Annons:
Etiketterleksakeraktivering
Läst 579 ggr
Grodan
2018-04-23 15:48

Har du hjul till din mus/dina möss?

En undran från en medlem, hur vanligt är det att svenska musägare erbjuder motionshjul till sina möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2018-04-23 15:49
#1

Rastplatsen. Hjulet är minst 20 cm i diameter.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2018-04-23 16:17
#2

Hade inte hjul till mina första tre honor. Hade hjul till mina två musbröder(28 cm i diameter). Köpte en ny mus, han har inte hjul då jag sålde dom.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Novachan
2018-04-23 16:44
#3

Har en energirik hane som nästan alltid har tillgång till springhjul på 28 cm i diameter (han är i princip rak i den), men när det är dags för städning av hjul kan jag låta honom vara utan några dagar eller tills det är dags för bur-städning igen. Brukar dock ge honom någon annan inredning när jag tar bort hjulet. Någon gång har han också fått tillgång till springdisc istället för hjulet.

Mina honor har oftast inte haft tillgång till springhjul, men nu har jag gett dem mer tillgång till det men på olika sätt; hjulet får stå i buren några timmar, eller under dagtid och plockas bort när jag lägger mig, eller perioder då de har tillgång till hjulet hela tiden - men det kan bytas av med att de inte får tillgång alls senare en period. Då menar jag inte jag ger dem tillgång till springhjul konstant i veckor utan det kan vara under några dagar i följd och sedan gör jag lite olika med tillgången. Har också gjort så att jag plockar bort t.ex. deras gungbräda under dagtid men tillgång till springhjul och så tar jag bort springhjulet till natten men de får tillbaka sin gungbräda - något "nytt" att leka med istället. Springdiscar förstår de inte hur de ska använda.

Föredrar att inreda utan springhjul och ge mer och nya klättermöjligheter samt experimentera med gräv-möjligheter.

ariama
2018-04-23 18:30
#4

Svarade "Ja, min mus/mina möss får springa i hjul några timmar per dag" vilket inte är sant, men det närmaste jag kom.

Några möss har springhjul, andra inte. Det beror på så mycket. Ensamma hanar i inte alltför stor bur måste få ha ett springhjul, i mina ögon.  Några honor har hjul, med då är alla mössen lika stora och tunga, och jag har övervakat att de har koll på hur det funkar. En del älskar sitt hjul, andra bryr sig mindre.

Finns det ungar i buren ska hjul absolut inte finnas!

Givetvis har jag bara stora hjul, 22 cm diameter. Det är också hjul som är rätt konstruerade, och jag är noga med hur jag placerar dem i buren.

Rätt använt är springhjul en underbar berikning. Fel använt, eller fel hjul, kan skada dem på flera olika vis, till och med ha död på.

Upp till toppen
Annons: