Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 671 ggr
Lona
2018-02-23 22:14

Medfödda defekter

För att inte sno en annan tråd så startar jag en separat om just detta ämnet.🙂
Grodan nämnde defekter som tex svansknyck, för många tår mm.
Är det vanligt?
Jag har faktiskt aldrig sett en enda mus med det (och jag har sett många möss) - är det vissa linjer som har större disposition för det?
Hur påverkar det mössen, för jag antar att det påverkar dem eftersom de avlivas?
Att man inte avlar på dem fattar ju jag också men ett liv som "sällskapsmus"?
Den enda defekten jag har sett är nog bettfel, där tänderna inte slipas korrekt utan måste åtgärdas på endera sättet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
DogeLove
2018-02-23 22:55
#1

Sätter tass här då jag också blev nyfiken! :)

benlight
2018-02-24 00:26
#2

Har aldrig sett en mus med det här heller faktiskt. Iallafall inte med svansknyck eller knorr… har ändå sett en del möss jag med och några defekta fötter har jag inte sett dock har man ju sett allt möjligt på google men ibland vet man ju inte vad som är oredigerat eller icke när man passerat något sånt men det finns ju alla möjliga sorters "defekter" som djur kan få. Men svansknyck kanske dock är svårt att se om man inte bedömer möss på t.ex utställning. vad vet jag?

Det onödiga med den här signaturen är att när du har läst den är det bortkastad tid du lagt ned på att läsa klart skiten!

Grodan
2018-02-24 11:48
#3

Svansknyck är ganska vanligt på en del linjer. Nu var det dock ett tag sedan jag fick det här hemma. Det var främst från Holland och Finland jag fick det.

För många tår är väldigt ovanligt, dock var det ett exempel. Det kan dyka upp andra konstiga defekter, missbildningar. Jag tycker att det är noga att anteckna sådant som finns i linjerna och hålla koll på att defekterna avtar och inte ökar, om det finns i linjerna alltså. Man bör avsluta ohälsosamma linjer. 

En annan "defekt" är små kullar. På typ 3-5 individer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lona
2018-02-24 12:06
#4

#3, Grodan, absolut! :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
2018-02-24 13:51
#5

Jag såg hos en mindre seriös uppfödare av råttor för många år sedan trebenta råttor. Det var för mig en ohälsosam linje som jag absolut skulle avslutat. Just för att defekter i skelett kan vara smärtsamt för djuren.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nordanälvens
2018-02-24 14:22
#6

Jag har sett många möss med defekter, både medfödda och orsakade av okunskap från ägaren. Svansknyck dyker upp i min avel, de mössen avlivas oftast men om någon vill ha till sällskap så säljer jag så länge knycket inte verkar påverka musens hälsa. Vad jag vet så kan vi inte veta om ett milt svansknyck gör ont på musen, men det är ändå en missbildning på svansen - som är en förlängning av ryggraden, så jag är väldigt aktsam med det och tar bort djur ur aveln om det dyker upp mer än en unge med svansknyck per kull.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Annons:
Novachan
2018-02-24 14:34
#7

Finns det möss som föds med en kortare svans eller t.o.m. utan svans? bara något som slog mig… Lite kortare tror jag att jag har läst om men inte så pass att det påverkar deras livskvalité men de skulle inte fungera till utställning.

Nordanälvens
2018-02-24 14:58
#8

Finns en variant som heter manx. En mus utan svans. Så sorgligt att se.. Kortare svans beror väl på om en jämför med en svensktypad eller engelsktypad ;) Manx har jag bara sett i Australien tror jag. En bekant uppfödare i aus som visade mig. Jag var inte imponerad och blev väldigt ledsen på henne :( Vet inte om hon har några kvar nu dock.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2018-02-24 15:08
#9

Jo just det, har ju läst om manx tidigare men var ett tag sedan. Ja svensktypade har ju kortare då de är mindre, men jag syftade på möss som har ännu kortare än vad de borde ha. En manx borde ju bli lite som en hamster.. ont har den väl inte men den kan ju inte få ett liv där den kan klättra runt som vanligt. Påverkar det balansen för när de går på marken också?

Lona
2018-02-24 18:54
#10

#5, Jag tänkte skriva ”Skojar du?!” men insåg sen att du tyvärr inte gjorde det. Fy f-n vad människor kan vara vidriga! Vad är det som gör att så många dras till det som är udda och annorlunda, trots att det är rena defekter och långt ifrån sunt?? #8, Angående manx så har jag noll koll på möss, men i alla fall hos katt är det förknippat med en defekt i ryggraden som påverkar ryggen och rörelseapparaten negativt. Det är inte ”bara” som att själva svansen saknas, så att säga. Tror att det blir ännu värre om man avlar på homozygoter?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
2018-02-24 19:43
#11

#10 Det är samma på möss och råttor som blir manx, därför pysslar inga seriösa med avel på sådana. 

Jag fick en manxråtta i en kull en gång. En Siamese-kull. Det fanns tydligen i linjen. Eftersom jag inte kullar råttor fick den leva… De var en hona som blev rätt gammal.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-02-24 20:15
#12

#11 Kunde hon klättra och så som andra råttor eller fick hon en anpassad bur?

Grodan
2018-02-24 20:38
#13

Jag sålde henne, men tror hon var rätt normal råtta på de flesta sätt. Det är ju över 20 år sedan men vill minnas att hon fick lite problem med underlivet…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Nordanälvens
2018-02-24 23:36
#14

#9 Du har nog redan fått svar på frågan, men jag svarar ändå eftersom jag gillar att prata :p Svansen är ju otroligt viktig för musen, den används inte bara för balansen utan även för kommunikation med oss och andra möss.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Novachan
2018-02-24 23:48
#15

#13 Det kom  jag att tänka på, om man föder upp djur och de har sådana defekter om de bör säljas vidare eller inte, förutsatt att kullning och så inte är ett alternativ. De ska ju absolut inte säljas till avel, men ibland får ju folk för sig att ta en kull på sitt husdjur även fast djuret inte är menat för avel av olika anledningar. Men om man kan lite på köparen så borde det ju inte vara något problem…

ariama
2018-02-25 08:11
#16

Här har vi skrivit en himla massa tankar omkring svansknyck. Särskilt jag, så slipper jag skriva det en gång till.

https://mus.ifokus.se/discussions/587f23108e0e741996001844-svansknyck

Upp till toppen
Annons: