Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 429 ggr
Persilade
2018-03-13 06:19

Vad använder ni för hus till bebisar?

Hej! Provade att söka men hittade ingen tråd i frågan, jag kan ha sökt tokigt. Men undrar vad ni brukar använda för hus när det vankas bebisar? Alla tips är välkomna. ☺️

Annons:
Alwyn
2018-03-13 08:37
#1

Jag kör antingen lyftbart tak eller utan golv. Trä. Gärna där hålet sitter en bit upp, så ungarna inte kravlar iväg. Lätt att hålla koll. Oftast köper jag små trälådor på loppis och gör hål m hålsåg.

Novachan
2018-03-13 09:07
#2

Har fått för mig att jag läst trådar eller kommentarer om detta men förstår att det inte är så lätt att hitta. Tror det stod om att det är bäst att huset har golv så att det inte finns en risk för att ungar skulle kunna komma under och klämmas, så därför bättre med lyftbart/öppningsbart tak. T.ex. glis-låda från ikea med ingångshål och lufthål. Kanske stod om detta i artikel om avel, både planerad och oplanerad kull.

Bra tips med vart och  varför ingången bör sitta Alwyn!

ariama
2018-03-13 11:42
#3

Jag gör alltid egna bon åt mössen! Där både sover de och får sina ungar när det är så dags.

Jag har även lite olika plastbyttor som jag gjort öppning, samt extra lufthål, med lödpenna. Men mössen är sällan så förtjusta i dem, så jag använder dem mest som toaletter, eller extra "skrymsle" bara, där de kan sitta och äta till exempel.

Kartonghusen gillar de allra bäst!

Som andra skrivit är det viktigt (anser jag) att det finns en hållbar botten, så inte ungarna trillar ut eller sprids ut när jag lyfter upp bolådan. Ett öppningsbart lock är perfekt. Det ska vara enkelt att kunna hantera ungarna! Mamma Mus och "Mostrar" får vara i lekhage eller annan bur medan jag tar upp och håller på med ungarna. Då störs inte de vuxna.

Ingångshålet har jag en liten bit upp, för när mamma mus tycker ungarna diat klart, "skrapas" de av mot nederkanten och blir kvar i boet när hon går därifrån. De släpper ju inte alltid taget om spenarna. Det där är mamma mus fena på (inga ungar skadas)! Annars hänger ungar ibland med ut, "tappas" på fel platser och blir kalla om de inte omedelbart får komma hem igen.

Mössen älskar att gnaga även inne i sina bon. Gärna i botten, så därför har jag en plastskiva underst som de inte gnager igenom, och pappkartong sedan, som de får gnaga igenom, och så bomaterial förstås!

Kan de gnaga igenom botten, trillar hela boet ut när jag lyfter bolådan, det vill jag undvika.

Här finns en tråd om hur jag gör ett kartongbo.

https://mus.ifokus.se/discussions/56e15f6b8e0e740b14002695-bygga-mushus

Grodan
2018-03-13 16:57
#4

Jag använder inga färdiga hus i glas, keramik, trä el dyl utan mina honor får bygga själva av det material jag ger dem. Det varierar väldigt mycket vad jag har hemma. Just nu har mina honor kunnat bygga med äggkartong, toarullar, rivet papper, kokosnötsstrån, kapokbomull och hampamatta (blir fluff) mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-03-13 17:09
#5

Ja, med botten och lyftbart tak är helt klart bäst! Ibland har jag inte haft det tillgängligt dock, tex på jobb. Då har bottenlösa fått duga, man får bara se till att vara väldigt försiktig. Jag grejar ändå så sällan med dem de första två veckorna. Tittar bara till dem. Jag vet inga färdiga i trä som går att köpa, som är med lyftbart tak…utom fågelmataren jag har hemma från Claes ohlsson.

Novachan
2018-03-13 18:37
#6

#5 Borde vara lätt att snickra ihop själv, eller köpa en liten trälåda och gör hål och bygga tak själv

Annons:
ajanki
2018-03-13 19:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har alltid kartonghus till mina ungar, helst utan botten. Jag vill kunna lyfta upp kartongen och fortfarande ha bebisarna på botten där mamman oftast bäddat så fint till dom!

Persilade
2018-03-13 19:26
#8

Jag kör kartonghus, av det jag har hemma. Dock inte mjölk eller juice förpackningar eftersom de tenderar att stinka… Tack för alla tips! Gillar Iden med bottenlöst hus som de själva får inreda… 🙂

Alwyn
2018-03-13 19:58
#9

#6 jo, som jag skrev i #1 gör jag mina så. Men alla orkar inte ;)

Novachan
2018-03-13 20:37
#10

#9 Just det, lite trött och glömmer vad jag har läst 🤪

Upp till toppen
Annons: