Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1452 ggr
Gnici
4/5/18, 2:00 AM

Dags för nya möss (burbygge)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mot slutet av april kommer jag att hämta hem de här tre flickorna från Persilade - Aurora, Irix och Dara 😍

Jag har kommit över ett stort terrarium 120x60x60 cm tillverkat i laminatskivor och med front av skjutdörrar i glas. Ventilationsgaller finns upptill samt på ena sidan en remsa. Enligt mig för dålig ventilation för att ha möss i som det är.

Jag har tyvärr ingen bild på terrariet då det nu tillsvidare är undanstuvat, men jag skulle önska lite ideér om hur vi kan göra om så det blir en riktigt bra bur till mössen?

I huset bor det några rovdjur kan jag nämna, så det behövs tas hänsyn till det. Dock kommer terrariet att få egna ben att stå på med hylla under, så dels kommer det upp i lagom höjd för mig och dels kan inte katterna sitta nära och glo in på mössen (katterna är "musvana" från förut).

1. Mina egna tankar är att ta bort frontglasen och göra dörrar med finmaskigt fyrkantsnät i stället. Min tanke är att då löser sig både ventilationen samt att kontakten med mössen blir bättre och de också har bättre koll utåt.

Har ni andra tankar på det?

2. Laminatskivor är ju "vattentåliga" och skarvarna vid botten är dessutom tätade med silikon. Räcker det för mössens urin? Vi har köpt en burk med vattenbaserad båtlack av något slag, behöver vi använda det till botten?

3. Jag har tankar om att göra olika hyllplan i bakre hörnen samt bakväggen/ev sidorna. Någon som har förslag på var vi sätter upp dem så att utrymmet utnyttjas så mycket som möjligt och mössen får utbyte av det på bästa sätt? Svårt utan bild på lådan, men med måtten ovan finns en del utrymme att experimentera med både på längd och höjd.

Tanken är också att göra en stängningsbar lucka i taket, där mössen kan komma upp ovanpå lådtaket. Där ska finnas lite roliga saker och berikning att pyssla med. Så frågan är om vi ska göra fasta hyllor i buren där det går att komma upp genom luckan, eller om det är bättre att kunna ha olika variation på hur de kan ta sig upp genom luckan då den är öppen (rep, kvistar, stegar mm) eller någon fast hylla och sedan kunna variera möjligheterna att ta sig ut genom luckan.

Mina egna tankar vad gäller hyllplan är att dels sätta i båda bakre hörnen, lite större bitar, kanske på olika höjd i varje hörn. Sedan på bakskivan, antingen två eller tre olika hyllplan i olika längd och på olika höjd, annars en längre hylla bara….

Hyllplanen ska lackas är tänkt…

Så hur hade ni gjort med detta terrarium med dessa mått om ni fått fria händer att göra det till absolut Bästa musboningen, men också så att den är så lätt som möjligt att rengöra?


Annons:
Grodan
4/5/18, 3:28 PM
#1

Jag är inte alls pysslig eller händig på det här sättet längre,men följer gärna din tråd. Hoppas på lite bilder… 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
4/5/18, 3:39 PM
#2

#1 Någon ska inte vara det också😉

Jag tycker det är kul och är lycklig över en så stor bur att fixa med + en mycket snäll och händig gubbe som gillar att snickra och greja ❤️ Jag har ju varit utan möss några år nu och är extra nyter.

Bilder kommer nog, bara vi flyttar terrariet till verkstaden och kommer i gång 🙂

Tjejerna kommer att få bo i en Dunaliknande bur till att börja med så de blir vana vid mig. Tänker att släpper jag in dem i den lådan direkt så kanske de håller sig undan. Så med det har det inte varit någon panik med terrariet.


Persilade
4/5/18, 6:34 PM
#3

Man blir förstås lite extra glad när man vet att ens små brudar kommer få det så bra. ☺️ Även om jag som grodan inte är så snickrig av mig, utan kör med plastlådor med massa skoj inredning ☺️

Gnici
4/5/18, 6:55 PM
#4

#3 ❤️

Nä, inte blir de att bo för trångt i alla fall 😉


Gnici
4/11/18, 7:23 PM
#5

Hämtat hem virke till benen och till hyllan under terrariet. Jag ska resa bort nu över helgen, så får se om gubben drar i gång bygget under tiden. Benen blir 80 cm höga är tanken.

Bilden på terrariet är framsidan uppåt med diverse grejer inuti 😇

Alltså försöker lägga in bilder, men det går inte 😭Grodan hjälp?


Grodan
4/13/18, 6:58 PM
#6

Gnici, kan du maila bilderna till mig i pm eller mail: gerodean2000@yahoo.com


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Gnici
4/16/18, 5:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Provade nu att minska ner bilderna trots det säger de ej är för stora och det funkade🙂

1. Terrariet ligger på baksidan och har en del grejer i "lådan", men framsidan är alltså upp. Måtten är 120 ca långt och 60cm högt och djupt

2. Virke är inhandlat för att bygga ben på lådan.

3. Och så en bild på lilla söta krullisen Aurora, eller Rora som hon kommer att kallas


Grodan
4/16/18, 1:28 PM
#8

hm… mailade du?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
4/16/18, 4:54 PM
#9

Nä Grodan, jag kom på att prova minska dem trots de var under maxstorleken. Tydligen funkade det då. Men om 5 MB är för stort?


Gnici
4/17/18, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det går inte speciellt fort med burprojektet 😃Vi ställde upp terrariet på rätt köl idag i alla fall och jag funderade lite mer hur vi ska göra med det. Jag hittade två passliga bräder som ska få bli hyllplan. Ungefär där de ligger ska de skruvas fast på olika höjd. Det är en liten hylla uppe under taket som ormen som bott där gillade att ligga på. Stackars möss, men den får vara kvar 😭Den blir bra där, då en lucka ska göras i hörnet i taket ovanför den hyllan, så att musorna kommer upp på takvåningen 🙂

Gubben min ska nog börja med benställningen bara det börjar regna någon dag (han har som bonde annat att göra ute när det är fint) 🙂


Grodan
4/18/18, 6:11 PM
#11

#9 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
5/2/18, 3:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Nu börjar det hända saker 😎

Buren har fått en benställning att stå på och hyllorna är på plats. Jag har lackat botten och en liten bit upp på väggarna med båtlack i 4 lager. Även hyllorna är lackade i 4 lager. Buren i sig är av laminat, så lätta att tvätta av.

Tanken om en liten lucka i taket som ska kunna fungera som lek -och berikningsplats ströks och blev en tanke att i stället kunna göra klättermöjligheter i högra främre hörnet upp på taket då gridarna är öppna.

Några krokar på olika platser i taket att kunna hänga upp saker med. Lär väl komma på nya platser och lösningar för det med tiden ☝️

Grindarna kvar nu, innan buren ska flyttas hem till mig 🥳


Gnici
5/2/18, 4:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Vi hämtade hem de tre flickorna Aurora "Rora" (agouti texel), Irix "Ixi" (agouti långhår) och Dara (sinamon långhår) från Persilade förra måndagen, så de har varit hemma lite över en veckan nu. De bor tillfälligt i en mindre plastbur, typ duna.

Livliga och fina tjejer har jag fått 😍Rora och Dara är mycket nyfikna även om modet brister lite, men de tar för sig och vågar nu komma i handen på mig om jag lägger ner den i buren. Rora är den som är mest frimodig och kommer ofta direkt upp. Ixi är nog nyfiken, men modet brister ännu. Hon håller sig undan i buren om jag är där och grejar eller sitter nära med överdelen borta. Tar jag upp sovboet när hon är där så tittar hon ut och kolla på mig och vädrar, men snabbt in igen. Jag tänker att hon får den tid hon behöver till kontakt, inget mer med det ❤️


Annons:
Persilade
5/2/18, 7:08 AM
#14

Vad fin buren börjar bli! Och härligt att se brudarna ☺️!

Gnici
5/2/18, 9:00 AM
#15

#14 Ja buren blir nog bra🙂

De är ju liksom aldrig still så det går att få skarpa bilder och ännu svårare  när jag är ensam 😃


Grodan
5/2/18, 11:06 AM
#16

#12 Vad spännande att se utvecklingen. Hoppas lacket skyddar träet, tips är att ändå i hörnen sätta in toalådor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gnici
5/3/18, 6:28 PM
#17

#16

Tack för tipset om toalådor i hörnen 🙂

Alla skarvar mellan skivorna i botten är också tätade med silikon från förut. Jag trodde inte lacken skulle täcka det och fästa, men det har det gjort så det ska nog vara ordentligt tätt i hörnen.


Upp till toppen
Annons: