Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 737 ggr
idaaal
2018-04-22 10:01

Ensam mus? Upphittad

Hej! Jag har nyligen fått hem en liten muskille, han hittades utomhus (någon som tröttnat och släppt ut gissar jag). Jag funderar lite kring hur jag ska tänka… Är det plågeri att ha en ensam mus? Har haft råttor tidigare och där skulle jag aldrig ens skulle tänka tanken att ha en ensam (om det inte fanns något som omöjliggjorde det). Är det samma med möss? Får lite tvetydiga svar när jag läser. Jag vet ju varken ålder, eventuella sjukdomar eller hur han levt tidigare med eventuella kompisar/syskon, hur hade ni tänkt/gjort?

Annons:
Novachan
2018-04-22 10:41
#1

Om det är en hane bör han fortsätta bo själv, är det en hona behöver hon en kompis men den behöver inte sättas ihop med någon "akut".

Vilken del av landet bor du? Kanske finns någon uppfödare eller muskunnig i närheten som kan hjälpa dig mer direkt i person.

Var det du som hittade den? Är du hundra på att det är en tammus och inte en vild mus?

idaaal
2018-04-22 11:03
#2

Det är en hane och jag bor i Skåne. Det var inte jag som hittade honom, tog emot eftersom hon som hittade honom inte kunde ha kvar honom. Han är albino och verkar vara van vid hantering, så jag känner mig lugn på den fronten.

Novachan
2018-04-22 11:43
#3

Fortsätt att hålla honom själv, om han skulle flytta ihop med annan hane kan de slåss till döden (undantagsfallen brukar vara bröder eller far och son, födda hos uppfödare).

Har fått för mig att man måste polisanmäla om upphittat djur även om det är troligt att den är dumpad - finns nummer man kan ringa när det inte är akutfall (alltså inte 112)

Min uppfattning är att möss är ganska lika råttor vad gäller sjukdomar så lyssna om du hör Rossel och kolla efter ohyra, sår, bar päls osv.

Jag antar att det inte ser ut att vara en unga utan mer av vuxenstorlek? (Visa gärna bild)

Hade du tänkt behålla honom eller bara ta hand om honom tills du hittar ett nytt hem till honom?

Hur bor han just nu?

idaaal
2018-04-22 14:50
#4

Ok, jo jag har läst det i vissa trådar. Känns så tråkigt att han ska leva helt ensam bara… Antar att möss är lite hamster-style snarare än rått-style på den fronten då :P Bra att du sa det, utgått ifrån att hon som hittade honom kontaktat polisen - ska extrakolla med henne imorgon. Ja, jag har kollat igenom honom ordentligt och allt ser bra ut. Han har ett litet jack i ena örat bara men det ser helt läkt och fint ut. Han har varit här snart 2 veckor. Första veckan bodde han i ett 70l akvarium som jag hade hemma. Sen köpte jag ett terrarium så nu bor han där, det är 80x40x50. Känner att jag börjar få koll, påminner mycket om mina älskade råttor som jag haft tidigare. Har inte haft något djur sedan höstas så jag behåller honom mer än gärna, såvida det inte dyker upp en ägare han smitit från. Kan försöka lägga in bilder, hade varit kul att veta ungefär hur gammal han är. Min okunniga gissning är att han är typ runt året eller yngre…. :)

idaaal
2018-04-22 14:55
#5
idaaal
2018-04-22 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
idaaal
2018-04-22 14:57
#7
idaaal
2018-04-22 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8
idaaal
2018-04-22 14:58
#9

Inte så lätt att fota 😅 Finns det några sätt att kolla ungefärlig ålder?

Novachan
2018-04-22 16:29
#10

Så himla söt! <3

Bar att du kollar upp med polisanmälan, och att han kan få stanna hos dig! så slipper han stress av en ny flytt bl.a.

Är svårt att gissa ålder - kanske någon kunnig uppfödare har bättre tips. Han ser lite liten ut men vissa möss är av den storleken när de är fullvuxna också, vilket jag tror. Eventuellt kan kroppen vara mindre i proportion till huvudet om man jämför en yngre mus mot en vuxen, men jag tycker proportionerna ser bra ut - som hos en vuxen. Han ser heller inte ut att ha lite lös/skrynklig hud som vissa äldre möss kan få. Skulle gissa samma ålder som du.

Jacket är som du säger inget att oroa sig för. Och burmåtten är bra 🙂

När det kommer till kön är hanar mer som hamstrar, fast mer fler undantag och att man kan försöka avla hanar till att gå ihop. Däremot kan man ge en hane sällskap med nataler! (natalmöss/natalråttor) Men det är inget måste och alla hanar vill heller inte ha sällskap. Honor är mer som råttor - kan fungera i både stora och små grupper, men mår ej bra ensamma + lag på att de måste ha minst en burkamrat.

Inredningsmässigt är de lite en kombination av råttor och hamster - strö i hela botten och de kan uppskatta höjd på ströet så de kan gräva tunnlar om de vill, men vanligast är att man bara har nån cm - så de fortfarande kan gräva och leta mat i ströet (bra att strömata). Man kan ge dem en grävlåda också. De gillar liksom råttor hängmattor och bon av t.ex. kartong samt klättermöjligheter (rep, grenar, klätterställningar, hängbro etc). De behöver bomaterial så de kan bygga bon, men alla möss är olika bra på det, hanar kan vara något sämre (är min uppfattning av andra erfarenheter) så att man brukar hjälpa dem att boa/bädda lite - lägga bomaterial i ett hus t.ex. Man kan bygga våningar… till skillnad från en hamster har möss höjdkänsla och går inte ut i luften, mer som råttor. Toarullar är perfekta tunnlar.

Har säkert glömt något, men summarum är möss mer som råttor än hamstrar förutom när det kommer till kön.

idaaal
2018-04-22 16:46
#11

Tack så mycket för din hjälp! Ja han är verkligen supergullig 😊 Känns så pluttig men jag är ju van vid råttor hehe. Har nog fixat det mesta förutom höjd och mer klättermöjligheter, svårt att inreda terrarium på höjden tycker jag. Har suttit och letat lite tips här, ska nog komma på något. Vill helst inte ha träsaker pga osen. Han är duktig på att boa, han drar in toapapper och gräver för ena ingången i sitt favorithus sen ligger han där inne och myser. Brukar ta bort lite och kolla till honom innan jag går till jobbet, när jag kommer hem har han alltid pysslat lika fint igen.

Novachan
2018-04-22 17:14
#12

Tack själv för att jag kunde hjälpa! (Är lite olika med hur aktiva folk är här så tänkte att det är bäst att du får vissa svar direkt, iaf angående om han ska vara ensam eller inte så det inte blir tokigt)

Kan finnas någon tråd här på musifokus som har tips på hur man kan inreda terrarium - använd sökfunktionen. T.ex. sugpropp och att hänga i gallertaget om så möjligt. Blir ju svårt att ge högre med strö för att inte täppa till ventilen, så är bra höjd som du har gett, och om du vill kan du ge honom en grävlåda.

Och så finns det trådar med inredningstips och hur burar kan se ut/hur de är inredda.

Vet inte helt vad du menar med osen? Tänker du på ånga eller kiss-lukt kanske? Det får ju inte bli så varmt att det blir kondens i buren. Kiss-lukt är ju förstås inte heller bra - hanar kan lukt väldigt starkt och illa! Träinredning kan dock gå att rengöra, iaf till viss del, sen får man byta ut det. Men man kan ge frukt-trägrenar som de kan gnaga på och så slänger man och ger ny när det är dags. Vissa träinredningsgrejer är inte så dyra (finns t.ex. ett prisvärt bra 4-dels set på zooplus.se för 99 kr).

Mina möss verkar föredra att gnaga på träinredningen istället för grenar, men så länge de har något av trä att gnaga på är jag nöjd. Plastinredning är förstås inget problem med att använda. Dom är ju smarta och spottar ut plasten om de gnager på den.

idaaal
2018-04-22 18:01
#13

Är kiss-stanken jag syftar på, luktar hemskt. Jag testar lite olika spån, vissa är bättre och andra sämre. Ska testa asp eller han på nästa gång. Finns det något träslag man inte kan ge? Kollade på några gnagarpinnar i affären men visste inte om dom funkade… Äpple, pil, hazel och willow tror jag det är jag sett 😕 Ni har över djuraffären för jag vet att de säljer billigt skit ibland som är direkt skadligt… Typ kutterspån, saltstenar osv.

Annons:
idaaal
2018-04-22 18:02
#14

Han har saker att gnaga på förresten, kartonger, rör och små leksaker i trä som kan slängas direkt. Syftar mest på alla trähus, stegar och broar :) De är fina men tänker att det kommer lukta som fasen direkt.

Novachan
2018-04-22 19:15
#15

Ja, tyvärr är mus-hanar kända för att lukta pyton. Har själv två stinkisar hemma.

Att testa olika strö är en god idé. Hampa-strö (lättströ från granngården) är en av de populäraste att använda och till hanar används det ibland i kombination med krossade halmpellets eller stallpellets (båda även från granngården). Jag testar själv dessa kombinatioer. Tycker att krossade halmpellets har hjälpt lite, men då menar jag att det börjar lukta 2-3 dagar senare än om jag inte hade använt det. Har bara testat stallpellets 1-2 gånger men minns inte resultatet, ska dock testa kombinationen snart igen.

Kutterspån är ej bra pga att det är för vasst. Bara asp-spån kan vara för hårt också har upptäckts, liksom trä- eller papperspellets, och inte bäst att gräva i. Men man kan blanda det tillsammans med något "lättare" strö som t.ex. hampaströ 😉

Har ingen aning om gnagarpinner i affärer… har bara gett sådana som kommer utifrån - men då lägger man dom på tidiningspapper inomhus i två dagar innan man ger dem till mössen så det inte kommer med ohyra (fast jag brukar låtar det gå 1 vecka bara för att vara på säkra sidan). Om du tänker på gnagarpinner med fröer så brukar dom inte vara så nyttiga, men man kan göra egna nyttiga versioner: https://exotiskadjur.ifokus.se/articles/5649e57ece12c416060031e1-gor-dina-egna-fropinnar?discussions-1

idaaal
2018-04-22 23:12
#16

Toppen! Tack igen för all din hjälp, uppskattas verkligen 😊

Grodan
2018-04-23 12:32
#17

Baserat på att han luktar så hemskt illa och fotografierna så gissar jag på att han är 3-4 månader gammal.

Ang lukten. Ge dig till tåls. Det kommer att avta. Han är inte bara stressad av att ha varit utsläppt och bytt hem och bostad även hos dig ett par gånger, utan även i en ålder då hanar ofta luktar mer.

Många rekommenderar Chipsi Super. Själv har jag stallströ (går även bra med träpellets, eftersom stallströ ju är det…) och lättströ blandat. Störst del stallströ. Lättströ har jag pga att enbart stallströ blir på tok för hårt för mössens tassar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

idaaal
2018-04-24 13:06
#18

Intressant, anade att han luktade extra mycket eftersom han var stressad och i ny miljö. Men visste inte att ganar luktar mer vid viss ålder. Tack för tipsen!

Grodan
2018-04-24 14:53
#19

#18 De flesta hanar gör ju det. Vi skriver inte så mkt om det då många uppfödare jobbar med att få bort detta lite. Själv har jag inte så många sådana hanar, nästan bara inköpta hanar från linjer där man inte jobbat med det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: