Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1225 ggr
ariama
3/12/18, 2:44 PM

250-kronors-mus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det här med priser på mössen. Här är en liten tjej som jag skulle ta 250 kronor för om jag sålde henne! Det gör jag nu inte, hon är inte till salu. 😃

Kummin är bara 18 dagar, men har denna mörkt röda färg som dessutom är ganska ren. Och bara en liten smula snudd på sotning. Som DY skulle det inte vara så himla märkvärdigt, även om det vore riktigt bra, men hon är RY! DY kan ofta ha den här färgen när de är sable eller mycket sotade, den är svår att få till utan sable/sotning, är min erfarenhet.

Färger förändras med åldern, gult/brandgult/rött mer än andra, så man vet aldrig vad det blir i slutänden. Men RY:s färger brukar mogna och bli renare, och gult/rött brukar djupna. Så hoppas kan jag ju alltid. 

Fotona är tagna utan blixt.

Annons:
Grodan
3/13/18, 1:52 PM
#1

De möss man inte vill sälja är ju värda mer än 250 kr… *just saying*😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
3/13/18, 2:15 PM
#2

#1 Precis!

Skulle ni sätta ett billigare pris för en "äldre" mus än för en musunge? eller tvärtom? Kom att tänka på det häromdagen om man t.ex. har kvar många hanar från en kull men senare kommer köpare som vill ha hanar och köparen är okej med att hanen inte är "yngsta möjliga".

ariama
3/13/18, 4:38 PM
#3

Beror på kön, och ålder, och syfte. Att köpa en avelshane som är närmare två år och frisk, sund och pigg, samt redan har avkomma som kan bedömas, är ju värd mer än 250:-  !! Enligt mig. En ung, i avel oprövad hane, finns ingen garanti att han  vare sig lever länge eller blir en bra avelshane.

En hona som är närmare två år "funkar" ju inte till mycket, inte till avelshona och som sällskap trillar hon snart av pinn.

Ska musen vara sällskapsmus är en ungmus mer värd, men med ett avelsdjur är det andra kriterier som gäller.

Att ha personliga priser, utifrån djur och syfte tror jag på. Sen behöver ju ingen mus vara för billig, den har rätt till sitt eget värde också, som grundvärde.

ariama
3/13/18, 4:40 PM
#4

#1. Haha, ja precis! Inte säljer jag mina bästa möss som jag har i avelsprogram, ens för 500:- Men jag tvivlar också på att någon skulle anse det vara en summa värd att betala, för någon annan. Så mycket är de inte värda. Bara för mig, i sitt sammanhang. Och i mitt hjärta.

Novachan
3/13/18, 4:44 PM
#5

#3 Håller med! Borde ha förtydligat vad jag syftade på med äldre även fast jag ville också veta vad du skrev. Jag tänkte mer på prisskillnad mellan leveransklar mus och en mus som är någon månad gammal, låt oss säga under 6 månader? Kanske man tar ett annat pris om musen är runt året? Jag tänker också bara på möss till sällskap då jag tänker att det kan vara andra priser för avelsmöss. Jag vet inte om jag skulle ge annat pris beroende på kön men är intressant att höra åsikter/tankar om det också.

Grodan
3/13/18, 4:49 PM
#6

#3 Absolut. Ett äldre djur är EGENTLIGEN värda mer. Speciellt om de är i prima kondition… och en hane som bevisligen lämnat frisk och fin avkomma från stora kullar är guld värd!

Ska man köpa/beställa möss från lab/destinationsuppfödare så är äldre djur dyrare än yngre. Jag antar att det är för att 1. de vill gärna sälja dem så unga som möjligt och inte bli sittandes med möss och råttor som blir äldre 2. äldre djur har kostat mer i mat, spån, plats och tid…

#4 Grejen är att varken du eller jag säljer sådana möss för några summor egentligen. Vi behöver dem, vi vill inte släppa dem. Men visst finns det alltid någon summa som kan få oss att släppa till, men det handlar nog om summor ingen vill betala för en mus… 😉 (hm… du skrev kanske precis samma sak…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
3/13/18, 5:29 PM
#7

#6 #4 Jag tror faktiskt jag har en gräns … men inte riktigt som du beskriver.

Under en viss summa säjer jag inte, och över den summan säljer jag inte … Under summan vägrar jag bli av med musen för, och över, ja, då får jag för det första så dåligt samvete, och för det andra börjar jag oroa mig. 😃Dåligt samvete för att någon ska betala orealistiska summor för en mus som inte alls är så "bra" i andras ögon än mina, och så börjar jag oroa mig för att köparen blir besviken, att musen blir sjuk eller bara dör knall och fall. Nä, det går inte, mitt samvete är inte byggt för "handel". 😃 Men så är jag inte rik heller. 😃(Men ganska lycklig)

Grodan
3/13/18, 5:31 PM
#8

#7 PRECIS så!!! Vi är verkligen inga försäljningskärringar du och jag… mohaha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/13/18, 5:35 PM
#9

Jo, jag tycker mig ha märkt det. Så jag förväntade mig det svaret. 😘

ajanki
3/13/18, 7:14 PM
#10

#7 Precis så känner jag med!

ariama
3/27/18, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Lite mer Kummin, fotad idag.

ariama
3/27/18, 12:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Utan blixt ser det lite annorlunda ut…

Lona
3/27/18, 3:17 PM
#13

#6, Kan man köpa från lab och destinationuppfödare även som privatperson?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Novachan
3/27/18, 3:19 PM
#14

Destinationsuppfödare?

Lona
3/27/18, 4:17 PM
#15

#14, Anläggningar godkända för att föda upp djur till djurförsök.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
3/28/18, 1:04 PM
#16

#13 Vet inte, ibland kanske… Grejen är att det inte verkar finnas några i Sverige längre och då kan man behöva beställa från utlandet och då tror jag det i många fall handlar om pengar… Givetvis finns många olika företag som föder upp möss och råttor till lab, så de har väl olika policy som alla företag… eller så går det inte alls… Jag har för mig att folk kunnat beställa från Amerika typ… men jag är inte alls up to däijt vad gäller det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
1/24/19, 6:41 PM
#17

I Danmark kostar mössen 100 DKR, ungefär 138 SKR. Det är nästan halva priset. Om man åker till Danmark och säljer möss kan man ju inte sälja för svenskt pris utan måste väl ha det Danska?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
1/25/19, 10:45 AM
#18

De kostade länge 50-75 dkr i Danmark, så ja deras smärtgräns är 100 dkr. De kommer inte köpa några möss för 250 sek.

MvH  Tsunamis

Grodan
1/25/19, 1:53 PM
#19

#18 LOL… näe, det finns ingen anledning


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: