Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1332 ggr
Novachan
4/27/18, 4:40 PM

Usch vad ledsen jag blir...

Nu tror jag att jag har hittat en tumör på Snösnuvan…. Ser lite ut som att hon skulle ha en sorts bebisbula på sidan av magen - så som det kan se ut när en mus är högdräktig och man kan se flera små bulor på kroppen, en sådan liten bula - men resten av kroppen ser inte ut som om hon vore dräktig. Hon är inte tjock och bulan känns mjuk - om jag inte såg att hon ser annorlunda ut hade jag kanske missat bulan om jag bara gått på känseln. Hon reagerar inte när jag tar på bulan eller övriga kroppen så hon har inte ont… än… annars är hon som vanligt.

Känner mig lite misslyckad som musägare med så många möss som blivit dåliga på olika sätt och i så ung ålder… Även fast jag inte tror, eller iaf kan komma på, att jag har gjort fel som orsakat detta så undrar man ändå…

Jag vill se hur det utvecklar sig inom de närmaste dagarna + förbereda mig mentalt för att avliva henne snart, men undrar om ni har några råd angående denna nya situationen. Ex. om det är något extra jag bör hålla koll på? Popcorn kommer ju bli ensam om/när Snösnuvan avlivas så tänker jag att hon ska bo ihop med de andra tre tjejerna, men tänker om jag bör hålla Popcorn i karantän en tid innan? - se om hon skulle utveckla tumör. Popcorn är min största mus, växte om My, så hon är i princip dubbelt så stor som de andra tre tjejerna, vilket inte ska spela någon roll, men tänker om ni kommer på något där med som jag bör tänka på?

Annons:
ariama
4/27/18, 5:03 PM
#1

Hmm. En sorts bebisbula på sidan av magen… Där brukar inte tumörerna sätta sig, om jag förstår dig rätt. Det kan inte vara en förstorad magsäck du känner? Har hon fått något extra geggigt och gott att äta nyligen?

Novachan
4/27/18, 5:13 PM
#2

Vet ej hur en förstorad magsäck känns eller ser ut, eller var den sitter på en mus. Bulan är på vänster sida. Kan inte komma på något extra geggigt som hon har fått nyligen, hon har fått äta lite extra med torkade mjölmaskar men det var någon dag senast som hon fick det.

ariama
4/27/18, 5:37 PM
#3

Jag vet inte så mycket jag heller. Men för en tid sedan hade jag en mus med en stor (fast hård) bula på vänster sida av buken. Trodde det var en tumör, fast hon var bara några månader gammal.
Tog bort henne, men blev misstänksam sen, för den satt så konstigt, där ingen bröstvävnad ska finnas.  Obducerade henne, och då var det magsäcken som "stack ut" på det onormala viset på sidan! Stor och stenhård och "proppfull". Fattar ingenting…
Hon hade fått pannkaka, men det får de alla ganska ofta (äggula, vatten, grovt mjöl), hon också utan problem tidigare.

ariama
4/27/18, 5:39 PM
#4

Vad du kan göra vet jag inte. Den är i alla fall mjuk, kanske ordnar det upp sig om någon dag? Hoppas kloka Grodan tittar in här snart…

Novachan
4/27/18, 6:11 PM
#5

Kanske skulle kunna vara något sådant, full av mat eller kanske gaser?

ariama
4/28/18, 8:39 AM
#6

Bland de "sjukliga svagheter" jag uppfattat att mössen har, hör "magsäcksproblem". Vad/hur/varför vet jag inte, och det kan yttra sig på lite olika vis.

De problem jag försöker avla bort när jag försöker få en sund och  frisk musstam är tumörer, tunnhet (för små och magra, men verkar friska annars), fetma (över hela kroppen och som ökar med ökad ålder), stor putande mage (bara tjock om magen, detta ökar också med ökad ålder), och nån gång ibland allvarliga/akuta problem med magsäcken som gör dem riktigt sjuka (avlivning, och obduktion).
Nån gång har någon unge inte klarat övergången från mjölk/di till fast föda (inte tecknade/megacolon).
Problem med  rossel har jag sluppit tack och lov.

Annons:
Novachan
4/28/18, 9:13 AM
#7

Kollade till henne nu det första jag gjorde när jag gick upp och bulan är kvar, ingen skillnad i storlek.

Ska jag testa att ge väldigt fet mat och hoppas på att det kan få mat som sitter fast att lossna, om det är det som är problemet?

ariama
4/28/18, 11:49 AM
#8

Jag är ledsen men jag vet faktiskt inte alls. Du kan inte fota? Jag vet ju inte om det är mage eller tumör eller något annat, vilket jag troligtvis inte vet efter foto heller, men kan gissa lite mera…
Det är ju allt man kan göra på det här viset: gissa. Bara en veterinär kan (kanske) ge korrekt svar.

Grodan
4/28/18, 11:57 AM
#9

Jag vet nog inte heller. Ett foto är en bra idée, men sedan även avvakta. Har du kollat övriga delar av musen? Alla öppningar, lymfor osv?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
4/28/18, 1:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ja, hon ser helt normal ut i övrigt, öppningar och lymfkörtlar

Borde tagit bild igår så att jag kunde jämföra med idag. Bulan buktar ut olika mycket beroende på om hon är utsträckt eller inte. Lyckades fånga detta på några bilder

Novachan
4/28/18, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här visas bild då det buktar ut som mest, då ser den lite läskigt stor ut

Novachan
4/28/18, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här syns den inte så mycket, när hon är i mer "normal ställning"

Grodan
4/28/18, 1:43 PM
#13

Ser tyvärr inte bra ut. Precis där befinner sig flera viktiga organ.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Novachan
4/28/18, 1:52 PM
#14

Ja det är så jag tänker med… är inte bra med trycket på de andra organen även om organet i sig skulle vara okej, men det vet vi ju inte heller. Om det är gaser skulle jag kanske kunna ge någon oral droppe av minifom - måste i så fall gå och köpa. Vad tycker ni jag ska göra? Testa minifom, testa fet mat för att se om det kan smörja in och få loss om det är något som sitter fast, kombination av fet mat och minifom, annan idé?

ariama
4/28/18, 3:17 PM
#15

Nej, det ser inte bra ut. Det enda jag kan säga  är att jag inte tror på tumör, och att det kan vara magsäcken som är svullen av någon anledning. Har sett ut ungefär så på mina möss (fåtal gånger på fåtal möss).  Prova ring veterinär och ställ de här frågorna. Inte vad det är - för det kan de givetvis inte svara på - men att musens allmäntillstånd är normalt (om det är) och vad du kan göra för att underlätta matsmältningen, vilket aldrig kan skada vare sig musen är magsjuk eller inte.

Novachan
4/28/18, 3:25 PM
#16

Hur har du gjort med de möss som fått magproblem hos dig ariama?

ariama
4/28/18, 3:29 PM
#17

Tyvärr avlivat. Förr eller senare. Och sådana djur går inte i avel, eller - om musen är äldre så går inte ungarna vidare i avel.

Novachan
4/28/18, 8:46 PM
#18

Brukar liknande magproblem kunna dyka upp i vilken ålder som helst eller är det vanligare i någon speciell ålder?

Ser placeringen ut som att det kan vara förstorad magsäck? sitter magsäcken så långt ner på kroppen på en mus?

Grodan
4/29/18, 7:17 PM
#19

Man kan inte veta om en mus har ont alltid. Jo, vi kan titta på bilderna här LÄNK men även se på helheten, vad musen gör och så…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fokusarad
4/30/18, 12:21 AM
#20

Det är lite svårt att se hur långt fram/bak utbuktningen sitter på bilderna beroende på hur mycket hon sträcker på sig. På vänster sida högt upp, dvs nära bröstkorgen har vi mjälten (borde inte bli en utbuktande boll, eller?). Magsäcken sitter också högt upp. Blindtarmen lite längre ner. Det kanske inte spelar så stor roll exakt vad det är, det viktiga är förstås hur hon mår. Hur ser det ut idag? Hur mår hon? Äter hon, kissar och bajsar?

Annons:
Novachan
4/30/18, 4:38 PM
#21

Jag tycker att bulan sitter mer neråt än uppåt mot bröstkorgen. Kanske man kan säga att den sitter ungefär vid "midjan"

Hon mår som vanligt, ev. kan bulan/knölen blivit lite större, annars samma storlek. Äter, kissar, bajsar som vanligt.

Så hon är precis som vanligt, men med en bula/knöl på sidan av kroppen.

Grodan
5/2/18, 11:25 AM
#22

Maila bilder och beskriv musens symtom till en veterinär. Läs även här: http://dora.missouri.edu/mouse/


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
5/16/18, 5:46 PM
#23

Har glömt uppdatera här. Efter kontakt med veterinär är ingen diagnos fastställd men jag upptäckte ett nytt symptom innan kontakten vilket är att om man rör/trycker lätt mot bulan så kan man höra klick-ljud inifrån kroppen vilket fick både mig och veterinären tänka på att det kan vara luft t.ex. att hon skulle fått ett hål i huden där luft har kommit in och sedan läkt igen. Har inte lyckats hitta något sår eller ärr men bulan är ungefär samma storlek som förut. Jag kanske kan uppfatta den som lite större än från börjar bara för att jag vet att den är där och lägger märke till den, men när jag jämför med bilderna jag tog vid början av upptäckten så ser den ungefär lika stor ut. Hon mår lika bra nu som förut och visar ingen tecken på smärta även om jag rör/trycker lätt mot bulan.

Vad tänker ni om detta, angående klick-ljudet (kommer som sagt bara om man rör/trycker på bulan, inget som hörs annars vid t.ex. hennes andning)? Låter det rimligt att det kan vara luft? Egna erfarenheter?

Grodan
5/16/18, 9:18 PM
#24

Eh… näe, alltså jag tror inte det är möjligt. En luftbubbla under huden?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
5/16/18, 9:40 PM
#25

Ja det är så jag uppfattade det. Om det hade varit luft från lungorna, alltså att ena läcker ut luft, så antar jag att hon hade mått väldigt dåligt och man hade märkt det på andningen direkt, smärtsamt…

Om det hade varit en tarmficka så borde lite av innehållet kunnat flyttas vidare vid beröring, men bulan är ju av samma storlek ändå.

Tror bulan är för mjuk för att kunna vara ett bråck och placeringen är så pass lustig för ett bråck att det vore åt det sällsynta hållet. (Vet dock ej hur ett bråk på människa känns, så jag kan ha fel med dess mjuk/hårdhet) Tror det borde göra ont för henne om jag tryckte på ett bråck.

Liksom att det vore ovanligt om ena lungan skulle lyckats flytta på sig - tydligen inte omöjligt

Grodan
5/16/18, 9:48 PM
#26

Det låter mer rimligt än via ett sår i a f


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
5/16/18, 9:54 PM
#27

Vilket låter mer rimligt?

Sår + luft låter på sätt och viss logiskt i teorin men med tanke på att de har så bra läkekött så gör ju bara det mindre troligt. Måste väl vara att ganska stort sår då men borde jag inte hittat det då…

Annons:
Grodan
5/17/18, 8:41 AM
#28

Luft via tarmar/tarmficka eller lungor låter mer rimligt än via ett sår.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Novachan
7/13/18, 9:21 PM
#29

Om någon undrar så fick Snösnuvan fara till mushimlen idag

Jag insåg att bulan hade blivit större än vad den var från början (- uppmuntrar att fota när man upptäcker ett synligt fel för att kunna jämför med senare om problemet blivit verkligen har blivit bättre eller bara sämre)  och ville inte riskera att den skulle börja orsaka smärta till slut… Satte därför en ungefärlig tid  när jag skulle avliva henne (inom en vecka) - förbereda mig mentalt och säga farväl osv. Inom den tidsramen blev hon faktiskt sämre; andningen verkade ha blivit ansträngd och jag tror det tog på kroppen då hon kändes svagare - är nog bästa sättet jag kan beskriva det,  även fast livsviljan fanns där men inte den vanliga livsgnistan… om hon inte var uppe i famnen och fick gos… Minns att Snösnuvan och Popcorn fick en kortare beskrivning/introduktion men nu beskriver jag dem som mina myspinglor. De brukade turas om att vara i min hand för att bli klappade, även fast Popcorn brukade köra iväg/trycka sig under Snösnuvan mer och mer för att få mer gos… Vi kunde sitta länge och mysa och jag var nära på att somna många gånger med dem i famnen. (De var bäst av alla mina möss på att hålla sig och inte revirmarkera så de kunde därför få sitta hos mig länge.) Snösnuvan fick mycket ensamtid med mig för mys och gos efter att jag satte tidsramen vilket hon verkade uppskatta in i det sista…

När jag undersökte Snösnuvan idag hittade jag även en hud-utväxt vid sidan av vagina/anus-området. Vad det är/var vet jag inte men jag tolkar det som ett ytterligare tecken på att det inte stod rätt till hos henne.

Kommer sakna henne så mycket och hoppas att Popcorn kommer klara sig bra utan henne trots att hon tydde sig så mycket åt henne. Hon hade svårare att slappna av som hon brukar i famnen utan sin syster när jag hade Popcorn i famnen efter att ha avlivat hennes syster… Kommer jobba på introducera henne med mina resterande tjejer under helgen. (Popcorn har inga knölar/bulor eller andra fel på sin kropp eller andning)

Grodan
7/13/18, 10:39 PM
#30

#29 Beklagar sorgen ❤️

Alltid så jobbigt att förlora en liten vän. Kram.🌺


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emouse
7/14/18, 11:07 AM
#31

Så tråkigt, beklagar. ❤️

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Novachan
7/24/18, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Tack alla ❤️

Kan meddela att Popcorn klarade introduktionen galant! Alla var kompisar direkt, inget bråk alls. Popcorn verkar också ha blivit lite mer social med mig; mer intresserad av mina händer i buren och går oftare upp i handen helt själv.

(Bild från introduktionstillfället: Här kan man ser hur mycket större Popcorn är jämfört med de andra tjejerna. Insisterar på att vara underst fortfarande)

Grodan
7/24/18, 7:12 PM
#33

#32 Härligt! Alltid så skönt med problemfria intron. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: