Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 366 ggr
ariama
2/28/18, 5:47 PM

Överraskningsfärger bland musungar

Ibland dyker det upp färger bland ungarna, som kommer som en total överraskning. Såna färger kan enbart bero på recessiva gener! Om föräldramusen har EN sån gen så syns det inte på musen. I många generationer kan en sådan gen hänga med helt osynligt.

Sedan träffar en sådan mus en annan mus som likaledes bär samma recessiva gen. Får de ungar kan genen helt plötsligt uppträda i par hos någon/några ungar, och Hokus-Pokus dyker färgen upp som en överraskning.

Detta kan aldrig ske med dominanta gener, eftersom de syns redan när de uppträder ensamma. Agouti och tan/fox är sådana gener som gör att färgen enbart dyker upp om en eller båda föräldrarna har färgen. De dyker aldrig upp som överraskning. Dominant Gul (DY) hör hit. Och även splash fast den är speciell och kan överraska, eftersom genen enbart syns på blekta djur. En svart eller chocolate kan vara splash utan att det syns.

Överraskningsfärger är (med utgångspunkt från "en vanlig agouti = viltfärgen):

Svart, chocolate, blå, lilac och deras rödögda varianter dove, champagne och silver och pale-lilac. Recessive Yellow RY (svart- och rödögd) är överraskningsfärg, liksom alla blekta varianter på C-lokus.

Många färger beror på flera recessiva gener i kombination. Det är förstås mindre troligt att få såna färger än de som bara kräver ett genpar. Enklast är att få en dominant färg eftersom det bara kräver ena genen i ett genpar. Aa är t.ex agouti, liksom AA. Medan svart behöver dubblett aa.

Pale-Lilac är en sådan färg som kräver dubletter av en hel radda gener: aa bb dd pp.

När man blandar (parar) olika färger får man oftast svart (eller agouti om det är en tickad variant) i första generationen. Till exempel chocolate och blått

aa bb DD + aa BB dd ger aa Bb Dd. Dubletterna för chocolate och blått bryts upp och kvar är bara svart. Men nästa generation kan para ihop generna igen och ge alla färgerna.

Annons:
Lona
2/28/18, 8:50 PM
#1

Är silver hos mus samma gen (M) som merle på hundar/silver hos hästar eller är det helt andra gener? Finns annars merlegenen överhuvudtaget hos möss och medför de liknande defekter som hos hund och häst? Så himla intressant med färggenetik! :-) Lite krångligt att samma färg kan heta olika inom olika arter, eller tom skilja mellan olika raser som hos hundar. Fascinerande ändå att de flesta färganlag är desamma hos olika arter och nedärvs på samma sätt, tycker jag!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ariama
2/28/18, 9:42 PM
#2

Nej det är inte samma. (och inga sjukdomar eller defekter knutna till mössens silver).

Färgen silver är en blå mus dd vars päls är nedblekt av rödögongenen pp. 

Silver= aa dd pp

Silver-agouti är en helt annan färg och andra gener. Det är en svartögd tickad mus (agouti = viltfärgen A*) som är blekt med chinchillagenen på C-lokus, c(ch).

Silver-agouti = A* c(ch)c(ch)

Merle finns på mus men jag är inte så  insatt i dess genetik. Så den frågan svarar Tsunamis bäst på.

Lona
3/1/18, 7:56 AM
#3

Tack, ariama! Misstänkte att det var ungefär så (och ”silver” på hundar är ju inte heller samma som ”silver” på hästar…). Finns det några färger/genotyper på mus som man inte bör para med varandra? Tänker mest på hälsan då, men kan tänka mig att vissa färger i kombination inte blir lika tydliga och definierade som de helst ska vara? Merle förmodar jag hamnar i det gänget, får väl hoppas att Tsunamis dyker upp i tråden! :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ariama
3/1/18, 9:08 AM
#4

Ja, det finns flera. Är inte så insatt i dem, för de intresserar mig inte. Skulle ju ifs vara intressant att räkna upp dem alla. Finns kanske nån gammal tråd med såna.

Det jag engagerat mig mest i ett tag, var att få stopp på avel med en viss nakengen där ungarna riskerade att få hornhinnan sprängd i samband med att de öppnade sina ögon.

Det jag har koll på eftersom jag ibland köpt in såna, är DY, Dominant Yellow, en dominant gen som inte kan uppträda i dubbel upplaga, så man får alltid även andra färger om man parar DY med DY. Ungar som är A(y)A(y) blir aldrig till. De tillbakabildas i livmodern på 6:te dagen, utan att skada någon eller något.

Förutom det, så har DY lättare att få diabetes (pga fetma) och de blir förr eller senare sjukligt feta. Med skicklig och envis avel kan man kanske hålla fetman en liten smula stången ganska länge, men det är svårt. De är också mycket tumörbenägna. Alla DY jag haft har fått tumörer på slutet. Och jag vill INTE ha DY i avel även om jag tar in ibland för att förbättra färgen på andra varianter jag har.

Att de finns kvar beror på färgen förstås. Numera finns RY, Ressesive Yellow, även på möss. Det är ju genen för gult på de flesta andra däggdjur, och har inga defekter knutna till sig. Men färgen har varit lite svårare att jobba med, den tar t.ex. längre tid på sig att "mogna".

ariama
3/1/18, 9:12 AM
#5

När det gäller enbart färgerna, så finns det färger som förtar effekten av varandra. Avlar man till exempel gult/rött så ska man inte blanda dem med blått (om man inte vill ha den speciella blekeffekt som det ger, men det är sällan önskvärt på något vis).

Ljusare färger som lätt blir "förstörda" av sotning ska man inte avla med svart, som (om de är färgavlade) ofta ger just sotning till avkomman.  Och lite sånt där.

ariama
3/1/18, 9:19 AM
#6

Det som är roligt med möss, till skillnad från häst och hund, är att man kan "exprimentera" med färger och kombinationer, och kan lära sig otroligt mycket genetik både praktiskt och teoretiskt. Mössens livscykel och därmed reproduktionscykel är ju så kort.

Mössens färgavel är också så känd, främst från labben men även via all hobbyavel i världen.  Och inget annat djur har så många färgvarianter som mössen!

Nackdelen inom hobbyaveln, är att de flesta avlar möss just för färgernas skull, så deras livsålder (som kräver ett lite annorlunda tankesätt vid avel) och hälsa ibland hamnar i andra hand.

Annons:
Upp till toppen
Annons: