Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 745 ggr
Grodan
2018-02-25 12:25

Ny mat är aktivering

Att erbjuda sina möss något nytt att äta är en lätt "aktivering", som jag pysslar lite med. Jag erbjuder även mina möss matsaker jag vet att de inte direkt uppskattar, för att de ändå ska få ta del av något spännande.

Igår var det äpple. Mina möss äter inte äpple. Inte mina råttor heller direkt i någon större utsträckning. Så därför ger jag dem nästan aldrig äpple. Och jag kom på det igår. De möss som bor här nu, de har aldrig fått äpple. Så då fick de alla var sin bit (stor som en matsked ungefär).

Även om de inte äter äpple som mat direkt så pysslar de ändå med det. De luktar på det, bär i väg det, gnager sönder det i små små strimlor. 

Honorna i stora akvariet satt alla samlade runt sin äppelbit och pysslade lite. Det var så himla rart att se. De smakade, rynkade synligt på näsan - Saffran blundade t o m, så syrligt tyckte hon det var…

Senare idag ska mina få något annat de aldrig smakat. Det är en liten utmaning till mig, då det mesta som finns i mitt hem har erbjudits mina djur. Men det är något att tänka på när jag handlar, att kunna erbjuda de som bor här nu något nytt i a f några gånger i veckan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2018-02-25 13:07
#1

Här är rätt tillfälle för mig att berätta hur ofta jag skrattar åt de möss som jag har (och haft) som kommer från Grodan!

De älskar nämligen MAT! Inte så att de frossar eller blir feta, inte alls. De bara älskar när jag erbjuder något att äta, oavsett vad det är, och de är såå förväntansfulla när de ska få något, och säger tydligt "Hurra!" oavsett vad jag bjuder.

Det  märks så väl att Grodan gillar att ge dem olika sorters mat och geggor och vad det nu är, för allt sådant emottas med största lycka av Grodan-möss, på ett vis som mina inte gör även om de blir glada och gillar att äta det mesta.

Grodan
2018-02-25 13:11
#2

Haha… ja… så är det… ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-02-25 13:12
#3

😃 Det ÄR "berikning" för dem! Det har de lärt sig, och lär mig i sin tur, dina kloka möss.

[Tisstassen]
2018-02-26 09:33
#4

Åh jag håller med! Min lilla muskille äter lite selektivt, men mer och mer sen han kom till mig! Jag brukar ge honom en skål då och då (snart blir de varje dag då han kommer vara i köket men just nu blir de ett par ggr per vecka) och gradvis ser jag att han intresserar sig för fler och fler saker i skålarna! I börjar dög endast nötter frön smör och knäckebröd… ost gick bra också! Men grönsaker var mer prydnad, gick att nosa på men inte mer än så! Men nu äter han allt möjligt! Jättekul att se att han spridit ut innehållet i skålen och gnagt på allt, å nu är de också mindre och mindre kvar! Till och med rått kött har han börjat uppskatta :D Gjorde misstaget att ge honom en kruka med de som var kvar av en färsk timjan… det va SUPERKUL! För honom…. inte för mig som fick städa massvis efter ^^

Nordanälvens
2018-02-26 17:34
#5

Hihi, att handla mat innebär alltid ett öga extra öppet till smådjuren. När mina fick ett nytt färskfoder (pondus eller voh, minns ej) var det som att titta på stjärnkockar som bedömde maten. Några blev grymt äcklade och sparkade över strö på geggan, andra blev helt till sig och satt i en ring kring geggan medan de åt.

De fick även mango häromdagen. Jag har nog aldrig gett mina det. Shit vilken hit! Natalerna satt som förtrollade och njöt av sin mango, mössen hade svårt att samsas om vem som skulle ha vilken bit, pygméerna var toksöta som försökte bära in sin lilla bit in i ett hus. Taggmössen var dock inte imponerade.. lol. Hamstrarna fick spenat istället för mango.

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
2018-03-13 17:24
#6

#4 Det är inget misstag att ge mössen krukor med sallad eller örter. Fast jag brukar bara ge dem efter att jag själv försett mig med vad jag vill ha. Bara en liten stund efter de fått krukan finns bara krukan att beskåda lite kantig och stött (med något hål i också)… jorden är bortgrävd och skyfflad och salladen/örten är puts väck…

#5 Mango har nog fasiken inte mina fått heller. De brukar få färsk hundmat då och då. Idag ska de få Fodax… får se om den får godkänt… (den ser inte så skoj ut och luktar inge vidare och verkar så… torr…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: