Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 607 ggr
[Kamillah]
2018-03-29 23:36

Sjuk mus?

Hej! Jag har ett stort problem med en nyinköpt hanmus. Jag har haft honom i 5 veckor nu. För ungefär 3 veckor sedan så märkte jag att han hade sår runt ögonen och runt/på öronen. Jag kände igen detta trodde jag, då jag haft en råtta med exakt samma symptom några år sedan. Trodde alltså att det var kvalster, och tog med honom till veterinären och fick stronghold utskrivet. (Kom även på att jag såg att han var lite tunnare i pälsen runt ena ögat när jag köpte honom men tänkte inte mer på det). Första dagarna efter behandlingen så var han väldigt skakig och verkade ganska dålig vilket jag förstått kan hända ibland men det gick över efter ungefär 4 dagar och såren såg mycket bättre ut. Dock så har det gått upp och ner sedan dess. Såren är kvar, och pendlar mellan upprivna och mellan läkning. Han kliar ju upp dessa sår hela tiden verkar det som, och jag började då att rengöra såren med en desinficerande vätska som ska vara säker även för djur. Detta verkar inte hjälpa, och jag började då tänka att det kanske är allergi? Jag har nu bytt från alspån till papper då det kanske var det, och även bytt hans mat sen några dagar tillbaka. Är det något mer jag borde göra? Vet ni vad detta kan vara? Veterinären är på samma spår som mig och verkar inte kunna tillföra något mer.

Annons:
ariama
2018-03-30 09:22
#1

Låter som om det kan vara (ha tillkommit) en svampinfektion.  det finns flera bra trådar omkring detta, men jag hittar inte dem just nu. Hittade t.ex. denna https://mus.ifokus.se/discussions/4d716349b9cb462221073931-mus-med-sar

Och så kan du söka på svamp, men också tror jag du får bättre svar om en stund. Idag finns lite bättre erfarenhet än när de flesta äldre trådarna skrevs.

Grodan
2018-03-30 10:26
#2

#0 Det här är en av de svåraste sjukdomstillstånden hos möss. Och det är mycket farligt att prova sig fram då symtomen kan förvärras och gå djupare ner i djuret. 

Så fråga dig om du vill lägga ner mer energi och pengar? Om inte låt djuret få somna in. Om du tycker djuret har en ärlig chans ta genast hudprov för odling för att kunna sätta in rätt behandling.

Vad du dock behöver veta är att möss som är i bra kondition inte blir såhär sjuka, de har ofta något annat som påverkar. Det kan vara en annan sjukdom eller dåligt immunförsvar eller dålig utfodring. En mus som är stressad eller förklenad av miljö klarar inte smittor. Se därför över utfodring, miljö, skötsel.

Genom att mata ypperligt och korrekt hjälper du musen innifrån att klara smittor. För hudbesvär och immunförsvar behövs en uppsjö av vitaminer och mineraler då dessa samverkar med varandra, och dessa är bäst att ge musen i naturlig form, dvs genom mat. Men om musen är svårt lidande kan det inte skada med ett vitamin och mineral tillskott. 

Jag föreslår att du läser om staff-sår: https://mus.ifokus.se/articles/51e902ffce12c42240001fdb-stafylokock-furunkulos

Men staff-sår är inte jättevanliga på öron…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: