Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 708 ggr
Tjära
2/23/18, 9:12 PM

Erfarenhet hittills! Rossel, tumör, selenbrist

Har nu haft mina två honor Aska och Vanta sen september.  Båda köpta via djuraffär från Imazo och det har funkat jättebra, det är två pigga, nyfikna och sociala tjejer. Aska har varit frisk som en nötkärna från start, däremot vart Aska efter ett tag rosslig . Det kom och gick men verkade inte störa henne nämnvärt, jag gav mycket broccoli och färska grönsaker och höll det hyfsat i schack. Ville verkligen undvika antibiotika så långt det gick. En dag var det plötsligt riktigt illa, hon andades tungt och ansträngt och ville ogärna gå ut ur huset. 
Kapade ett hörn av en selentablett samt ett hörn av en magnesiumtablett som jag krossade och blandade med lite havredryck, riven morot, vetegroddar och gurkmeja. geggade ihop så gott det gick. båda åt med god aptit, och nästa dag var hon nästan helt tyst. hördes lite väs på nära håll. gav denna portion i tre dagar och hon har varit helt tyst, pigg och livlig sen dess. föreställer mig att framförallt selenet, i kombination med gurkmejan (aniinflammatoriskt) och vetegroddarna (betaglukan) stärkte hennes immunförsvar.

Klipper in en text om selen här som jag tycker är relevant med tanke på tumörer och andra åkommor möss såväl som människor kan drabbas av, i synnerhet som vi generellt har mycket selenfattiga jordar i Sverige. Länk i slutet.

Livsviktig spårmineral och en viktig antioxidant. Ingår i många viktiga enzymprocesser. Är av betydelse för immunförsvaret och bekämpningen av bakterier, virus och cancer samt många andra sjukdomar som hud- och hjärt- kärlsjukdomar.

Selenbrist har vid talrika undersökningar satts i förbindelse med utvecklingen av cancer och hjärtsjukdomar. I möss med selenbrist började annars harmlösa virus att mutera till skadliga.

Det är viktigt att kroppen har tillräckligt med E-vitamin när man tar seléntillskott. Till exempel behöver enzymet glutation peroxidase (GSHpx), som skyddar mot hälsovådliga fria radikaler, dessa båda ämnen för att fungera. De är även nödvändiga i kampen mot bakterier, virus och cancer. Selen är utöver det också nödvändig för en rad andra enzymer i kroppen. Bl.a. är selen nödvändigt vid bildning av de aktiva ämnesomsättningshormonet trijodtyronin (T3).

Tillskott av selén har också en svamphämmande effekt. Här bör man använda en version utan jäst. Selén stimulerar immunsystemet, och härdar cellmembran så att de får motståndskraft mot de antigener som cancerceller producerar. 

Bristsymptom 

Cancer (speciellt i bröst, prostata och matsmältningskanal), starr, hjärtförsvagning, muskelförtvining (Keshans sjukdom), högt blodtryck, angina pectoris, infektioner, blodproppar, tungmetallförgiftning, grå starr, astma, allergi, gikt och reumatism samt ofruktsamhet hos män. Sädesceller som saknar selen bryter svansen och kan inte simma. Utöver det är selenbrist möjligtvis involverat i havandeskapsförgiftning och spädbarnsdöd.

http://www.vitaviva-info.com/sv/haelsoprodukter/selen-se

Annons:
vallhund
2/23/18, 9:25 PM
#1

Varför tar du inte ett sjukt djur till veterinär?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tsunamis
2/23/18, 10:07 PM
#2

Jag skulle inte rekommendera att mixtra med mineraler utan direkt kunskap om dosering. Selen går att överdosera och ger inte så roliga symtom.

MvH  Tsunamis

Alwyn
2/23/18, 11:24 PM
#3

Selen är en av de ämnen som kan vara lite klurigt att få till i rätt mängd när man blandar eget foder. Det finns dock vissa råvaror med bra halter. Jag skulle välja dem istället för tabletter.

hejkomochhjälpmig
2/24/18, 7:14 AM
#4

Vilka råvaror innehåller en bra halt av selen?

Grodan
2/24/18, 11:12 AM
#5

Hej Tjära! Intressant och trevligt. Vad jag tycker är trevligt är hur du tänker, att du genom att utfodra korrekt och då specifikt ger några utvalda produkter som kan hjälpa musen att bli frisk.

Jag gör själv lite olika "geggor" till mina möss och råttor vid behov och har då gärna i även havrekli, som har betydlig högre andel betaglukan än vad vetegroddar har. Vetegroddar har dock hög andel vitamin E så de är viktiga där ändå. 

Jag matar mina med fisk och kött kontinuerligt och på så sätt får de i sig Selen. Paranötter kan jag även rekommendera, men av någon anledning äter inte möss alltid det. Jag brukar hacka nötter (mandel, valnöt och paranöt) och ha i torrfodret eller ge dem individuellt.

#1 Tyvärr är det här med att gå med rosslig mus till veterinär ett litet dilemma. Först och främst att hitta en veterinär som är kunnig eller i a f intresserad och sedan att bara sätta in ett bredspektra antibiotikum… Det faller inte alltid väl ut. Någon veterinär där ute har insett att mössen kan behöva ett vitaminpreparat också eller enbart.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2/24/18, 1:28 PM
#6

#1 Antibiotika hjälper inte alltid och det finns ofta inte så mycket mer en veterinär kan göra åt Rossel. Att ge speciell mat kan hjälpa mer. Alla veterinärer är inte kunniga med smådjur och om jag har uppfattat rätt så tar inte ens alla emot att behandla möss…

Annons:
Tjära
2/25/18, 1:31 AM
#7

Jag ringde veterinär och beskrev symptomen alldeles i början, svaret jag fick var att de i princip inte visste något om smågnagare och att det var svårt att säga vad det kom sig av. Efter att ha läst en del om andras erfarenheter av Rossel samt resultat av antibiotikakurer här på forumet gjorde jag bedömningen att det inte var värt det.  Är själv rätt nöjd med resultatet av "kuren" och tänkte därför att den kunde vara till hjälp för någon annan.

ariama
2/25/18, 7:49 AM
#8

Instämmer med Grodan - så slipper jag skriva något själv. 😃

Grodan
2/25/18, 11:15 AM
#9

Men din lata 💣


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/25/18, 1:21 PM
#10

Hihihi 👋

zombivarg75
1/5/20, 5:29 PM
#11

Fortsätter på denna tråden. Skulle gärna vilja ha fler exempel på selen och E-vitamin rik mat.

ariama
1/6/20, 9:51 AM
#12

Snabb-svar 😉:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/e-vitamin/

och

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/selen/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=selen&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=213.64.104.102&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_0433fd48-b6d7-4331-aab6-1b07d1fcd285_sv&_t_hit.pos=1

Här står också om överdosering, vilket jag tycker är lika viktigt att känna till, om man nu ger tillskott i form av "vitaminer och mineraler" på eget bevåg.

Vitaminer och mineraler är ju sådant som kroppen behöver i mindre doser, men som ofta är giftigt eller skadligt vid för stora doser, vilket ibland "glöms bort".

Upp till toppen
Annons: