Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 962 ggr
jollycox
2018-04-10 19:39

Nästan inga tänder

Tittade på min mushanes tänder för första gången på 1,5 år(ja jag vet 😟) och när jag drog upp överläppen såg jag att han nästan inte hade några övertänder. Jag vet att tänderna växer hela tiden och att dom slipar ner dom när dom gnager och äter. Han gnager nästan aldrig på kartong eller grenar.
Det är ju ett tag sedan min förra mus men nog ska dom väl ha längre tänder än små stumpar? Hamstrarna kommer jag ihåg hade rejäla tänder.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Novachan
2018-04-10 19:47
#1

Vore bäst att se bild, även fast det kan vara lite svårt att fixa, men om du kan hålla och någon annan fota?

jollycox
2018-04-11 18:09
#2

#1 Jo det kommer bli svårt, var nog svårt att se själv, men jag kan försöka, men det blir imorgon kväll.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2018-04-12 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Det här kanske är värre än jag anade. På den ena bilden ser man övertänderna och på den andra även nedertänderna. Nedertänderna är ju betydligt längre men är dom normallånga? Och är inte tänderna även för vita?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ariama
2018-04-13 11:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jättesvårt att se och avgöra. De ser lite ojämna ut, t.ex. verkar vänster (från vår sida sett) lite längre än höger undertand, vilket indikerar ojämn nedslipning, och då är kanske vänster övertand inte okej?  Denna undertand ser också vit ut allra ytterst, samt att de har lite konstig form kanske?

Överframtänderna på möss är ju mindre än framtänderna i nederkäken, rent generellt. Och på bilden ser man inte riktigt vad som är tanden på grund av gulhet, och blänk.

Nu är jag ingen som helst expert på muständer, och mina egna möss vill inte gärna visa mig sina tänder och jag vill inte tvinga dem när det inte behövs. Men jag sätter in det enda foto jag har, fast det är vita satintänder. Hopklistrat på ditt foto. Du kanske kan sätta in ett foto i taget så det går att titta i orginalstorlek?

Men främst rekommenderar jag dig att sätta in dina bilder och frågor på SVEMUS fb-sida, och anropa Therese Arnqvist, som ju jobbar på Roslagstulls Djurklinik och har möss. Om du inte är medlem i SVEMUS så prova på fb-gruppen Möss (bara söka på ordet Möss på fb.)

ariama
2018-04-13 11:34
#5

Inte helt okej, skulle jag vilja säga om din mus tänder, men inte heller någon katastrof. Än i alla fall. Heder till dig som ser detta!! Tänderna är ju inte det första man brukar undersöka på möss.

Novachan
2018-04-13 12:19
#6

Jag är visserligen ny "omgång-muägare" och kollar mina möss tänder ibland, dock "drar" jag inte lika mycket på mun-området för att se tänderna - vågar inte ifall jag skulle råka skada musen, men de kanske är tåligare… hur som helst så kollar jag främst längden och färg.

Som ariama säger så ser ena underkäkes-tanden lite längre ut jämfört med den andra, samt att toppen på den tanden ser ut att ha annan färg men det jag reagerar mest på är övertänderna.  De ser lite korta ut men framför allt så ser det ut som att ena framtanden knappt sticker ut från tandköttet! Samt udda färg kring roten jämfört med resterande tänderna.

Jag saknar dock kunskap om möjliga orsaker och åtgärder

Visa bilderna en i taget - gör att vi kan se bilderna bättre

Skulle också vara bra att se hur musen mun ser ut utan att man drar i munområdet - normaltillståndet eller vad man ska kalla det.

Annons:
Grodan
2018-04-13 18:42
#7

Ser ut som om rötterna är skadade i ovankäken. 

Tänderna från ovankäken och underkäken ska möta varandra och för att slipa dem så att de är jämna drar musen tänderna fram och tillbaka. "Gnissla tänder". Det går mkt fort. Genom att de gör detta behöver de alltså inte gnaga på hårda saker.

Men din kille har alltså något fel i ovankäkens framtänder. Han kan ha slagit dem, men det kan även vara något annat. Nu kan han inte slipa till underkäkens tänder och de växer sig för långa och går upp i tandköttet. Du måste alltså klippa underkäkens framtänder, eller låta kunnig veterinär göra det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-04-14 09:09
#8

Tack för vettigt och kunnigt svar Grodan!

Grodan
2018-04-14 16:12
#9

#8 Frågan är ju VARFÖR…?

Ett slag (olycka), en infektion, tumör??? Kan tyvärr inte svara på det…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2018-04-22 13:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ursäkta för att jag inte svarat tidigare, har haft mossa i hjärnan.

#4 Lägger in bilder en och en, hoppas det blir rätt.

#6 Jag måste dra ganska mycket för att överhuvudtaget se tänderna. Men det ser värre ut på bilderna än det är, han protesterade ingenting när jag tog bilderna. Drar jag inget alls ser man inga tänder. Ska man göra det normalt sett?

#7 Aha. Men tycker du att nedertänderna ser för långa ut?

Tänderna på möss ska ju vara gula, eller hur? Hans övertänder ser ut att vara delvis gula. Men satin möss har inte gula tänder? Är hans tänder för gula för att vara satintänder? Jag tänker, kan en mus bara vara satin eller inte satin? eller något där emellan, typ dålig satin? Så kanske tänderna blir lite sisådär i färg..

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

jollycox
2018-04-22 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Andra bilden

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Novachan
2018-04-22 14:10
#12

Möss är antingen satin eller inte satin, finns inget mellanting. "Satin-tänder" är ganska lätta att urskilja från vanliga. Framtänderna kan vara riktigt starkt orange/gula jämfört med undertänderna på icke satin-möss.

Tänderna brukar man normalt sett kunna se lite utan att behöva dra nånting, men för att kunna undersöka framtänderna bra behöver man dra lite, man behöver dock inte dra lika mycket som du behöver göra.

Jag tror inte att undertänderna är för långa, bara ojämna, men det behöver fixas till hos veterinär som Grodan säger i 7#

ariama
2018-05-04 11:32
#13

Lite nyfiken på vad som har hänt här?

Annons:
jollycox
2018-05-05 09:39
#14

#13 Jag har haft svårt att få titta i hans mun men av det lilla jag kunnat se så är övertänderna fortfarande väldigt små.  Men han äter bra ändå.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

ariama
2018-05-05 20:31
#15

🙂

Upp till toppen
Annons: