Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 932 ggr
Alwyn
2018-04-14 13:23

Banbrytande Nataler

Jag har fått hem tre guldklimpar. Tre små natalhanar, som är så fantastiska att de förtjänar en egen tråd. Jag har aldrig förut träffat nataler som dessa, de är något alldeles extra. Även när nataler är temperamentsavlade och tama så att de själva kliver upp i handen, så har de en naturlig rädsla som gör dem skvättiga om de blir tagna från sin trygga burmiljö. Korta åkturer i handen kan gå bra, men de brukar inte vara några "sitta på axeln-djur". Det gör att man inte brukar kunna bära runt dem hur som helst i hemmet på samma vis som med en mus, eftersom risken finns att de blir skrämda och far rakt ut i luften. Detta är en egenskap som gjort att jag flera gånger ifrågasatt om man någonsin kommer kunna få natalerna dit jag vill inom aveln, dvs väldigt lika tamråttor. Men så fick jag hem ett gäng nya små herrar som är heeeelt annorlunda! De är så bra att de förhoppningsvis kan leda in min avel i helt nya dimensioner. Åh vad jag är glad i dem, jag hoppas att de förblir lika bra senare och att det går i arv! Här kommer en liten presentation av söt-nötterna.

Annons:
Alwyn
2018-04-14 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Först ut är Nalle. Nalle är en agoutikille från samma uppfödare som min äldre favorithane Sugar. Sugar är riktigt bra men Nalle är bättre! Han är en riktig nallebjörn. Stor, mjuk och snäll. Dels är han jättelätt att lyfta upp och hålla samt gosa och kela med. Han verkar tycka det är trevligt och har absolut inga invändningar mot det. Dessutom började han fort komma upp självmant och klättrar vidare upp på axeln. Han saknar den där skvättiga rädslan, så jag kan ta med honom runt i lägenheten utan oro. Vilken kille! 😍

Alwyn
2018-04-14 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här har vi ett litet glädjepaket! En yngre plutt som inte fått namn ännu. Det kommer. Han är variegated argente med mycket vitt. Den här plutten är väldigt orädd och glad. Han kommer framskuttandes och far rakt upp i handen 💗 När jag bär honom känns han trygg och pålitlig, väldigt mycket som en mus. Det ska bli så himla spännande att följa hans utveckling!

Alwyn
2018-04-14 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Slutligen har vi en bror till den förra plutten. Ursäkta den suddiga bilden. Han är otecknad argente, också utan namn. Den här killen är väldigt mild. Han är inte lika framåt som sin bror men han beter sig lika tryggt när man väl har honom i handen och det är verkligen noll problem att bära runt honom. Det är vanligt att unga nataler går om varandra under utvecklingen så det blir spännande att se hur de blir sen men oavsett är jag förbluffad över hur goa de är att hantera. Jag har en fjärde hane i gruppen som är lite svårare att lyfta upp men ändå supersnäll. Jag får se om det blir en presentation av honom sen.

ajanki
2018-04-14 14:06
#4

Åh, så härligt!! ❤ Grattis till juvelerna och lycka till! ❤

Alwyn
2018-04-14 14:27
#5

#4 tusen tack!

Novachan
2018-04-14 14:37
#6

Gull-pluttar! Kul med fler nataler!

Gillar verkligen argente-färgen på båda bröderna.  (Brukar inte tycka om argente så mycket vanligtvis)

Annons:
Grodan
2018-04-14 15:48
#7

Vilken tur att du hittade sådana trevliga individer. Jag vet ju att det funnits sådana där supertrevliga tidigare då flera råttfolk avlade på sådana och pratade mycket om hur trevliga de var… (jag lyssnade aldrig.. haha… jag kunde inte med konkurrenter till varken möss eller råttor😛)

Vart hittade du dem?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-04-14 15:53
#8

#6 ja jag gillar den färgen skarpt! #7 haha söta du som vill försvara möss och råttors territorium. Kanske du en vacker dag vill glänta på hjärtat för en natal 😉 Två är från en uppfödare i Skåne. Han föder upp både till sällskap och foder, himla vettig kille. De andra två är från Zooariet, kors i taket. Men de är troligtvis besläktade med de från Skåne en bit bak i leden. Det märks på temperamentet och bådar gott för att det ska gå i arv!

Grodan
2018-04-14 22:25
#9

#8 Jo, jag var väldigt svår förut, men nu är jag mer öppen för andra arter… 😃 Tycker det är jättekul att du nu lyckats hitta flera trevliga nataler och i andra färger än bara svartögda vita.

Är det skillnad i pälslängd, storlek, kroppsform, ögonstorlek mellan de olika färgerna? (de kanske är unga än och du kanske inte kan svara riktigt på det, men det är en iakttagelse jag gjorde förut att de inte ser riktigt likadana ut…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-04-15 09:07
#10

❤️

Alwyn
2018-04-15 09:49
#11

Jag har ju haft alla färgerna ett bra tag sedan innan. De vita är helt klart lite annorlunda. Pälsen är hos dessa väldigt kort och slät. Jämn och fin. Alla mina färgade har lite längre päls än de vita, sådär att pälsen skivar sig i nacken och får ett lite tuffsigare uttryck men ändå inte riktigt vad jag kallar långhår. (Fast de har faktiskt längre päls än vad vissa möss har som är dåliga lh). De vita tenderar att lätt bli lite överviktiga, så jag ger dem mat med lägre fetthalt. De vita är ju så nära besläktade med, så där är variationen i fenotypen (och genotypen) lägre än mellan mina färgade. Ögonstorlek skiljer sig mer individuellt än mellan färger tycker jag.

Alwyn
2018-05-11 22:10
#12

Moonlight nu, några veckor senare. Kolla vilken fantastisk kille!

Alwyn
2018-05-11 22:13
#13

Och så Sunshine nu 💗

Annons:
Novachan
2018-05-11 22:51
#14

#12 Myspys ❤️

Grodan
2018-05-14 17:51
#15

#12 AW ❤️

När du har en stabil linje med sådana där, ja då kan jag ev byta art…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-05-15 18:45
#16

#14 ja jättemysigt! #15 åh jag hoppas jag lyckas. Det är så här jag vill ha dem, nu vet jag att det går. Moonlight har insett hur mysigt det är att bli kliad på kinden, han knastrar, putsar sig och pussas då nämligen.

Upp till toppen
Annons: