Annons:
Etikettfotografier
Läst 957 ggr
Alwyn
2018-04-28 20:05

Tinyfeets Meeko

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag tänkte presentera min lilla astrexflicka Meeko, från min senaste kull och passa på att be om färgförslag. Silver blue? Nä vänta nu…svarta ögon gör henne… blå? Fotona är tagna ute på balkongen, skruttan uppskattar inte ljuset vilket ni nog ser på öronen 😂

Annons:
Milkshake
2018-04-28 21:55
#1

Men åh, jag smälter! Så jäkla söt. Hon ser blå ut tycker jag.

Alwyn
2018-04-29 08:10
#2

#1 Tack, ja visst är hon gullig 😍 Blå kom vi fram till igårkväll så det stämmer bra 😄

Grodan
2018-04-29 19:19
#3

Hej Meeko! Sötnos. ❤️ Någon blå variant. Kan vara vanlig blå, även om hon ser ljus ut, men även någon Blue Coffee eller nåt.., Stamtavla kan tala om ifall c-gener är med och spökar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-04-29 21:56
#4

Hmmm ja mormor är ju choklad så kanske? Jag får friska upp mina kunskaper om det här med färggenetiken känner jag 😂

ariama
2018-04-30 07:16
#5

Det är chinchillagenen du ska titta efter.
Blue ser hon ut att vara aa dd (inte svart eller chocolate eller lilac).  Men väldigt ljus för att vara blue tycker jag, som har dålig praktiskt erfarenhet av färger med blått involverat.
Mössens färger kan ju variera en hel del i en skala beroende på genetisk bakgrund /färgavel/ickefärgavel, så kanske är hon bara en vanlig men ljus blue.

Eller så är hon en blekt blue vilket jag vill gissa, men inte kan säga säkert. Här behövs stamtavlan, och det är de blekgenerna som inte bleker så mycket som vi ska leta efter. Det vill säga chinchilla-genen c(ch) på båda sidor.
aa c(ch)c(ch) dd

Kanske eventuellt kan en chinchillagen bytas ut mot extreme dilution: aa c(ch)c(e) dd.

Så, i mina ögon, är det dessa tre varianter du har att välja mellan:

aa dd    (här är minst ett C stort)
aa c(ch)c(ch) dd
aa c(ch)c(e) dd  (minst troligt men inte helt omöjligt)

ariama
2018-04-30 07:24
#6

Chinchillagenen på en icke tickad mus har egentligen inga etablerade namn.

En svart chinchillablekt mus är dåligt svart eller gråbrun chocolate och kallas coffee, eller nougat.

En blå chinchillablekt mus är blekt blå, och det Grodan kallar blue  coffee.

En agouti blekt med chinchillagenen blir silver-agouti, och lägg till fox så blir det en chinchilla.

Blue agouti med chinchillagenen blir blue silver agouti.

Annons:
ariama
2018-04-30 07:33
#7

I stamtavlan letar du efter färgerna coffee, burmese och silver agouti på båda sidor för att hitta chinchillagenen.
Om du inte hittar blekgener, kan de ändå ha hängt med sedan "hur länge som helst" eftersom de är recessiva.

Enda sättet att få veta säkert, är att para henne med en tydligt blekt hane. Blir det en enda icke-blekt unge så är hon blue.
Tydligt blekt hane underlättar, för med en annan chinchilla blir ungarna kanske likadana och svårtolkade, med siames kanske det blir blue burmese och jag vet inte hur svårtolkade de kan vara.

ariama
2018-04-30 07:36
#8

Eftersom hon inte verkar ha pointer (då skulle Grodan ha reagerat 😉) är hon inte blue burmese aa c(ch)c(h) vilket kanske också skulle vara troligt om man ser till kroppsfärgen. Tror jag…

Alwyn
2018-04-30 08:38
#9

Wow tack ariama. På mormors sida har jag inte så många generationer med stamtavla, pappans stamtavla fick jag aldrig för Jonna har gått ur Svemus och hade ingen möjlighet att fixa med det. Jag får nöja mig med blue i dagsläget, så får vi se vad hon ger om hon paras i framtiden. Jag har inga blekta hanar, bara albino, svart och agouti 😊

ariama
2018-04-30 09:17
#10

Albino är så blekt det kan bli!  Genetiskt cc. (inte att förväxla med förkortningen på färgnamnet chinchilla cc).

c(ch)c, eventuella ungar alltså, skulle bli tydligt ljusare än Meeko, men hur de skulle se ut vet jag inte. Det är ingen kombination som avlas, än mindre har något namn.

c(e) c är creme, så jag gissar att c(ch)c blir en "mörkare cremefärg", vad nu det betyder… och en blå sådan… ??

Lovemyselff
2018-04-30 14:05
#11

Jättefin och söt mus❤️

Alwyn
2018-04-30 20:18
#12

#10 haha komplicerade grejer alltså. #11 tack! 💗

Grodan
2018-05-02 11:16
#13

#5 Ja, Chinchillagenen men även extreme diluted kan vara inblandad.

#8 😃

Alwyn, kan du "leta lite efter tan/fox-strån"? Bakom öron och vid anal och kön brukar det finnas. Orange Tan-strån = ej c-gen. Vita Fox-strån = c-gen


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
2018-05-02 22:25
#14

#13 jaså, jag får leta. Fast jag tror bara hon är ljus eftersom hon inte är färgavlad. Vi får se om framtiden kan ge mer svar annars.

Grodan
2018-05-07 12:18
#15

Hon ser inte self ut… Har du nyare foton?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
2018-05-07 13:11
#16

#15 Lisa trodde vanlig blå, jag litar på henne. Hon om någon kan ju blått 😂 Fotona togs här om dagen så de är nya.

Alwyn
2018-05-07 13:14
#17

Hårstråna ser ut att vara enfärgade utan tickning eller färgnyanser.

Grodan
2018-05-08 16:54
#18

Ok 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: