Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1465 ggr
alidaolsson
2/28/18, 9:40 AM

Fråga

Om man parar 2 silver agouti, får man endast silver agouti då?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
ariama
2/28/18, 10:20 AM
#1

c(ch)/c(ch) + c(ch)/c(ch) kan bara ge c(ch)/c(ch) =  så långt stämmer det.

Men mössen måste vara renavlade silver-agouti, annars kan man få lite olika överraskningar, beroende på vad som finns dolt i de andra generna.

Aa + Aa ger även aa, dvs en mus som inte är tickad och då inte silver-agouti. Dd + Dd så får du även blå silver-agouti, osv.

Krångligt? Svaret är ja, men bara om det är renavlade silver-agouti som har exakt rätt genuppsättning.

En korrekt silver-agouti är AA BB c(ch)c(ch) DD EE PP

Men finns bara A* B* c(ch)/c(ch) D* E* P* (dvs de andra generna okända) så har du en silver-agouti som ger andra färger bland ungarna.

* betyder att bokstaven kan vara stor eller liten, och är den liten blir resultatet bland ungarna annorlunda.

Grodan
2/28/18, 11:12 AM
#2

Bra svar, amaira. Sen kan de även vara Pp och då för du Pinkeyed Silver Agouti, även känd för Argente Cream.

aac(ch)c(ch) kallar vi för Sepia.

Om du nu VET med säkerhet att det är två "riktiga" Silver Agouti du parar…

Är det en annan variant på c-lokuset som är tickad får du andra varianter. Vi har ju "Falsk Silver Agouti" och "Brown Agouti" samt även Agouti Burmese… Många av dem reggas som Silver Agouti…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

alidaolsson
2/28/18, 12:30 PM
#3

Okej, tack för bra svar! Om den ena har okänd stam bakåt, vad kan dyka upp då? Kan man få splash? Och Champagne + Burmese blir oftast.. ?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ariama
2/28/18, 5:22 PM
#4

Nej inte splash, för det borde synas om det fanns på någon av de två föräldradjuren

ariama
2/28/18, 5:26 PM
#5

Nu stack inlägget ifrån mig innan jag var klar.

Champagne - burmese … bör ge enbart svart om de är renavlade. I första generationen alltså.

Okänd stam kan ge vad som helst, men INTE färger som beror på en dominant gen, eftersom en dominant gen syns på föräldradjuret och inte kommer som överraskningsfärg bland ungarna.

alidaolsson
3/1/18, 7:53 AM
#6

Men splash är inte en dominant gen väl?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Annons:
alidaolsson
3/1/18, 7:54 AM
#7

Eller är det så att den kan dölja sig under en annan färg bara? Typ svart?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ariama
3/1/18, 8:52 AM
#8

Jo precis, den är dominant, men syns bara när den är i kombination med dublett av någon recessiv blekgen. Vill man  ha tricolor måste man samla ihop ännu fler genkombinationer eftersom man måste lägga till en recessiv teckningsgen också.

Vill man t.ex. dessutom ha blå eller chocolate tricolor krävs ännu mer hopsamlande av fler recessiva gener, för att inte tala om lilac tricolor som kräver aa bb c(e)c(e) dd ss Spl.

alidaolsson
3/3/18, 11:11 PM
#9

Då vet jag att det är en dominant gen! Vad tror du Silver agouti + Champagne kan bli?

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

ariama
3/4/18, 8:23 PM
#10

Svaret är detsamma som i #5. Svart, eller "vad som helst".

Agouti. Om de är renavlade. Annars beror det på vilka recessiva gener som mössen bär.

alidaolsson
3/5/18, 1:18 PM
#11

Ah, okej. Tack så mycket!

❤️ Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig.

Upp till toppen
Annons: