Annons:
Etikettertill-minne-avin-memorian
Läst 1217 ggr
Novachan
4/2/18, 11:32 AM

Nu får du vila älskling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tridrick, min älskade favorit, kom in i mitt liv väldigt oväntat. Jag skulle kolla på hanar för att ev. ta med mig EN hem och fick hem FYRA stycken. Tridrick var den sista. Han kom lite på efterkälke när jag blev visad leveransklara hanar. Jag visste att jag tyckte om fuzzy, då jag träffat några tidigare, men jag var rädd för alla dess hudåkommor och problem som är vanligare för hårlaget. Därför hade jag tänkt ev. skaffa fuzzy längre fram, och honor, så att de kan tvätta varandra och minska risk för vissa åkommor. Jag fick veta att Tridrick hade två olika färger på ögonen och skulle bara kolla närmare på det. Han gick till mitt armveck och satt där lugnt och fint. Han tittade på mig och jag klia lätt/smekte med pekfingret på hans kind och haka. I det ögonblicket charmade han mig och jag föll pladask och visste att han ska få följa med mig hem. Han var den sötaste musungen jag har sett. När han växte upp blev gick han igenom en lite ful-söt-fas, men han blev till slut min söta älsklings kelpojke. Tycker han alltid såg lite förvånad/förvirrad ut, något med munnen, jättegulligt <3 Sista 1-2 månaderna var matskålen hans favoritsovplats, med eller utan mat i, och spelade ingen roll hur stor eller liten matskålen var.

Tridrick lärde mig mycket. Det var genom honom jag lärde mig hur och vart möss tycker om att bli kliade för kel och gos, vilket har förbättrat mina relationer med mina andra möss (och kommande). När han väl var uppe ville han nästan aldrig ner och behövde ofta tvingas ner. Mer gos! En drick och matpaus kunde behövas men genast upp igen. Helst ville han stanna kvar i handen medan han drick och åt. Han var så underbart gullig när han drack vatten. Lilla tungan <3 Tvätta matte var han också bra på, hud som kläder spela ingen roll. Han blev så avslappnad när jag gosa med honom att jag undra ibland om han nästan har dött för hjärtat slog så lugnt!

Han tros ha fått en allergisk reaktion av Stronghold som gav honom eksem när han var några månader gammal. Han fick behandlingar som hjälpte till viss del men hans åkomma gick upp och ner - kunde ej hitta ett mönster till varför. Övervägde många gånger om han borde avlivas ändå men han hade sån levnadsgnista! samt varje gång jag "satte ett datum" till t.ex. kommande dag så hade han blivit bättre… Så det kändes bara fel att avliva, som att han sa "Nej, låt mig leva mer".  Senaste tiden har min magkänsla sagt att han inte kommer att bli helt bra igen och satte en ungefärlig tidsgräns - blir han inte MYCKET bättra eller helt bra inom den här tidsramen så kanske det ändå är dags för honom att fara till mushimlen.

Idag, direkt efter jag vakna nu på morgonen kollar jag till Tridrick, som jag oftast brukar göra. Då ser jag blod, antingen blod och kiss eller blod och extremt löst bajs men mer troligen kiss. Och det är färskt. Så jag beslutar att "Nej nu är det nog, du får fara till mushimlen nu". Jag kollar vartifrån blodet kommer ifrån och kan se att han verkar ha blödit på insidan av där han kissar - inget blod utanpå, är helt svart inifrån runtom kisshålet. Märker att han är lite slöare än vanligt också när jag klappar honom för sista gången. Jag har ingen aning om vad som kan ha hänt, men han behövde iaf inte lida av det något länge.

Tridrick har också lärt mig hur jag kommer att förhålla mig i framtiden med avlivning av djur. Jag lär hålla mig hårdare på tidsramar och sätta tidsgräns för behandling - fick ej av veterinär utan han bedöms må så pass bra att han kan leva vidare. Men att jag som djurägare ändå bör försöka sätta en tidsgräns - om djuret inte blir mycket bättre än vad den är vid början av behandling så kanske det är bäst för djuret att fara till himlen ändå. Att aldrig bli helt bra igen kan ju ta en del på livskvalitén för djuret även om den inte har ont och lider på så vis. - Känner att detta är svårt att förklara men Tridrick har lärt mig mycket om olika saker. Både Tridrick och Ludde har lärt mig mer om hur jag bättre hälsoundersöker mössen.

Tridrick föddes den 29/9-2017 och blev ca. 6 månader gammal.

(Väldigt gammal bild, men det är en av mina favoritbilder på honom. Bilden är tagen innan han fick eksem)

Annons:
ajanki
4/2/18, 11:40 AM
#1

Vila i frid fina Tridrick ❤ Kram till matte ❤

EmiCar
4/2/18, 1:02 PM
#2

Vila  i frid… ❤️

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

ariama
4/2/18, 3:17 PM
#3

Fin berättelse! ❤️ Ja, visst är tungan söt! Särskilt när de dricker.

RIP fina Tridrick! 🌺 Och tröstekram till kloka matte.

Grodan
4/3/18, 1:58 PM
#4

RIP Tidrick. 🌺

Kram till matte❤️

--

--

Det är väldigt svårt att veta när det "får vara nog" och detta är något man måste lära sig. Om man tittar djuren i ögonen så kan man se ibland, men tyvärr inte alltid. Det som förblindar en är ofta ens egen kärlek till djuren samt svårigheten att släppa taget. Och vissheten om att det kommer att göra så ont i själen. 

Döden är så svår. Så svår. Och ändå kan vi inget göra för att förhindra den. 

Jag dömer ingen att hålla liv i djur som är sjuka, eller att avliva istället för att utsätta djuret för långt lidande. Alla ägare får själva ransaka sig själva hur och vad de vill göra. Själv har jag tyvärr lärt mig att låta djuret somna in framför operationer, vård och medicinering som kanske inte ens kan rädda djuret - detta gäller alla mina pälsar från små till stora.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
4/4/18, 6:57 PM
#5

Tack alla <3

Annons:
[LOVEgerbil]
4/5/18, 10:16 AM
#7

❤️

Smulan,Teppo ,Candy
4/9/18, 9:24 AM
#8

🌺

Upp till toppen
Annons: