Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 793 ggr
Novachan
2018-04-08 17:06

Vart läsa om hårlag?

Denna artikel är jättebra: https://mus.ifokus.se/articles/4e765b8ad4ebea403f006905-mossens-harlag

men eftersom flera hårlag beskrivs som dominanta undrar jag t.ex. om vissa är mer dominanta än andra, om ni förstår vad jag menar. (ex. korthår och texel, blir det ca. 50-50 eller är det troligare att det blir fler av den ena sorten)

Har läst amairas hemsida om färggenetik, som är jättebra, men kunde inte hitta genetik om hårlag där.

Annons:
ariama
2018-04-08 17:19
#1

Korthår och texel, eller astrex som det heter ihop med korthår … nu blev det krångligt. Jag tar om det från början:

Det är två olika gener! Men lockig-genen har inget eget namn som används, utan man slår ihop "resultatet" och namnger det såhär:

Om musen har genen för korthår, och har genen för lockig päls, så blir den astrex, dvs lockig korthår. Har musen genen för långhår och genen för lockig päls så blir musen texel, dvs lockig långhårig.

Novachan
2018-04-08 17:47
#2

Okej då förstår jag lite bättre hur det hänger ihop. Men betyder det att alla möss bär på genen för korthår plus samma eller annan gen? T.ex. långhårig bär på både korthår och långhår? eller är det ett fall där långhåriga möss bär bara på långhåriga gener, för att det är recessivt - alltså… bär långhåriga ändå på korthår på något sätt?

ariama
2018-04-08 18:35
#3

En gen för längden på håret. Kort eller långt. Fast hur den genen funkar vet jag inte, eftersom det finns mittemellanlångt också. Dvs alla möjliga längder i en skala från kort till långt, så den är antingen co-dominant (eller nåt) eller så är det flera gener inblandade som samverkar.

Så är det oftast när det gäller gener. Sällan bara ett genpar som bestämmer allt. På det viset är färggenerna roliga (och lätta) eftersom det oftast är just bara ett genpar som bestämmer, till exempel A* för agouti, och dd för blått. Sen är det i och för sig en massa andra gener (polygener) som bestämmer nyanserna.

Ett genpar bestämmer lockigt eller rakt. Å andra sidan finns det flera olika krull-gener. Faktiskt kan jag inte päls-genetiken, har aldrig satt mig in i den. Nån annan kan kanske svara bättre. Grodan har lite koll på det här har jag för mig.

ariama
2018-04-08 18:42
#4

Gener finns ju alltid i par, ett från mamma och ett från pappan.
Med co-dominant menar jag att om man korsar en långhårsmus och en korthårig mus så får ungarna en gen från vardera föräldrarna, varav den ena genen är för lh och den andra är för kh, dvs en av varje.

Istället för att bara en gen bestämmer, så samverkar de istället, och ungen får lite halvlång päls. Dålig som långhår, och dålig som korthår.

Novachan
2018-04-08 18:45
#5

Åh, okej även fast du "inte är så insatt" så lär jag mig en hel del bara här 😉Tycker du förklarar så bra, vilket gör att man lättare kan förstå genetiken bakom färgerna. Trodde först att hårlag skulle vara lättare att förstå sig på än färger eftersom det finns bra mycket färre hårlag är färger. Men sen, ja som du säger, olika krull och olika längd, men iaf färre "bas-hårlag"

Lovegs
2018-04-12 06:42
#6

Texel är en marsvinsras❤️ och korthår är en rasgrupp för marsvin fast nu var det ju inte det vi pratade om

Annons:
Grodan
2018-04-13 18:57
#7

Vi döpte astrex långhår till texel just pga av att det är en marsvinsras. Eller ja, vem döpte astrex långhår? Från första början? hm… Det finns faktiskt ingen info om det. (eller om Gunvor visste och skrev det i sin hårlagsserie i HUSMUSEN på 80-90talet…?)

Här kan du läsa SVEMUS Standard: https://svemus.weebly.com/haringrlag.html

Där står det bland annat att

  • Longhair skrevs standard till 1969

  • Astrex skrevs standard till 1936

  • Satin Shorthair skrevs till standard 1975

Dessa är de enda datum vi känner till. Det är datum då NMC la in varianterna i Standarden.

SVEMUS borde ev lägga in egna datum då vi la till varianter som Abyssinian, Texel mm.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2018-04-13 19:05
#8

Genetik för hårlag:

  • Shorthair = dominant
  • Lonrhair = recessivt
  • Astrex = dominant
  • Fuzzy = recessivt
  • Nude = finns både recessivt och dominant (eller har jag fel?)
  • Abyssinian = recessivt

Här finns lite att läsa om hårlag: https://mus.ifokus.se/articles/4e765b8ad4ebea403f006905-mossens-harlag

och givetvis på finska musklubbens hemsida: http://hiiret.fi/eng/breeding/?pg=4&sub=2


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-04-13 19:59
#9

Jag söker djupare information om de olika hårlag som finns. 🙂Det finns ju olika varianter av en och samma hårlag, som den jag har läst mest om; fuzzy har olika varianter som visar sig olika; pälsad, lite päls här och där, och naken. Minns ej vilken/vilka av dem som är dominanta över dom andra.

Faktan behöver inte tå på svenska - även fast det föredras förstås. Engelska är helt okej. I värsta fall kan jag försöka läsa texter med google translate om någon känner till bra källor.

Kan beskriva mitt exempel ovan mer utförligt: Jag söker t.ex. kunskap för att kunna ta reda vilket/vilka hårlag som troligen kommer visas och i vilken ratio om man parar en texel med en korthårig (båda hårlagen beskrivs som dominanta). Blir de flesta ungarna bara av ena hårlaget, eller mer av den ena hårlaget eller blir det ungefär hälften hälften?

Grodan
2018-04-13 20:38
#10

#9 Mycket händer ju på nätet, så det är bara att söka då. 

Har du stamtavla på djuren du ska para kan du utröna vilken exakt genotyp Texeln har (om den har två eller ett anlag för Astrex), samt även om Shorthair partnern har anlag för Longhair.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-04-13 21:35
#11

#10 Grejen är att jag vet inte riktigt vad jag bör söka på, iaf när det gäller på engelska..

Jag har inga stamtavlor att kolla på utan jag vill lära mig teorin bakom när det kommer till hårlag. Vill lära mig i både fall där man har tillgång till stamtavla och när man inte har det, antingen ena föräldern eller båda.

Grodan
2018-04-13 21:54
#12

Shorthair kan vara anlagsbärare av Longhair. 

  • Anlagsbärare av Longhair = Gogo 

  • Ej anlagsbärare av Longhair = GoGo

Texel kan ha ett eller två Astrexanlag. 

  • Ett Astrexanlag = gogoRe-

  • Två Astrexanlag = gogoReRe

-

Parar du Shorthair med ett anlag för Longhair (Gogo) med Texel som har ett Astrexanlag (gogoRe-) får du Shorthair, Astrex, Longhair och Texel

Parar du Shorthair med ett anlag för Longhair (Gogo) med Texel som som har två anlag för Astrex (gogoReRe) får du = Astrex och Texel

Parar du Shorthair utan anlag för Longhair (GoGo) med Texel som har ett anlag för Astrex (gogoRe-) får du Shorthair och Astrex.

Parar du Shorthair utan anlag för Longhair (GoGo) med Texel som har två anlag för Astrex (gogoReRe) får du Astrex.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
2018-04-13 22:22
#13

#12 Okej! Ger mig något att börja klura på/få in i huvet/förstå.

Har man ingen beteckning för shorthair för att "alla möss är det i grunden" och därför onödigt?

Hur har du lärt dig allt Grodan? Böcker, nätet, erfarenhet? 🙂

(Föredras att man använder svenska eller engelska när man talar om hårlag? har använt olika…)

Annons:
Grodan
2018-04-13 23:13
#14

#13 Eftersom alla varianter har engelsk benämning är det bäst att använda den. Annars blir det bara jobbigt den dagen man ska registrera, ställa ut eller importera el dyl…

Jag använder ingen benämning på Shorthair vanligen, om jag inte vet vad de har för anlag. De flesta av mina är Gogorere :-D

Haha… hur vet man det egentligen? 

HUSMUSEN, egen avel, andras avel, böcker, kurser, utställningar, bedömningar (både som utställare och domare lär man sig massor) samtal med andra musnördar osv… Internet är ganska liten del i mitt lärande faktiskt i a f ang de gamla hårlagen eftersom jag var hårlagsnörd mina första 15 år i musvärlden och de första 10 av dem fanns inte internet - på 90 talet umgicks vi väldigt mycket då vi hade IRL styrelsemöten, medlemsträffar och utställningar samt kunde träffas ändå bara för att + pratade mycket i telefon… så jag skulle säga att vi eg lärde oss mer per dag än vad folk gör idag via internet (då det går snabbare att prata och lyssna än att läsa och skriva…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-04-14 06:40
#15

#9. Om båda anlagen är dominanta, kommer alla ungarna att få båda anlagen!

Tankefelet som blir här, är att "texel" är benämningen på en variant och inte en gen, utan på kombinationen av två gener varav  en gen handlar om längd, och den andra genen handlar om lockighet.

1. Korthårsgenen finns i två varianter: kort- och långhår. Korthår är dominant (eller semidominant ifs) över långhår.

2. Lockig-genen finns i två varianter: rak och lockig. Lockig är dominant över icke-lockar.

Om  du vill veta utfallet bland ungarna är du ute efter ett korsningsschema.  Återkommer med exempel om en stund.

ariama
2018-04-14 08:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ett parningsschema med ditt efterfrågade exempel ser ut såhär.

Det är egentligen inte svårt, men kräver koncentration, och en sak i taget.

Pappan är texel och mamman korthår. Två anlag är inblandade (två gen-par = fyra gener) hårlängd: kort-långt, och lockighet: rak-lockig.

Pappan är långhår go/go (två recessiva gener/anlag) och lockig Re/Re (två dominanta anlag)

Mamman är korthår Go/Go och saknar lockar re/re.

gogo och ReRe ska korsas med GoGo och rere. 

Numrerade kan generna visas såhär:

1go, 2go , 3Re, 4Re,  +  5Go, 6Go, 7re  8re. 

Ungarna får en gen från mamman och en från pappan. Pappans fyra gener kombineras och skickas vidare till ungarna på fyra olika vis:

1go3Re, 1go4Re, 2go3Re, eller 2go4Re.

Samma sak med mammans gener:

5Go7re, 5Go7re, 6Go7re, eller 6Go8re

I korsningsschemat har jag skrivit dessa möjliga kombinationer i de vita rutorna. I de färgade rutorna slår jag ihop generna till genpar igen, precis så som händer i ungarna som får en gen från mamman och en gen från pappan.

Schemat visar att det blir 16 olika kombinationer, men i detta fallet kommer alla ungarna att få likadana uppsättningar av generna och alltså se likadana ut.

Alla ungar är Re/re Go/go. Stor bokstav står för dominant och liten bokstav för recessiv. Ungarna kommer alltså att vara lockiga och korthår = astrex.

(i verkligheten kommer pälslängden dock troligtvis vara lite hipp som happ på grund av att hårlängdsgenen Go inte så så exakt)

ariama
2018-04-14 08:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nu hoppas jag bara att min egen koncentration räckte till, för att få allt korrekt! 😃

Ett enklare schema visar bara ett genpar. Jag väljer att para två agouti där båda föräldrarna bär på svart. Det ser ut såhär:

Det minsta antal ungar som krävs för att alla varianter ska finnas med, är fyra. Av dessa är tre agouti och en svart.

Av de tre agouti är två bärare av svart och en homozygot (= båda generna av samma slag) och bär inte svart.

ariama
2018-04-14 08:36
#18

När två genpar var inblandade behövdes 16 ungar för att få en av varje möjlig kombination. När tre genpar är inblandade behövs 32 ungar och när fyra genpar är inblandade krävs 64 ungar.

Om man vill ha fram en variant som är recessiv på fyra anlag, och båda föräldrarna bara är bärare på dessa fyra anlag, behövs 64 ungar för att få en enda önskvärd, statistiskt sett alltså.

Ju fler gener inblandade, desto svårare att få till det. Vilket talar om hur svårt det är med avel när polygen-komplex ska till för att få t.ex. en svår variant att bli rätt.

ariama
2018-04-14 08:41
#19

Observera att flera av kombinationerna hos ungarna ser likadana ut, t.ex. Aa i exempelt ovan. Men är ändå inte samma gener.

Varje genkombination förekommer bara en gång i varje schema, inte flera, men heller inte färre för varje kombination räknas.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: