är okej om att prata metoder, jag vet många personer som ser en som massmördare bara för att man slaktar djur etc så visst jag kan förstå deras känslor. Men då får dom anpassa sig eller ja det gör dom ju då kött är okej i många olika former

Jag ville bara mössens bästa när jag ställde frågan till grodan och alla andra som hoppar på mig då hoppas jag fått svar för jag menade verkligen mössens bästa.

Sen du som är vegan/vegetarian jag skulle kunna gå hårt åt men ja det är ju bra att du ger din hund foder iallafall. Jag tycker det är heders värt att tycka att det är fel att djur för att människan ska äta dom och gotta sig en fredagskväll. Men det är en annan sak. Du verkar inte vara en hets vegan/vegetarian <3

Så frågan/frågorna fanns där i texten. Sen att jag tycker det är barnsligt det visar ju bara nu t.ex alla ni som försvarar grodan istället att det blir som ett lekis eller en klass 8:a där alla tjejerna eller killarna hoppar på någon som säger något ni tycker är känsligt. 

Så att höja nivån på forumet kanske höjer nivån för musen/mössen också.

Hoppas jag svarat på allt har skrollat upp och ner nu för att försöka nå fram till ett svar åt alla som skrev och även upprepa frågan till grodan okej? Om det nu inte är förbjudet att fråga saker i frågeställningen? För då finns det i.sf en massa jobb för grodan och övriga moderatorer att göra.

Det onödiga med den här signaturen är att när du har läst den är det bortkastad tid du lagt ned på att läsa klart skiten!

Annons:
ariama
2018-02-24 07:25
#21

Utan att ha orkat läsa allt, bara skummat igenom, vill jag säga att alla är välkomna här, som  kommer hit för att söka kunskap (och gemenskap) av intresse för mössens bästa!

Det finns en del reptilägare som bryr sig om mössen även fast de är foder. Och det finns tyvärr många som "skiter" i mössen just för att de är foder. Det är sååå himla sorgligt!!

Därför tycker jag att ALLA som kommer hit, ska bemötas med respekt, oavsett syfte med mössen i slutänden! Respekt är egentligen det enda som kan påverka.

De som "skiter" i sina möss kommer knappast hit! Det finns en kärna av nyfikenhet som vi ska ta tillvara snarare än att ifrågasätta.

"Så att höja nivån på forumet kanske höjer nivån för musen/mössen också." Absolut! Och för att försvara Grodan så vet jag - ja, vi känner varandra irl - att hon anser detsamma, och att det är sajtens policy.

Samtidigt måste vi ju alla kunna framföra våra olika tankar och åsikter? Utan att vi på "sällskapsmus-sidan" blir aggressiva i vår framtoning, och utan att "foder-sidan" läser in anfall där det kanske inte finns.

hejkomochhjälpmig
2018-02-24 10:03
#22

Jag tycker det är bättre att man föder upp sina foderdjur själv om man nu har tillräckligt med respekt för foderdjuret, resurser och kunskap nog att göra det på ett bra sätt.  Både för foderdjurets skull och djuret som ska bli utfodrat.

Jag skulle önska att man i så fall också har någorlunda intresse för avel och besitter kunskap som en seriös uppfödare. Man ska kunna bedöma om djuren ifråga bör avlas på åtminstone.

Det finns mycket att vinna på att göra så, för alla inblandade. Jag skulle själv göra så om jag hade egna ormar. Men blir det verkligen så mycket billigarei längden att som privatperson föda upp och ta hand om möss som foderdjur till sina ormar, om  foderdjuren matas med kvalitativt fullvärdigt foder, har en bra livskvalitet, med tillräcklig berikning, miljö, utrymme, skötsel, vård och hygien, etc, etc? 

Jag är vegetarian, om det nu är av intresse…

benlight
2018-02-24 10:37
#23

Jag tycker det det du for i zoo butiken är rena skiten och då är det djurmagasinet vi pratar om utan att försöka baktala dom men 3 "vuxna" möss för 129:- kr.

Det blir lite svårt när jag har över 10 hungriga ormar i veckan och om det kommer kullar på ormarna blir det ännu mer hungriga magar så jag ser det som något  Som två hobbies av alla möjliga jag har inom djur som går hand i hand med varandra. 

Det kostar kanske inte lika mycket om man föder upp av folk som åker ut på mässor men dom avlar ju mängder och säljer i lite i tills det tar slut och det gör det ju ofta med. Sen andra zoo butiker som ska enligt mig är vettiga dom tar 15 kr för en mus och det är också för dyrt enligt mig. Sen gillar jag att föda upp djur har fött upp många sorters djur och jag kanske är en person som är rätt avtrubbad när det kommer till tänket på hur musens liv slutar. Men jag försöker göra det smärtfritt och är det något där som kan ändras så kan det ju vara bra för en och veta med.

Vi ska ju alla dö tillslut sen om det är väldigt tidigt eller sent i livet tror jag dom flesta tänker på sig själv att bara det går smärtfritt till så är jag nöjd :).

Ja vad ska man kolla efter jag har har bara märkt någon gång på vissa möss att dom kanske får lite små skabbig päls på 1 den åkte till katten och inte katten tog den.

att du är vegetarian är väl inte extremt intressant utan va bara för att kolla vad svaren blir :) det finns ju ändå faktorer där som jag gillar och får man bara klicka i rutorna och sen inte bli biten av folk som inte äter kött så skippar jag det helst. Du verkar lungn :) hejkomochhjälpmig.   Det är så många som blir upprörda så lätt på folk som tänker annorlunda och det är väl kanske helt okej men samtidigt måste man ju kunna  försöka mötas någonstans annars kommer man ingen vart :)

Det onödiga med den här signaturen är att när du har läst den är det bortkastad tid du lagt ned på att läsa klart skiten!

benlight
2018-02-24 10:47
#24

ariama: Du skrev ett vettigt och fint inlägg Kram för det!

Det onödiga med den här signaturen är att när du har läst den är det bortkastad tid du lagt ned på att läsa klart skiten!

Lona
2018-02-24 10:52
#25

#20 mfl, ledsen om du tog det som ett påhopp vilket inte var meningen, jag blev bara fundersam på hur du menade. Släpper det nu, ha en härlig dag i solen!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ajanki
2018-02-24 11:32
#26

TS, jag tycker att du verkar missförstå väldigt mycket som vi skriver och du verkar lägga till saker som inte finns.

Jag är ledsen om du tycker att vi är barnsliga och att forumet skulle behöva en höjning på nivån.

Vi är väldigt många som har lärt oss massor av möss på den här sajten. 

Vi är även många som fått vänner för livet här genom mössen.

Alla som tycker om möss, vill lära sig mer m.m är självklart välkomna här! Vi vill ju ha många medlemmar och många som värnar om vår lilla vän musen.

Som jag skrev så är det här en sida för sällskapsmusen. Man diskuterar inte avlivningsmetoder på en djursajt som är för husdjur.Det är en av reglerna vi har här på mus iFokus.

Jag har då aldrig settatt man diskuterar avlivningsmetoder på en hästsida eller hundsida t.e.x

Vi är alla olika! Men är man medlem på ett forum så håller man sig till reglerna, för mig är det i alla fall en självklarhet!!

Grodan
2018-02-24 11:43
#27

TS. Du ska inte ta det personligt att jag har redigerat och raderat. Regler är samma och lika för alla. 

Ingen har hoppat på dig! Och ingen kommer att hoppa på dig heller. Läs orden för vad de är och läs inte in sådant som inte finns. 😃

#15 Jag pratar med alla. Men om det är så att varje ord jag skriver kommer att vändas och vridas noga, måste jag skriva när jag är koncentrerad, har tid och är lugn.  (Och då hinner andra svara under tiden…)

Vi har massor med trådar här, i alla dess former, men visst, just nu är jag inte på så jättemycket allvarligt humör så jag skriver nog rätt mycket trams. Jag kan på inget sätt se att ha kul och trevligt skulle sänka sajten, tvärtom!

#20

Höjer det musens värde att vi kullar bort hanar?

Jag tror det. Vi tar bort unga hanar när vi vet att de inte kan ges ett bra liv. Hade jag ekonomi och tillgång till en bra veterinär skulle jag absolut överväga att låta dem leva och sedan kastrera dem och sälja som sällskap. I dagsläget är detta dock inget jag kan göra.

--

Anser jag att möss bara skall avlas för utställning eller färg?

Jag tycker jag att mål är viktiga med uppfödning. Och nej, jag kan nog inte se att producera ungar är ett mål. Att däremot producera livskraftiga, långlivade, snälla och fina möss utan defekter ja, det är mål som jag anser att man ska ha som uppfödare.

---

citat från grodan "Med foderavlare har jag sällan så mycket att prata om/med. Vi har lixom olika inriktning, kunskap och intresse…" ÄR DET MUSIFOKUS???  Man kan tyda min text så och det jag ifrågasatte var väl det.

Nej! Det är jag! Jag svarade så. Det är ingen lag i mitt liv att jag INTE pratar med foderavlare. Det är bara något jag insett händer. Vi har sällan så mycket att prata om. Att tjafsa och gräla osv för att vi har olika åsikter, värderingar eller syn på djuren eller har djuren av helt olika anledningar är något som gör att jag inte brukar ha så mycket intresse av att prata längre stunder med dem. 

Jag reflekterar alltså bara över hur det brukar vara (eller har varit) för mig. Jag, privatperson. Det speglar på inget sätt mus-ifokus. Vi välkomnar faktiskt alla och under åren har vi haft många foderavlare här. 

--

Vad fokuserar man på då inte mössens bästa utan vilken mus som är finast och bäst när det gäller hur det vida den får priser på utställning? 

Ingen mus kan vinna priser på utställning om den inte sköts på bästa sätt och även framavlas på bästa tänkbara sätt med allt vad det innebär. (enkelt svar, sorry)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
DogeLove
2018-02-24 12:07
#28

#20 Det lät bara i din kommentar i #12 ”Men om jag skulle tänka så och ta det i ställning så skulle vi människor också behöva sluta leva oavsett vad vi äter för något. Att göra det ena fördröjer som sagt bara lidandet lite för moderjord och att då ens ha möss är också en påverkan på klimatet även fast den är mindre.” Som att du tyckte att det var onödigt att bli vegetarian eller vegan då man fortfarande gör skada på djuren och miljön och i så fall skulle behöva sluta helt med att både äta och leva överlag, då allt vi gör skadar, men i så fall missuppfattade vi varandra… :)

benlight
2018-02-24 12:09
#29

Härligt grodan jag tar det och skrev ju i pm också :) hoppas allt e bra med dig :)

Det onödiga med den här signaturen är att när du har läst den är det bortkastad tid du lagt ned på att läsa klart skiten!

ariama
2018-02-25 08:58
#30

#24. 😘

Vet inte om du hann läsa mitt borttagna svar i början. Och nu ska jag försöka säga något (det jag skrev) utan att bryta mot någon regel, eftersom jag tycker det är viktigt.

Det handlar om avlivningsmetoder, som vi inte diskuterar här. Men den metod som du nämnde som exempel, är laglig men inte okej! Gör en googlesökning på det, och  så får du den information som jag vill förmedla.

Upp till toppen
Annons: