Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1147 ggr
Grodan
3/13/18, 8:36 PM

Kapok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kapok, den bomullsbesläktade grunkan med massa vitt mjukt ulligt FLUFF inuti…

Har ni provat den och vad tycker ni och era möss om den?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
3/13/18, 8:37 PM
#1

Mina möss uppskattar den inte till fullo…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
3/13/18, 8:59 PM
Persilade
3/13/18, 10:11 PM
#3

Mina brudar älskar dem.. tar typ ett par timmar så har de bäddat upp allt fluff 😊

Lamina
3/14/18, 3:58 PM
#4

Tog mina flera veckor att förstå själva grejen med den. Men sen slaktade dom den på bara någon timme. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

isabella93
3/14/18, 6:23 PM
#5

Första gången gav mössen sig på den inom några sekunder efter att jag lagt in den, gnagde hål, ryckte ut fluffet och åt alla frön i det, sen verkade de inte riktigt fatta att de kunde använda det som bomaterial. Men det blandas ganska snart ut med bottenströet vilket ger en bra struktur som de lätt kan gräva tunnlar i. En av mössen lyckades fastna halvvägs genom ett egengnagt hål i kapseln (men det gick lätt att få loss henne), så nu plockar jag ut kapok-kapslar när mössen inte är under uppsikt.

Novachan
4/22/18, 8:01 PM
#6

EmiCar varnar på hamsterifokus att Kapok är lika farligt som hamstervadd efter att ha läst på facebook där hamsterägare berättat om sina erfarenheter: https://hamster.ifokus.se/discussions/5adcae228e0e7409e800279f-kapok

Annons:
Grodan
4/23/18, 12:24 PM
#7

#6 Fast möss är inte hamstrar.

Som aktivering tycker jag det kan vara en trevlig sak. Men jag kommer nog inte köpa det mer. Det är för flygigt o lätt. Mina möss verkar inte heller uppskatta det att typ boa och bädda med - vilket var min avsikt till införskaffandet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
4/23/18, 1:15 PM
#8

#7 Det klart, men möss (eller andra smådjur) kan väl skada sig på samma sätt som hamstrar gör på hamstervadd

isabella93
4/23/18, 1:23 PM
#9

#8 Är problemet att det fastnar i kindpåsarna på hamstrarna? Jag har inte upplevt att mössen har något intresse av att äta fluffet. Intrasslingsrisken som finns med hamstervadd borde inte finnas med kapok eftersom fibrerna bara är någon cm långa och väldigt tunna.

Nordanälvens
4/23/18, 3:37 PM
#10

Nu är all min kapok slängd. Dammade på toooook för mycket så tillochmed jag som inte är dammkänslig började nysa. Mössen uppskattade det dock väldigt mycket! De boade inte med det utan drog ut det i hela buren och sov överallt under det haha. Taggmössen fattade ingenting, hamstrarna fick inget. Natalerna hängde på mössens idé och sov också överallt. Mjukt, skönt och lätt. Men för lätt tyvärr. Dammet yrde i hela rummet :(

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Grodan
4/23/18, 3:50 PM
#11

#10 lol, jag har inte märkt något damm… måste vara skalet som dammar när de gnager det i bitar, eller?

Jag slänger inte in en hel kapok i varje bur… haha… utan drar ut en bit och lägger i varje bur. Jag ger ju även en massa annat skoj att boa o greja med.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
4/24/18, 9:04 AM
#12

Det kan snöra sig kring tår och tassar och inte bara krångel med kindpåsarna. Nejtack jag håller mig till papper och hö!

MvH  Tsunamis

isabella93
4/24/18, 11:03 AM
#13

#12 Jag trodde att det var ok eftersom fibrerna är korta och går av lätt. Men då ska jag sluta använda det, för säkerhets skull. Finns det något annat bomaterial som isolerar bättre än papper men ändå är säkert? Har använt kapok i transportburen under resor när det är kallt ute eftersom det håller värme bra.

Annons:
Chinesecrestedlover
4/24/18, 3:24 PM
#14

#13 Fleece är mysigt värre att boa med och sova i, hälsar mina små mustöser 😃 De uppskattar fleece både i mindre bitar/remsor och i lite större bitar…eller som hängmatta förstås. 

För att hålla mig lite mer inom ämnet. Nej, jag har inte provat Kapok. Tyckte inte att det såg helt riskfritt ut (för likt hamstervadd/bomull) och nu i denna tråd har det bekräftats…så kommer inte att prova heller. Håller mig till toapapper och fleece för mössen/råttorna och toapapper till hamstern. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Tsunamis
4/25/18, 9:26 AM
#15

#13 Fibrerna är tydligen inte kortare än bomullsfiber. Har inte provat själv som sagt men tydligen har olyckan ändå hänt hos andra som provat.

MvH  Tsunamis

Nordanälvens
4/25/18, 9:54 AM
#16

#11 Nä det kom från själva fluffet. Dammet lyser nu med sin frånvaro i rummet lol

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

jossa5
4/29/18, 6:18 PM
#17

Har provat när jag hade hamstrar och dom älskade det. Har inte provat till mössen, men är lite sugen. Får dock fundera lite till…

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Upp till toppen
Annons: