Annons:
Etikettertill-minne-avin-memorian
Läst 933 ggr
Novachan
2018-03-10 12:36

Farväl Ludde

Idag for Ludde till mus-himlen. För ungefär lite mer än en vecka sedan hittade jag knölar på honom så jag gav det en vecka för att se dess utveckling och hittade under tiden fler knölar och vissa av de tidigare knölarna blev större. Osäker om det var tumörer eller förstorade lymfkörtlar (knölar på bröst/halsen och på ryggen vid skulderblad och höfter) men mot de sista dagarna fick han småsår och tappade eller kliade bort lite hå;, liknande tecken vid ohyra/skabb som han tidigare haft och blivit behandlad för. Denna utveckling blev värre och värre… Även fast hans knölar inte var så stora så var detta tecken på att han inte kommer bli bättre.

Hans bror Tipp har också en knöl på bröstet/halsen… men mår i övrigt bra.

Annons:
Novachan
2018-03-10 16:46
#1

Blev extra jobbigt att ta farväl då han hade blivit mer och mer trygg med mig; hoppa upp i hand själv - speciellt efter att han redan varit uppe hos mig och sov nästan bara öppet de sista veckorna. Kelig och var jättemysig att gosa med under film. Ville gärna klättra upp och sova i luva om det fanns och spelade ingen roll för honom om jag satt still eller gick runt i lägenheten. Hade många av de personlighetsdrag jag önskar.

ajanki
2018-03-10 17:19
#2

Vila i frid Ludde❤ Tröstkram till matte ❤

Alwyn
2018-03-10 19:32
#3

Vad sorgligt. Beklagar.

ariama
2018-03-11 07:34
#4

*vinkar farväl till Ludde*

och tröstekram till matte. Vilka mysko knölar, fattar ingenting. Hur gammal var han?

Novachan
2018-03-11 09:26
#5

Tack alla!

#4 Ja det var skumt med tanke på att knölarna var på båda sidorna och ungefär samma plats; symmetri, fast ena knölen vid skulderbladet kändes lite större jämfört med motsvarande sida igår. Tror inte hans knölar vid halsen var jämnstora med varandra.  Han blev lite över 6 månader gammal…

ariama
2018-03-11 16:00
#6

Konstigt… Och väldigt väldigt tråkigt. En så ung grabb också. Längre vill man ha sina vänner!

Annons:
Novachan
2018-03-11 16:47
#7

Ja verkligen. Förstorade lymfkörtlar känns mest logiskt eftersom han hade andra hälsoproblem samt symmetrin, men frågan är om de verkligen har lymfkörtlar där… vet inte om något däggdjur har det… Har nu hittat knölar vid Tridricks skulderblad också! 😭

Grodan
2018-03-11 20:59
#8

Låter onekligen väldigt allvarligt. Tycker du bör göra en undersökning av dina möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-03-11 21:19
#9

#8 Menar du en tur till veterinären eller att jag känner igenom mina möss? för det gör jag

Grodan
2018-03-12 12:18
#10

#9 tur till veterinär eller lämna in en mus till SVA… (beror ju på vad du har för veterinär!!! bakterieodling + virusodling - för virusodling behövs blod*…)

*sök gärna på blodprov här på sajten och problematiken med det här i Sverige hos veterinärer utanför lab.miljö… (man kan ta blodprov på små fåglar, men på möss går det inte sist jag kollade… för att de helt enkelt inte orkar tror jag…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: