Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 933 ggr
Grodan
2018-04-10 13:51

OT: gråsuggor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en gammal tråd om silverfisk, men då många som älskar silverfisk inte längre än online eller aktiva funderar jag på om några av de som är aktiva gillar gråsuggor?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2018-04-10 13:53
#1

Ok, jag älskar nästan alla kryp, men råkade googla omkring lite på gråsuggor och hittade så mycket info att jag kände att djuren verkligen behöver en tråd här. ❤️

De är sådana nyttodjur!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smulan,Teppo ,Candy
2018-04-10 14:56
#2

Jag gillar inte insekter så mycket men gråsuggor är en av de väldigt coola insekter som jag tycker om🙂

[LOVEgerbil]
2018-04-10 15:30
#3

Usch, gråsuggor är äckliga…. Jag hatar alla insekter! 😡

Grodan
2018-04-10 16:14
#4

Jag misstänkte att det var så, att det övervägande är ett totallt missförstått nyttodjur.

Gråsuggor är lika nyttiga som daggmaskar. De äter trä, stubbar, löv mm och bajsar ut mull.

Det finns massor med olika arter och sorter, faktiskt lever de flesta i haven.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chinesecrestedlover
2018-04-11 21:41
#5

Jag avskyr insekter, så jäkla vidriga😃…men…eh…jag föder ändå upp/odlar kackerlackor (dubia) och funderar på att även börja odla mjölmask och zophobas (larver) och har även planer på att starta upp en odling av daggmaskar/metmaskar. Funderar faktiskt på att skaffa mig lite gråsuggor (tropiska varianter då) samt så kommer jag köpa ett gäng med hoppstjärtar. Hade hoppstjärtar tidigare (kom bara helt plötsligt, mycket tacksam för det för jag slapp köpa, haha)…men de dog tyvärr när jag rensade ut ett terrarium (för att snäckorna som bodde där hade dött) och sedan inte hade terrariedjur på ett tag. Har ibland även ett fåtal syrsor här hemma. 

Alla vidriga insekter (så jäkla äckliga att hålla på med…ryser) som jag har och ska köpa, är mat till mina betydligt mindre vidriga (rentav söta, enligt mig i alla fall, haha) djur. Eller ja alltså hoppstjärtarna och eventuella gråsuggor är tänkta att fungera som städare i terrarierna, men övriga är mat till mina olika djur. Jag har en så kallad pacman groda (horngroda) dvs. en insektsätande mun med ben (och mage…) ❤️ och min sköldpadda (reeves kärrsköldpadda) gillar också att mumsa i sig diverse kryp. 

Några bilder på hur en mun med ben (och mage då, haha) ser utKär

Testade häromdagen faktiskt att lägga lite kryp (zophobas och kackerlackor) i en plastlåda och sedan placera mina musdamer där i. Den äldsta damen, Licorice (som närmar sig två år) var intresserad och försökte sig på att jaga lite, haha. Hon lyckades bita av huvudet på en larv, men var sedan inte så intresserad längre. Hon försökte även ge sig på kackerlackorna (ej fullvuxna) men tyckte nog att de var lite svåra att bita i, eftersom de hamnade på rygg och sprattlade med alla vidriga benen i luften. De andra mössen brydde sig inte om att det kröp runt deras ben…hua…

/Chinesescrestedlover

Lovegs
2018-04-12 06:32
#6

Efter en incident med gråsuggor när jag kanske var 9-8 år så skulle jag dra bort en bit trä från en trädstam som låg på rygg och det var minst tio gråsuggor där jag blev livrädd och sen den dan så hatar jag gråsuggor         uuuuuuuuääääähhhhh!

Annons:
Smulan,Teppo ,Candy
2018-04-12 08:37
#7

#5 gud vad söt din horngroda är😊

Lona
2018-04-12 11:01
#8

Jag har inget emot dem, men gillar dem…det är väl att ta i. Vi har massa spindlar hemma, det gör mig för det mesta ingenting, men en gång dunsade en spindel ner i huvudet på mig från taket. Fattar ni hur stor en spindel måste vara för att DUNSA?! Jag var väl heller inte jätteglad den natten jag var på toa, känner att något pillar mig i rumpan och hittar en harkrank i toastolen. Jag vaknade snabbt i alla fall! :-D


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ariama
2018-04-12 12:20
#9

Utan att försöka vara besserwisser så är gråsuggor inga insekter! 😃 De är kräftdjur!

Det är trevliga djur som inte gör en kotte förnär. Inte mitt område, jag håller mig till insekter, men jag är rädd om dem jag har (vilda, utomhus). De är inte särskilt ovanliga, i alla fall inte de vanligaste artena.

Ja, givetvis finns det olika arter.

Tant Grön
2018-04-12 13:26
#10

Gillar dom inte sedan jag för många år sedan försökte odla svamp på stubbar. Dom åt upp allt mycelet så det blev inte en enda svamp. 😕

Novachan
2018-04-12 13:34
#11

Jag gillar spindlar, de tar kål på flygfän som jag hatar att behöva höra, så jag brukar låta deras spindelväv vara kvar i lägenheten om de inte sitter på ställen som stör mig. Jag har en tendens att få flygfän som flyger in i huvet på mig - vid öra, i ögat, mun när jag är ute så har därför ett speciellt förakt till dem… I hemmet tar jag dock kål på stora spindlar

Upp till toppen
Annons: