Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 979 ggr
Tjära
2018-04-28 12:29

hur mycket mat?

hej! har läst  här på forumet nånstans att mössen alltid ska ha tillgång till torrfoder. låter ju fullt rimligt, men jag upplever att om det alltid finns mat sitter de också och äter till de blir runda som små klot. sen pausar de lite och en halvtimme senare fortsätter de äta trots att de rimligtvis borde vara oerhört mätta. 

har möss en spärr? kan de äta sig till döds? hur reglerar ni intaget av mat så mössen inte blir feta?

har sett foton på en "normalportion" till mus, dvs det den "behöver" per dag. men hur går det ihop med alltid ha mat-regeln, som ju gör att musen kan välja själv?

de har både ytor och sysselsättning så det räcker, bla ett akvarium på 23 x 50 cm fullt med jord som de kan väja att vara i när de vill. 

tacksam för svar :)

Annons:
Grodan
2018-04-28 13:51
#1

Av den anledningen ska ju basfodret till sin huvuddel bestå av säd. Jag anser 75% säd är bra. De kan inte äta sig feta på säd och de kommer inte att okynnesäta säd heller.

Siffror har jag lite svårt för. Jag kör ögonmått. Större flockar tenderar att äta upp maten mycket bättre än små flockar. Så risken för fetma och kräsenhet ökar när djur bor ensamma eller i mindre flock. Sen får man anpassa sig till hur aktiva mössen är.

Jag brukar ge mössen ungefär 1/6  del av deras storlek. Annat räknesätt är 5-10 ml per dag.

Eller 

  • Energibehov: 0,3-0,7 MJ/dag

  • Matkonsumtion: 1,5 g per 10g/dag

  • Vattenkonsumtion: 1,5 ml per 10 g/dag


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2018-04-28 15:26
#2

"Tråkig torrmat" (säd) så det alltid finns. Men den goda maten som de gärna okynnesäter ges i portioner en gång om dagen.

Sen är möss så olika. En del är matglada och äter mycket och gärna. Andra är inte särskilt matintresserade. Och ytterligare andra är "normalätare".

Sen har möss också, liksom människor, olika lätt för att lägga på hullet. Dominant Yellow till exempel har en "fet-gen", det är inte mycket att göra åt. Men även andra vanliga möss kan ha genetiskt anlag för fetma. 

Hur och vad du matar och ger, beror alltså på vad du har för möss. Och är det riktiga "tjockisar" är det svårt/omöjligt att hålla dem i normalhull. Då gäller det att försöka se till att de inte blir för feta.

Möss har också olika typ/kroppsform, vilket kan göra att vissa små korta och kompakta möss kanske ser tjockare ut än de egentligen är.

Tjära
2018-05-03 09:09
#3

tack ska ni ha :)

Upp till toppen
Annons: