Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 784 ggr
emsk
2/26/18, 9:24 AM

Mus som bits...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en fin kille som bott hos oss kanske 3-4 veckor nu (så runt 8-9 veckor gammal tror jag) senaste veckan har han blivit lite spattig och hoppig och (enligt mig) mer otrygg på något sätt, även om han på ett annat sätt blivit mer kaxig om ni förstår hur jag menar. Är det ett tecken på att han börjar bli könsmogen, eller uttråkad och måste "rusa" runt i buren för att få ur sig energi? Han har även börjat prova bita på våra händer när vi har dem i buren. Absolut inte så det gör ont, mer som en nyfikenhetsgrej men jag gillar det inte. Känns som om han skulle kunna bita till hårdare om man lät det fortgå tänker jag. Läste i artikeln här "rädda möss" och där stod det något om att det skiljer sig ifall musen bits av rädsla äller ilska. Skulle inte säga varken eller egentligen, men hur ska jag be mig åt? I början rykte jag till då jag blev rädd, men nu har jag provat att pipa till istället… skulle ni säga att det är rätt taktik? Sedan tänkte jag också fråga om bur. Vi städar 1 gång i veckan och byter då inredning för att göra det lite mer spännande och nytt. Men när jag läser era Artiklar om nya möss så ska man försöka göra det tryggt de första veckorna, så min fråga är, borde jag låta hus eller leksaker vara desamma tills dess han är mer hemma och trygg här?

Annons:
Alwyn
2/26/18, 10:27 AM
#1

Grattis till killen och välkommen hit! Jag är inte kapabel att ge utförliga råd nu, min hjärna är mos pga flyttkaos hehe. Vill bara säga att dethär med att unga, osäkra möss provsmakar är mycket vanligt. Jag rycker inte till, men håller inte kvar för länge heller för då finns risken att de smakar hårdare och hårdare. Beteendet försvinner så fort de känner sig trygga med din hand. Jag brukar vara snabb med att motverka det genom att locka upp dem ofta, korta stunder, och göra upplevelsen trevlig. Det kan tex göras genom att jag håller dem mot mig och kupar händerna som en trygg grotta. Andas varm luft mot deras kropp. Pratar lugnande med dem. Låter dem klättra i min nacke under mitt hår. Sitter med dem i knät och klappar dem. Skapar trygghet. De andra frågorna får någon annan svara på :) Lycka till.

ariama
2/26/18, 11:02 AM
#2

I stort sett omöjligt att säga vad det handlar om, bara utifrån ditt inlägg. Jag vill säga att åldern pekar på begynnande han-kaxighet, vilket kan vara illa…

Efter 4 veckor hos dig bör han  vara "hemma", och se sin bur som sitt revir.

Du tycker det känns som om han skulle kunna bita hårdare om du tillåter det. Det kan mycket väl hända. Möss kan vara så olika och han-möss kan vara aggressiva! Då börjar de ofta sådär som du säger, de provar sig fram med vad de törs, samtidigt som testosteronhalten är i stigande allteftersom han växer till sig, och de törs mer och mer, dvs aggressiviteten stiger också allteftersom.

Nu kanske jag målar fan på väggen. Möss är så  olika!! Men en han-mus i den åldern och med det beteendet skulle jag själv vara rädd för…

Varifrån kommer han? En uppfödarmus från registrerad uppfödare ger knappast såna möss. Är han från djuraffär eller okänd härstamning skulle jag vara försiktig. Det kan bli värre…

Jag hoppas verkligen att jag har fel! I så fall är det som sagt inte alltför ovanligt att en mus ibland smakar på fingrarna, även om det inte är önskvärt. Bara framtiden kan ge svar.

Mellux
2/26/18, 11:27 AM
#3

Han kommer från en av rescue kullarna jag haft/har. Detta är "Jack" från Cinderella kullen. Det är alltså en oplanerad kull, jag omhändertog två dräktiga honor som ursprungligen kommer från en oseriös uppfödare. Så det är väldigt lite info bakåt i ledet såklart. Har endast info om mamman och pappan, mamman var väldigt reserverad när hon kom till mig och rädd blev bättre efter den tiden hon var här. Ingen av mamman eller pappan har visat rent aggressivitet. Hos mig så har jack varit lite försiktig och velat ta saker lite långsammare än sin bror. Hans bror var rena motsatsen, mer energi och alltid först fram. Jag själv är inte mus uppfödare men lång erfarenhet som råttuppfödare samt smådjur allmänt. Hur vanligt är det att möss i den här åldern ändrar beteende? Har någon erfarenheter och hur har det gått? Kan det bero på att han tagit miljöombyte alldeles för hårt? Nu är det ju kanske väldigt svårt att veta varför han beter sig så här. Och att man vet så lite om honom också vilket såklart gör det svårare..

Persilade
2/26/18, 11:39 AM
#4

Jag kanske har helt fel, men grabbar med massor av testosteron behöver lära sig vad som är ok inte ok. Särskilt i det här fallet när hans bakgrund är okänd. Jag skulle inte måla fan på väggen utan uppfostra vänligt men bestämt. Nej, det är inte ok att smaka på matte. Som med en valp eller kattunge 😊 (Eller en människounge ). Om uppfostran inte funkar under rimlig tid och bitandes fortsätter skulle jag inte ha kvar honom. Jag tog hand om 3 mussyskon för 9 månader sen utan någon aning om deras bakgrund. Alla tre har varit superrädda och grabben tenderade att bita/smaka på mig när han bott hos oss typ 4 veckor. Jag har inte accepterat det, och nu finns det beteendet inte kvar. 😊 Han och systrarna är supermysiga nu (även om det där rädda sitter långt inövat och ibland rasslar de till när man kommer till buren utan att de egentligen vet varför)

Alwyn
2/26/18, 11:56 AM
#5

Jag skulle inte måla fan på väggen så här tidigt. Hur mycket hanterade du honom under dessa tre veckor du haft honom? Visst kan det gå illa och bli som ariama beskriver. Men gör vad du kan för att få honom att känna sig trygg med dig. Går det inte så beror det på något du inte kan styra och då får du ta beslutet då, om hur du går vidare.

ariama
2/26/18, 12:06 PM
#6

Ett bra sätt att "uppfostra" bitande möss är att blåsa till lite på dem, precis när de bits. Det funkar väldigt bra på många möss.

Och en mus som bits, är ingen fara. Bita kan vara allt från att använda tänderna till att nafsa till att bita lite hårdare, men inte blodvite. Det är när de hugger som det är illa. Jag har blivit huggen av mushanar 3 gånger under mina 12 år. (minst 5 år sen sist) Det är inget jag glömmer precis…

Annons:
Grodan
3/13/18, 5:06 PM
#7

Det finns många aspekter på bitandet precis flera nämner här. Frågan är hur situationen ser ut för övrigt, samt hur musen beteer sig för övrigt.

De beteenden jag tänker på om situationen är lugn är 

  1. att han vant sig vid att människohänder betyder mat och nafsandet är ett slags tiggeri  som gått för långt - amaira skrev om det nyligen i någon tråd med godis…
  2. att han vant sig vid att människohänder betyder aktivering eller något skoj och om då händerna bara är stilla och inget kul händer kan han nafsa av otålighet… typ…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
9/28/20, 1:47 PM
#8

En tråd om en hane som smakar lite på sina människor… hm… fast vi vet inte hur det gick och i fall det var fråga om nyfikenhets smak på naglar och fingrar eller om det var något annat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: