Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 2219 ggr
Pamis81
2018-03-15 21:27

Gosig?

Jag har en liten dvärghamster och vill utöka familjen med ytterligare en mindre typ av gnagare. Funderar på guldhamster men börjar snegla åt möss. Har aldrig haft möss innan. Så min stora fråga är egentligen bara hur tama kan de bli? Helst vill jag ha någon som kan gilla att gosa lite mellan varven när den är ute. Köper jag möss blir det naturligtvis av en bra uppfödare. Funderar på att åka till utställningen som är i Motala snart. 😊

Annons:
Novachan
2018-03-15 21:52
#1

Kul att du funderar på möss! Jag slank in på möss när jag kolla upp info om råttor, och blev med möss istället för råttor 🙂(lär ändå bli råttor någon gång i framtiden)

Dvärghamstrar och guldhamstrar lär ju vara vakna/sova ungefär samma tider. Möss däremot sover ett tag, är vakna ett tag, sover ett tag, vakna ett tag osv. Men mest aktiva/mest energi mot kvällen/natten och morgon typ, men de är inte vakna hela natten eller så de sover stundvis då också.

Guldhamstrar har jag hört ska kunna bli mer tama än dvärghamstrar och jag tror att möss har större chans att bli mer tama än hamstrar, iaf efter vad jag har hört och läst. Jag tror också att det är större chans att få en gosig mus för kel om det är en hane, men honor kan också enligt många här också vara gosiga/keliga.

Om du har möjlighet att ta dig till utställningen så är det ju ett jättebra tillfälle för dig att träffa möss! (och ev. köpa om så passar men det kanske blir lite för snabbt).

Pamis81
2018-03-15 22:12
#2

Tack för superbra svar💗 så man kan köpa där också?! 😊 Kanon! Dock vet inte ens min sambo om mina mus-tankar och vågar knappt fråga😂. Så mer därför jag behöver tid.

[Tisstassen]
2018-03-15 23:15
#3

Jag är verkligen förtjust i möss, och är supernöjd med mitt val av husdjur! Dock vill jag inflika att de är viktigt att du väljer en lite lugnare individ om du vill ha en att gosa med! Min lilla hane är väldigt pigg och tycker det är kul att klättra och klänga men förstår inte idén med att sitta still och mysa… båda har sina fördelar :)

Novachan
2018-03-16 07:10
#4

Om inte musen är lugn och gosig/kelig när du träffar dem (tror det är större chans att träffa sådana hos seriösa uppfödare, men alla möss är inte bekväma med sådant från första början utan behöver lära känna dig först) så betyder det dock inte att de inte har potential att bli det. Jag har både möss som blir lugnare och vill ha gos/bli kliade/klappade efter en liten stund i famnen och andra som är eller blir lugna så får de är i hanen och får gos men efter tag kan bli rastlösa och bara vilja klättra på mig. Detta gäller för både mina honor och hanar. Jag har/har haft 3 av 4 keliga/gosiga hanar (var tvungen att avliva en kelig hane nyligen) och typ 2 av 6 honor som kan vilja bli klappade/kliade/få gos, mer sällan vill de andra bli det - de vill hellre bara upp och klättra runt på mig.

Uppmuntrar till dig att fortsätta att läsa på om möss - jättebra att läsa igenom "vanliga frågor" och sedan söka den info man vill veta mer om t.ex. val av kön. Är ju också bra att få med dig sambo på noterna 😉Du behöver absolut inte känna tidspress för att vara "färdigpåläst" (är man förmodligen aldrig heller) till utställningen, men är bra att träffa möss innan man skaffar själv, blir en del till när du ska fatta det beslutet om det känns rätt. Hoppas du kommer dit 🙂

Pamis81
2018-03-16 11:10
#5

Tack så mycket för alla kommentarer!!

ariama
2018-03-16 13:01
#6

Möss är ju egentligen livliga djur, som är mycket nyfikna, men också har anlag för skygghet eftersom de i naturen är bytesdjur och middag för en hel drös hungriga bjässar, allt från katter och rävar till ugglor och … ja, alla rovdjur i naturen äter gärna möss. Till och med en av mina höns en gång i tiden, svalde en musunge som kom springandes i hönshuset!

Möss är överlevnadskonstnärer, så de är ena baddare på att fly från verkliga och inbillade faror. Att fly från matgäster (där musen är middag) sitter hårt i deras gener, det får man räkna med. Så man får vara noga med varifrån man skaffar sin sällskapsmus och prata noga med uppfödaren och tala om vad man önskar.

Sedan är många möss avlade till att "sitta still" vid fara, istället för att försöka springa ifrån den. Dvs de "trycker", som en harpalt. Dessa är givetvis lättare att gosa med, eftersom de sitter still, men det är kanske inte det man önskar av en sällskapsmus? Eller så är det…

Oavsett så är möss oftast mindre rädda i handen, än när de ska upp i handen. Rörelse ovanifrån kan vara spring-triggande, och vi kommer ju ofta ovanifrån eftersom vi är så mycket större. Även "rörelse" överlag kan trigga igång flyktbeteende.

Sen är möss som sagt livliga djur. Är de orädda är det ändå inte säkert att de vill sitta stilla och gosa, utan vill hellre ut på upptäcktsfärd och använda benen och klättra och jogga runt lite.

Det finns gosiga möss, men de är inte så vanliga. Vanligast är "halvgosiga", de gillar lite klapp, puss och kel, men sen har de inte ro att sitta still. Vill du ha gosiga djur att kela ordentligt med, till ömsesidig glädje, rekommenderar jag hund eller marsvin kanske? Eller en katt? 😃

Därmed inte sagt att möss inte är personliga och kan vara mycket sociala, roliga och sällskapliga. Om det är "rätt sorts" möss. Man kan ha sååå mycket roligt med dem, mer än att "kela". En puss "i farten" tackar de inte nej till då.

Annons:
ariama
2018-03-16 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Undrar om jag lät negativ här😮? Möss är faktiskt otroligt goa, säger Tizz och Tazz och Tuzz och ber mig hälsa det! 😃

Grodan
2018-03-16 13:26
#8

Hej Pamis81 och trevligt att möss kan konkurrera mot guldhamster. I min värld är det inte konstigt alls, men alla är ju inte som jag…

Vill du ha en eller två lugna och gosiga möss?

Vill du ha en, så rekommenderar jag att du väljer en Långhårig hane från linje med lugnt och fint temperament.

Vill du ha två, rekommenderar jag två honor också från en välavlad linje där man sett till temperament väldigt mycket framför utseende.

På utställning är risken stor för impulsköp och det kan gå både bra och dåligt. Jag vet inte hur stark du är, men jag tycker du ska vara rejält petig. För det första kostar mössen 250 kr och blir det fel är jag inte säker på att du har någon ångerrätt el dyl. (Kolla upp detta med uppfödaren, vad som gäller vid ånger o dyl - köpekontrakt är att föredra.)

---

Här ovan i #6 tycker jag amaira/ariama pratar ner musen väldigt mycket. Visst har vi en hel del rasselmöss idag. Mycket mer än tidigare, även jag. Men att döma ut hela musen som ett inte så socialt och gosigt djur känns fel. 

Min inriktning är lugna, kontaktsökande möss som tycker om att umgås med människor. Som gillar beröring och hantering. Som vill och kan gosa. 

Men det är möjligt att mina möss är som jag vill ha dem då jag behandlar dem på "mitt sätt" och att ariamas möss är aktiva och inte fullt så gosiga pga att hon behandlar dem på "sitt sätt"… (om ni förstår vad jag menar)

Men en poäng  är att inga djur är direkt gosiga innan man lärt känna dem rejält. Inga djur har behov av gos, kramar och pussar direkt. Det är människan som har behov av det… Däremot märker djur av beröring och massage. Det lugnar dem, får dem att frigöra hormoner som ger välbefinnande, så alla tamdjur som hanteras och klappas/smeks kontinuerligt kommer att finna sig i detta och även tycka om det. Typ.

(valde inte mina ord så jättebra nu, så det finns säkert mycket att klanka ner på min text ovan… 😃)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2018-03-16 13:28
#9

#7 Ja, jag reagerade lite faktiskt…😕

Du vill ha sådana möss, du behandlar dem därefter… tror jag… (om du förstår vad jag menar)

Jag vill ha lugna möss som uppskattar hantering och slappnar av och låter sig hanteras. Som är trygga i min hand. Och det är fullt möjligt att jag också behandlar mina möss på annat sätt än du. (DOCK har jag just nu inte såå många möss som är sådär som jag vill att möss ska vara… sådär som mössen alltid varit i min ägo innan jag avlade in rassel (typ 2010 eller nåt)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-03-16 13:34
#10

Bra! 🙂Då kommer alla sidor och aspekter fram. 😘

Grodan
2018-03-16 13:34
#11

#10 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-03-16 13:40
#12

#9 Och varför har du inte så många möss som är så som du önskar? Kanske för att det ändå inte är så lätt att få till dem så? Det kräver medveten avel i flera generationer. Gör det inte?

Jag talar inte om razzel, utan om genetiskt benägenhet att vara mycket försiktig och lätt bli rädd. Alla möss blir inte tama, om inte annat så kräver olika möss olika mycket för att bli tama. När de väl är tama, så släpper rädslan oftast. En viss försiktighet finns ju ändå tack och lov kvar, tycker jag. (så jag inte trampar på dem om de är på golvet 😃).

Grodan
2018-03-16 13:46
#13

#12 Flera aspekter. Men främst har jag avlat in mycket nytt och har ju en nystart. Här går inget fort längre, så jag har haft nystart i några år… lol… Nu har jag många möss som jag kan matcha så att jag snart, om 2 generationer, har massa mjuka goa möss… *hoppas*

Nästan alla min inköp har tyvärr inte haft det temperament jag vill. Utom två, men de går inte vidare i avel. Claire från Nordanälvens och en hona från Jonna som dog ung.

Mina nya tjejer från Danmark är supergosiga. Faktiskt. Det är en av de bästa inköp jag gjort på länge. Tack till  Tsunamis! ❤️Så där hoppas jag verkligen att jag får lite medvind.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2018-03-16 13:47
#14

❤️

Novachan
2018-03-16 20:05
#15

Vill också tillägga att det tog lång tid för mig att lära mig hur och vart mössen tyckte om att bli kliade och "klappade" - istället för hel hand bara stryka med ett finger. Och alla vill att man gör det lite olika så jag måste anpassa mig och vara observant.

Pamis81
2018-03-17 19:11
#16

Tack för all info!

Alwyn
2018-03-18 11:27
#17

#6 jag tycker du får fram på ett väldigt vettigt sätt, vad jag själv anser om ämnet. Visst kan man avla och selektera möss för uppskattning av beröring, lugn osv. Men det är inte lätt och väldigt sällan man hittar individer som verkligen gillar gosa på det viset. Majoriteten är mer intresserade av att upptäcka, det tycker jag också är trevligt i sig.

Novachan
2018-03-18 11:46
#18

#17 Ja det är jättekul att se mössen när de är på upptäcktsfärd och undersöker saker. Är något som jag uppskattar/gillar mer än vad jag trodde innan jag skaffade möss.

Grodan
2018-03-18 19:58
#19

Kanske glömde att direkt svara på ariamas följdfråga i mitt #13. Ja, givetvis kräver det generationer och ett noga urval av avelsdjur för att få fram lugna och lätthanterliga möss som uppskattar att umgås och bli hanterade av människor. 

Nu har ju en del möss det redan medfött.  Det går att hitta sådana möss i zoobutik eller hos ormmatsuppfödare. Faktiskt. Inte så vanligt men det går. Givetvis är störst chans att hitta dessa möss hos uppfödare som vet hur man avlar fram dem och som också just då man kontaktar dem har ett bra avelsutbud.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-03-18 22:29
#20

Möss som uppskattar att umgås med människor behöver ju inte alls betyda att de är gosiga, tänker jag. Eller tycker du det Grodan? Med gosig tänker jag att de njuter av att man kliar/klappar/rör vid dem och ligger still när man gör det. Sådana möss har jag bara träffat två stycken. Många möss uppskattar dock att umgås, och kommer självmant upp i handen :)

Annons:
Novachan
2018-03-19 07:04
#21

Jag tänker så också. Fats man kan ju tycka att det ät gosigt (mysigt är bättre ord här tycker jag) med möss som bara tycker om att umgås, dock skulle jag inte kalla dem gosiga

Grodan
2018-03-19 12:16
#22

#20 ordmärkare… alla vet vad jag menar


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-03-19 16:00
#23

#22 nä? Då hade jag inte frågat hur du menar.

Alwyn
2018-03-19 17:38
#24

Om vi menar olika med ordet gosig, är det inte så konstigt att vi inte håller med varandra, eller ens förstår varandra. Det har inget att göra med att märka ord. TS vad menar du med gosig? Och vad tänker ni andra att det betyder för er? För mig är det som sagt att man ser att de njuter av beröring. Det är väldigt ovanligt att gnagare har den egenskapen. Råttor hör till undantaget. Sen finns det alltid några enstaka individer som utmärker sig med att ha det där urgulliga *åh där va det skönt, meeer*

Nordanälvens
2018-03-19 18:15
#25

En gosig mus för mig är en mus som uppskattar att bli smekt i ansiktet, på pannan eller på kinderna och gärna ligger och myser i min hand. Såna har jag haft en del av, egenuppfödda främst men även några från Tsunamis. En mysig mus är inte samma sak som en gosig för mig. En mysig mus behöver inte nödvändigtvis tycka om att bli smekt men istället gilla att sitta nära i nacken och vara kommunikativ (titta och lyssna på mig när jag pratar med musen, tassdarra). Gosiga och mysiga möss är helt klart de bästa mössen jag vet! #24 Du minns Tebur? Han var/är en riktig gosplupp, men fart i benen fanns definitivt i den lilla kroppen! Nu vet jag inte om han fortfarande lever, men han finns alltid kvar hos mig ändå <3

Nordanälvens Musuppfödning
nordmuslingar(a)outlook.com
🏳️‍⚧️ Han/honom

Alwyn
2018-03-20 06:27
#26

#25 ja då tänker vi lika där. Åh, jaaa Tebur är en av de få gosiga möss jag träffat 💓

Grodan
2018-03-20 13:09
#27

#23 Du drog ur några ord ur en mening och de förlorade då sitt värde. Jag menade och pekade på möss som vill umgås och bli hanterade av människor. Dvs möss som sitter kvar på människan och har tid och vill ha tid med människan…

Jag är fullt medveten om att alla inte förstår vad jag pratar om för möss… För idag har vi avlat in ett annat temperament ganska globalt på våra möss. Jag tror inte temperamentet är förlorat, utan det går att selektera för det i avel och finna en och annan individ som har "det"… 

Tyvärr kan jag inte precisera mig bättre just nu


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: